KDS zender instellen op SIM?

Hoi allemaal,
Kan iemand mij uitleggen hoe je de KDS zender 7 kanaals in moet stellen op Sim voor Phoenix en welke kabel heb ik nodig?
Je moet ergen de PPM uitschakelen,maar waar!!
Alvast bedankt,
Ronald.:twisted:

Laatst bewerkt:
Hallo Ronald,

De kabel die je bij PhoenixRC krijgt past standaard in de KDS zender.

Je zet de zender op PPM door hem aan te zetten met de twee rechter toetsen (INC en DEC) ingedrukt.

Let op dat je Phoenix calibreert met lineaire instelleingen voor gas en pitch. Ik heb voor calibratie een apart model aangemaakt.

Groeten,
Jan

Hoi Jan,
Oke bedankt voor de info,maar ik ben nieuw in dit hoe maak ik een nieuwe heli aan in de zender? neem aan dat in de zender moet gebeuren?
De handleiding is voor mij totaal abacadraba!!! sorry.
Groetjes,
Ronald.

Tja, het is inderdaad niet de meest gebruikersvriendelijke zender, maar als je er even voor gaar zitten met de gebruiksaanwijzing is er best wel uit te komen.

Even kijken, de zender ligt toevallig naast me. Zet de zender aan met de twee linker toetsen (UP en DN) ingedrukt. Je ziet nu op het display S1 N1.

Met INC en DEC kun je nu omhoog en omlaag fietsen, zodat de rechter 1 een 2 t/m 7 wordt. Dit is je modelnummer, van 1 t/m 7.

Stel, je wilt een nieuw model aanmaken voor Phoenix, op positie 2. Dan zorg je dat er SI N2 op je display komt te staan. Vervolgend druk je op DN. Je ziet nu S2 HP3. Nu zit je in de parameter van de mode. De mode die je voor PhoenixRC nodig hebt is HP1 (heli zonder CP-mixer). Deze stel je in door twee keer op DEC te drukken. Je ziet nu in je display: H2 HP1. Zet nu je zender aan en uit.

Je hebt nu een nieuw model aangemaakt met de juiste instelling voor Phoenix. De gascurve is lineair, je pitchcurve ook, mits je de IDLE-UP schakelaar naar je toe zet.

Nu moet je de calibratieprocedure in Phoenix doorlopen. Daarvoor ga je in Phoenix naar menu System, hier onder naar Your transmitter, en klik op de button Calibrate. Verder volg je gewoon alle aanwijzingen, het spreekt eigenlijk voor zich. Dan kies je een heli, en vliegen maar!

Ik hoop dat je hiermee wat verder komt, zoniet hoor ik wel waar je vast loopt, we komen er wel uit denk ik.

Groeten,
Jan

Hoi Jan,
Onwijs bedankt,hier kan ik wat mee.
Mocht ik nog wat vragen hebben mag ik je dan contacten?
Bedankt alvast.
Ronald.
Zoetermeer.

Laatst bewerkt:
Hallo Ronald,

Vraag maar raak, we zijn hier om elkaar te helpen! Mijn verhaal klopte niet helemaal zag ik net, want je hebt zo wel een lineaire pitchcurve, maar de gascurve is v-vormig, niet goed voor calibratie. Dus even een aanvulling: om je gascurve lineair in te stellen ga je naar parameter CN1, door vanuit de standaard situatie 7x op UP en DN (tegelijk) te drukken. Deze parameter moet op 0 komen te staan, dit bereik je met INC of DEC.

Dan op DN drukken, dan kom je in CN2, deze moet op 25 komen, weer met INC en DEC. Met de DN toets ga je verder naar CN3, CN4 en CN5, die je respectievelijk op 50, 75 en 100 in moet stellen.

Je hebt nu dus de pitch- en de gascurve lineair, noodzakelijk voor ene juiste calibratie van Phoenix. Voor het vliegen met de sim kun je het beste nog een model aanmaken, waarbij je de CN parameters op de standaard instellingen laat staan. Bijvoorbeeld: N1 hou je voor de heli zelf, N2 voor het simmen met Phoenix en N3 voor het calibreren van Phoenix. Dat is handig, wil je een keer opnieuw calibreren hoef je niet eerst je gascurve te wijzigen, maar kies je gewoon je calibratiemodel.

Zoals ik al gezegd had, als je je zender aanzet om te gaan simmen met Phoenix, INC en DEC beide ingedrukt houden, dan schakelt hij in PPM mode voor de sim.

Groeten,
Jan

Hoi Jan,
Ik ga het morgen eens op mijn gemak allemaal uitproberen,en zal je laten weten of het gelukt is.
Morgen een vrij dagje,vrouw aan het werk dus alle rust in huis.
Je hoort gauw van me.
Grz,
Ronald.

Hoi jan,
Het is allemaal prima gelukt en Phoenix werkt prima,moet alleen nog wennen aan de stick gevoeligheid,is heel anders dan een FP heli echt mm werk maar wel leuk om het zo te leren.
Maar even nog een vraagje om terug te keren naar mijn eigen heli hoe moet dat? want hij blijft op h2 hp1 staaan?
Alvast bedankt ronald

Hoi Ronald,

Fijn dat het allemaal gelukt is! Om weer terug te gaan naar je heli, doe je weer de modelkeuze uit het begin van mijn verhaal. Zender aanzetten met de twee linker toetsen ingedrukt, met INC of DEC het meest rechtse cijfer op je display op het juiste modelnummer zetten.

Na een aantal seconden schakelt het display weer op de normale mode, of als je daar niet op wilt wachten schakel je nog een keer uit en weer aan (ditmaal zonder toetsen in te drukken).

