Hoi, Hier Geert uit Assen, gepensioneerd sinds nog maar kort en van plan om weer met scheepsmodellen aan de slag te gaan. Tussen nu en de laatste boot (ik heb ooit alles verkocht) zit denk ik zo'n jaar of 20. De afgelopen tijd heb ik twee grotendeels afgebouwde bootjes gekocht en die ga ik nu afbouwen. Ook heb ik links en rechts wat losse spullen opgescharreld via Marktplaats en er is een Graupner MX16 onderweg. Tussen al dat losse spul zit een snelheidsregelaar: geen opdruk of iets dergelijks, ook (nog) idee of het ding werkt. Mijn vraag is: kent iemand deze regelaar?
Type kan ik zo niet thuisbrengen. 't Is in ieder geval een regelaar voor borstelmotoren. Die kan je Speed 700 waarschijnlijk makkelijk aan. De meeste van dit soort regelaars zijn geschikt tot 12V, maar better safe than sorry.... Wat ik zou doen is het volgende: 1) De MX-16 eerst testen met een 4,8V ontvangerpakket en een servo. Doet die het goed: prima. 2) Dan de regelaar aansluiten: zwarte en rode draad op de voeding: zwart = - , rood = +. Voor de veiligheid eerst op 6 of 7,2V. 3) zender aanzetten: servodraad van de regelaar in de ontvanger. 4) Een servo op een ander kanaal zetten en de betreffende knuppel op de zender bewegen: als de servo netjes meebeweegt, is de regelaar voorzien van een BEC (Battery Elimination Circuit) Als de servo niks doet, heeft de regelaar geen BEC, en dan zul je weer het 4,8V ontvangerpakket moeten aansluiten om leven in de (ontvanger-)brouwerij te krijgen. Als de regelaar wel een BEC heeft, kun je de motor aansluiten: ik zie een gele en een blauwe draad, daar zal de motor op aangesloten moeten worden. 5) Controleer of het kanaal waar je de regelaar op aansluit 100% uitslag heeft en laat dan de motor eens rustig draaien. 6) Controleer ook of de regelaar een " achteruit" heeft. Wel zo makkelijk op een schip. Aanvullend: als je de beschikking hebt over een amperemeter: zet die even tussen de regelaar en de motor en kijk hoeveel de (losse) motor verbruikt. (Motor dus loshalen van de schroefas in je sleper.) 8) Daarna de motor weer vastmaken aan je schroefas en wederom meten. Als het verschil tussen de "losse" motor en de aan de schroefas gekoppelde motor erg veel is, zit er iets niet goed bij je koppeling of in de schroefas. Een losse schroefas moet soepel draaien, zonder veel weerstand.
Bedankt Roel voor de heldere uitleg. Punt 1 heb ik afgelopen zaterdag al getest: bleek prima te werken. Ik heb nu drie servo's die het doen: de overige vier die ik heb liggen, moeten eerst voorzien worden van een ander snoertje (of via een verloopsnoer). Regelaar testen kan ik nog niet, want geen stroom op voorraad: ik heb vanmorgen een accu besteld en daar is het wachten even op....
Hij lijkt op het eerste gezicht best wel op deze Maar als ik de foto / pagina uitvergroot lijkt het wel of ik ook nog iets zwarts van een potmeter, een knopje, stekkertje of ..... ??? tussen de zwart/rode en de ontvanger kabel zie .
Voorzien van 5volt/3ampère BEC lees ik daar. Hou er rekening mee dat naarmate accu-spanning hoger wordt dan 5volt, de (lineaire) BEC minder stroom kan leveren. The higher the battery voltage, the hotter a linear BEC will get, for a given current/load/servos. Or, in other words ... The higher the battery voltage, the lower the current a linear BEC can supply. In depth discussion About BECs, number of servos and battery voltage Digital servo's and BECs!!! OPTO ESC Receiver Input Voltage??? Linear BEC current rating BEC & SBEC calculator www.scriptasylum.com/rc_speed/bec.html www.scriptasylum.com/rc_speed/wiring.html Filmpje van Bruce Simpson (beroemd/berucht in NZ). Meer filmpjes van zijn hand op zijn RCModelReviews kanaal.
Het is inderdaad de 'regelaar' uit de link van Bert; het woord regelaar staat tussen aanhalingstekens omdat het een bijzonder sneu exemplaar betreft, je kunt er maximaal een 540 motor mee laten draaien (regelen is een groot woord). Ik heb deze regelaar in een bootje van een neef gebouwd, met een 380 motor (toerenmonstertje) aan een reductie (boel herrie) en een forse prop komt het bootje nét in plané op 2S (7,4V). Op 3S gaat het 'comme les pompiers', maar heeft de (niet gekoelde) motor het zwaar/heet. De constructie is pover; het koellichaam zit ongeveer boven de vermogenstransisoren, als je mazzel hebt maakt het er ook nog fysiek contact mee. Vooruit heb je vier transistoren tot je beschikking, achteruit maar twee, dus de helft vermogen achteruit. Dat 'knopje' is een condensator die over de accuaansluitingen zit. De opgegeven maximale stroom kun je gevoegelijk halveren, de piekstroom die een 700 motor kan trekken, zal al kritisch worden. De aansturing op lage toeren is abominabel, de motor barst gelijk met half gas los, onderin valt er weinig te regelen, e.e.a. afhankelijk van de aangesloten motor; met een driepool zoals de 380 in de speedboot is het bar, een vijfpool 700 zal het iets beter doen. Ik zou hiermee geen 700BB durven aansturen, dat gaat niet lang goed, helemaal als de motor de prop rechtstreeks zonder reductie aandrijft... Groeten, Jan.
Niet, die zitten er niet op: er zit wel een condensator geschakeld op de aansluitsnoeren rood en zwart...
De regelaar lijkt op de regelaar die ook in de goedkopere voerboten zitten, en deze sturen dan wel een 700 serie motor aan met een 12V lood accu, merk en type weet ik zo niet maar als ik deze tegen kom vervang ik ze meestal direct voor een Graupner Profi 40r regelaar!
Hier fungeert de loodaccu als stroombeperking; afhankelijk van het gebruikte type 700 motor kan een loodaccu de stroom maar amper leveren en heeft de regelaar het niet zo zwaar... Groeten, Jan.
Zonder ook propgrootte en -spoed te kennen (grote invloed op stroom die gaat lopen), en eventuele reductie, zijn aandrijvingen (in het algemeen) niet te vergelijken. En zoals Jan zegt, de accu heeft het zwaar in die voerboten.
Er is een 6 volt loodaccu onderweg en daar ga ik eens heel voorzichtig wat mee experimenteren in de badkuip. Mocht het inderdaad niks zijn, dan bestel ik die Gmaupner: die had ik zelf ook al min of meer als logische vervanger bedacht. Moet helaas alleen nog even duren dat testen, want de komende dikke week moet er gewerkt worden als vrijwilliger op het TT-circuit.
Op 6V wordt het kritisch; als de motor een flinke stroom trekt zakt het voltage van een lood accu in elkaar, onder de 5V houdt de regelaar het voor gezien... Groeten, Jan.
Vandaag eindelijk tijd gevonden om de regelaar te testen: opgeladen 6V 7A accu, regelaar aangesloten aan accu en ontvanger en hoppa: BEC functie werkend. Daarna motor aangesloten aan de regelaar en zonder enig opstartprobleem draait de motor ook. In de badkuip lijkt ie redelijk vooruit en achteruit te willen. Hoeveel stroom hij trekt moet ik nog testen, maar de eerste indruk is dus positief.