Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ook nog wel wil helpen is het stukje koper/messing eerst gloeiend heet te maken en te laten afkoelen. Het materiaal is daarmee een stuk zachter geworden en makkelijker bewerkbaar.
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi a3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dank je Piet.
    Ik heb nu op een Italiaanse modelbouw-site het bewijs gevonden waarom ik steeds in de doos plankjes en rondhout te kort kom, de Italianen kunnen gewoonweg niet tellen. We kijken tegen de Hek-zijde van de Boot, ik tel aan stuurboord als je heel goed kijkt 11 verjongde huidplanken (kijk maar naar de spijkertjes erachter op het tweede spant) en aan bakboord 9 verjongde huidplanken. En dan heb ik het niet over het gepruts waar de bodemplanken bij elkaar komen, je moet voor de aardigheid eens 1 meter afstand van je scherm nemen en dan eens weer kijken.:weetnie:
    links rechts verschil (800x712).jpg
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De symmetrie is natuurlijk ver te zoeken op bovenstaande foto, maar wat bedoel je precies met die 1 meter afstand nemen....?
     
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dan zie je nog beter hoe FOUT je een model kan maken. Als ik mijn modellen bouw dan neem ik regelmatig ook 1 meter afstand om het overzicht niet te verliezen
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Helemaal waar. En waar ik nog meer van leer, door foutjes die ik dan zie zijn makro foto's. Keer op keer dodelijk.:hammer:
     
    a3seidel en Patrick_BE vinden dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Relingen (25-26-27) geplaatst

    1) 3 in 1.jpg

    Ik had al in het begin aangegeven dat ik de delen uit het laser-gesneden 5 mm Triplex die erg duidelijk in beeld zouden gaan komen, zou gaan vervangen door een Hardhouten kopie hiervan. De grootste reden hiervoor is dat ik wil voorkomen dat het “Wafel-effect’ van de Triplex duidelijk te zien zal zijn, vooral in de relingen die van het Hek over de gehele lengte naar de Boeg zal lopen.
    Na het uitzagen, heb ik het origineel gebruikt om de Stut-gaten van Ø 3 mm in de kopie over te nemen, doe dit in een boorstandaard zodat de gaten zuiver haaks geboord gaan worden. Doe je dit niet dan zullen de 2 x 17 stutten (28) over de gehele lengte van de boot gaan zwabberen en het erg moeilijk gaat worden om de 2 x 2,5 mm verschansing-lat (30) in lijn te krijgen. Omdat de boot geen Kiel heeft heb ik tijdelijk ter hoogte van de twee gleuven in de standaard twee korte balkjes 8 x 6 mm op de bodem van de valse Kiel geplaatst om de romp stabiel te kunnen bewerken (hebben ze toch nog enig nut)

    2) relingen geplaatst.JPG

    Let vooral even op dat je de rechte Relinglat (26) met de 3 inkepingen naar de buitenkant en ter hoogte van je Mastgat zet, deze dienen later om de puttingijzers (90d) van de verstaging van het Want te geleiden. Verder heb ik tijdelijk voor de foto aan bakboord even de verschansings-lat (30) in rechte toestand geplaatst. Om meer armslag te krijgen gedurende de Dek invulling zal ik zowel de stutten en verschansings-lat nog niet plaatsen maar pas als deze helemaal gevuld is.
    4) voorplecht en hek.jpg 3)stutten & reling.JPG
    Omdat de dek-vulling gaat beginnen met allerlei kleine onderdelen, zal ik me volgende week weer melden als er echt weer iets te zien is.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
    Hoosterw, MikeMohawk, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Pietsan zei: En je bouwt haar bijzonder netjes

    En daar ben ik het helemaal mee eens....
     
    a3seidel en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Verschansing buitenzijde

    Ik zal vanaf proberen nu de genummerde onderdelen volgens de onderdelenlijst te volgen, het geeft een globale indicatie van de bouwvolgorde maar het is wel zaak om even een aantal stappen vooruit te kijken.Als voorbeeld geef ik even het opbouwen van het verschansings-hek (28 t/m 30). Ik heb deze eerst niet geplaatst en daar ben ik maar wat blij om want al bij het invullen van de verschansing had deze me behoorlijk in de weg gezeten.
    1)Trap + rijbed.JPG

    De buitentrap 2x
    (32 t/m 35)
    Deze heb ik licht gewijzigd, Mantua laat de touwen direct van de ringen van de staanders strak langs de romp naar twee ringbouten op de onderste berghout lopen(zie inzet), dit geeft voor mij een niet reëel beeld weer dus ik heb ze door de traptreden laten lopen en niet verbonden met oogbouten zodat ze tijdens het varen naar binnen gehaald kunnen worden.
    Er wordt op 54 mm van de valse kiel een gat doorgeboord van 1,5 mm voor de verzorgingslijnen van het Roer met 2 mm daaronder een messing klamp (36), een “rijbed” zoals ze dat noemen ik heb werkelijk geen idee wat de Nederlandse benaming hiervoor is. Verder worden er nog twee oogbouten (31) onder de berghouten aangebracht voor de Kiel-verzorgingslijnen. Op een Engelse site had iemand aan een platbodem een aantal stootwillen/fenders toegevoegd en ik vond dat een leuke toevoeging dus ik laat deze voorlopig even hangen.

