Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er weer geweldig uit
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Even consolideren
    Na bijna een maand afwezig te zijn geweest op het forum is het nu weer de tijd om weer wat actiever te worden op het modelbouw forum en ik moet zeggen dat de periode er nu ook wat meer geschikter voor is want de R is in de maand >> in ieder geval bij mij bijna de traditionele modelbouw maanden.
    Nu de mast staat zijn er eigenlijk twee tegenstrijdige werkzaamheden die er gebeuren moeten, ten eerste zou ik verder kunnen gaan om de mast te voorzien van de langs-stagen en de zijstagen met weeflijnen, maar ik moet ook niet vergeten dat ik mijn Reling nog moet afmaken.
    Eerst maar iets over de Reling aan Bak en Stuurboordzijde: als ik de tekening van Mantua zou volgen dan zijn er aan beide zijden een simpele reling gepland die vanaf de boeg over de gehele lengte naar het roer loopt. (zie onderstaande foto)
    1) Reling Mantua.JPG
    Echter ik had de beslissing al genomen om dit iets anders aan te pakken omdat de gestandaardiseerde Kanonneerboten, die na 1821 gebouwd waren, aan de boegzijde voorzien van neerklapbare luiken A (reeds door mij al geplaatst) daarna ter hoogte van de Rust en Juffer blokken van een vaste verschansing (B) daarna tot aan de toegangspoort een ‘open’ reling (C) die aan de achterkant voorzien waren van zeildoek om de bewegingen op het dek af te schermen en als laatste werd het hek wederom weer afgesloten met een vaste verschansing echter zonder luiken (D). Hieronder even ter verduidelijking, een foto die ik vorig jaar gemaakt had tijdens mijn bezoek aan Willem van der Veer in Heerhugowaard.
    2) reling Willem.JPG
    Vooral de vaste verschansing ter hoogte van de Juffer blokken (B) gaf mij enige zorgen omdat ik de hoek die de zijstagen zouden gaan vormen t.o.v de mast nog niet wist en daardoor niet wist hoeveel speling ik daar had. Al met al heb ik besloten om eerst 1 v/d 3 zijstagen te monteren, daarna de originele Mantua reling dryfit te plaatsen om eens te kijken hoeveel speling ik voor de talreep tussen de juffer blokken had.
    3) situatie mijn model.JPG
    Op de foto hierboven de situatie zoals hij bij mij is, het onderste Jufferblok wordt heel licht naar buiten gedrukt (pijl) Dus bij het plaatsen van de vaste reling achter de Juffer blokken wil ik daar proberen rekening mee te houden door deze 1 á 2 mm richting het dek te verschuiven. Ook de vaste verschansing op het achterdek moet nog gemaakt worden op dezelfde manier (met malletje) zoals ik aan de boegzijde de luiken gemaakt heb. Het “uitvogelen” hoe het nu gaat lopen kost me zeker een week want ik wil beide zijden dryfit in zijn geheel afmaken, daarna worden ze even in de “wacht” gezet omdat ik eerst de 2 x 3 zijstagen van het want monteren moet i.v.m. de Juffer talies, want als er een verschansing achter zit kan ik niet meer aan de achterkant komen. Voorlopig ben ik dus 1 weekje aan het uitpluizen.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welke kleur touwwerk ga je gebruiken voor de zijstagen van het want A3, want ik zie bij jouw schip blank touwwerk, en bij het schip van v/d Veer zie ik daar zwart touw zitten.
    Of is dit een verschil tussen de Kit tekeningen en de oude werkelijkheid??
    Zij wordt trouwens prachtig A3. :worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Daar zeg je me wat Peter, bij de Kit worden 3 dikten meegeleverd en deze zijn allemaal in de lichte kleur, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze gedachte (zwart) nog niet eerder bij mij opgekomen was. Als ik nu terugkijk heb ik voor de tuigage van de kanonnen (het dek ligt er vol mee) en de zwaarden alleen maar het licht gekleurde touwwerk gebruikt en misschien historisch gezien niet helemaal juist maar ik vind het niet misstaan. Dus om die reden zal ik, denk ik, dit ook gaan gebruiken voor het lopend en staande want. >>>>maar het zwarte touw zit nu wel in mijn achterhoofd en neem ik mee als ik ga optuigen. (tenslotte is niets zo veranderlijk als een mens en ik kan bouwers die meedenken heel erg waarderen, dank je)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2018
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Donker touw is voor staand tuigage, licht touw voor lopend.
    Dus je kanons met licht touw is correct.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dank je wel * Hans*, bedoel je daar dan ook mee dat de weeflijnen van het want per se zwart moeten zijn? Nu ik er, dank zei jou, op ga letten zie ik bij mede-bouwers op het forum heel veel lichtere weeflijnen.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2018
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    ...
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2018
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik meen op dit forum gelezen te hebben dat de Hollandse schepen geteerde weeflijnen hadden, terwijl de Engelsen blank touwwerk voor de weeflijnen gebruiken, maar ik kan dit verder niet onderbouwen
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is een algemeen gaand verhaal, maar ik heb het nooit bevestigd gekregen:

