Kennismaking

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Building Mouse, 23 nov 2017.

  1. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo allemaal, ik kijk al langere tijd mee op het forum en heb er ook veel van geleerd. Het leek me leuk me ook eens te registreren om wat meer te participeren. Mijn naam is Martin (24) en ben nog een beginner. In mijn jeugd veel plastic modelbouw gedaan en vanuit interesse voor historische schepen (als 15-jarige ofzo) begonnen aan de Halifax van constructo. Toendertijd ben ik gewoon begonnen te bouwen zonder dat ik enige kennis had op het gebied van scheepsbouw. De romp vind ik dus ook niet zo mooi geworden, de huidplanken zijn bijvoorbeeld met spijkertjes vastgetimmerd en de kopjes zijn natuurlijk veel te groot om realistisch te zijn.

    Omdat ik ook nog vele andere hobby's had is het niet heel snel gegaan, dus hij is na bijna 10 jaar nog steeds niet af. Eigenlijk heeft de kale romp jaren ergens op een kast gelegen, maar afgelopen jaar (eigenlijk sinds mijn trouwen) ben ik er weer tijd in gaan steken. Misschien speelt daarin mee dat de plastic modelbouw niet in de woonkamer mag staan van het vrouwtje, maar het schip wel.

    Ik heb de ambitie om ooit een 17e eeuwse driedekker als de 7 provinciën te bouwen (wellicht van Kolderstok?), maar misschien doe ik na de Halifax eerst nog een kleiner model om meer ervaring op te doen.

    hierbij een foto van de Halifax zoals hij er nu bij staat:
    [​IMG]

    Als iemand geïnteresseerd is kan ik proberen nog een aantal foto's te maken.
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  2. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hier nog een oude foto die duidelijk maakt waarom ik de romp niet zo geslaagd vind.
    Ik heb dan ook maar besloten dit scheepje puur als leerproject te zien;)
    [​IMG]
     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, als beginner vind ik de romp mooi en zeer strak uit zien.
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk schip - ik heb deze zelf ook gemaakt.
    Wanneer de romp nog niet af is kun je met een klein puntbektangetje proberen de nageltjes er weer uit te trekken. Dan een klein drupje witte houtlijm in het gaatje en de plank schuren zodat de schuurstof in de lijm komt. Het gaatje valt dan veel minder op.
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van harte welkom op dit forum heer Mouse,

    Ik kan me voorstellen dat je vrouwtje dit mooi vindt staan in de woonkamer. Best een pronkstukje toch? Je geeft zelf al aan, hoe je een verbeterslag kan maken dus dat komt bij een volgende boot wel goed.
    Je hebt een mooie ambitie wat betreft je wensen. Zelf, zou ik tussendoor een iets gemakkelijkere boot tussendoor bouwen. Je hebt het over Kolderstok en die heeft bijvoorbeeld het model Duyfken. Een prima boot om te gaan bouwen en opnieuw te gaan oefenen zonder inderdaad de spijkers.
     
    *Hans* en Building Mouse vinden dit leuk.
  6. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik was niet heel tevreden met de kit, in de zin dat er tegenstrijdigheden zaten in de tekeningen en de beschrijving, er misten materialen (de grote mast bijvoorbeeld) en de afmetingen van veel latjes klopten niet, waardoor het soms een lastige puzzel was te bepalen welke latjes ik waar moest gebruiken. Daardoor op het laatst nogal moeten improviseren. Sommige dingen zijn ook slecht aangegeven, zonder het forum zou ik vaak met de handen in het haar zitten;).

    Is deze ervaring inherent aan een willekeurige kit of is contructo een mindere fabrikant?

