Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig Adrie!!:worship:

    Mag ik je vragen uit welke houtsoort je masten bestaan en welke kleurafwerking en welk merk je hier hebt gebruikt? Ik vind ook de kleur van je masten namelijk prachtig. ( volgens mij had je dit al ergens geschreven maar ik kan dit niet zo snel meer ontdekken waar]
     
  2. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De Pietsan-lusjes aan de 1 schijfsblokjes waren jou zeker al opgevallen Piet ? Staat zeker beter dan de blokken rechtstreeks aan de oogbout te knopen.:worship:
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2018
    pietsan vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik heb nog even in de bouwomschrijving gekeken maar daar staat bij het rondhout geen houtsoort omschreven. Het is een relatief donkere Hard-houtsoort en de onbewerkte kleur hiervan kun je het best vergelijken met Melk-chocolade (ietje pietsje donkerder).voor de afwerking gebruik ik een watergedragen!! Rambo Interieurslak zie:
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...r-2-mantua-art-797.256708/page-4#post-3864196
    en van de 4 potjes gebruik ik, hoe vreemd dat ook mag klinken, de kleur: Rustiek Grenen nr.767 (en die ga ik dan 2 x verven)
    De andere 2 kleuren (rustiek Eiken nr.765 en warm Walnoot nr.772) gebruik ik voor alle andere onderdelen van mijn boten zoals de romp en dek-opbouw.
    De Rustiek Grenen nr.767 heeft, als ik het potje open maak, een iets wat Harde grijze kleur en als ik hiervan er een laag opbreng blijft het iets grijzig. Maar als het opgedroogd is dan is die grijze kleur weg en blijft er die harde bruine kleur over. terwijl de andere twee een duidelijke veel Warmere kleur hebben als die opgedroogd zijn
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2018
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Werkwijze aanbrengen van het lopend Want
    Toen ik vanmorgen verder wilde gaan met het aanbrengen van het “lopend Want” zag ik ineens het verschil van werkwijze van de Italiaanse Mantua en wat ik maar zal noemen de ‘Hollandse boerenverstand’ manier ( volgens van Dale: het gewone, gezonde verstand zonder de ballast van een theoretische vooropleiding)
    Ik zal proberen dit aan de hand van de volgende foto uit te leggen.
    DSC_3916.JPG

    Ik heb aan de hand van de Italiaanse nummering kunnen afleiden dat men er bij Mantua van uitgaat dat ALLE 6 Zeilen eerst aan de ene mast opgehangen moeten worden, en dat men daarna van boven naar beneden het lopend want afwerkt.

    Mijn manier is om de zeilen 1 voor 1 af te werken, te beginnen bij de Boeg en daarna de zeilen naar achteren toe per zeil af te werken. Op bovenstaande foto is te zien dat, in mijn geval, alle 4 de zeilen VOOR de Mast opgehangen zijn en de bijbehorende lijnen van het want strak aangetrokken zijn en definitief vastgemaakt zijn aan de eindpunten van de lijn die allemaal op dek of mastkraaghoogte liggen. De ruimte achter de mast is in mijn geval compleet leeg van lijnen die nodig zijn om de laatste twee zeilen achter de mast aan te brengen. Het grootste voordeel is dat ik bij het aanbrengen van de eerste 4 zeilen, met ieder hun eigen lopend want naar het dek, een vrije toegang heb om (meestal met een pincet) deze lijnen aan de betreffende eindpunten (korvijnagels en klampen) vast te kunnen maken.

    Op de Mantua-manier is het gedeelte achter de mast bezet door alle lijnen die nodig zijn om de laatste 2 zeilen op te hangen. Vooral de stagen die de mast naar achteren moet steunen zitten dan behoorlijk in de weg om nog de eerste 4 zeilen op het dek vast te moeten maken. Je moet met je hand tussen verschillende lijnen door om de eindpunten hiervan te kunnen bereiken, en deze liggen helaas voor 90% aan de voorkant van de mastkraag.

    Op onderstaande foto is de situatie zoals hij bij mij nu is: de voorste helft van de Mastkraag is definitief bezet en ik heb in nog maar 2 van de 6 korvijnagels op de Nagelbank bezet. (nb. op de Mantua manier zouden alle 6 korvijnagels met hun lijnen naar achteren al bezet zijn).
    Conclusie: ik hou het liever op de voor mij overzichtelijke methode, dan de in mijn ogen chaotische Mantua manier met allemaal lijnen waar ik mij tussendoor moet worstelen.
    DSC_3917.JPG
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Begrijpelijk
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat had ik zeker al gezien Adri, ziet er allemaal bijzonder gelikt uit! Prachtig model zet je hier neer en een leerzaam verslag:thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hartelijk bedankt voor deze uitgebreide info!
     
