Ka7 bouwen van Modell Studio

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door kadet-kampen, 11 sep 2017.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat bruine triplex van de bouwmarkt is vnl. ander hout, en vooral zwaarder. De bouwmarkten verkopen ook populieren- en berken triplex. Soms zelfs balsa triplex. Alle drie veel lichter dan die bruine variant, en voldoende sterk als je geen 5+ meter kist gaat bouwen.
     
  2. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De romphelften beginnen al aardig vorm te krijgen.
    De vuurhouten diagonalen zijn bijna geplaatst tot spant 8 daarna volgen de diagonalen van balsa.
    Ik voorzie nog wel enkele versterkingen in het staartstuk die, bij een onverwachte harde landing, nogal wat schade kan oplopen.
    Ook het kopspant waarop de motormount gemonteerd wordt krijgt een ekstra versterking van 2 mm 6 laags triplex.

    2017-09-21 01.23.51-1.jpg
     
    Berrie, flymax, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Ook bevriende senior van MVC-Kampen is al halfweg met de produktie van de motormount voor de Hacker A40-10L. IMG-20170920-WA0002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
    Fotor, vissermax, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Alle diagonalen geplaats m.u.v. de staart versterking.
    Deze ga ik pas uitvoeren wanneer stabilo en hoogteroer gemaakt zijn.
    Ik heb de diagonalen in het achterste rompdeel gewijzigd.
    De rode lijnen geven de originele bouwwijze aan, naar mijn mening geen goede kracht verdeling.
    Ik ga nu de romphelften loshalen van de bouwtafel en met PU-lijm aan alkaar verbinden.
    Maar eerst de loze tussendelen verwijderen en als de PU-lijm morgen droog is bekijken welke van de hulpspanten er tussen uit gezaagd kunnen worden.

    20170926_200044.jpg 20170926_200256.jpg 2017-09-26 19.28.37.jpg
     
    jan brilman, ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je gaat alweer snel Rob. Ziet er mooi uit zover.
     
  6. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Achteraf niet zo`n handige keuze om de rompdelen met PU-lijm aan elkaar te verbinden.
    Door de druk van de bruislijm had ik elke klem nodig om zaak in toom te houden.
    Maar het resultaat mag er zijn. 2017-09-27 09.48.11.jpg 2017-09-27 10.09.55.jpg

    616 gram vuil aan de haak, er gaat nog wel wat vanaf als alle lijmresten zijn verwijderd.
    Het 2 mm boortje is een referentie punt voor de te plaatsen vleugel wortels en het is het scharnierpunt van de achterste kap.
    2017-09-27 10.15.37.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
    flymax en Ariel vinden dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Als je zo doorgaat heb je straks een nieuw winterproject nodig Rob!
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zat vanmiddag ook al te denken, zeker een herfstproject om in de stemming te komen voor een winterproject.

    Je gaat zo snel!! Voor de kerst klaar lijkt me.
     
  9. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Er komen ook nog genoeg weken aan dat ik niet zoveel kan bouwen, maar dit schiet wel op.
    De motormount van kollega Piet past precies zoals bedoeld met 2 gr. down.
    2017-09-28 16.47.40.jpg 2017-09-28 16.48.10.jpg

    De romphelften zijn gelijmd en de aluminium motormount van Piet Kuiper is gemonteerd met de Hacker motor.
    Ik ga nu eerst het stabilo en richtingroer maken dan kan ik het staartdeel van de romp nog in de konstuktie aanpassen aan de push-pull besturing van richting- en hoogteroer.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
    ISOLA2, Ariel en flymax vinden dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mooi werk van jullie allebei!
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
    Inderdaad, frisse lucht genoeg zo.

    Ik zou de alu-rand nog wel 'afronden' met iets als siliconeslang zodat motordraden niet door kunnen slijten.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Waar komt die frisse lucht dan vandaan als de neus er op zit?
     
  13. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Aan de onderzijde van de motorkap maak ik een 3-tal gaten van D=8 mm.
    Moet voldoende zijn bij een motorloop van ca. 2 min.
    Mogelijk dat Raymond hier nog op kan reageren hoe hij dit heeft opgelost?

    De alu-randen van alle openingen worden straks nog glad gepolijst Ron en de bedrading is nu al spanningsvrij.
     
  14. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De laatste diagonalen aan de bovenzijde van de romp aangebracht, die voor de nodige torsie stijfheid zorgen.

    2017-10-02 13.55.09.jpg

    Tekening geeft een wielkast aan van 0,4 mm triplex met openzijkanten.
    Ook de wielophanging steunt alleen op een 4 mm gording.

    2017-10-02 13.57.12.jpg

    Wielkast gemaakt met dichte zijkanten uit 3 mm triplex en 2 mm balsa in de ronding.

    2017-10-02 13.55.50.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2017
    ISOLA2, ron van sommeren en Ariel vinden dit leuk.
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ziet er al weer mooi uit Rob.
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als ik het goed heb, heeft/had Raymond wat problemen met de stevigheid van de constructie bij hardere landingen. Jij zou daar nu nog makkelijk iets aan kunnen doen.
     
  17. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Dat heb ik ook gedaan met deze konstruktie die veel stijver is. dan het origineel op de tekening.

    2017-10-02 13.55.09.jpg

    Onderstaande foto is de originele rompkonstruktie.

    40022.Rumpf_hinten_3.jpg
     
    Berrie en Ariel vinden dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Zie dit allemaal nu pas . . . :thumbsup:

    Vanuit welke idee heb je daarvoor gekozen?


    jan.
     
  19. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Werd mij aangeraden Jan, maar ik zal dit nooit meer toepassen voor een degelijke verbinding.
    Nooi te oud om te leren zullen we maar zeggen.
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Tip van Han?
     
    Jan Jaap, PH-SVV en flymax vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina