Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 1 dec 2010.

  1. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    ja even een slechte schets:(maar het rode is een veer aan de binnenkant deur om de sluit stift aan de ene zijde en de andere zijde verlijmen in het hout.
    is maar een eerste idee:rolleyes:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik snap wat je bedoelt. Simpel en effectief, misschien ga ik het wel zo doen. Dank je!
     
  3. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nijmegen
    betrouwbaar is het zeker

    Is dit niks:

    [​IMG]

    Save en simpel(?)
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, dat is niet niks ..... :D
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De tweede rompzijkant is nu ook vrijwel klaar, enkel nog wat driehoekjes ter versteviging er in lijmen. Het gaat weer eens tijd worden om wat fotootjes te plaatsen.
     
  6. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    wout,

    waarom zou je die balsa latjes niet vervangen door dunne vuren latjes?

    grt jasper
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jasperr, daar wordt het geheel een stuk zwaarder van en dat is niet geschikt voor rubber aangedreven modellen. Ik heb wel 1 balsa latje door vuren vervangen, en dat is het latje wat de deurstijl vormt. Dit latje moet alle krachten van de neus opvangen en ik voorzie dat dit bij een onhandige landing mis gaat. Ik heb daarom het balsa latje verwijdert en er een vuren latje ingezet. De rest van de rompconstructie is stevig genoeg, lijkt mij.

    Nu nog bij de andere romphelft dit latje vervangen en dan kan ik de romp in de breedte gaan bouwen.

    In de foto zie je om welk latje het gaat.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2011
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    de romp is inmiddels alweer een tijdje 3D. Ik moet de neus afbouwen en dan is de rompconstructie klaar om de aanpassingen voor de RC te maken.
    Om de neus de juiste vorm te geven heb ik een malletje van depron gemaakt. De neusliggers zijn gelamineerd uit 3 lagen balsa met nog een extra laag 1 mm berken. Hierdoor is de neus sterk en vormvast, wat ook nodig is om voldoende stevigheid te houden omdat ik een luik in de onderzijde van de neus maak om de batterij en ontvanger te kunnen bereiken.

    [​IMG]

    als je goed kijkt zie je in de onderstaande foto de romp van mijn peanut Fokker F-II. Dat geeft een beetje een indruk van de afmetingen van de Taylorcraft.

    [​IMG]
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wout, het wordt weer prachtig maar waarom meerdere lagen balsa lamineren en mixen met beuken? Daar wordt het toch weer zwaarder van? De sterkte ontleen je aan de beuken, had je de rest niet uit een stuk gestoomd balsa kunnen maken? Of mis ik een clou?

    De contrast met je peanut is enorm. Leuk dat je dat zo gefotografeerd hebt. Ik wist dat je de Fokker opnieuw zou bespannen maar het is altijd confronterend als je ziet hoever je je vliegtuigje moet onttakelenvoordat je weer kunt opbouwen.

    Groet´n van boven de rivier!
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, ik hoop snel foto's van de aangeklede peanut te kunnen laten zien, de naakte waarheid is inderdaad wat confronterend.

    Het gewicht van het laminaat valt wel mee hoor. Ik gebruik berken in plaats van beuken. Roerstokjes van de stationrestauratie zijn prachtig materiaal hiervoor! En het gewicht komt voorin, dus dat is niet zo'n probleem.
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is beuken als het goed is. (Net als ijslollie-stokjes.)
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben er toch errg zeker van dat het geen beuken is maar berken. Of misschien populier. Beuken heeft duidelijke mergstralen en die zijn bij deze roerstokjes niet te zien, in tegenstelling tot bij ijslolliestokjes.

    De komende tijd moet ik mijn tijd wat minder aan deze Jumbo besteden omdat mijn fokker f-II af moet voor de IIFI op 21 en 22 mei. En liefst ook mijn Koolhoven F.K. 46 pistachio weer luchtwaardig te krijgen.
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Omdat de IIFI alweer een tijdje achter de rug is ben ik inmiddels weer wat gevorderd met mijn jumbo. De romp begint al aardig vorm te krijgen. Het gaat nu vooral om details in de constructie en om het beplanken van de neus van de romp. Daarna kan ik bezig met het voorbereiden van de romp voor het inbouwen van de ontvanger, batterij en servo's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om de deuren mooi te laten passen wanneer ze gesloten zijn heb ik een sponning aangebracht. De deuropening is net groot genoeg om er met mijn hele hand in te kunnen, handig voor onderhoud.

    [​IMG]

    De langsliggers die over de bovenkant en zijkant lopen houden op bij de voorrand van het staartvlak. Maar wanneer ze 3 mm blijven uitsteken zou dit niet erg schaalnauwkeurig zijn, daarom heb ik ze zo verzonken dat ze nog ongeveer 1 mm uitsteken. Op deze manier komt het goed overeen met foto's van het grote voorbeeld.

    [​IMG]
     
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Wout, mooi strak werk. Kijkend naar je deursponning probeer ik te zien wat je nu eigenlijk gedaan hebt. Zie ik het goed dat je feitenlijk achter de lijsten die het kozijn vormen een in contour gevormd plaatje hebt aangebracht dat, zeg een 2 mm, kleiner is dan de dagmaat waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt?

    Ik probeer ook nog je deursluiting te doorgronden. In tegensteling tot jou snap ik nog niet hoe het schetsje van GvWezel werkt. Iemand een foto van een gebouwd exemplaar?
    [​IMG]


    Groeten,

    Bob

    PS. Door werk en expeditievoorbereiding blijven mijn bouwactiviteiten helaas beperkt tot Job's fijne zwevertje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, dat klopt inderdaad. Ik heb nog gezocht naar een naam voor "het deel van een kozijn waar de deur tegenaan zal vallen zodat je niet door de kier kunt kijken en de deur altijd mooi vlak ligt" maar dit heb ik helaas niet kunnen vinden. Het zou communicatie toch wat makkelijker maken.

    Hier nog een leuke foto van een ander rubber aangedreven jumbo model. Ik geloof van een Folkerts SK-3, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

    [​IMG]
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik ben ook aan het zoeken geweest en kom niet verder dan de kreet "sponning aanslag".
    Wat de Jupiter SK3 van Folkerts betreft; uiterlijk en registratienummer lijken te kloppen dus voor mij heb je gelijk.
    [​IMG]
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren ben ik begonnen met het snijden van de ribben. In de doos zaten twee voorbedrukte plankjes hiervoor, een mooi kwartiers hout maar nogal zwaar, en een van een normale kwaliteit balsa. Ik zal gaan kiezen op welke plek de stevigere ribben het meest tot hun recht komen, bijvoorbeeld bij de aanhechting van de vleugelstijlen. Zo komt het verschil in gewichte en sterkte goed van pas.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Alle riblets zijn nu ook gesneden. Volgende stap is de eerste vleugel bouwen op de bouwplank.
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Mooi houtbouwwerk! Ziet er strak uit!
    Mooi draadje, blijf `t volgen.

    Groeten, Ramses
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben gisteren begonnen met de eerste vleugel te bouwen. De ribben en halfribben zitten nu op de liggers, volgende stap is de neus- en eindlijst. Ik heb de liggers nieuw gesneden omdat die van de bouwdoos uit twee kortere delen moesten worden samengesteld en ik daar geen zin in had. Ze zijn nu ook van wat lichter hout want ik heb niet veel zwaar balsa thuis. Ik hoop dat ze wel stevig genoeg zijn, maar de vleugelstijlen zorgen voor veel extra stevigheid.
     

Deel Deze Pagina