    Betingen en Bolders (38-39/40)

    2) bettingen en bolders.JPG

    De twee Betingen (38), die midden tussen stut 6/7 geplaatst worden heb ik maar 180 gr. gedraaid met de opening naar achteren omdat volgens mij een schip/boot altijd met de boeg naar voren gesleept wordt. De twee Bolders+Tap (39+40), tussen stut 4/5, heb ik 2 mm verdiept in de verschansings-beplanking geplaatst.

    Boegafwerking
    3) uitlijnen kraanbalken.JPG

    Omdat de plaats van de twee kraanbalken (44) toevallig ongeveer gelijk komen met mijn toegevoegde spuigaten, heb ik opnieuw twee hulp-latjes er doorheen gestoken en deze op de middellijn laten samenkomen. Ze kunnen mij op twee manieren helpen om de uitsteek- hoek aan beide zijden gelijk te houden en omdat ze plat op het dek liggen kunnen ze mij ook visueel helpen om in het horizontale vlak de kraanbalken beiden parallel hier aan te laten lopen.

    4) )overzicht boeg.JPG
    De kraanbalken (44) worden in mijn geval net tussen de spuigaten en de tweede stut geplaatst, ook deze heb ik 2 mm verdiept in de verschansings-beplanking geplaatst. Aan de binnenzijde van de verschansing worden ze nog ondersteund door twee kraanbalkbeugels(45) zie foto-inzet). Op de valse kiel wordt nog een schegdekplaat(43) gelijmd en net daaronder een waterstagbeugel(42). Vreemd genoeg wordt er maar 1 boegkluisoog(41) geplaatst, het zou er mee te maken kunnen hebben dat er aan deze zijde het Anker aan een schakelketting wordt opgehangen en aan de andere zijde met een touw, in ieder geval moet er aan beide zijden van de valse kiel een gat van Ø 3 mm naar het dek doorgeboord worden. Als laatste worden er nog 4 oogbouten(31) volgens het boeg-aanzicht op tekening 2 geplaatst.
    Nog even een toevoeging over de oogbouten: er worden twee soorten in de blisterverpakking geleverd nl. een 1 mm en een 0,6 mm. De eerste is voor mij duidelijk voor de dek omgeving en het staand want en de laatste voor het lopend want. Volgende week plaats ik de verdere invulling van de verschansing aan de binnenkant.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
    JanZMC, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi man!!!:koud:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Helemaal mee eens :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Invulling binnen-verschansing