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik heb je even een PB'tje gestuurd
     
  9. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Over die houtsoort, dat zou best eens perenhout kunnen zijn. Het is van zichzelf vrij licht tot wat donker, maar verkleurt op den duur tot een wat donkere tint. Je ziet er bijna geen houtnerf in en is heel goed bewerkbaar voor modelbouw. Ik maak daar heel veel gebruik van.
    Constant
     
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Zoals jij het omschrijft lijkt het inderdaad dan op Perenhout, wel heel erg prettig om mee te werken omdat het bijna niet splintert en een korte krul heeft.
     
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Riemen, Bootshaken, Riem en Bootshaakhouder, Kruitlepel, Wisser


    Omdat ik vanwege (tijdelijke) aanhoudende rugpijn het even 2 weekjes wat rustiger aan moet doen en mij per dag moet beperken tot 1 uurtje op de scheepswerf, was het een mooie gelegenheid om wat kleinere klusjes aan te pakken die toch nog moest gebeuren. Echt van die dingen waarvan het wachten op het drogen van de verf en lijm 10 x langer duren dan het maken er van. Op de onderstaande foto heb ik ze even naast elkaar gezet.
    1) overzicht alles.JPG
    Op de voorgrond 4 Riemen (95); erachter 2 bootshaken (99); 4 Riem en Bootshaakhouder; 4+1 Wissers en 4+1 Kruitlepels (beiden (99). Op aan aantal van de onderdelen zal ik iets dieper ingaan hoe ik ze gemaakt heb:
    2) stap 1 tot 5.JPG
    De Riemen
    Deze worden gemaakt van 2 onderdelen: 4 stukken rondhout Ø 4 mm L= 175 mm en 4 riembladen 8x2 L=35 mm (let even op: in de stuklijst staat 8 x3 mm dik echter die zijn niet geleverd, 8 x 2 mm wel en volgens mij passen die ook beter). Voor diegene die dit nog niet eerder gedaan heeft een korte uitleg ( van L naar R):
    Om te beginnen zet ik op het rondhout op 6 mm van het eind rondom een streepje.(mag ook langer zijn) Dan neem ik een afvalstukje strip van 2 mm dik en zet een streepje op de kopse kant een middelstreep, om te waarborgen dat de wig-vorm straks in het midden ligt.
    Daarna zorg ik dat dit streepje parallel aan het werkblad van mij af ligt en snij met een scherp mes dit gedeelte tot de middelstreep er af. Dan keer ik het rondhout om en leg nu het zojuist afgesneden vlak ‘plat’ op de tafel, even nadrukken met je wijsvinger >> het stokje staat nu iets omhoog en snij het andere gedeelte eraf. Daarna zet ik een middenstreep op het blad en leg ik de zojuist gevormde wig op zijn plek op het riemblad en neem de wigvorm over.(maak gebruik van de parallelle strepen op je werkblad). Snij nu deze wigvorm uit het blad en doe dit zo nauwkeurig mogelijk, neem hier even de tijd voor omdat deze overgang altijd goed zichtbaar blijft!!. Daarna kun je de beide delen aan elkaar lijmen, gebruik juist hiervoor de parallelle lijnen op je snijmat zodat de beide onderdelen “in lijn” liggen, maar nog belangrijker is om onder het blad een paar restlatjes van 1 mm te leggen. Je zorgt hiermee dat het 2 mm blad in het midden ligt van je Ø 4 mm riem!! Laat dit in ieder geval 24 uur drogen want straks bij het schuren wordt de verbinding best wel ‘aangesproken’ (fragiel). Ik hier speciaal even een foto van gemaakt:
    3)bijschuren blad.JPG
    Leg je schuurblok omgekeerd op je werkblad (wel ondersteunen vanwege het naar voren kiepen), nu steun je de verbinding altijd met je wijsvinger en tilt de riem ‘licht’ op en schuurt het blad op de rand van je schuurblok. Het blad loopt ten eerste niet alleen naar de ‘Tip’ af maar ook naar de twee zijkanten loopt hij iets bol, draai hiervoor het blad in de langs-richting iets naar links en rechts omhoog. Kijk even naar de vorm bij de Rode pijl, hier kun je ook goed de lijm-wig overgang zien. De 1 mm in hoogte die de riem oversteekt van het blad neem je gewoon mee.

    De Kruitlepel en Wisser (99)
    Van beiden worden er 4 setjes van Ø 3 mm rondhout op een lengte gemaakt van 60 mm voor de kruitlepel en 80 mm voor de wisser en 1 setje van resp. 80 en 90 mm. (let even op bij de tekening van deze laatste, bij de wisser is men vergeten het omwikkelde touw te tekenen)
    4) kruitlepel.JPG
    De 4+1 messing kruitlepels vind je in de blisterverpakking Ø 5/ Ø 4 L=8 mm. Vergeet niet bij het onder een hoek van 45 gr. doorslijpen, de achterkant van een boortje ter ondersteuning mee op te spannen en vergeet vooral niet er een veiligheidsbril er bij op te zetten !!! of achter een loupelamp te kruipen.
    De wisser maak je door in de stok een gaatje van 1,5 mm niet helemaal door te boren, er een touw in te lijmen en 7 slagen naar voren te omwikkelen. Stop hierbij aan de 1,5 mm gat-kant zodat je dit straks naar de Dek kant van de boot kunt lijmen (verbergen).


    Riem en Bootshaakhouder
    5) buigen.JPG

    Hiervan worden er 4 stuks gemaakt van de onderdelen Beugel 96A, messingdraad Ø 2 mm en de Plaat 96B die zich in de voor gestanste messing plaat bevinden. Allereerst moet je bij de 4e plaat even de gaten Ø 2 en Ø 0,8 mm nog boren (nippelbreuk?) Omdat het belangrijk is om 2 setjes van gelijke hoogte te krijgen heb ik dit gedaan met een malletje. Kopieer eerst de samenstelling tekening en plak deze op een balkje, boor de 2 Ø 4 mm gaten voor de omslag punten en lijm de eerste pin vast. Plaats de 2 mm messing draad op zijn plaats op de tekening (deze wordt tijdens het buigen tegen gehouden door het latje), buig de 1e bocht en plaats hierna de 2e pin voor de tweede bocht. Dankzij of mede door het drama bij de Juffersstroppen heb ik direct al besloten de 2 onderdelen aan elkaar te solderen. Hierna is het zaak om aan ieder beugel 2 flappen te buigen, omdat deze volledig in beeld komen heb ik hier iets wat meer zorg aan besteed om deze gelijk te krijgen door de plaat, om en om, eerst in de mini-bankschroef op te spannen, tussen de Ø 2 mm beugel en de buiglijn een 3 x 3 mm latje als afstands-marker te leggen en daarna met een platbek-tang de afstand over te nemen ‘in de bankschroef’ omgebogen om de fragiele soldeerverbinding niet of nauwelijks te belasten.
    6) ombuigen.JPG

    Hierna heb ik de onderdelen op het Dek gelijmd en de Beugels met de Riemen en Bootshaken Dryfit aan Bak en Stuurboord bevestigd voor de volgende overzicht foto’s

