KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door MaartenX, 19 aug 2011.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Nu de ASW 20 bijna af is en al mijn lopende projecten zijn afgerond werd het tijd om over iets nieuws na te denken. Omdat ik toch wel een kist wilde bouwen voor de BIGGS treffens moest het een wat grotere schaalkist worden. De keuze was tussen een Slingsby Sedberg, een KA-1/ KA-3 of een KA-4 Rhönlerche. Na het bestuderen van de diverse opties is mijn keuze op de Rhönlerche gevallen in schaal 1: 3,5 van het plan van Neckar Verlag. Niet een model welke je vaak tegen komt. Er zijn enkele aanbieder van in Duitsland maar die vragen voor een ARF versie ruim € 1000 en daar kan ik een hoop hout voor kopen:):). Zelf bouwen is ook leuker en de tekening is inmiddels binnen. Spanwijdte valt met iets onder de vier meter wel mee hoewel de vleugels een forse koorde hebben en het daardoor al heel wat oogt. De romp is toch wel heel fors te noemen :). Ik heb genoeg vliegend materiaal liggen dus het hoeft niet snel af, toch verwacht ik dat ik de kist vrij vlot zal kunnen bouwen. Ik heb geen freesset dus het wordt allemaal fijn handwerk. Ik zal stapsgewijs mijn vorderingen melden en sta uiteraard open voor goede raad. Ik ga beginnen met de bouw van de romp.

    Dit is de kist die ik ga bouwen hoewel die van mij een andere kleursteling en registratie zal krijgen:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Mooie keuze Maarten!

    Zou het niet mogelijk zijn om de tekening wat op te schalen naar, laten we zeggen, schaal 1-2,5?
    Dan hoor je er, qua BIGGS, iets meer bij:rolleyes:;)

    Ik ga dit draadje zeker volgen!

    Succes!
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Helemaal waar Louis, maar dan past 'ie niet meer in mijn auto!:)
     
  4. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Dan wordt het tijd voor een Biggere auto of voor een Bigg Bussie :twisted:

    Geintje.

    Maar qua vorm is het ook gewoon een heel mooi en tijdloos model :cool:
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Mooi ding Maarten,
    Toen ik 10 was, vloog de vader van mijn vriendje zweef op Malden.
    We mochten toen samen twee jongentjes van 10, voorin mee met hem in de Röhn.
    Een vluchtje van nog geen 3 minuten, maar wel mijn luchtdoop.
    Mooie kist om te bouwen, zeker als het geen super prestaties hoeft te halen.
    Ik blijf het volgen,
    Rick
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb ook mijn eerste vluchtjes met de Rhön PH-246 gemaakt, op Hilversum 50 jaar geleden. Ook mee solo gegaan, alvorens naar de Grunau Baby te "promoveren".
    Het toestel dat ik destijds vloog had remkleppen die alleen aan de bovenkant zaten en niet erg effectief waren.
    Ik herinner me ook grote contragewichten aan de ailerons, ik denk tegen flutter, zitten die ook op je schaalversie?
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De rompen deelbaar maken is tegenwoordig helemaal in ;)
    Want dat is bij de grotere zweefkisten meestal het meest onhandelbare deel.
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ja zo'n Rhonlerche maakt meestal maar hele korte vluchtjes, wat dat betreft zijn we tegenwoordig verwend. De duitsers hebben het bij de glijhoek van de Rhonlerche gekscherend over 1:schon gelandet. Dat zegt wel genoeg. Dit model schijnt overigens veel beter te vliegen dan het origineel.

    Max
     
  9. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Heren bedankt voor jullie reacties! In de Modell van July heeft een bericht gestaan van deze kist, gebouwd van dezelfde tekening maar dan opgeblazen naar 1:3. Schijnt goed te vliegen. @Bart: gelet op de grootte van de rolroeren is het aanbrengen van contragewichten geen verkeerde gedachte. Dit zitten er in het ontwerp van het model niet op maar dat is goed aan te passen. Groeten, Maarten
     
  10. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    En ach, als je tzt helemaal 'into Biggs' bent heb je vast ook wel al een motorhome of caravan :)
    Past best wel een groot model in.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Voor fluttervrijheid is naast het balanceren en stijfheid + spelingsvrijheid van de roeren ook de torsiestijfheid van de vleugel van belang.
    De D-Box moet liefst volledig doorlopen tot de tip.
    Rick
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk



    [​IMG]


    Die KA 4 lijkt wel op de Merle (foto's)
    Heb een tijd rond gelopen met het idee van hem te bouwen.
    De tekening heb ik van de trotse eigenaar gekregen.
    Mijn keuze is nadien op de Fafnir gevallen.
    Ik wou ook eens een knikvleugel.
    De Merle vliegt enorm goed en is regelmatig te bewonderen in Pottes.