Nog een tip wat betreft de pitchcurves: als je begint te leren met een CP heli, zul je het liefst in de normale mode vliegen, met weinig negatieve pitch. Je kan dit bereiken met de curve in je zender, als je een standaard model aanmaakt en de IDLE-UP schakelaat uit hebt staan, klopt het verhaal.

Echter, veel heli's in PhoenixRC hebben ook al een ingebakken curve, dat zijn meestal de varianten "Sport", "Sports" of "Trainer". Dan heb je dus twee curves, dat is niet goed. Als je de 3D variant van een model kiest, klopt het verhaal wel. Je kan dan zelf met je IDLE-UP schakelaar bepalen of je in normale mode vliegt of met full negative pitch.

Als je in het menu View > Displays > Show/hide flightinfo klikt, krijg je een zwart schermpje in beeld waar je onder andere je pitch uit kan lezen.

Groeten,
Jan

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,
Ik ben nu alleen mijn eigen heli kwijt wil geen contact meer maken met de zender.
servo"s en swashplate werken wel maar naar een kant,hoor ook de ppiepjes niet meer
Gisteren was er een collega die ook helies vliegt om te helpen om Phoenix in te stellen maar dat lukte niet.
Heeft alle knopjes ingedrukt nu ben ik alle instellingen kwijt.
Als ik nu pitch(gas) geef trekt een servo naar boven de ander naar beneden is volgens mij niet goed,de flybar staat dan ook scheef.
Grz,
Ronald

Hallo Ronald,

Als je begonnen bent met een nieuw model aan te maken voor Phoenix, zouden je instellingen in model 1 niet gewijzigd horen te zijn. Maar het lijkt erop dat je CP mixer uit staat.

Zet je zender eens aan met UP en DN ingedrukt. Als het goed is zie je nu S1 N1. Druk op DN, dan moet er staan S2 HP3. Als er iets anders staat i.p.v. HP3, druk dan op INC of DEC tot er HP3 staat.

Voor een heli is je instelling HP3, voor een sim HP1.

Misschien heb je ook wel gemerkt dat als je zender op een ander modelgeheugen staat, je heli niet reageert op de zender. Dit voorkomt dat je je heli gaat vliegen met instellingen van bijvoorbeeld een sim.

Als dit niet helpt, het kan ook zijn dat er een servo op reverse staat die niet op reverse hoort te staan, of omgekeerd.

Dit zijn de r-parameters, 1 t/m 7. Aleen r2 en r6 horen op Rev te staan, de rest op Nor.
In de r-paramters kom je door 1x tegelijk op UP en DN te drukken.

Helpt dit ook niet, kijken we weer even verder.

Groeten,
Jan

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,
Het is allemaal weer oke,stond inderdaad op HP1 inplaats van HP3 nu werkt alles weer prima!!
Nou weer onwijs bedankt,zo leer je nog eens wat.
Schrijf alles maar op je bent het zo vergeten.
Het langzamerhand een hele studie geworden,maar wel leuk.

Hallo Ronald,

De kabel die je bij PhoenixRC krijgt past standaard in de KDS zender.

Je zet de zender op PPM door hem aan te zetten met de twee rechter toetsen (INC en DEC) ingedrukt.

Let op dat je Phoenix calibreert met lineaire instelleingen voor gas en pitch. Ik heb voor calibratie een apart model aangemaakt.

Groeten,
Jan

De kabel die bij Phoenix geleverd wordt past standaard in de zender van de KDS? Is dit zo of geld dit alleen voor de K-7X. Ik heb een K-6X zender van KDs. Kan dit daar ook mee? Zou mooi zijn want ik wil ook het liefst met men eigen zender simmen en niet met zon batterijen vreeter..

Hallo,

Bij de K-7X zit aan de onderkant van de zender (de zijde die naar je toe wijst als je hem vast houdt) een gaatje waar een 3,5 mm jack steker in past. Ik weet niet of dat bij de K-6X ook het geval is?

Groeten,
Jan

Er zit idd een klein gaatje aan de onderkant van de zender. Als je hem normaal vasthoudt, zit het een beetje aan de rechterkant! Klopt dit? Kan ik hiermee simmen? Leg het me aub uit, als dit zo is maak je me een blij man!!

Hoera!! Gelukt. Nu kan ik met mijn eigen zender simmen. Heb toch veel gezocht op internet maar hier is weinig over te vinden, de kds zender icm phoenix sim. Nu dan in ieder geval officieel: Je kan simmen met de zender KDS K-6X. En jij super bedankt Jan!!

Gr David

Precies, het gaatje zit aan de rechter kant, van de linkerkant van de zender gerekend ongeveer op 127 mm, en ca. 18 mm vanaf bovenkant zender. Plug van Phoenix erin en simmen maar! Vreemd genoeg staat deze zender niet bij de ondersteunde zenders op de site, maar hij doet het wel gewoon, en goed ook.

Groeten,
Jan

Edit: het was intussen al gelukt, veel plezier ermee!

Laatst bewerkt:
Precies, het gaatje zit aan de rechter kant, van de linkerkant van de zender gerekend ongeveer op 127 mm, en ca. 18 mm vanaf bovenkant zender. Plug van Phoenix erin en simmen maar! Vreemd genoeg staat deze zender niet bij de ondersteunde zenders op de site, maar hij doet het wel gewoon, en goed ook.

Groeten,
Jan

Zo zie je maar iedereen weet wel wat en zo kan je elkaar helpen,Jan nogmaals bedankt.
Ronald.

Klopt, sterker nog: Ik heb een mail daar naar toe gestuurd om het zeker te weten...Ook zij zeiden dat het niet ondersteund werd. Vreemde zaak!

Groeten,
Jan

Back