Bouwverslag JUNKERS JU88 schaal 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Dirkyformant, 5 mrt 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook in het Nederlands vertaald, titel "Bommen los".
    A novel with a.o. Ju-88 night-fighter operations.
    Len Deighton is known for his meticulous historical research (Winter!)

    Bomber (wikipedia)
    [​IMG]
     
  2. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    sorry Han, 2 berichten terug bedoelde ik Han maar schreef Ron. Geen van beiden is een naam die men alhier in Vlaanderen vaak tegenkomt...

    inmiddels dit gevonden:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/585119-Ju-52-im-Maßstab-1-6-1-von-Thomas-Maier

    4.5m span en nog geen 4 kg... vliegtijd 1 uur! Er is weer hoop :)

    Ron, thx. Dat boek had ik vroeger maar bij een inkrimping van de boekenkast, waarbij het de novels waren die me het minst interesseerden, is dat ergens richting 2deHands gegaan.
    Van mijn stokpaardje, de Bf 109, heb ik nog een groot aantal boeken. Van de Ju88 heel weinig. Occasioneel komt daar nog wat bij maar vandaag de dag liggen de boekenprijzen me veel te hoog.
     
  3. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    De laatste weken heb ik op meerdere fora draadjes gelezen van meerdere lichtgewicht-bouwers.
    Gezien ik zelf geen ervaring heb/had met "foam" ben ik aan de slag gegaan met EPS platen 3mm en 6mm en als tussendoortje benut ik die ervaring ook meteen om een tuin-modelvliegtuigje te bouwen.

    20180429 010.JPG 20180429 006.JPG

    Frezen gaat gemakkelijk en als lijm heb ik UHU POR, ELAPOR glue, PU wood glue, SUPER PHATIC van deluxe materials, express witte houtlijm geprobeerd. Al deze lijmen hechten goed!

    EPS plaat kan ik dus gebruiken voor vleugel ribben en romp spanten.
     
  4. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Hoi, heb je meer gegevens van de ESP plaat.
    Dikte, soortelijk gewicht?
     
  5. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Laat me toe voor een beetje verwarring te zorgen: :(
    Naar aanleiding van je vraag ben ik even naar de website geweest waar ik de platen heb gekocht:

    https://www.tisasite.com/nl/tisa-line-depron-isolatie-platen-3-of-6mm-prijs-pe.html

    Ik schreef dus EPS maar het zijn XPS platen (extruded) die men daar verkoopt. Het zijn dus GEEN Depron platen want Depron is EPS materiaal (expanded). De omschrijving is dus foutief.

    Deze XPS platen zijn "slapper" dan Depron en kunnen dus niet ter vervanging van Depron gebruikt worden. Ze zijn echter wel VEEL goedkoper.
    Tisa verkoopt echter ook Polypron wit, wat volgens mij wel een Depron vervanger is. Die kon men echter niet versturen.

    Het juiste soortelijk gewicht laat ik je morgen weten. Ik zal een volledig pak wegen.
    En morgen zal ik ook een vleugel klaarhebben en kan ik daar meteen ook mijn mening over geven, t.t.z. of die al dan niet stabiel genoeg is.
     
  6. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    19 platen van 3mm met een gemeten formaat van 857mm x 598mm wegen samen 893gr
    Snel gerekend dus zowat 30kg/m3
     
  7. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Ah, oke dank voor de toelichting.
    Ik blijf het volgen.
     
  8. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik vind t super knap hoor die Junkers en het ziet er echt top uit....
    maar vliegt toch voor geen meter....take off in 50cm, dwarrel dwarrel....
    Geef mij maar wat massa (en een brandstof motor....)
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb niet gereageerd toen ik de video zag, maar dat vond ik inderdaad ook. Het vliegbeeld is bepaald niet realistisch cq schaal. Hij vliegt ook te langzaam.
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Als ie nou 12 kg zou zijn vloog ie al een stuk mooier en nog steeds licht voor die afmeting

    Maargoed, zoals mijn wijze schoonmoeder zegt; iedereen doet het anders
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    In de eerste post van Dirky lees ik dat hij wel boven de 12 kg gaat komen ... komt wel goed dan. :thumbsup:
     
  13. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    ... ik ga voor 24,999kg. Vliegbeeld zal wel meevallen denk ik! :)
     
    femmo vindt dit leuk.
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dat is een opluchting!
     
