Bouwverslag JUNKERS JU88 schaal 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dirkyformant, 5 mrt 2018.

  1. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Dan toch een apart draadje opstarten…

    Om te vermijden dat ik weer tal van twijfels uit de weg moet ruimen, lees je misschien eerst het pseudo-introductie-draadje:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/giant-scale.257798/

    Het gaat dus over de bouw van een elektro-aangedreven Junkers JU88 op schaal ¼.

    Is het (voor mij) haalbaar of niet?

    In dit nieuwe draadje probeer ik alvast alle problemen in kaart te brengen en daarvoor een gepaste oplossing te vinden. Ik hoef geen full-acro machine maar een schaalmodel dat er goed uitziet, dat goed vliegt, en dat ik desnoods niet buitenhaal als er meer dan 4 beaufort wind staat. :)

    Bouwen doe ik nu nog niet. Eerst alles op een rijtje zetten… Als de eerste stukken in de tweede helft van dit jaar van de portaalfrees kunnen genomen worden zal ik al een zeer tevreden mens zijn.

    Waar ben ik vandaag:

    De eerste 3D schetsen zijn gemaakt en dienen nu ge-fine-tuned te worden. Voor het tekenwerk maak ik gebruik van Autodesk Inventor. Alles parametrisch gestuurd dus ideaal voor dergelijke ontwerpen.

    88-001.jpg

    Het beste boek dat in omloop is voor dit doel is zeker dat van Kagero Publishing. Verder heb ik het geluk gehad voor 10€ een Revell bouwpakket op schaal 1/32ste te kunnen kopen. Veel bruikbare info…

    De romp is geen gemakkelijke klus. Varieert nogal van doorsnee over de lengte.

    Voorlopig zijn de draagvlakken getekend met een NACA2415 profiel en met 1.5° wash-out.

    En waar ben ik met het gewicht? Een eerste schatting:

    - Aandrijving: 7 kg

    - Landingsgestel: 3kg

    - Rest me dus een 15kg om een cel te maken met 5m spanwijdte.


    … wordt vervolgd…

    PS: alle hints, commentaren, info welkom. Liever geen pronostiek over het al dan niet slagen van dit project. Dat zal zichzelf wel uitwijzen...
     
    E.hof vindt dit leuk.
  2. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Eentje waarvoor ik ook nog geen oplossing weet:
    Ik heb 2 wielen nodig van ca 260x80mm. Een typisch bolderkar-wiel heeft die afmetingen maar daar gaat een gewicht mee gepaard van ca. 2000gr.
    4kg wielen is teveel. Daarvoor zoek ik een alternatief...

    en b.t.w., 'k heb fliteskin besteld om dat product uit te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ga ik volgen uiteraard! Succes.

    Freek
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien dat je de banden van een bolderkar kan gebruiken en hier zelf lichtere velgen bij maken. Ik denk namelijk dat de stalen velgen het meeste wegen.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Je zou Franz Obenauf kunnen contacten. Hij is in een ver gevorderd bouwstadium met zijn 1/4 Ju188. En die is ongelooflijk schaal gedetailleerd, incl landingsgestel en schaal banden.
     
  7. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Bedankt voor de interesse en de tips.

    Ik neem morgenavond contact op met de Ju 188 bouwer. Ik lees echter tussen de regels in zijn fb verslag dat het gewicht geschat werd op 40kg maar dat hij nu ergens tussen de 60 en de 80 zweeft…

    Wielen:

    Een bolderkar-band zonder velg weegt net iets meer dan 1kg. Dat heb ik deze namiddag bevestigd gekregen. Teveel dus…

    De kleinzoon daarnet naar het schermen gebracht en tijdens het wachten enkele onderdelen geschetst in 3D voor het landingsgestel. Per kant geraak ik ook snel aan anderhalve kg… Maar weer eens besef ik dat wat ik geschetst heb zeker sterk genoeg zal zijn om een toestel van 100kg te dragen. Werk aan de winkel om een lichter geheel te ontwerpen…

    Ook de vleugel heb ik eens bekeken. Mocht die gemaakt worden uit vol EPS zou die 8kg wegen. Wat beplanking en toeters en bellen > + 10kg.

    De verschillende bouwmethodes voor vleugelribben heb ik vroeger voor een ander toestel uitgewerkt en naar mijn mening zal een ribben-kaderwerk in een combinatie balsa/depron licht en voldoende sterk kunnen zijn. Beplanking zal vermoedelijk toch balsa moeten worden. Fliteskin is zeker interessant maar als ik de gegevens op de website van Reeves bekijk zal het gebruik van fliteskin voor een 5m span kist toch wel voor anderhalve kg extra gewicht zorgen. En die reserve heb ik niet.

    Het wordt dus nog spannend J


    Wordt vervolgd binnen enkele weken…
     
    mig 3 en 4stroke vinden dit leuk.
  8. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Uuiteindelijk toch een passend wiel gevonden dat een relatief lager gewicht heeft. 950gr inclusief binnenband en velg. Meteen een paar besteld.
    Het mechanisme voor het landingsgestel wordt ook aardig lichter. We komen in de buurt van 3500gr voor het geheel.
    Afbeeldingen volgen later...
     
  9. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    tussendoortje:
    Het idee dat ik heb i.v.m. de bouw van het landingsgestel is een functioneel binnenwerk te maken gebruik makend van hoogwaardig "vliegtuigmateriaal". Daarrond bouw ik dan een zeer lichte "carrosserie". Hieronder al een eerste schets...
    88-002.jpg

    op die manier kom ik aan een theoretisch gewicht van 3 kg zonder de "carrosserie"
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Zie dit nu pas . . .

    Mooi man! :)

    Succes! :thumbsup:


    jan.
     
  11. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    bedankt!

    Test:
    'k Heb stukje fliteskin (300x500mm) op een set ribben gekleefd met epoxy 2K lijm. Ook een zelfde set ribben voorzien van balsa beplanking 3mm. Op die beplanking oracover aangebracht. Beiden klaar voor de verflaag.
    Fliteskin mag op zich dan wel een licht product zijn, het geheel woog toch 8 gr meer wat voor een vierkante meter zowat 50 gr betekent.
    Ik denk dat de lijm voor een groot stuk verantwoordelijk is voor het verschil, maar fliteskin met sekondenlijm leek me niet de goede oplossing.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ja, dus plm. 53 gram per m2 zwaarder.

    Maar, over hoeveel m2 hebben we het?

    Boven en onderzijde: 5?

    Op het totaalgewicht waar je heengaat is dat niet zoveel, en het is (denk ik) wel veeeel sterker dan balsa.

    En qua nabehandeling ben je eerder klaar dan met balsa, toch?

    Succes!


    jan.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Jan, Ron,

    Momenteel lijkt het echt op een belachelijke jacht naar gewichtsbesparing maar ik wil alles “weten” vooraleer ook maar één plankje te verzagen. Tot nu toe heb ik ook nog geen enkele project tegengekomen dat vergelijkbaar is dus tast ik nog voor vele zaken in het duister.

    Iemand gaf me de raad ook bij Wattflyers eens naar hun kennis te polsen. Misschien krijg ik daar een link naar iets vergelijkbaars.


    Voor de aandrijving (+/-200W/kg) heb ik nu de teller op 7kg gezet. (LIPO’s 4kg, motoren/reductie/prop 2.5kg, bedrading/diversen 0.5kg)


    En wat Fliteskin betreft:

    Ø Sterk en meteen afgewerkt

    Ø Moeilijk details in te krassen (panel lines e.d.)

    Ø In geval van crash of slechte landing e.d. denk ik dat er meer schade zal zijn. Balsa breekt nogal “lokaal” , dit Fliteskin product is zo sterk dat er schade zal zijn over een veel grotere zone.

    Voor dit laatste spreek ik niet uit ervaring wat de Fliteskin betreft.

    Bedankt in alle geval om mee te denken. Dat apprecieer ik ten zeerste!
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    We zijn nu een maand verder. Echte soortgenoten – als ik het zo mag noemen – heb ik nog niet gevonden. Big scale Warbird-bouwers lijken eerst een kloef van een motor te kopen om er vervolgens een toestel rond te bouwen. Niets mis mee. Gewoon een vaststelling…
    Vreemd ook dat er bij Wattflyers geen enkele reactie is.

    Voorlopig geef ik niet op en gaat de heksenjacht op gewicht verder.

    Vorig weekend is er niets gebeurd. We zijn gevlucht voor de Ronde Van Vlaanderen en de 16000 wielertoeristen die aan de deur voorbij gereden zijn. Toch heb ik gisteren namiddag een test gedaan met balsa beplanking, daarop Oracover. Opgeschuurd met glaswol en daarna een laagje PU-primer (Vallejo) gezet. Dit lijkt echt OK. De verf hecht zeer goed.

    Donderdag of Vrijdag ga ik panel Lines krassen en rivetjes zetten. Daarna een RLM kleurtje er op. Foto's volgen...

    Naar gewicht toe is dat voor ’t ogenblik de beste oplossing.

    Mocht er nog iemand gekke ideeën hebben hoor ik die graag!

    (en tussendoor moet mijn FunCub XL klaargezet worden zodat ik Dries opnieuw kan ambeteren voor verdere lessen…:))
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    bedankt Ron,
    Duitse fora volg ik op de voet maar het project heb ik niet voorgesteld. Er lijkt daar weinig aan "think light, build light" gedaan te worden in de warbirds/scale sector. Eerder het MOKI geweld...
    Kort na de middag heb ik een draadje geopend op RCG en daar ben ik na een eerste antwoord bij een ALEZE terecht gekomen. Een rus die weliswaar kleiner maar meesterlijk licht met schuim bouwt.
    Ik ben dus duidelijk niet de enige gek :)
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  20. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    bedankt Ron... hopelijk strand ik niet op eenzelfde manier. Op video 1 "expected weight 12kg". Op video 5 is het al 17kg en er moeten zwaardere motoren in...

    Als ik naar jouw Mossi kijk heb ik zin om af te stappen van mijn gek project en toch zwaarder te gaan. Maar voorlopig zoek ik verder en maak ik mezelf wijs dat het moet kunnen...:confused:
     

Deel Deze Pagina