Kan een dymond al6364 op12s?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Norwen, 16 mrt 2018.

  1. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Hoi allen,
    Ik ben bezig met een cessna 152 waar ik een dymond provincie AL 6363 aan gehangen heb, ik ben bang dat ik daarmee wat toeren mis en wil hem daarom op 12s zetten, de fabriek geeft 14-37 v. Op ....Er zit een relatief kleine prop op 15x6 dus de motor merkt dat amper....
    Graag jullie mening

    Gr. Jan
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die spanningen zijn slechts een praktisch gebruik indicatie Jan.
    Motoren kunnen elke spanning in RC-land aan, zolang stroom en toerental niet te hoog worden.
    Zowel toerental als stroom zijn afhankelijk van Kv, dus, wat is Kv, in rpm/volt?

    Wat meer achtergrond ...
    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
  3. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Bedankt Ron, ik heb hem al laten draaien op 12s en ogenschijnlijk lijkt er niets aan de hand, en zeker met deze relatief kleine prop denk ik dat de stroom die hij trekt niet absurd wordt, je stelt me gerust, ik ga ermee de lucht in!
    Thnx, vr.gr. Jan
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Blijkbaar is dat een 270kv motor, wat vrij hoog is voor op 12S. Op 12S wordt meestal een motor met <210kv gebruikt.

    Je zou met een 15x6 op een 2kw uitkomen. Dat gaat nog, maar veel meer mag het niet worden voor je op goede koeling moet gaan letten.
    Tipspeed (snelheid van de tipjes van de prop) 744kmh, oftewel een vrij luidructige setup (onder 650 blijft het stiller).
    Rendement van de prop ook wat aan de lage kant.

    Als je het allemaal hebt liggen gewoon vliegen, wel even in het achterhoofd houden det er efficientere setups bestaan.
    Heb je de motor liggen maar de lipos nog niet: op 8S met een 19x10 prop ben je een stuk efficienter. Zelfde ´pitchspeed´, meer trekkracht bij gelijk vermogen (scheelt zon 25%).
     
  6. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Ja, het is niet ideaal maar wat je al zegt, ik heb het liggen, ik zou er nog 2x5s aan kunnen hangen? Wat de prop betreft is 15" ongeveer max wat diameter. Betreft anders wordt het een grasmaaier denk ik.
    Het is sowieso lastig om een setup te vinden voor een equivalent voor een 1.25 motor......
    Bedankt voor je reactie!
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke span heeft deze Cessna eigenlijk? Als je aangeeft dat er maar 15" op kan, zou je haast denken dat hij niet al te groot is?
    Meet de grondspeling eens, als hij op zn wieltjes staat. Romp horizontaal, van de as tot de grond.
    Vaak helpen grotere wielen ook al een stuk. Zowel voor grondspeling (grotere prop) als voor het heelhouden van de wielkapjes.
     
  8. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Span is ca.2.25, en grotere wielen is idd een id! Nog niet aan gedacht
    Ik inmiddels ook een turnigy g60 gevonden die 400 kv draait, in combinatie met de 15x6 prop en 6s? Een betere combi?
     
  9. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Grondspeling is nu 260 mm hart as. Hij heeft een neuswiel.....
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan past een 18" nog makkelijk en met degelijke wielen 19".
    Van een 6364 naar een G60 is wel een hele grote stap. Wat weegt het model en hoe wil je ermee vliegen (scale of heftiger)?
     
  11. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    In principe scale hoor, ik ben niet zo'n wilde, is het toestel ook niet naar vind ik, maar goed, ja het is een hele stap dat realiseer ik, maar tussen deze en de 6364 is lastig te kiezen, het is of te groot of te klein (eigenlijk) in ieder geval bij hobbyking, ik probeer het en kijk was het beste gaat maar het moet eerst ff warmer worden........
     
  12. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Er zat trouwens een Evolution 20cc op, bepaalt geen scale zo heb ik er nooit mee gevlogen hoor, zat er ook idioot op gebouwd. ...
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien niet wat je verwacht had:
    Met de Dymond 6364 op 6S en 19x14 prop heb je een efficiente setup, die zo rond de 1200W zit.
    Deze maat props zijn niet veel te vinden, maar Fiala kan ze zeker leveren.

    De G60 zou op een 16x10 uitkomen voor hetzelfde vermogen op 6S, maar met minder trekkracht. En zal goed gekoeld moeten worden, goed letten op een goede doorvoering van lucht door de motor en niet constant volgas vliegen.
     
  14. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    bedankt Gerben, beetje laat maar toch!
     

Deel Deze Pagina