JVD-RC koppeling voor 1:8 offroad cars

• Topicstarter Topicstarter Kappie1972
  • Startdatum Startdatum
K

Kappie1972

Guest
Ik heb afgelopen zondag m`n koppeling voor de 2e keer in korte tijd kapot gekregen. Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de koppeling maar ben het een beetje beu aan het worden. Nu zag ik op internet iets over die JVD-RC koppeling voor 1:8 offroad cars staan. Die ziet er wel degelijk en goed uit. Nu is mijn vraag en jullie raden het al.......;) Past deze koppeling ook op mijn Nitrobull 28 4,6 cc ? Ik heb al wat rondgeneusd op`t net maar kan er niet echt wijs uit worden en de experts onder jullie zullen het wel meteen weten.
Mijn volgende vraag is ,is die koppeling makkelijk te verwijderen en te monteren ? Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten ? Apart gereedschap ? Ook daar heb ik al wat naar gezocht ,maar daar wordt ik eerlijk gezegd ook niet vrolijk van. Ik lees veel tegenstrijdigheden. Ik ''ken'' hier op het forum een paar mensen waarvan ik klakkeloos alles geloof dus hoop ik maar dat die reageren.

Alvast bedankt

ps. weet er iemand een duidelijke tekening van hoe een koppeling in elkaar zit ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt deze zeker? RC-Hardware - RC-Car Parts for winners!

Deze hoort gewoon op jouw Nitrobull te passen. Check wel je koppelingsklok even!
De maten staan op de hier bovengenoemde site.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe koppeling.
Ik ook benieuwd of dit beter werkt dan een standaard 3 schoens koppeling.
Misschien is dit ook wel een goed oplossing voor mijn savage:).

absolute topkoppeling, doe je geen miskoop aan. Inmiddels wordt de koppeling ook in de USA verkocht en daar niets dan goede verhalen. Heb hem zelf in de truggy gebruikt en voor een koppeling met alu schoenen is de slijtage minimaal. Bestellen dus!

De JVD-RC past zeker op een Nitro Bull motor; aangezien de JVD koppeling geschikt is voor alle motoren van 3,5cc of hoger met een 'SG' krukas.
Natuurlijk moet ook je koppelingsklok geschikt zijn; maar ook hier passen vrijwel alle 'normale' koppelingsklokken, maar in combinatie met de koppelingsklok van Mugen (van een MBX5/6 -T buggy of truggy) presteert de koppeling optimaal; die koppelingsklok heeft de optimale maten (diameter binnen en lengte) voor de JVD-Koppeling...

Maar de koppeling is zeker een aanrader; in de nederlandse offroad wedstrijd wereld (Xceed Cup - Buggy en Truggy Cup) rijdt vrijwel iedereen met de JVD-koppeling! Hij heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding, is uit nederlandse productie (Leehove, de producent van de JVD-RC koppeling)

meten koppelingsklok

Allereerst bedankt voor jullie reacties ! Het is weer harterwarmend :) Jullie bedoelde ik nou in mijn eerste post hieronder ;) Maar ik heb nog meer vragen .........
  • Hoe kan ik (het best) die koppelingsklok meten ?
  • En wat heeft de maat van het vliegwiel hier mee te maken ? Moet ik persé de zelfde maat pakken als van m`n Nitro Bull ?
  • Of zou ik die maten ergens op het net terug kunnen vinden ? Ik schat zo van yes ,maar is er een site waar zulke info op staat ?
  • En heb ik voor demontage en montage apart gereedschap voor nodig (volgens mij wel) ?
Alvast bedankt maar weer !

De beste klok die op deze koppeling past is die van de mugen mbx5(T).
NIET! die van de mbx6. Die is langer en past niet goed...

andere klokken gaan opzich ook wel redelijk hoor, maar met een mugen klok is het oppervlak waarmee de schoen aangrijpt gewoon optimaal..

Maten etc kan je op de site de jaap (bart banaan) al aangeeft vinden..

Past deze koppeling ook op een hpi MT2. IK ben op zoek naar een andere koppeling, als ik mijn stationair schroef indraai begint hij al te rijden.

Nee deze past niet op een 1:10 ..... Is echt voor de 1:8's

Maar koppelingsproblemen zijn vaak simpel op te lossen met een nieuw veertje voor de schoentjes....

JA heb ik ook al geprobeerd.
Heb ook al een klein stukje van de schoentjes af gesneden.
Maar hij blijft bij een tikkie hoger stationair al rijden.
Hij pakt ook niet lekker op, hij gaat eerst trekken en dan komt hij past bij zijn vermogen en dan sputi hij ervandoor.

Heb de schoentjes nog lichter gemaakt, maar hij blijft vroeg aangrijpen.
Heel apart.
als ik twee keer vanuit stilstand optrek dan is de koppelingsklok al zo heet dat ik mijn vingers brand.
Gemeten 70graden.

P.S. de veertjes heb ik al vervangen.

Als je koppeling goed aangrijpt dan ontstaat er geen of weinig wrijving in je koppelingsklok en dan wordt hij ook niet heet.

Als de klok wel heet wordt denk ik dat je koppeling flink aan het doorslippen is. Misschien verstandig om de koppelingsschoenen en veren te vervangen voor nieuwe?

Ja het zijn nou van die teflon blokjes. die zwarte ptfe dingen (origineel)
Maar na 5 tankjes rustig inrijden van mijn nieuwe motor is de hele klok al vet.
Maar het probleem is dat ik dus van die teflon blokjes afwil en een racekoppeling, maar die kan ik nergens vinden.
Iets van een jvd ofzo met alu schoenen. Die makkelijk af te stellen is

Gewoon metalen koppelingsschoenen halen die moeten in elke modelbouwwinkel te krijgen of bestellen zijn.

Overigens hoort je klok droog te zijn, als deze vet wordt gaat je koppeling logischerwijs doorslippen en wordt hij heet. Ik zou even onderzoeken waar die vettigheid vandaan komt en dat oplossen, dan is wellicht meteen je koppelingsprobleem verholpen (nadat je de boel weer ontvet hebt).

Een lager is grotendeels van metaal en zal dus niet smelten.
Koppeling schoenen zou kunnen, maar dat moet je zo kunnen zien.
We kunnen wel zitten gissen hier maar haal de boel eens uit elkaar en controleer of alles goed vast zit. Niet lullig bedoelt, maar het klinkt alsof er gewoon wat zaakjes niet goed (vast) zitten.

Nee bedoel het vet binnenin het lager.

Ja zal ik doen, maar ik blijf het vreemd vinden, nieuwe motor, nieuw vliegwiel, nieuwe veertje en gewoon bij ongeveer stationair al wegrijden.... en ook met 2extra gaten in elke schoen en een stuk eraf gesneden vind ik erg erg vaag.
P.S. dit is zo'n koppeling met een grote krulveer eromheen.

Maar ik wil eigenlijks gewoon een nieuwe goede racekoppeling. en dat was eigenlijks de vraag weet iemand die te krijgen?

Laatst bewerkt:
Back