    Om een paar “Markers” te plaatsen begin ik met de 2 x 5 Klampen(48), deze komen op 5 mm hoogte boven het Dek en vanaf de Boeg respectievelijk ter hoogte tussen de stutten 1-2 >> 6-7 >> 9-10 >> 13-14 >> 15-16 (zie bovenaanzicht Tek. 2). Nb. zoek deze niet in de blister zoals de onderdelenlijst aangeeft maar in het 2 mm laser-gesneden Triplex. De scherpe lijnen behoorlijk afschuren om het een beetje natuurlijk te laten lijken.
    1) plaats nagelbanken.jpg
    De Nagelbanken + steun (groen 49+50) heb ik uiteraard vervangen door hardhouten vervangers, let even op hoe je hem plaatst. De hartlijn van de mast valt midden tussen de Korvijnagels voor de lijnen 19 en 22 van het lopend want en de dubbele lijn 27 en 32 zijn naar de Hekzijde gericht.
    Ter bescherming van de verschansing ter hoogte van de 2 laterale kanonnen (69) worden twee messing verschansingsdrempels (51) geplaatst (rood ingekleurd). Ik heb deze aan de buitenboord-kant 2 mm haaks omgezet. Mantua laat deze gewoon vlak wat m.i. een rommelige indruk geeft.
    Het dwarshout tussen de apostelen (52) heb ik ook weer vervangen door een Hardhouten uitvoering. Mocht je dit ook gaan doen let dan even op de tussen afstand van de 2 gaten, deze dienen om later de voorstag van de Fok te geleiden naar de twee oogbouten aan de voet van de Apostelen, echter tussen deze twee gaten loopt ook het vierkante gedeelte 6 x 6 mm van de Boegspriet (84), dus hou daar rekening mee
    Als laatste worden er aan de binnenkant van de verschansing aan bak en stuurboord 2 x 4 Pilaren (46) d.m.v. 8 Pilaarbeugels (47) gemonteerd. (nb. voor de foto heb ik deze even Dryfit geplaatst maar worden om mij meer armslag te geven bij het verdere invullen van het dek weggelaten en worden als het laatst geplaatst).
    2) boegzijde.JPG
    Nu is het voor mij een groot raadsel waar deze 8 pilaren voor dienen, zeker niet om de ‘vuile was’ aan op te hangen dus even contact gehad met Heerhugowaard en die had het vermoeden dat er tijdens gevechtshandelingen hieraan netten werden opgehangen ter voorkoming van entering van de boot.
    Om het nu zeker te weten ga ik deze week een mailtje sturen naar de conservator van het Marinemuseum in Den Helder, zij kunnen mij vast hierover opheldering geven.Tot slot nog even een totaal overzicht van de stand van zaken, deze week ga ik verder met het Roer. 3) overzicht.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
    Hoosterw, Pingu57, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt hier een verrekte mooi schip van A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mee eens
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Blij dat ik jullie zo enthousiast gemaakt heb Heren, want ik ben dat al sinds 2008. Het is niet alleen het Historisch verhaal er achter maar vooral ook de afmetingen van het Model.
    Zoals hij nu op de foto staat heeft de boot een scheepslengte van 50 cm en dat in tegenstelling met de DeAgostini ‘Victory” die een scheepslengte heeft van 90 cm !!. Met deze laatste durf ik de discussie niet met mijn vrouw aan om hem in de woonkamer te zetten. En als deze Kanonneerboot gereed is zet ik hem gewoonweg zomaar eens in de kamer, en dat went op een gegeven moment voor haar wel.
    Een tweede groot voordeel die me erg aanspreekt is de schaal van 1:43, dit geeft zichtbaar een duidelijker detail weer van de Dek-aankleding en van het lopend en staand Want met direct daar aan gekoppeld dat er idem dito aan de details gewerkt moet worden want er valt niet zoveel te verdoezelen.
    Om de verhoudingen weer te geven heb ik achter het model de dwarsdoorsnede van de Deagostini ‘Victory’ schaal 1:72 geplaatst en eenieder die deze gemaakt heeft weet dat er nog meer tot in de details gewerkt moet worden.
    Even voor de duidelijkheid de grote Tall-ships die nu gemaakt worden vind ik ook super geweldig, maar ik heb er helaas haast geen plaats meer voor.
    Kanonneerboot versus Victory doorsnede.JPG
     
    hgb1967, TIMBERWOLF, MikeMohawk en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    A3, het is en blijft mooi, ook de manier waarop je alles omschrijft is voor ons beginnende bouwers erg leerzaam.
    Knap stukkie werk zo.......;);)
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat kan ik me levendig voorstellen A3, want voor zo'n tall-ship ben je een gigantische vitrinekast nodig.
    Die zet je zomaar niet in een hoekje van de kamer,
    En ik verheug me nu al op de details die je straks kunt laten zien.:):)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Roer plaatsen

    1) Messing scharnieren.JPG

    Met veel moeite de Messing scharnierdelen uit vlakke onderdelen gemaakt, al met al zo’n kleine 4 uurtjes werk en dat is inclusief het “uitgloeien” met een brandertje. Toen ik ze vorige week dinsdag met het Roer wilde plaatsen braken er 4 van de 6 lippen af, juist op het moeilijkste gedeelte. De messing strippen waren na het uitgloeien wel redelijk te buigen maar moesten ietsje weer uitgebogen worden om over de 'achtersteven' van de boot te kunnen passen en dat was net een ietsje teveel gevraagd.
    Er zat voor mij niets anders op om een aantal 3 mm strips van 0,6 mm te regelen, maar ditmaal wel uit 99,9% Cu dus Roodkoper. Ook deze eerst uitgegloeid maar deze bleken daarna veel taaier en minder kwetsbaar.
    Het aanbrengen van de scharnieren en vooral de minieme spijkertjes hebben me daarna ook nog bijna een volledige dag gekost omdat ik soms wel even een kwartiertje er bij weg moest lopen.
    2) Roer geplaatst.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    hgb1967, Hoosterw, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Er moeten nu 2 x 25 stuks oogbouten (25 bak- en 25 stuurboordzijde) gespiegeld rondom op het dek geplaatst worden voor het lopend want. De exacte plaatsen hiervan moet ik 1 voor 1 zoeken uit het combineren van alle 3 de tekeningen. Dat wordt nog een behoorlijke puzzel waar ik wel een aantal dagen zoet mee ben.:weetnie:
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina