Kabels en stekkers

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door MarcelB, 15 aug 2011.

  1. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Vandaag een pakketje met nieuw accu's (Turnigy 4S 3000 40-50C), super blij want elke pakketje wat weer probleemloos overkomt is toch fijn.
    Als eerst gelijk even kijken of ze in balans (en zonder dode cellen) uit de doos komen, wordt ik onaangenaam verast door 4mm goud stekkers, waarbij zelfs de + een vrouwtje is (ik heb het al jaren op 2mm en 4mm goud net andersom).
    Ben sinds een jaar (bijna) helemaal over op XT60, want bijna alle pakketen komen met XT60, en die kunnen dan gelijk uit de doos aan de lader.

    Komt er wel gelijk een vraag bij mij naarboven (en weet ook zeker dat ik die info al ooit eens ergens gelezen heb....) tot hoeveel Amps kan een XT60?
    Want misschien is het wel een bewuste keuze, om 4mm te gebruiken omdat die mogelijk meer stroom aankan dan de XT60.

    Na een zoekaktie (op MBF en Google,die mogelijk langer en beter had gekund, maar ok) heb ik onderstaande vragen niet goed beantwoord kunnen krijgen;
    - Hoeveel stroom kan een bepaald type stekker probleemloos verwerken (2mm, 3.5mm 4mm 6mm deans XT60 etc) ?
    - Hoeveel stroom kan een kabel aan (8, 10, 14, 16 ,20AWG etc) ?


    ik zoek zelf ook nog wel even verder ;-)
     
  2. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je stelt een vraag waar heel moeilijk een eenduidig antwoord is te geven. Een test van stekkersystemen kan je hier     Elektromodellflug - Hochstromstecker vinden. Echter dit is geen exacte wetenschap.

    Kabeldikten zijn nog "vager" Het soortelijk geleidingsvermogen van koper staat wel vast, meer koperdoorsnede zorgt voor een lagere weerstand, maar ook de lengte speelt een rol.

    Stel, van een stuk kabel heeft de doorsnede een bepaalt oppervlak en de kabel heeft een bepaalde lengte. Wil je de kabel twee maal zo lang maken, maar de weestand mag niet toenemen, dan moet het oppervlakte van de doorsnede verdubbelen.

    Er zit dus een relatie tussen weerstand, lengte en doorsnede, maar er is geen maximale stroom die door een kabel kan (tot het moment dat er rook ontstaat). Het gaat er om hoeveel verlies je in een kabel wilt toestaan.

    Zelf hanteer ik de volgende waarden:

    1,5 mm2 tot 15 à 20 Ampère
    2,5 mm2 tot ca. 40 Ampère
    daarboven 4 mm2

    De bedrading hou ik altijd zo kort als mogelijk.

    Maar nogmaals, een exacte wetenschap is dit niet!
     
  4. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    THNX!

    Exacte wetenschap is niet altijd noodzakelijk, maar een referentiekader kan wel een houvast bieden om keuzes bewust te kunnen maken :)

    Een XT60 'maar' 50A en 4mm goud 80A.
    Voor setups van 50A of hoger (tot 80A) ga ik dan voortaan toch maar afwijken van mijn eigen standaard (XT60) en ga ik 4mm goud gebruiken.

    Onderstaande info ook nog gevonden;
    AWG American Wire Gauge
     
  5. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Ik zou de XT60 rustig met een "80 ampere setup" durven gaan gebruiken.
    Veel liever iig dan de veel gebruikte Deans in de USA op dezelfde soort setups.
     

Deel Deze Pagina