    De Engelsen liepen blootsvoets op het dek, o.a tegen uitglijden, en teer aan je voetzolen is niet prettig. Dus ongeteerde (blanke) weeflijnen.
    De zuinige Hollanders wilden dat hun tuigage langer meeging, dus die teerden de weeflijnen ook. De Nederlanders droegen meestal schoenen, dus die hadden geen last van de teer. Teer op je handen was blijkbaar minder erg.
     
    Jaques, a3seidel en Pingu57 vinden dit leuk.
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De nieuwe Verschansing

    Om de gehele verbouwing een beetje gestalte te geven was het eerst noodzakelijk om te meten hoeveel de originele geplaatste stutten nog boven de voetreling uitstaken om het geheel een beetje op dezelfde hoogte te laten uitkomen, dit bleek 13 mm te zijn met daar nog bovenop een zetverschansing van 2 x 2,5 mm (30).
    Gelukkig kon ik de buigmal, die ik gemaakt had voor de luiken aan de boeg nog gebruiken en omdat ik de vorige keer daar een beetje snel doorheen gelopen ben ga ik er nu er een beetje dieper op in.
    Om het in verhouding een beetje ‘body’ te geven heb ik eerst bepaalt dat de dikte van de Luiken en de vaste Hek-verschansing 4 mm moesten gaan worden. Omdat het (voor mij) nagenoeg onmogelijk is om een 4 mm dikke lat van 13 mm hoog in 1 x te buigen plus daarbij dat ik 1 lat een onwerkelijke toestand vind heb ik besloten om de verschansing door middel van een mal op te bouwen uit 4 afzonderlijke planken.
    Om te beginnen met de mal >> ik heb hiervoor als model de originele Triplex voetreling (27) genomen (ik had deze nog over omdat ik al in een eerder stadium deze had vervangen door een hardhouten model ( zie blz. 5 #87)
    Dit model heb ik 4 x afgetekend op een 4 mm Triplex plaat, uitgezaagd en op elkaar gelijmd en aan de buigzijde glad geschuurd. Daarna heb ik de buigkant in zijn geheel afgeplakt met sellotape, vergeet dit niet anders plakt dadelijk de gebogen verschansing vast aan je mal!!
    De eerste laag die je buigt en verlijmd bestaat uit 4 gestapelde latjes van 1,5 mm dik (3 x 4 mm hoog en 1 x 2 mm hoog) nb. maak na het drogen gelijk een 2e set hiervan voor de 3e laag.
    Om nu te zorgen dat straks het geheel niet helemaal uit elkaar valt, heb ik er voor gekozen om een aantal latjes van 5x1mm L=16 mm er verticaal als tussenlaag er tegen aan te plakken waarna je het pakket afsluit met het zojuist als tweede gemaakte gebogen buitenverschansing. Het ruwe eindproduct is vooraan op de bovenste foto te zien.
    1.jpg
    Dit model heb ik gebruikt als basis voor de voorste Luiken maar ik had een beetje geluk, als je hem een beetje verschuift boven de plek waar de Hek verschansing geplaatst moet gaan worden vind je een acceptabele stuk die je hiervoor gebruiken kan.
    Om het Mantua model te verbouwen naar het gestandaardiseerde model heb ik een tweetal concessies moeten doen, om te beginnen met het verschansing-schot achter de 3 Juffers, om achter de Juffer-talies vrije ruimte te creëren zodat ze er niet langs zouden schuren was het noodzakelijk om het schot 1,5-2 mm naar de binnenkant te verschuiven. Dit was alleen mogelijk om deze verschansing als een enkel schot uit te voeren, aan de bovenkant heb ik er nog een naar binnen gerichte 5 mm reling aan toegevoegd op dezelfde hoogte als beide ‘open’ relingen. Verder heb ik de stut aan de linkerkant, 8 mm richting de boeg moeten verplaatsen om hem op gelijke afstand te krijgen als de 1e stut aan de (rechter) Hekzijde. Deze verschansing heb ik nog niet verlijmd zodat ik er beter bij kan als ik de talies van de Juffers ga plaatsen.
    De tweede concessie was de reeds al geplaatste Bolder (39) net naast de luiken, eigenlijk zou de gesloten verschansing door moeten lopen naar de luiken, maar als ik daar aan zou beginnen dan moest ik een groot deel van voetreling af moeten breken en opnieuw op moeten bouwen en dat ging me net een stap te ver. Ik heb voor mij deze oplossing gevonden en heb er vrede mee om dit gedeelte uit te voeren als een ‘open’ verschansing. Voor diegene die een volledig historische Kanonneerboot willen bouwen moeten deze Bolder helemaal in het begin even weglaten.
    Tussen de Juffersverschansing en de Toegangspoort zit in zijn geheel een ‘open’ verschansing, nu nog afgedekt met een strook grijs karton voor de foto, dadelijk zal ik deze weer verwijderen omdat ik nog toegang moet hebben om een aantal oogbouten te kunnen bereiken voor de langs-verstaging. Pas als ik het gehele lopend en staand want geplaatst heb zal ik dit vervangen door zeildoek. Wel even een tip : Spijkergaten reling en stutten (28) voorboren met 0,6 boortje i.v.m uitrichten want deze splijt zonder voorboren als een luciferhoutje !!
    2.JPG 3.JPG
    De vaste verschansing aan de Hekzijde is weer een dikke 4 mm uitvoering zoals ik aan het begin al heb aangegeven.
    4.JPG 5.JPG
    Als laatste wil ik nog even inzoomen op een aardig detail bij de toegangspoort: Op het eind van de ‘open’ reling wordt nog een 2x2 L= 11 mm scharnier (37) geplaatst, het heeft me aardig wat tijd gekost om deze passend open en dicht te kunnen doen. (zie inzet) Achter de verschansing staat nog een Figuur op een schaal van 1:50 die ik nog even heb opgezocht om de verhouding van de verschansing te kunnen controleren.
    6.jpg
    Als je goed kijkt dan heb je al gezien dat ik momenteel alleen nog maar de Bakboordzijde gereed heb (gebogen verschansing Stuurboord ligt al klaar), het heeft me aardig wat tijd gekost om e.e.a. uit te ‘vogelen’. Maar gezien het verrassende mooie weer de komende dagen, waar ik nog even van wil genieten, zal ik alleen nog maar s ’morgens 2 uurtjes (06.00-08.00) bezig zijn op de scheepswerf dus zolang dit mooie weer nog aanhoudt zal ik buiten in de tuin bezig zijn want daar ligt nog veel snoei- en opruimwerk om de tuin winterklaar te maken.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2018
    Jaques, TIMBERWOLF, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is weer netjes gedaan Adrie!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad!!:thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  14. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    0.6 mm boren in Stutten (28)
    Voor diegene die geen draaibank hebben met een boorkop (zoals ik) even een handig hulpmiddeltje om het 0.6 mm boortje rechtstandig circa 8 mm in de stut te boren. Je neemt een balkje en boort met je mini-kolomboormachine een 3 mm gat in het midden van het balkje. Je plaatst de stut in dit geboorde gat en drukt het balkje vlak op de plaat, Daarna zoek je met een ( op 8 mm afgetapte) 0,6 mm boortje naar het midden van het 2 mm vlakje, voorzichtig even aanzetten en controleren of hij in het midden zit en daarna boor je tot de tape markering. Natuurlijk doe ik dit achter een loeplamp. Ik moet zeggen er is er bij mij niet één mislukt.
    0,6 boren in stutten.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
    CXello, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed gereedschap is het halve werk.
    Helemaal met de hand had dit niet zo makkelijk gegaan.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hek verschansing afronden

    Met de lange verschansing aan Bakboordzijde als voorbeeld, was het nog maar 3 uurtjes werk om de verschansing aan stuurboordzijde op zijn plaats te zetten. Daarna moest ik de gehele verschansing nog afronden boven het Roer, aan de Hek-zijde.
    Als basis had ik nog een 4 mm dik opgebouwd stuk over van de hierboven beschreven korte hekverschansing (zie: vooraan onderste foto). Omdat de kromming niet overeenkwam met de scherpe buiging onder het roer heb ik deze licht bevochtigd i.v.m. de verlijming en 2 nachten lang in mijn lat-buigmal gedwongen deze buiging aan te nemen. Omdat het lijmvlak gering was heb ik voor de zekerheid er nog 2 koploze spijkertje aan toegevoegd.
    1) basis.jpg

    Voor de ‘Leuk’ heb ik er tenslotte nog 2 dikke oogbouten met ring aan toegevoegd voor eventuele sloepen.

    2) aanzichten.jpg

    Nu ik de verschansing klaar heb wordt het tijd om de Dwars-verstaging van de mast aan te pakken, maar eerst ga ik nog 2 á 3 dagen van de nazomer genieten.
     
    hgb1967, Marc w, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er weer perfect uit Adri!
    Ik ga morgen twee weken weg, dus begin nov. ben ik weer terug.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Het is je gegund Piet, gewoon even er tussenuit en genieten van de nazomer. Tot over een kleine 2,5 week.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt een prachtig schip A3 :beer:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina