John Deere 7280R schaal 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Richard 7930, 3 mrt 2014.

  1. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hallo allemaal,

    Ik zal mij even voorstellen, ik ben Richard en kom uit (het mooie) Twente.
    Ik ben al enige tijd bezig met het bouwen van een John Deere 7280R
    schaal 1 op 8.
    Iemand vroeg mij een keer of ik de uren bij hield die ik eraan bestede, ik heb hem gezegd dat ik de jaren telde.:rolleyes:
    Ik ga de John Deere maken van hoofdzakelijk aluminium en plaatstaal 0.75m.
    Ik ga proberen zoveel mogelijk delen zelf te maken en het model uit te voeren met een versnellingsbak,inschakelbare voorwiel aandrijving, voor en achter differentieel wat je kunt sperren, aftakas, hefinrichting,.........


    Zo moet het ongeveer worden,

    [​IMG]

    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Richard,


    Ik zie dat je al enige tijd lid bent van het MBF forum.

    Welkom op het Truckers MBF forum

    Veel kijk, lees en bouwplezier op het MBF Truckers forum
     
  3. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Achterdifferentieel

    Piet bedankt,


    Ik ben begonnen met het maken van het achter differentieel, had hiervoor nog kegeltandwielen liggen van een ander project.

    [​IMG]

    Ik heb de tandwielen korter gedraaid en één ervan op de linker en één op de rechter achteras gelast.
    Het derde tandwiel, het zogenaamde satellietwiel, heb ik op een as gelast wat dwars door het differentieelhuis gaat, hierin zijn gaten geboord waarmee ik het differentieel kan sperren.
    In de rechter aandrijfas zit een gat geboord met daarin een kleinere as die dan uit kan schuiven en in één van de gaten van het asje van de satellietwiel steekt waardoor deze niet meer kan draaien en het differentieel wordt gesperd.

    [​IMG]



    Groeten,

    Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    achter differentieel

    Hier een foto van alle onderdelen van het achter differentieel, hierop is asje nummer 5 de as die in as nummer 2 komt voor het sperren van het differentieel.

    [​IMG]

    Tandwielen in het huis geplaatst

    [​IMG]

    Het achter differentieel samengebouwd.

    [​IMG]


    Groeten, Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
  6. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Frame

    Nu het achter differentieel zover klaar is ben ik verder gegaan met het frame, ik ga het frame maken van aluminium strip 100mm hoog en 8mm dik.

    [​IMG]

    Het frame gaat uit 3 delen bestaan, een deel voor de achteras, hefinrichting en versnellingsbak, een midden deel waar de motor zit, en een deel voor de vooras en de front hef.
    Ik heb dit gedaan voor als ik later één van deze drie delen wil veranderen ik niet een geheel nieuw frame moet maken;)
    De totale lengte zal ongeveer 486 mm worden.

    De versnellingsbak krijgt een hoge en lage gearing en 2 versnellingen, dus totaal 4 versnellingen voor en achteruit.


    [​IMG]

    Dit is het linker achterdeel van het frame.
    De 4 rechtse gaten, (voor kogellagers) zijn voor de versnellingen, de 3 in het midden(boven elkaar) zijn voor de verdere vertraging van de snelheid en voor de aansluiting op het achterdifferentieel en de voor as.
    De 3 gaten links bovenaan zijn voor de hefinrichting, en het grote gat met de tapgaten eromheen is voor de achteras.



    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er allemaal netjes en strak uit !
    Vooral de oplossing voor je sperdiif is interessant.
    Heb je wel de alu platen eerst goed vlak gemaakt, over het algemeen zijn die zo krom
    dat de lagers kunnen gaan wringen na het samenbouwen.
     
  8. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    De platen waren netjes vlak, ik heb de plaat spanningsvrij opgespannen en toen alle gaten en vlakken in één opspanning bewerkt zodat alles netjes in één lijn ligt.
     
  9. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Motorsteun

    Bezig met het frezen/kotteren van de motorsteun.

    [​IMG]



    Het passingsvlak voor de motor vlak gekotterd zodat de motor haaks staat ten opzichte van de as in de versnellingsbak.

    [​IMG]



    De motor komt dwars te zitten in het midden van de tractor, en zal de versnellingsbak met een getande riem aandrijven, door de
    sleufgaten is de getande riem te spannen.

    [​IMG]

    De gaatjes aan de zijkant zijn voor het koppelen van de platen.


    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Motor even gemonteerd voor de controle

    [​IMG]




    De achterhefinrichting ga ik aandrijven met een Modelcraft zeilservo.

    Tussensteun gefreesd voor bevestiging van de assen en tandwielen, die de zeilservo vertragen tot een verdraaiing van 76 graden.

    [​IMG]



    Samengebouwd ziet het er dan zo uit

    [​IMG]



    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Platen gefreesd om de versnellingsbak delen aan elkaar te schroeven, aan de kopse kanten van de plaat M3 gaten getapt, het dikkere linker blok wordt de achterkant, hierop wordt later de hef, trekhaak, aftakas en dergelijken bevestigd.

    [​IMG]



    Assen en tandwielen gekocht en aangepast voor de versnellingsbak met 4 versnellingen. Ik heb de kunststof tandwielen smaller gemaakt naar dezelfde breedte als de stalen tandwielen.
    Ik heb de kunststof tandwielen genomen om het geluid te reduceren, ik weet alleen niet hoe slijtvast deze zijn, als ze te snel slijten ga ik ze vervangen door stalen tandwielen.

    [​IMG]


    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Man man man ik kwijl echt de hele boel onder hierzo, bravo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er netjes uit, mooi ontwerp en goed doordacht !
    De kunststof tandwielen gaan wel lang mee, zoveel vermogen komt er
    ook niet op te staan. Het enige waar kunststof tandwielen snel door slijten
    is een stotende belasting.
     
  14. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Achteras

    De achterassen heb ik gedraaid uit aluminium van Ø60, in de achteras zitten aan beide zijden twee lagers, één in de tussenring, gelijk aan de versnellingsbak, het tweede lager zit aan het uiteinde van de as.
    De uitsparingen zijn voor de tandwielen die aan de buitenkant van de versnellingsbak komen.

    [​IMG]


    Deze twee tussenplaten komen onderin de versnellingsbak hierin komt de as naar de voorwielaandrijving en den aftakas.

    [​IMG]




    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    zéér mooi gemaakt !!
     
  16. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Vandaag de versnellingsbak in elkaar gezet ,het kleine tandwiel dat het differentieel gaat aandrijven heb ik vast op de as gelast, na het opboren van het asgat was de rand te dun om het draadgat voor de stelbout nog te gebruiken.

    [​IMG]




    In het laatste gat komt de as voor de voorwielaandrijving, hiervoor moet ik nog haakse tandwielen bestellen.

    [​IMG]




    Versnellingsbak samengebouwd, op de uitstekende assen komen de tandwielen die de assen onderling aandrijven.

    [​IMG]



    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    naamgenoot het is een hele eer om deze met u te mogen delen *kwijl*

    SCHITTEREND!!
     
  18. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Verder gegaan met het monteren van de achterassen, eerst de tussenring met het lager tegen de versnellingsbak gezet en geborgd met een zegering.

    [​IMG]


    Achteras wordt vastgezet met M3 imbusbouten.

    [​IMG]



    Geheel vastgezet, aan het uiteinde komt ook nog een zegering zodat het lager opgesloten zit.

    [​IMG]




    Groeten Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Strak werk hoor!!
     
  20. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    hey naamgenoot, ziet dr super uit... echt heb serieus een kwijlbak nodig :D
     

Deel Deze Pagina