Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 30 okt 2013.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bouwverslag van een kleine scratch-built balsa/triplex rc sport-schaalmodel van een Junkers Ju-87B-2 Picchiatello

    De schaal is circa 1/10.5 en de spanwijdte wordt dan 130cm en de romplengte 106cm. Besturing over 5-kanalen: richting, hoogte, gas, rolroeren en flaps. De motor voor deze Picchiatello is een oude OS FS-48 Surpass (8cc viertakt) die geheel onder de kap past.

    [​IMG]

    Op de website van Outerzone kwam ik onderstaande tekeningen van een Marutaka Junkers Ju-87 Stuka B2 tegen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tekst bij die tekeningen op de Outerzone-website:

    "Junkers Ju 87B Stuka from Royal Marutaka 66" span.
    PlanID: 3975 | Filesize: 1105KB
    :( formers incomplete
    Plan file details: Junkers Ju-87B2 Stuka - Radio control scale model, for 4/5 channels and 60 sized engines"

    Het is een tekening uit een bouwdoos dus staan o.a. de romp- en vleugelribben er niet op.
    Maar ik vond op Outerzone ook tekeningen van een andere Marutaka Junkers Ju 87D-5 Stuka en daar zitten wel weer de vleugelribben bij die niet op "mijn" tekening staan.
    In Photoshop delen van diverse tekeningen samengevoegd en dan passen en meten...

    Alvast naar een versie gezocht van de Stuka en het is een Junkers Ju-87B-2 Picchiatello geworden, een Italiaanse versie van de Stuka:

    [​IMG]

    Even flink zitten Photoshoppen/tekenen en van de verschillende tekeningen deze scratch-build tekeningen gemaakt, nu met alle ribben, liggers, enkele details, etc. compleet en in nu schaal 1/10.5 voor m`n OS FS-48 Surpass (op de tekening in schaal ingetekend):

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de derde tekening staan delen die ook op de twee bouwtekeningen daarboven staan, zo kan ik deze onderdelentekening gebruiken om te verknippen en blijven de twee bouwtekeningen in een stuk.

    Ook een definitieve versie gekozen:

    Junkers Ju-87B2 Picchiatello, W/Nr.0353
    236 Squadriglia, 96 Autonomo Gruppo Bombardamento.

    Deze Picchiatello is geheel in RLM splintercamouflage met enkel een wit kruis op het kielvlak/richtingroer en verder geen enkel nationaliteitsteken. Wel een duikende raaf op het landingsgestel:

    [​IMG]

    Foto van enkele Picchiatello`s, hier ook alleen een wit kruis op het kielvlak/richtingroer:

    [​IMG]

    Ik heb de tekeningen vandaag afgedrukt en ze worden momenteel gechecked door de keurmeester, motorkap is goed bevonden ;)

    [​IMG]

    Deze week geen tijd, maar volgende week ga ik beginnen met de onderdelen over te zetten op hout en dan uitzagen/snijden. Heb er zin in, lijkt me een leuk kistje om te bouwen en te vliegen!

    ... en nee, er komen geen sirenes in... ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    wat geen gillende keukenmeiden tijdens een duikvlucht .............
    zo jammer ......... :D
    leuk toestel .
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Fraaie kist met die bijzondere vleugel!
    Camouflage vind ik ook mooi. Heb persoonlijk toch een beetje moeite met swastika's en zo'n schema zou voor mij een reden kunnen zijn om toch ooit een Duitse WWII kist te bouwen.
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Serge: :D
    @ Wouter: Op de tekening van Marutaka staat een swastika op het kielvlak, op "mijn" tekening niet: ;)

    Marutaka:

    [​IMG]

    "mijn":

    [​IMG]

    Ik heb bij deze kist bewust naar een niet duitse Stuka gezocht. Naast de italiaans versies vind ik de spaanse Condor versies ook erg mooi. Maar dit italiaanse schema is het meest sobere schema wat ik heb kunnen vinden en daar houd ik wel van...

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    zwastika achterwege laten ,doe ik ook .
    De duitse toestellen bouw ik om het toestel ,niet dat hufterteken waar hij voor stond in die periode .
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Serge: [edit] Zie mijn posting hierboven, bijna gelijktijdig met die van jou geplaatst

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2013
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    :rolleyes: ...even een zijspoor, maar de kwestie is ook behoorlijk relatief...

    Nu nog heeft een enkeling wroeging bij het zien van een door/voor de Nazi`s ontworpen Messerschmitt BF-109. De Joden in hun pas gestichte staat Israel hadden daar minder moeite mee en vlogen met -in Tsjechoslowakije in licentie gebouwde en doorontwikkelde ME109`s- de Avia S199 tegen de Egyptische Spitfires......

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Maargoed, nu weer verder met de swastikaloze Junkers Ju-87B2 Picchiatello... ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2013
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Serge.

    Ik ben opzoek of dit boekje van internet als pdf te downloaden is:

    [​IMG]

    Er staat nog ergens een full-size mock-up Picchiatello:

    [​IMG]

    Er missen wel wat onderdelen als bijvoorbeeld de ailerons en flaps...

