Keuze 1/8 off road buggy of truggy

Discussie in 'Electro offroad' gestart door tfcw2000, 8 apr 2015.

  1. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Je bent een ware droom wat info betreft ;-)

    4s is zowiezo de keuze, dus dat zit al goed.

    Ik heb ondertussen de hand kunnen leggen een 2350Kv motor :
    Turnigy TrackStar 1/8th Sensored Brushless Motor 2350KV

    voor 35 euro, nieuw in de doos. Moet hem morgen gaan afhalen bij iemand dat hem verkeerd had besteld.

    Bij Hobbyking heb ik dan deze ESC besteld (ongeveer 20minuten voor uw post :-( ):
    Hobbyking® X-Car 120A Brushless Car ESC (sensored/sensorless) (EU Warehouse)

    ik heb momenteel de X_car_60A in mn SCT en heb deze met een Hobbywing Xerun 60A firmware geflashed en dat werkt prima, dus ik hoop dat deze het ook zo goed gaat doen.
    Waterproof maak ik hem zelf met speciale elektronica waterproof spray.

    Als servo heb ik deze dan bijbesteld :
    HobbyKing? HK15298 High Voltage Coreless Digital Servo MG/BB 66g/15kg/0.11s (EU Warehouse)

    en ik dacht idd voor de Torch E kit te gaan.
    Goh... 179 euro...
    Ik ga vrijdag nr Intermodellbau beurs in Dortmund.
    Zou ik even wachten en kijken of niemand de kit daar heeft aan -200€ ?
    Die aanbieding zal er nu volgende zaterdag toch ook nog wel zijn zeker bij D-edition ?
    Die Alu frame braces mag je gerust bijmaken voor mij, noem maar je prijs.
    Indien goed voor U , dan kom ik ze persoonlijk ophalen in Zwolle, breng dan de truggy mee (dus niet de eerste 4 weken) en kunnen we samen misschien even rond rijden ;-)

    Wat denk je van de motor/esc/servo ?
    Heb nu een Spectrum DX2e maar had me graag de Absima CR3P aangeschaft voor de truggy.
     
  2. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien wordt de torch e daar ook aangeboden. Zou mij niet verbazen, gezien absima Duts is. Ik las op een Duits forum dat ze zelfs verkocht zijn voor 99e. (Online, Geen grap). Als de kit daar een dergelijk leuke prijs heeft, moet je er ook 1 voor mij meenemen :)

    Dat is een leuke motor voor weinig geld die je hebt gekocht!

    Je kan er altijd even rondneuzen in Dortmund, wie weet. Denk dat die prijs van 179 in de webshop nog wel even geldt.

    De regelaar die je hebt besteld is voor een andere auto? Die is max 3s.

    De absima zender is afhds. Dat werkt weer goed samen met de goedkope ontvangertjes (~6e) van Hobbyking.

    Ik moet eerst de beugeltjes even tekenen en frezen. Kan nog wel 4 weken overheen gaan. We houden contact. Zal dan meteen een paar wielopvuldingen voor je printen. (Mochten die nog nodig zijn, voor hetzelfde geld is dit probleem reeds opgelost).
     
  3. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Man man man....gewoon de verkeerde besteld...
    Heb ondertussen de goeie 120A ESC besteld...zal de andere wel terugsturen of aan iemand verkopen.
    Ik zal vrijdag even rondkijken en indien ik de kit zie voor 99 euro, zal ik er zeker 1 extra meebrengen voor U. (indien dat werkelijk het geval is , koop ik er toch ook tegelijk 2 voor mij ;-) )

    2350Kv met 14 tandjes genoeg of toch meer ?
    Als de truggy al zo'n 60km/h haalt is dat al meer dan genoeg.

    Moet ik toevallig nog naar iets uitkijken voor U op de beurs ?
     
  4. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Hmm, das balen..

    Mocht de torch er echt zo goedkoop zijn, mag je er inderdaad wel 1 voor mij meenemen! Bedankt voor het aanbod. (kan het mij haast niet voorstellen hoor, dat hij voor zo weinig aangeboden wordt), maar goed, het is eerder gebeurd.