    7) dwars overzicht.JPG

    8) langs overzicht.JPG
    De komende week ga ik toch nog wel even, rustig aan, bezig met de verschansing-doeken achter de nog open zijnde hek verschansing te maken en hoop dat mijn rug dan voldoende hersteld zal zijn om de laatste 2 zeilen aan te brengen zodat mijn Kanonneerboot nog voor de Kerst 2018 gereed in de buurt van de Kerstboom kan staan.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2018
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Eduard Renger en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou Adri, daar valt weer geen speld tussen te krijgen;), wederom prachtig gemaakt! (voorzichtig met de rug en beterschap)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Schitterend en heel duidelijk uitgelegd. De eerste keer dat ik riemen heb gemaakt, heb ik vreselijk lopen priegelen en knoeien. Dit zal erg helpen bij m’n volgende poging :)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer prachtig gemaakt A3, en ook een duidelijk betoog om de uitleg te geven. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Fijn om te horen Eduard, al is er maar 1 persoon die iets aan mijn uitleg heeft dan ben ik al tevreden en weet ik waarvoor ik het doe.
    (nb. de lengte van de Wig vind ik persoonlijk liggen aan de verhouding t.o.v. de Riembladen, de methode blijft hetzelfde)
    Kijk voor een langere wig-vorm en de nauwkeurige aansluiting van de riem aan de bladen even op de volgende link door mij op dit forum geplaatst in 2015:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/even-voorstellen-“balieniera-di-new-bedford”-van-amati-art-1440-schaal-1-16.229744/page-2#post-3601688
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
    Eduard Renger en Jaques vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer een interesante uitleg van alles!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Het Schanskleed.
    Alhoewel het schanskleed niet standaard bij het Mantua-Kit gemonteerd wordt, wil ik er toch even kort op ingaan. Zoals we hebben kunnen zien op het allereerste plaatje van dit lijntje, maar ook op de romp-plan tekening van de NVM werden schepen in de 17e t/m 19e eeuw vaak voorzien van deze kleden met als doel volgens een Spelling van 1858: “een zeildoek, hetwelk men ter verberging van hetgene er voorvalt, op een oorlogsschip, over de verschansing hangt”. :weetnie:
    Omdat ik mijn kanonneerboot in een aangepaste versie maak, met geschutsluiken en vaste hekverschansing, kom ik er niet onderuit om ook deze schanskleden toe te passen.

    1) herkomst zeildoek.jpg
    Het geschikte basis materiaal werd mij als het ware ‘in de schoot geworpen’, want in de Mantua-doos wordt ook een vierkante lap stof meegeleverd voor de zeilen en toen ik de afgelopen zomer daar mee bezig ging was het mij opgevallen dat aan 1 kant van de lap een “zelfkant” zat, (op een rol stof zijn de buitenste twee randen als het ware ‘dubbel’, daar waar de inslagdraden van richting veranderen) en deze was 12 mm breed. Voor mijn kanonneerboot waren er 3 gedeelten die nog gevuld moesten worden: A >> over 3 stutten; B >> over 4 stutten en C >> over 2 stutten en gelukkig bleek toen al dat ik zowel voor Bak en Stuurboord net voldoende lengte zou hebben en ik heb ze toen eventjes opgeborgen.
    2) grijs verven.JPG
    Omdat ik er een kleurtje aan wilde geven ben ik even naar de Praxis gelopen en op dat grote bord met kleurstaaltjes was me gelijk al een donkergrijze kleur opgevallen. Ik heb de man achter de mengmachine (die ik goed ken) even uitgelegd wat ik er mee wilde en die heeft voor mij even in de computer gekeken dat er naast de basis pot wit, redelijk wat zwart en …. en beetje blauw !?!?! aan toegevoegd werd. Dus ik ben in een leeg potje begonnen voor mijzelf deze kleur aan te maken van ‘Admiralty Paints’.
    Ik heb daarna de 2 stroken met een redelijke hoeveelheid water vermengde verf op een stuk plasticfolie dubbelzijdig geverfd en met wat knopspelden licht strak gespannen op een latje. Dit laatste is absoluut noodzakelijk want ik had gemerkt op het proefstrookje dat de stof tijdens het drogen redelijk ging ‘flubberen’. Na 24 uur drogen waren mijn strookjes stof zo strak als een plank.(nb. laat de stroken even 3 mm boven het latje zweven, anders plakt hij vast)
    3) overzicht.JPG
    Daarna is het een kwestie van afkorten en heb ik het achterste stuk (A) bij de toegangspoort definitief aangebracht met 3 minieme drupjes lijm op de stutten, na het drogen hiervan moest ik eerst nog bovenin even wat 0,8 mm gaatjes boren voor de bevestiging draadjes (net boven de x) want het schanskleed was inderdaad zo hard geworden als een plank.
    4) aanzicht.JPG
    De andere 2 stroken staan nu nog even DryFit want die gaan tijdelijk even in de ‘ijskast’, want net achter deze 2 stroken zitten nog 3 oogbouten die nog toegankelijk moeten blijven om de twee Achterstagen aan te slaan.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    TIMBERWOLF, Marc w, pietsan en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    ik heb nog even de verhouding gecontroleerd met mijn 1:53 figuurtje en die bleek wel aardig te kloppen.
    Aan de 'overkant' zijn nog de 3 oogbouten voor de achterstagen te zien die net achter het schanskleed zitten.
    verhouding.JPG
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bijzonder fraai A3, en de Kapitein ziet er ook tevreden uit volgens mij.:D:D
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina