Ka7 bouwen van Modell Studio

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door kadet-kampen, 11 sep 2017.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wow, je hebt dit snel in elkaar hoor. Ik ben destijds best lang bezig geweest met al die dwarsverbindingen.
     
  2. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    IMG-20170928-WA0005.jpg Nee, wij hebben binnen MVC-Cumulus Kampen een senioren clubje op de woensdagmiddag. (ca. 14 man)
    En daar kwam het gebruik van PU-TIX als super lijm, vandaar mijn keuze.

    Naast het fanatiek vliegen is er ook veel ruimte voor gezelligheid en sociaal kontakt.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    aurectar en jve vinden dit leuk.
  3. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    1. Waar komt die frisse lucht dan vandaan als de neus er op zit?
    2. Aan de onderzijde van de motorkap maak ik een 3-tal gaten van D=8 mm.
      Moet voldoende zijn bij een motorloop van ca. 2 min.
      Mogelijk dat Raymond hier nog op kan reageren hoe hij dit heeft opgelost?
     
  4. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    2017-10-05 23.04.20.jpg
    De met heet water nat gemaakte kopbeplanking van 3 mm pasgemaakt een een nachtje laten drogen.
    Kan ik morgenavond weer verder, want mijn bouwdagen zijn de gehele dinsdag en donderdag.
    En nog wat verloren uurtjes er tussendoor.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Rob als je de klemmen er zo op zet dan krijg je afdrukken in het balsa.
    Ik doe tussen het bekje en de balsa altijd een stukje depron. Scheelt weer vullen en schuren.
     
  6. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Bedankt voor de TIP Ton.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De enige koeling komt bij mij van het gat in de rompneus waar de motoras doorheen steekt. In de motorophanging zitten flinke gaten die lucht doorlaten naar de motor die erachter zit, maar het gat in de glasvezel neusconus is veel kleiner dus deze beperkt de hoeveelheid lucht die richting de motor kan. Ik heb dus maar beperkte koeling van de motor.
    Ik heb nooit het idee gehad dat de motor te heet werd. De motor heb ik na een vlucht nooit gevoeld, de regelaar wel en die werd niet heel heet.
     
  8. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De kop van de Ka7 heeft al aardig zijn vorm en de verlengde motoras is onderweg.
    Het sleufje aan de zijkant van het is de insteek voor de sleeplus, waarop later nog een 2 mm alu. plaatje wordt gelijmd en geschroefd.
    Voor de luchtkoeling van de 900 Watt motor toch nog maar een inlaat gemaakt aan de onderzijde van de mortorkap.

    Ka7 neus.jpg motor luchtkoeling.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2017
    aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet niet of zo'n sleuf veel zal helpen. Een elektromotor zuigt niet zelf zijn koellucht aan, dus als je geen happer o.i.d. hebt waar overdruk ontstaat door stuwing denk ik dat deze sleuf niet veel doet. Kwaad kan het natuurlijk ook niet.
     
    jve vindt dit leuk.
  10. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Volgens mij is er achter de propellor overdruk, dus de motor hoeft niets aan te zuigen.
    Maar ik geef graag mijn mening voor een ander Raymond.
    We zullen zien hoe dit in de praktijk uitvalt.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Achter de propeller heerst wat overdruk ten opzichtte van ervoor, maar de hele romp zit in dat overdruk gedeelte.
    Door de vorm van de romp wordt de drukverdeling over die romp verder beïnvloed. En nu juist vlak vóór het dikste deel van de bolling van de romp, waar jij dus je gat hebt heerst de grootste onderdruk. Je hebt bij deze plaatsing, zeker zonder 'happer' dus waarschijnlijk een plek waar de lucht weggezogen wordt.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Terechte bijsturing.
    Doe ik ook bij de Kranich III.
     
  13. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Accubak geschikt voor 5000 mAp 4 en 5 S.
    Aan de voorzijde in de hoogte vergrendeld en aan de zijkanten loodbakjes tot ca. 360 gr?


    2017-10-13 00.01.05.jpg 2017-10-13 00.02.24.jpg

    De tekening plus de bouw van Raymond geeft aan dat de midden langsverbinding + de dwars verbindingen tussen spant 3 t/m 6 er tussen uit gezaagd moeten worden.
    Ik twijfel of dit de sterkte bij een harde koplanding wel kan doorstaan?
    Ik wacht dus nog even om hier de zaag in te zetten, graag jullie mening!
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2017
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als die harde koplanding zo hard is dat die stukken nodig zijn, is de neus ervoor in ieder geval helemaal aan gruzelementen. En de vleugels ook, want dan was de landing zo hard dat de vleugels naar voren schieten en de tippen hard de grond raken.
    Iets minder rigide bouwen zorgt ook voor wat buigzaamheid. En wat buigt barst niet ...

    Gewoon weghalen. Het is een gangbare en beproefde constructie. Hij hoeft niet bomb-proof te zijn. Toch?!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Bouw aan de Ka-7 heeft 2 weken stil gelegen, vorige week naar de Wassekuppe en deze week reparaties.
    Ik ben nu met de frames bezig van de tweedelige kap konstruktie.
    hoube-2.jpg hoube-1.jpg
     
    aurectar en J.B vinden dit leuk.
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi werk!
     
    kadet-kampen vindt dit leuk.
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Goed bezig alweer
     
  18. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Een drietal 2 mm koolstof staafjes houden de kapframes op de juiste breedte.

    2017-10-28 22.29.33.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2017
    aurectar vindt dit leuk.
  19. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De motoras van de Hacker A40-10L liet zich niet vervangen door langere uitvoering.
    Voor de verlenging dus de standaard klem voor een vaste prop moeten gebruiken.
    Nadeel, een groot gat bij de uitvoering als zwever.
    Hoe dit op te lossen? suggesties zijn welkom!

    Noot: de neus wordt straks zijdeglans zwart gespoten.

    2017-11-03 21.16.13.jpg 2017-11-03 21.16.50.jpg
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hoi Rob.

    Misschien kan je een kunststof dop laten 3d printen die klemt op de motoras als je de propeller verwijdert om het gat af te dichten als je gaat slepen.
     

Deel Deze Pagina