    Een 4 of 5 meter versie zou een prachtig project betekenen.
    Met eventueel het profiel van FOTOR.(Austria Elefant N 60).
    Wie weet na mijn Fafnir.
    Moeten we dan toch 100 jaar worden :-?.

    Aurectar



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    De constructie van de romp vertoont idd enige gelijkenis.
    Inmiddels ben ik begonnen met het uitzagen van de 14 spanten. Die ga ik overlangs doorzagen zodat ik de romp in twee helften bouw (dan heb ik geen helling nodig). De gordingen worden eerst in de vorm gestoomd. De romp wordt straks beplankt met 2 mm balsa. De voorzijde van de romp krijgt extra vliegtuigtriplex versterkingen aan de binnenzijde. De buitenkant van de romp blijft dan wel kwetsbaar en ik ben nog niet helemaal erover uit welke afwerking ik ga kiezen. Glassen ga ik niet doen, ik denk aan Kraft papier of japan papier en dan lakken. Suggesties zijn welkom. Aurectar hoe zijn uw ervaringen met Kraft papier?
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb me wel vaker afgevraagd of bijvoorbeeld 1mm triplex niet sterker en even zwaar is als balsa...?
    Is in dit verband Oracover een vies woord? Versterkt de romp ook en heeft goede weerstand tegen krassen.
    Die Oracover met weefselstructuur is best mooi, heb ik gebruikt op mijn Tiger Moth.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Maarten, deze K-4 wordt weer een interessant project om te volgen. Het model zal beter presteren dan het origineel wat al gauw de bijnaam "Rhönstein" kreeg.
    Maar in de thermiek was de K-4 onverslaanbaar.

    Johannes
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    ETA?

    Maarten,

    Is weer een mooi project wat je oppakt, dit keer geen crash-rebuilding maar eerder crash-building. En dan in de zin van het tempo wat je waarschijnlijk weer laat zien! Wat is je ETA: wanneer is ie gereed denk je?

    Ik zal je draadje met plezier volgen, im mijn eigen tempo wil ik ook een houten kost nabouwen, moet alleen waarschijnlijk eerst nog een tekening zelf fabriceren.

    Suc7 met de bouw, das meer dan suc6.

    Jacob
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Toevallig gezien gisteren: er hangt een K4 in het Aviodrome aan het plafond.

    Succes,
    Max.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb zitten zoeken naar een duidelijke afbeelding van de contragewichten van de Rhönlerche. Als ik me niet vergis heeft Arjan zo'n abeelding ooit gebruikt in een discussie van pakweg drie jaar geleden of zo, maar ik kan 'm niet vinden.
    De constructie is bizonder omdat de contragewichten half in de intrados verdwijnen. Misschien lastig om schaal te maken maar als 't lukt wél erg mooi...
    Maar je kan er natuurlijk ook voor naar het Aviodrome gaan... (telelens mee)
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Telelens niet nodig, hij hangt betrekkelijk dicht bij de boven-omloop.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Kraftpapier is een ideaal materiaal om beplanking een stevige oppervlaktestructuur te geven.
    Is echter minder geschikt om open structuren te bekleden.

    Beplanking insmeren met venylpapje.
    Drogen en schuren.
    Opp terug insmeren met papjevenyl en vervolgens kraftpapier (nat) op aanbrengen.
    Spant zichzelf mooi op.
    Venylpapje met talk op aanbrengen- schuren en verven.
    Resultaat zie foto.
    De open structuren heb ik met zijde aangepakt.


    bergfalke-mu13-spanw-3m-bouwverslag


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina