Keuze aandrijving eigen ontwerp

Hallo,

(ik kan niet vinden of ik mij voor moet stellen)...

Voor een aantal jaar loop ik al met het idee om zelf een boot te ontwerpen. Sinds kort heb ik een geweldig programma (werken er hier op het forum ook een aantal mee;) ) gevonden waarmee ik het model wat ik in me hoofd en op schetsen had staan kan uitwerken.

Ik heb mijn model op een paar details na klaar.

Nu kan ik me bezig gaan houden met de aandrijving maar dat is dus mijn vraag; Wat is het beste of misschien beter gezegd wat zijn de voor- en nadelen van de aandrijvingen...schroef onder water of schroef half uit het water?

Kan iemand mij hiermee helpen?

dat is wel waar, maar het kan dus wel allebij.

Als je boot een z.g.n. roostertail van water achter de boot opwerpt, dan heb je een oppervlakteaandrijving. als de boot alleen maar schroefwater heeft, is het een onderwaterschroef.

en bij een speedboot werkt een oppervlakteaandrijving wel degelijk.

maar aan de TS wat voor soort boot gaat het worden ?

Gr, Leon.

Hallo Rcjojo,

Bij een boot levert alles dat onder de romp uitsteekt weerstand op, zolang de snelheid niet zo hoog is gaat dat best.
Als de romp in plané komt gaat de weerstand van die uitstekende delen dramatisch omhoog, je hebt enorm veel energie nodig om de boot op snelheid te krijgen en te houden.

Een oppervlakteschroef ligt, als de boot in plané is, maar tot de naaf in het water, er is steeds maar één blad ondergedompeld en de bladvorm is een wig; scherp aan de voorzijde, die het water klieft en breder aan de achterzijde waar de hoeken scherp zijn, zodat de stroming afbreekt.
Dit in tegenstelling tot een onderwaterschroef, waar de bladen meestal geprofileerd zijn, met de op een punt uitlopende bladvorm.

Ook het roer is een wig, net zo als de schroefbladen breekt hier de stroming af aan de scherpe achterzijden.
Meestal staat het roer naast de prop, zodat je met een korter roerblad kunt volstaan (= minder weerstand)

Je hebt dus maar een klein stukje romp, één schroefblad en een roer in het water.

Heb je een afbeelding van je ontwerp voor ons?

Groeten, Jan.

Misschien is het nog niet duidelijk wat ik bedoelde;
Je hebt de aandrijving van een FSR-V en (als ik het goed heb) van een Rocket. wat zijn daar de voor en nadelen van?

Hier is mijn ontwerp:
De achterkant heeft nog wat aandacht nodig maar het idee is er zeg maar...:)
Hij wordt ongeveer 100 cm bij 34,5cm

Redemption1.jpg
Redemption.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Rcjojo,

Van de zijkant lijkt het een beetje op een jetski.
Als de hoofdvorm zo blijft, dan zou ik gaan voor een aandrijving die in deze topic wordt gebruikt. En deze topic kan je misschien ideeen op doen, hoe je het kan toepassen als je gaat bouwen.

Één voordeel van een onderwater aandrijving is dat je veel wendbaarder bent.
Nadeel is, meer boot blijft in contact met het water, wat meer weerstand geeft en dus meer belasting op de motor geeft.
Zijn vast nog meer voor- en nadelen te noemen, maar dat laat ik aan de experts over.

Grt. Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rcjojo,

Wat je getekend hebt heeft het onderwaterschip van een vlakke V, daar kun je zowel een onderwaterschroef als een oppervlakteaandrijving op/aan hangen.

Een Eco is tegenwoordig net zo snel, zo niet sneller dan een Mono II en veel wendbaarder, alleen ziet een roostertail er veel spectaculairder uit en is de rechtelijn snelheid van een Mono II met een passende motorisering vaak nét iets hoger.

De keuze welke aandrijving te nemen is dus aan jou.

Groeten, Jan.

Dan wordt het toch de onderwateraandrijving. misschien niet zo spectaculair vaarbeeld maar gezien het onwerp van de spiegel zal het lastig worden daar een roer aan te monteren.

Nu nog de keus: Nitro, benzine of electro....keuzes...:)

Hallo Jojo,

Als je een jet overweegt, dan moet er inderdaad 'iets' aan de spiegel worden veranderd om de jet een plaatsje te geven...
Ga je voor een jet, neem dan eentje van Kehrer i.p.v. de Graupner, die hebben geen beste reputatie wat houdbaarheid betreft.

Op het plaatje lijken de zijden vrijwel vertikaal bij de spiegel; als je een beetje potente aandrijving inbouwt, krijg je geheid problemen met het bochtengedrag, de zijkant zal zich ingraven en als het hard genoeg gaat, zal de boot om de lengteas kiepen...

Bij een 1:1 boot zal dit niet voorkomen, maar bij een model is het water niet op schaal en is de weerstand tegen dit soort bewegingen véél hoger, en dan vaar je je boot om.

Groeten, Jan.

Ik heb hem misschien net in de verkeerde hoek gepakt wellicht zie je het zo beter?
De achterkant heeft nog wel wat aandacht nodig...
ik zal wel eens kijken of ik een filmpje kan vinden van het vaarbeeld wat ik hoop te bereiken.

*edit*

[media=youtube]wFfdsYz5q2w[/media]

Redemption3.jpg

Redemption4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back