Keerkoppeling

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door petebost, 7 jun 2017.

  1. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Weet iemand wat voor keerkoppeling ik kan gebruiken als omkeer koppeling voor een Stuart D10 motor? Of misschien heeft iemand er een liggen waar hij vanaf wil?
     
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Een keerkoppeling?
    De stuart D10 heeft toch een "Stephenson " schaar om de draairichting te veranderen.

    Dirk
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bij Regner hebben of gebruiken ze dit maar misschien bestaat er van Stuart ook iets dergelijks :weetnie:.
    Misschien kan je daar iets mee?
    [​IMG]

    Info van website: Modelbouw Atelier Apeldoorn
    Groet, Bert
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat werkt niet Bert, die machines hebben bakschuiven, die laten los van de spiegel als je op de uitlaat de verse stoom zet.
    Dat ventiel kan je alleen bij oscillerende machines toepassen.
     
  5. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Dat klopt. Maar ik heb ook een D10 zonder Stephenson en wil daarvoor een aparte keerkoppeling
     
  6. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Baggeraar heeft gelijk. Maar bedankt voor het meedenken.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij heeft (had?) HPI een keerkoppeling voor brandstof terrein buggies, die overweg kan met de 2+ PK die een moderne brandstofmotor uitbraakt, alsmede de hoge toerentallen die die dingen draaien.
    Volgens mij moet zo'n ding moeiteloos het koppel van een D10 verdragen.
    Meende dat die dingen rond de 3 tientjes kostten als vervangings-onderdeel.

    Geen idee of ze nog te koop zijn.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Aj ........... dat wist ik niet.
    Ik had me er ook niet verder in verdiept voor ik reageerde :hammer::hammer::hammer:
     
  11. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Goed idee! Heb de reverse module inmiddels gevonden en besteld.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En zo leren we allemaal van elkaar. :yes:
     
    petebost vindt dit leuk.
  13. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Veel dank allemaal voor advies en meedenken. Heb een reverse module van HBI besteld.
    Groet Peter
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Alleen moet je dan nog iets freubelen om de koppeling in bedwang te houden. Zo heb ik het gedaan ;)

    P1011061.JPG
     
    petebost vindt dit leuk.
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een overzichtje van mijn opstelling. Er tussen heb ik de/een voedingspomp geplaatst ;)

    P1011184.JPG
     
    petebost en ron van sommeren vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Netjes!
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik zou zelfs meer zeggen , héééél netjes.:thumbsup:

    Dirk
     
  18. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Prachtig gemaakt! Smeer je de keerkoppeling met dikke lagervet of gebruik je olie?
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Er zit vet in de koppeling. Ik heb er een beetje uitgehaald want het is vrij stug/dik. De "bak" is eigenlijk bedoeld voor een 4.5 cc motor .Dat is aanzienlijk meer geweld dan de krachten die vrij komen bij de D10. :D De glijlager (kant) heb ik vervangen door een steun met passend kogellager. Dit draait aanmerkelijk soepeler.
     

Deel Deze Pagina