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  10. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    Mooie kist!
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ramses,

    Kijk eens op de boekenlijst van Jan Hermkens.
    Ikzelf heb daar een aantal boeken gevonden over de Tiger Moth.
    Succes met de bouw.

    Ton
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Ramses.

    Weet niet hoe ver je in detail wilt, je kent het misschien wel, maar hier staat het een en ander.

    Projekt Stuka 87B2 - Eigenkonstruktion

    http://[​IMG]
    Nog een foto van een Picchiatello.

    Heb je toevallig het plan op PDF staan, heb wel interesse.

    Johan.
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Leuk project Ramses , dit ga ik met veel intresse volgen. Ik heb altijd al iets met de Stuka gehad. Heb je dit boekje al ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Nick: Vind ik ook!

    @ Ton: Dank je. Ik heb gekeken in de lijst van Jan maar hij heeft helaas niet de "Aviolibri Special 2 Junkers Ju.87 Picchiatello"

    @ Johan: Dat bouwdraadje kende ik nog niet, wat een prachtig gedetailleerd model!! :worship: Ik maak m`n Picchiatello sportschaal en bouw haar met de nadruk op intensief vliegen straks, een "weekendflyer". De cockpit en motorkap geven de kist veel karakter dus die delen waarschijnlijk wat gedetailleerder dan de rest, maar geen full-cockpit ofzo.

    @ Bart: Nope, die heb ik nog niet. Staat daar ook iets over de Picchiatello in geschreven? De constructie en bouwwijze van dit kistje zijn wel flink "ouderwets" en robuust gemaakt voor een in verhouding relatief grote viertaktmotor. In vergelijking met jouw prachtige superlichte bouwwijze voor electro-aandrijving wordt dit een vliegende baksteen... ;)

    Johan, ik wil je de tekeningen wel mailen, moet je me even een PB'tje sturen met je emailadres. Het zijn drie tekeningen, formaat A0 en de digitale bestanden zijn jpg`s 200Dpi. De jpg`s kan je op een geheugenstick zetten en dan bij een drukker laten afdrukken op A0 formaat papier.

    Een beetje van Marutaka en een beetje van mezelf... ;)

    [​IMG]

    Het begin is gemaakt :D ben net begonnen met het uitsnijden van de ribben en liggers:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit jaar vooral gerestaureerd en afgemaakt, lekker nu weer met iets nieuws bezig te zijn! :D Dit is een tussendoor modelletje en een vrij korte bouw denk ik. Hierna weer verder met het afmaken van m`n Chippy, nu is het even helemaal Picchiatello...

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Staat de moth dan weer in de motheballen?
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Femmo: Een schot voor open doel, maar ik kop `m niet in... :D ;)
    Maar nee hoor, gisteren nog een update in m`n Moth draadje, de updates blijven nog heel even volgen tot m`n Moth binnenkort vliegklaar is. De werkzaamheden aan de Moth vergen nu tussendoor steeds droogtijd en dan kan ik lekker aan de Picchiatello werken.
    ______

    [​IMG]

    Een miniservo op een 6de kanaal is natuurlijk eigenlijk zo ingebouwd, en dan kan ze iets afgooien onderweg... Een stijle duikvlucht hoort sowieso in haar vluchtroutine straks, daar is ze immmers voor ontworpen ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier een duidelijk overzicht tussen de verschillende types, mijn versie is de Ju 87B-2:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Je bedoelt naast de mijne...:rolleyes:
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Femmo: :D ;)

    Update

    Alle ribben, liggers etc. uit m`n onderdelentekening gesneden. Achteraf gezien hadden er eenvoudig nog veel meer onderdelen op die tekening bij gekund, maar ik bouw deze kist maar 1 keer dus dat ga ik nu niet meer doen ;) Alle papieren mallen die ik nu heb zijn wel handig als er eventueel schade gerepareerd moet worden in de toekomst.

    De rompzijkanten van zowel balsa als triplex staan nu niet op de onderdelentekening en heb ik dmv een transparant vel over de tekening gemaakt:

    [​IMG]
    [een deel van de ribben/liggers, etc.]

    Bijna alle delen overgezet op triplex of balsa plaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog twee rompzijkanten en wat delen voor de staartvlakken op balsa overzetten en dan alles uitzagen, snijden, 'dremelen' en schuren.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    peter 55 vindt dit leuk.
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik plak altijd de tekening van spanten/ribben/e.d. direct op het hout met een non-permanent roller. Dan kun je het meteen uitsnijden/zagen.
    En met een digitale tekening heb je altijd iets voor een reparatie.

    btw Goed bezig!
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    respect ! wat een werk om zo de tekening over te zetten. Voor mijn wal had ik de onderdelen uitgeknipt en met lijmspray van de action vastgeplakt. Als je dit eerst 5m laat drogen werkt het als een tijdelijke lijm verbinding net zoals bij de post it kladblokjes.

    PM me even je mail adres , dan kan ik je het boekje over de Stuka mailen.

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina