katapultmodel YF23

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door EvdF, 1 jan 2015.

  1. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Als projectje tussendoor heb ik dit keer gekozen om een semischaal model te maken van de YF23.
    De inspiratie heb ik op de site van Wout Moerman opgedaan: Machtrainer

    Het model heeft een span van 15 cm en is 3 gram (zonder verf). Het materiaal is 3mm foam dat je bij de "doe het zelf" kunt halen. Aan de onderkant heb ik 3mm triplex gebruikt voor de haak van de katapult. Met wat extra houd in de punt is het zwaartepunt ook op de goede plek gekomen. De vleugels heb ik iets ingesneden om een V stand te krijgen en met een druppel lijm in de gleuf die ontstond heb ik het vast gezet.
    Bij het uitsnijden heb ik een papieren mal gebruikt omdat ik er toch maar 1 van bouw.

    De testvluchten in de woonkamer gingen voorspoedig dus nu is het tijd om het nog een mooi kleurtje te geven en dan mag 'ie naar buiten of in maart in de zaal vliegen :)

    Maar eerst nog het model een kleurtje geven :rainbow1:

    groeten
    Erik

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Als je er buiten mee wil vliegen zou ik m wat groter bouwen en iets zwaarder. Gewoon van balsa. En bij de roertjes een stukje hout/schuim lijmen met een schaniertje. Zoals Wout ook beschrijft op zijn site. Dan word t vlieggedrag wat stabieler en kun je wat hoger lanceren.
     
  3. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    bedankt voor de tip. Ik heb 'em even achter in de tuin geprobeerd maar inderdaad met wind (en turbulentie) erbij is hij niet erg stabiel.

    Inmiddels heb ik ook een laagje verft erop gedaan maar daar ga ik niet mee verder want het gaat wel "zwaar" worden. Nu weegt hij met een laagje verf 4 gram in plaats van 3.

    Als trimvlakken heb ik dun karton die ik in vorm buig.

    Dus actiepunten:
    - dit model laten zoals 'ie is en mee vliegen
    - grotere versie ervan bouwen
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, leuk modelletje! En dat gewicht gaat wel erg hard omhoog met een beetje verf, wat voor verf gebruik je? Om licht te werken moet je eigenlijk spuiten, maar daar moet het depron dan wel tegen kunnen en dat is niet met elke spuitbus.

    In welke zaal kan in maart gevlogen worden?
     
  5. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Hoi Wout,
    Ik heb hiervoor acrylverf gebruikt. Dat doe ik vaker met "schuimpjes" en meestal geeft een beetje extra gewicht niet maar bij dit model telt alles wel hard aan :( misschien kan ik de verf nog verder verdunnen met water.

    En schuim en een spuitbus gaat inderdaad niet helemaal samen. Het kan wel maar de kans op schade is wel groot.

    Die zaal waar ik in maart terecht kan is voornamelijk voor RC modellen maar daar kan ik nog wel ergens tussen door vliegen. Dus helaas, voor echte vrije vlucht vliegen is het niet geschikt.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij spuitbussen gaat het soms wel goed als je heel dun opbrengt en lang laat drogen voor de volgende laag.
     

Deel Deze Pagina