    Overigens heb ik nog wel wat openstaande vragen, bijvoorbeeld over het ophangen van de ra's, (er staan geen beleggingspunten aangegeven op het dek om het touw waar de ra mee wordt opgehesen te bevestigen) maar daar zal ik tzt wel op terugkomen voor advies.
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Sinds de bouw van de Halifax ben ik een heel stuk verder en wijzer geworden. Op het gebied van tuigage zijn er ook dingen die ik tegenwoordig anders doe. En verder had ik indertijd een complete kit, dus geen gekke dingen of afwijkingen.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als modelbouwdoosmaker weet ik dat er in de hectiek van dozen samenstellen altijd iets vergeten kan worden - dat gebeurd bij mij ook. Ik heb daarom service ook hoog in het vaandel staan. Ontbreekt er iets dan stuur ik het zo snel mogelijk na. Heb je vragen, dan krijg je zo snel mogelijk een antwoord. En kom je wat tekort of verknoei je iets? Ook daar komen we uit. En als je een fout of afwijking ontdekt in een van de tekeningen? Ook ik ben maar een mens, dus ik maak ook fouten. Ik pas het dan ook wel zo snel mogelijk aan natuurlijk.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die service die je noemt heb ik ook al gezien in verschillende bouwverslagen hans. Om die reden zal mijn volgende model vrijwel zeker een kolderstok model zijn. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik eerst de Duyfken doe om wat meer ervaring op te doen of dat ik meteen voor de 7p ga...
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Martin,
    Welkom hier, je Halifax ziet er mooi uit en misstaat niet in de kast.
    Ook ik ben ooit begonnen, zoals vele van ons, met plasticbouw en op latere leeftijd met houtbouw, eerst ooit een simpel Bart Smit scheepje, de "Revenge" gebouwd, moest alles nog met de figuurzaag uitzagen (later een dremel gekocht), begonnen in 1990 en afgebouwd in 2015.
    Je problemen met de tuigage zijn dan ook heel herkenbaar, zeker als er net als mijn handleiding verwezen werd naar de voorbeeld foto's op de doos, die dus al 25 jaar in de kast lag, 3 verhuizingen meegemaakt had etc......
    Als tweede schuitje de "Golden Hind" van Constructo, gelaserde onderdelen en inderdaad een matige uitleg wat de tuigage betreft, maar dankzij dit forum er toch uitgekomen
    Ben nu bezig met de Bounty van Amati, heb het staande want reeds afgerond, en deze staat nu voorlopig voor een aantal maanden in de kast omdat er nog andere hobby's (videobewerking) zijn voor de wintermaanden.
    Als ik nu naar de vitrine kijk waar ze alle drie instaan dan denk ik bij de eerste twee tjonge, jonge hoe heb ik dat ooit zo kunnen maken..........
    En dat is nu juist het leuke van deze hobby, je gaat met sprongen vooruit, vooral met de vaklui in dit forum achter de hand, zoals er velen hun kunsten laten zien bij de verslagen.
    Mijn volgende project is al definitief bekend, de Batavia, en dat is nu juist het leuke van deze leverancier die binnenkort drie modellen op de markt heeft met drie verschillende moeilijkheidsgraden zodat je daarin een goede keus kunt maken. De 7P is naar mijn mening nog te vroeg voor mij, gezien de stappen die er nog te maken zijn.
    Dus voor je een definitieve keuze maakt is dit het overwegen waard, want om nu iets aan te schaffen wat nog te hoog gegrepen is lijd vaak tot ergernis en iets wat uiteindelijk op een dood spoor uitkomt.
    Zie maar op dit forum bij de verslagen hoeveel er begonnen zijn en waar je na een aantal maanden niets meer van hoort of leest, en dat vind ik heel jammer.
    Dus nogmaals succes met je keus en nog veel plezier met deze leuke hobby.
    Gr. Koos
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat een ontzettend leuk verhaal koos!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb er geen spijt van om me aan te melden op dit forum. de reacties maken dat ik me welkom voel en dat waardeer ik zeer. Ik denk dat ik in de toekomst mezelf ook veel moeite kan besparen. Ik ben in het verleden soms uren bezig geweest om uit te zoeken hoe ik bepaalde dingen moest aanpakken, nu hoef ik het maar te vragen. ;)
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je mag altijd met de Zeven Provinciën beginnen (maar hou wel rekening met een beduidend hogere prijs). Het bouwen van de verschillende schepen komt in feite allemaal op hetzelfde neer. Alleen ga ik er bij de 7P vanuit dat mensen genoeg ervaring hebben om b.v. tuigage (die wel complexer is) ook op een goede manier te doen.
    Bij de Duyfken en de Batavia is de bouwbeschrijving ook gebaseerd op foto's. Dit zal bij de Zeven Provinciën niet het geval zijn - daar is het hoofdzakelijk tekst met bijbehorende tekeningen. Ook dat maakt het model moeilijker (of uitdagender - net hoe je het bekijkt) :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Hans, Ik denk dat dit voor velen onder ons herkenbaar is.............
    Martin, daar is dit forum voor bedoeld, en er is hulp genoeg, kijk zelf regelmatig op dit forum en leer hier heel veel van..... en kijk ook weer uit naar 6 mei, de historische modelbouwdag in Lelystad, daar kun je nl veel in het echt bewonderen.:koud:
     
  15. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die heb ik ook in mijn agenda gezet, als het even kan wil ik daar zeker heen, wellicht neem ik mn vader mee. Hij heeft mij besmet met het modelbouwvirus ;). Hij is zelf bezig met de Wasa.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Even een test of ik met mijn mobiel rechtstreeks een foto kan maken en plaatsen en gelijk een beeld van de stand van zaken ;)

    1512159847560-266209787.jpg
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
  18. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn

Deel Deze Pagina