Kent iemand deze schakelaar?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 20 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Sinds de Robbe safety switch niet meer te koop is, gebruik ik voor een paar modellen de schakelaar die op deze pagina http://www.justengines.co.uk/acatalog/Ignition_Systems_for_Glow_Engines.html
    te vinden is (het is de aan/uit schakelaar met laadcontact, net boven de optoschakelaar).

    Ik heb er nu 4 of 5 in gebruik, maar vandaag is zonder aanwijsbare oorzaak, een ervan spontaan sluiting gaan maken, met een hoop rook uit het model tot gevolg. Geen volle sluiting (de ontvanger deed het nog gewoon) maar de bedrading tussen accu en schakelaar begon te roken en is deels gesmolten.

    Mijn vraag is nu: is dit een freak-incident, of zijn er meer mensen met vergelijkbare ervaring?

    Beetje balen, want ik weet niet welke schakelaar ik anders zou moeten kiezen....
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dit soort schakelaars bestaan al heel lang, ik heb er ook een paar in gebruik al jaren. Ze zien er op het eerste gezicht ongeveer hetzelfde uit maar dat hoeft niets te zeggen natuurlijk. Tot nu toe heb ik er nog nooit iets mee gehad behalve dat ik ze allemaal voor gebruik even open heb gemaakt om het inwendige te inspecteren. Op het gebied van solderingen ben ik een pietlut dus heb ik vrijwel alle solderingen overnieuw gedaan omdat ik het origineel niet echt vertrouwde.
    Misschien is bij jouw een soldering los gegaan of zat er een druppel tin tussen twee solderingen en is er zo sluiting ontstaan. Misschien overbodig maar mijn advies is de zaak open te maken en goed te controleren, eventueel opnieuw solderen en goed opletten dat je geen sluiting maakt of later kan ontstaan.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zal het wezen...
    Was vreemd, want die kist vloog al sinds eind februari of zo. Alles gloednieuw, vliegtuig, RC, accu en de hele mikmak. Vliegend weggezet, en vandaag na 8 weken stilstand van de plank gepakt, en gestart, meende al heel vaag een luchtje te ruiken, maar geen acht op geslagen. 5 minuten later was de accu leeg (5,5 Volt), wat ik vreemd vond. Opgeladen (ging lang niet de volle capaciteit in terug, vond ik al vreemd), weer aangezet en een minuut later kwam er rook uit het toestel....

    Mazzel dus, dat ik niet aan het vliegen was....
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Deze zijn onder andere ook heel veel te koop bij Ebay- Aliexpres en ook Hobby king. Ik lees daar ook heel veel wisselende reviews van. Ik had er ook een paar van, opengemaakt en snap dan ook direct de slechte reviews. Ik snap ook niet dat een zaak als Just Engines deze brollen verkoopt! Sinds die tijd maak ik ze vaak zelf door een goede kwaliteit schuifschakelaar te kopen, ik kan er dan ook een degelijkere trekezel op maken en zorg ervoor dat er geen mechanische belasting op het soldeerwerk wat uiteraard véél netter is komt.Daarna bouw ik het hele geheel dan in de romp en dan een staaldraadje naar buiten toe voor de bediening. Is uiteraard wel wat meer werk maar 500% degelijker.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2017
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de schakelaar open gemaakt, en de schakelaar zelf, alsmede het soldeerwerk, was niks mis mee, maar de bedrading is min of meer weggebrand vanaf de accu tot halverwege de uitgaande draad.
    En dat vind ik zo vreemd. Het lijkt wel of de sluiting ergens midden in die draad opgetreden is. Geen idee hoe dat gebeurd is, maar hoewel bedrading verbrand, stekkers weggesmolten, is de schakelaar en inwendig soldeerwerk zelfs geheel vrij van tekenen van oververhitting.

    Ik ben bang, dat dit een beetje mijn eigen fout is, daar ik een 5 cel ontvanger accu gebruikte, en 5 "cheap charley" servo's.
    Het was me al wel opgevallen dat die kist vanaf het begin vrij veel stroom verbruikte (minstens 1,5 A gemiddeld, veel meer in ieder geval dan de andere twee toestellen die ik met dezelfde schakelaar heb uitgerust), en ik denk dat dat grotendeels door de (te) hoge spanning veroorzaakt werd. Mogelijk dat het snoertje ergens wat klem gezeten heeft wat de isolatie bij het minste of geringste warmteontwikkeling zacht maakte of zo, ik weet het niet.

    Ik ga hoe dan ook éérst terug naar 4 cellen, en dan meten wat er precies gebeurt....
    Maar ik heb nog een zo'n schakelaar liggen, het ding is dubbelpolig en de solderingen zijn gewoon netjes en goed.

    Ik blijf er van balen dat de Robbe safety switch niet meer verkrijgbaar is...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wat een geluk: ik vond er nog eentje bij Albatros in België... Helaas hadden ze er maar ééntje, dus ik heb maar de hele voorraad opgekocht....
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even mijn frustratie ventileren:

    Heb ik een van de laatste Robbe Safetyswitches te pakken weten te krijgen, sluit ik alles weer aan....

    Blijkt de sluiting in de laatste servo die ik aansloot te zitten, en komt er )*%&%UYR rook uit de schakelaar....

    Hij doet het nog wel, maar ik durf hem niet meer te gebruiken.... Tenminste, niet in een vliegtuig.

    Nou ja, het voordeel van het verhaal is dat ik weet dat het niet aan de (goedkope) schakelaar van RcExl lag....
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Risico's moet je niet nemen maar sommige schakelaars kan je voorzichtig open maken dan kan je hem inspecteren. Met een beetje mazzel is alleen het "vet" wat er in zit een beetje heet geweest en is de schakelaar zelf niet beschadigd. De bedrading kan ook (te) heet zijn geweest en zijn gaan roken. De draden kan je vervangen als ze te heet zijn geweest en de isolatie is beschadigd.
    Maar als je denkt dat je daarmee te veel risico's neemt, dan moet je het niet doen!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die schakelaar is electronisch (de mechanische schakelaar stuurt een grote transistor aan) en ik zie verkleuringen op een van de printsporen.
    Als Jan er wat mee kan stuur ik hem op (die dingen kosten per slot van rekening 25 euro) en anders is het afkeur....
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou ook hier eens naar kijken: https://hobbyking.com/nl_nl/trackstar-power-switch.html

    Die zijn ontworpen voor 1:8 benzine auto's en blijven werken ondanks trilling en vocht / vuil. Ik heb deze nu in 2 modellen (jets, ieder 2 accu's / schakelaar) en dat werkt perfect. Ze kunnen echt 10A per stuk aan zonder problemen. Erg compact en prima qua prijs. Reviews waren erg positief dus ik heb er een paar besteld en ben er erg tevreden over. Overal waar een schakeraar in moet komt deze in ;)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee, dank je Herman!

    Da's inderdaad een mooi dingetje voor een mooie prijs....

    Die zal ik zeker opslaan voor toekomstige projecten....
     

Deel Deze Pagina