  15. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    De kleine XPS'er is klaar voor de maiden, maar de wind moet gaan liggen...

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/puma-light-kort-bouwberichtje.259183/

    Kort samengevat:
    XPS kan zeker gebruikt worden om vormstukken te maken. Het verlijmen gaat gemakkelijk maar het materiaal zelf is zwak. Het minste "trekken" aan een verbinding veroorzaakt een breuk net naast de verbinding. M.a.w., waar er geen "trekken" of "buigen" mee gemoeid is, kan XPS gebruikt worden bij de bouw van de Ju88...
     
  16. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Achter de schermen wordt toch iets van vooruitgang gemaakt.
    Aan de hand van de tekeningen van KAGERO die ik heb laten inscannen, kan ik via AutoCad (Draftsight versie) de meeste afmetingen terugvinden. Die gebruik ik nu om alles "juist" om te zetten naar een virtueel 3D model d.m.v. Fusion 360 teken-software.
    Qua geometrie is dit best een (zeer) moeilijk vliegtuig. Let op de secties van de romp die op een vreemde manier veranderen. Vooraan is de romp aan de onderzijde het breedste. Achteraan is het de bovenzijde die breder is. Ook de vleugel is niet eenvoudig omdat die feitelijk uit 3 trapeziumvormen is opgebouwd.

    88 025 opbouw 001.jpg

    maar langzaam maar zeker komt de juiste vorm er in!
     
  17. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Alhoewel er weinig vrije tijd over is zet ik nu en dan een stapje verder:

    De virtuele romp in 3D ziet er goed uit maar op een scherm zie je kleine schommelingen niet. Ik heb dan maar de rompdoorsneden uitgefreesd en leg er alu buisjes op om het al dan niet vloeiend verloop te zien en de rompspanten aan te passen waar nodig.

    Ook het landinggestel werd verder uitgetekend maar door het grote gewicht van de banden krijg ik dat niet beneden de 3kg... en het MOET!
    Op zoek naar andere banden of proberen het profiel van de banden te schrapen. Maar hoe ik daar moet aan beginnen is me nu nog een raadsel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Lukt dat inderdaad, mbv. die buizen?

    Je maakt er serieus werk van!


    Is er elders in het ontwerp helemaal niks meer te halen?


    jan.
     
  19. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Het lukt inderdaad vrij goed met ronde alu buisjes. Op een paar plaatsen zweven ze boven de spanten en daar dien ik die vorm aan te passen. Op die manier bepaal ik ook de beste locaties voor de inkepingen waar de langsliggers (balsa 16x8) later kunnen komen.

    Voor de cel zonder aandrijving en zonder landingsgestel kom ik nu (virtueel 3D) aan +13,8kg. Daar moet nog de eindafwerking bijgeteld worden en dat mag ik niet onderschatten. 1,2kg lijkt veel maar voor een 5m span kist toch niet echt overdreven. Zwaartepunt zou goed zitten. De aandrijving met 5800mAh (x2) weegt krap 5kg. Alles samen heb ik dus maar 1kg speling en ik zie daar nog een deel van opgaan in schaal-details zoals binnenwerk cockpit etc...

    Liever grotere marge, die vul ik dan op met LIPO-capaciteit...
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht even: zo'n gelikt gladde kist zal dat toch niet zijn; hier en daar een oneffenheid in de indekking is juist erg 'scale'!

    Maar dat valt toch mee; behoorlijk strakke romp!

    [​IMG]

    Succes!


    jan.
     

Deel Deze Pagina