    Met de gebruikte wielen zit je met een 14t en een 2350kv motor op ~4v batterijspanning per cel (lichte val van spanning door de belasting) al op ~70-75/kmh.
    Zie R/C Calculations (BrianGvan rcmonster heeft deze fijne tool gemaakt).

    De diffs zijn 43/10 (4,3:1) en de spur is 46t

    Neem altijd geharde pinions. (of gebruik een kyosho kunststof spur, dat maakt de auto ook iets stiller) deze zijn er in 44 en 46t. (resp. KYOIF147 en KYOIF148 )
     
  5. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Zit er geen 14t pinion in de kit ? Is deze goed genoeg ?
    Heb ondertussen ook al volgend besteld: (deels op uw aanraden :) )

    1x TeamC 132mm Front CVD Drive Shafts 1:8 Truggy (2)
    1x TeamC F/R Diff Connecting Cup
    1x TeamC Front Lower Arm For T8T(E) (2)
    1x TeamC Front/Rear Shock Shaft (4) (UPGRADE PARTS)
    2x TeamC Shock Boot (4)

    Dit alles voor 55 euro, verzending met tracking nummer bij Eurorc.com

    Heb ook m'n motor net gaan ophalen... is groot ding zeg...
    68mm lang en 42mm dik
    Shaft 18mm lang en 5mm dik.
    Zeer netjes afgewerkt...hopelijk werkt die zo goed als die eruit ziet.

    Ik hoop echt dat ze de kit meehebben op de beurs...Dan is het zaterdag bauwdag !!! ;-)
    Tot welk bedrag moet ik een kit meebrengen voor U ?

    Zeg iets anders : de batterijen:
    2x 2s (in serie) bv 2S 5000mAh - 40C => geeft 4S - 5000mAh - 40C
    of
    2x 4s (in parallel) ? bv 4s 2650 - 30C => geeft 4s - 5300mAh - 30C maar kan 60C aan stroom leveren.

    Prijsgewijs...aan mekaar gewaagd.
     
  6. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Die motor vind je al groot? die vind je bijna niet weer op de truggy.

    Dat is trouwens niet duur voor de onderdelen; eigenaardige prijzen hebben ze bij Eurorc; die T08613 koop je eigenlijk overal voor 9.95 (incl Conrad) en ze verkopen die voor 19,95. Andere dingen zijn weer bijzonder goedkoop (de CVD's bijv)

    de shockshafts heb je hopelijk niet nodig; die zijn nl 4mm dik. De schokdempers zijn echt erg goed op deze auto.

    Een paar c-hubs en steeringknuckles waren ook handig geweest :) (en evt. uprights voor de achterwielen) maar goed, eerst rijden.

    Over de pinion; standaard is de 14t. 70/75kmh is een prima vertanding hoor. Je hebt bergen koppel.
    Batterijkeuze zou ik afstemmen op de rest van je rijdende park. 60C klinkt natuurlijk beter, maar 40C levert al pieken van 200A; bij~12,8V is al ~2600watt. Wellicht houden de 60C's het langer uit. Ik vermoed dat je pieken gaat zien van rond de 2000watt. En als je de regelaar wat temt in zijn 0-100% tijd, loopt die stroom terug.

    Voor geharde tandwielen kan je trouwens goed slagen bij liquidrc. ,97 dollar verzendkosten.

    Ik zit eraan te denken om de auto wat te verbouwen (motor/regelaar/servo aan 1 kant en een batterijhouder aan de andere kant) en op 1x4S te gaan rijden. Dit past wat beter in/bij mijn andere auto's.
     
  7. remco54

    remco54

    Lid geworden:
    24 sep 2013
    Berichten:
    188
    Locatie:
    nieuwegein (vreeswijk)
    maak je er wel een bouwverslag van ik ben ook benieuwt naar deze auto namelijk.
     
  8. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Jawel...Dacht idd een bouwdraadje te maken :)
     
  9. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Serum,
    Kan jij me even de max afmetingen geven voor de batterij die erin kan in zo'n batterij houder ?
    Alvast bedankt.
     
  10. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Vooral de lengte is gelimiteerd. 139mm. Breedte (tot 70mm)en hoogte zijn van minder belang.
     
  11. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Tx Serum.

    Ik denk deze te nemen :
    ZIPPY 6000mah 2S2P 35C Hardcase Pack (EU Warehouse)

    6000mAh 2s @ 35C = +/- 210A cont. - 270A burst... ligt ver boven wat de ESC en motor kan maar ze zijn niet duur en passen perfect.( komt op 52 euro voor 2x 6000mAh-35C hardcase )

    Alle andere zijn duurder of niet in stock.
    Wat denk je ? Bestellen ?

    Heb ondertussen ook het forum gevonden waar ze over de Torch E kit praten van 99 euro. Bleek achteraf toch een foutje vd webwinkel te zijn want nadat iemand hem besteld had, is de prijs aangepast nr 229 euro. Het was ook een draadje van 2013 geloof ik, dus ...
    Voorlopig is de 179€ van D-edition het goedkoopst.
    Heb kennis in Duitsland wonen, dus gratis verzending nr Duitsland en eind volgende week komen ze terug nr Belgie... ;-)
    Ofwel nu vrijdag op de beurs ofwel eind volgende week , maar dan van D-Edition.
     
  12. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is een interessante accu. Mooi compact formaat, enorme capaciteit en relatief licht voor hun hoge ontlading/capaciteit.

    Deze heeft nog iets mooiere specs (op de paar mAh capaciteit na);
    ZIPPY 5700mah 2S2P 50C Hardcase Pack (EU Warehouse)



    De upgrade T08613 is iets anders dan ik had verwacht; je gebruikt gewoon de standaard hingepins (met schroefdraad) voor de achterkant. Geen speciale hingepins nodig dus.
     
  13. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Ondertussen is de ESC en servo aangekomen.
    Hier mn elektronica set-up(je)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk aan! het begin van de hobby is binnen.
     
  15. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Miss een stomme vraag, maar wat is nou het verschil tussen een buggy en een truggy
     
  16. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Truggy is breder en staat hoger op de wielen, en meestal zit er een iets zwaarder motortje op.
     
  17. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Stomme vragen bestaan niet ;-)

    Buggy (bv : TeamC Stoke E , Arrma Typhon, en nog vele vele anderen)
    Truggy (bv : TeamC Torch E, Arrma Talion, ...) => staat breder op de wielen en iets hoger
    Monstertruck : (bv : Absima AMT8, Arrma Kraton, ...) => staat breder op de wielen, nog hoger en meestal zijn banden breder dan bij Truggy

    Zoek even deze namen op in google afbeeldingen en je ziet zelf onmiddellijk het verschil.
     
  18. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Ben benieuwd of je hem hebt kunnen vinden in Duitsland, het was even stil met de downtime van het forum ;)
     
  19. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Jawel... wel maar 1 stand die hem bijhad.
    Maar zeker niet aan de 99 euro.
    Hij stond nog 209 euro en heb hem meegekregen voor 195 euro, na wat zagen.
    Heb mij ook gelijk de Absima CR3P zender gekocht.
    Vrijdagavond en vandaag de hele dag gebouwd en de truggy is zo goed als klaar.
    Enkel nog elektronica aansluiten, body trimmen en WACHTEN op de levering vd Lipo's :-(

    Heb overal foto's van genomen en zal morgen een bouwdraadje opstarten want heb hier en daar toch wat onregelmatigeheden voor gehad maar niets ernstig.
    Kit was eigenlijk dik in orde !
     
  20. Serum

    Serum

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Zwolle
    Ja, wat ik je nog vertellen wilde; de voorarmen, daar moet je een heel klein stukje uit dremelen om ruimte te maken voor de cups.. Maar dat had je vermoedelijk al door :)
     

Deel Deze Pagina