kalibreren Spektrum + MMM

• Topicstarter Topicstarter CasperB
  • Startdatum Startdatum
C

CasperB

Guest
Heb een probleempje wat ik al vaker heb gehoord en gelezen maar ik ga er niet uit komen.

Heb een Spektrum DX3R en die heb ik gekalibreerd op een MMM + 1717 motor. Alles verloopt naar wens en dan gebeurd er wat met de auto waardoor ik kleine reparatie moet uitvoeren. Reparatie is voltooid en ik wil verder rijden maar kom er dan gelijk achter dat auto niet meer wil remmen en niet meer achteruit wil? ik zender opnieuw gekalibreerd maar dat hielp niet. toen een paar tips gehad van Drkdgglr, en hem aan de computer gehangen en de timing verander van de deadband, een stabiele versie van de firmware erop gezet (1.24) en keer op keer proberen of die wil kalibreren! lipo helemaal vol geladen, nieuwe batterijen in de zender, zender instellingen nogmaals nagekeken maar niets helpt.
Ik weet het nu ook niet meer, MMM is net nieuw en heeft al gewerkt.

Jullie misschien enige ervaringen?

alvast dank voor jullie hulp.

grt,
Casper

Al getest op een ander kanaal, bijvoorbeeld kanaal 3? Als het dan wel werkt zit het in de instellingen van de zender/ontvanger.

Probeer dan eerst eens op een nieuw modelgeheugen zonder de instellingen te kopiëren. Als dat wel goed gaat dan kopieer je de oorspronkelijke instellingen naar het andere modelgeheugen en bind de ontvanger nogmaals met het nieuwe model. Wis daarna het oorspronkelijke modelgeheugen.

Om de één of andere reden raken instellingen wel eens corrupt en gaat het nooit meer werken met hetzelfde modelgeheugen totdat je een ander modelgeheugen aan de ontvanger hetbt gekoppeld. Als je dan instellingen in het oorspronkelijke modelgeheugen zet, werkt alles wel weer. :hammer:

Sleurhutje je bent een Koning!!
dat werkt, pff ik had eerder moeten posten.

super bedankt!!!

Casper

Sleurhutje je bent een Koning!!
dat werkt, pff ik had eerder moeten posten.

super bedankt!!!
Lol, dat probleem had ik drie jaar geleden al toen de DX3R net nieuw was. Kennelijk dus nog niet veel veranderd in de twee jaar dat ik niet meer rij maar vlieg. ;) Overigens hebben sommige modellen Spektrum/JR vliegtuigzenders dezelfde "bug". :? Maar ook de Graupner Ultra laders kennen dergelijke problemen. Best vaag allemaal.

Mooi dat het nu werkt. :thumbsup:

Haha, dat is lekker dan, ik heb ook een Graupner Ultra lader.
in ieder geval net testrondje gemaakt en alles werkt weer helemaal top, nieuwste versie van de firmware er weer op en knallen met dat ding.
nogmaals thanks en zo zie je maar weer hoe handig dit forum is.

goed weekend,
Casper

Ik heb ook een probleempje. Ik ga de truuk met het blanco geheugen vanavond even proberen.

Ik heb hier 2 stuks DX3R en 2 stuks SR3100.
Ik heb allebei de zenders en allebei de ontvangers in 2 verschillende auto's geprobeerd te binden zonder succes.
De ene SR31000 geeft wel het stuursignaal naar de servo maar gas/rem doet niks. De andere SR3100 reageert helemaal niet. Dit dus bij 2 verschillende auto's en 2 verschillende DX3R zenders.....

Ik ben ook weer wat verder.

Ik heb een SR300 gebind aan de auto's die niet met de SR3100 wilden binden. De SR300 bind wel met de DX3R icm met de MMM en MMP.
Nu komt het: de SR3100 wil wel binden met de DX3R al ik 'm in een auto stop met een Tekin RX8 ESC :confused::(
Het blijkt ook dat de SR3100 wel bind met de SR3100 maar niet werkt met de MMM of een MMP (ik heb er 2) De ESC krijg wel throttle commando 's door (want de ledjes veranderen van kleur, alleen ze knipperen ipv van gewoon branden) De ESC's reageren alleen niet op de commando's (Lipo is vol!) Het melodietje wordt ook niet afgemaakt als ik 'm aanzet. Het lijkt dus wel aan Castle te liggen, 3 ESC's die niet met een SR3100 willen werken...

Laatst bewerkt:
Zorg er eens voor dat de ontvanger eerder spanning heeft dan de regelaar. Denk er wel aan dat je de + vanaf de regelaar even onderbreekt (middelste pennetje uit de connector verwijderen of draadje doorknippen 8O). Waarschijnlijk verwacht de regelaar direct signaal bij het inschakelen maar de BEC van de regelaar moet eerst op spanning komen. Beetje kip-ei probleem bij de spanningsvoorziening waarschijnlijk.

Ik heb juist bij alle 3 de Castle ESC's een externe BEC (van 3 verschillende merken w.o. Castle) Ik wilde nu juist proberen om het eens zonder ex. BEC te doen dus wel met plus. tbc

Zo ben d'r nu wel klaar mee zeg.
Heb een MMP en de MMM zonder externe BEC aangesloten op de SR3100. Gebind, maar weer hetzelfde. Wel stuurservo maar geen throttle/brake. De lampjes blijven groen knipperen tenzij ik reverse throttle geef dan knipperen ze rood. Ik heb tevens een firmware update gedaan via Castle Link maar dat maakte niks uit. Ik heb ook lege modelgeheugen plaatsen geprobeerd. ook heb ik de contolparameters opnieuw gecalibreerd zonder effect.

verder feiten:
de SR3100 werkt wel met een Tekin ESC (gas en stuur)
de SR300 werkt zowel met de Tekin als met alle Castle ESC's

Uh, oh, is de SR3100 ook niet geschikt voor kortere frame rates? Staat de frame rate van je zender soms op 5,5ms/11ms/fast i.p.v. 20ms/standaard?

Ja hij staat standaard op 11ms maar er staat bij dat je met digitale servo's 5.5 moet gebruiken. Maar dat was het niet want:

Ik poste het probleem op RC tech en vrij snel daarna wist iemand mij te vertellen dat je de Throttle deadband op maximaal moet instellen via Castle link.

en dat werkte! :shock:

Spektrum SR3100 and Castle ESC incompatible? - R/C Tech Forums

Dus voor de mensen met hetzelfde probleem hier even wat keywords: :rolleyes:

DX3R Castle Monster Max ESC SR3100 niet werken incompatibel geen gas response wel binden maar niet werken knipperen ledjes groen rood throttle deadband castle link

Laatst bewerkt:
Back