keuze brussless motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door sid, 26 jan 2003.

  1. sid

    sid Guest

    keuze brussless motor voor een depron model van 500 gr verticaal de lucht in te sturen :?:
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bijv.:
    -1 van de Hacker B20 motoren met een 1:4 vertraging.
    -MEGA 16/15/x direct aangedreven.
    -Een zelfbouw LRK, eveneens direct aangedreven

    De meest handige keuze hangt een beetje af van wat voor soort model het is.

    Groeten,

    Paul
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En wat je er aan wilt uitgeven natuurlijk !

    Hacker is wat duurder dan mega en zelfbouw LRK.
    Hacker heeft een wat beter gewicht/vermogenverhouding dan mega.

    Ikzelf heb mega 16/15/5, met modellen tot 600 gram kan je met 150 watt vertikaal gaan.
     
  4. sid

    sid Guest

    Welke regelaar gebruik je dan voor de mega ? werk je met vertraging of direct met grote schroef en welke accu 's gebruik je erbij :?:
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mijn mega (de 5 " turn" ) werkt Direct drive met een 7*4 op 8 tot 10 cellen, en vertraagd 2:1 met 10 cellen en een 11*4.5 prop (kan nog iets groter) in beide configuraties gaat je toestel van 600 gram vertikaal. (inc. cellen) vermits je cellen gebruikt die 15Amp. kunnen leveren, (zoals de Hecell 1100 Nimh, de Sanyo N3US zijn ook goed, al zijn deze cellen iets "softer"...ze zijn wel goedkoper! (1,70 bij hoellein, Hecells zijn 2,50 bij www.aircraft-world.com)

    Kijk eens op www.rcgroups.com , daar staan honderden threads over deze (en andere) mega's.

    Ik gebruik zelf een 30 Amp. Jeti, maar je kan ook de iets lichtere regelaars nemen, eerst lichtere is de jeti 18 amp.

    Grtz.

    Franck
     
  6. sid

    sid Guest

    :idea: als ik juist ben mag je dan voor dezefde mega maar een 8 turn , misschien een schroef van 9*6 direct drive gebruiken :?:
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    klopt wel ongeveer, echter, je kan bij deze versie geen hoog vermogen draaien met een kleine prop.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Is eigenlijk voorbij gunstige gebied van deze motor.
    Met ecalc: Met 8 cellen 500AR zak je net onder 70% rendement. Zou 12A trekken. Net 500g trekkracht. lijkt voldoende, maar je hebt echt extra nodig om te klimmen en te sturen.

    Vertraagd motortje beter voor deze toepassing denk ik.

    Beste info (zonder zelf te rekenen) op:
    http://www.megamotorusa.com/default.htm

    16/15 8 windingen:
    http://www.megamotorusa.com/Brushless/ACn16-15-8.htm?id=7
     
  9. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Als je graag een 8 turns wil gebruiken en er flink power uit wil halen ga dan voor 10 cellen en een 8x5 prop !!

    Voor 15A heb je dan genoeg powerrrr 8)
    die 9x6 is niet echt efficient, voor vergelijkbaar vermogen heb je 9 cellen nodig die 17A kunnen leveren...

    (oja, mega 16/15/x en Jeti 18A of 30A uit voorraad leverbaar :wink: )
     
  10. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Voor prop hangen met een 8 turns;
    - 10 cellen die 17A kunnen leveren
    - APC 9x4
     
  11. Micha

    Micha Guest

    Ik ga de volgende combinatie uittesten op een qua gewicht verglijkbaar model: [​IMG]


    Ik hoop dat de spullen volgende week binnenkomen :D


    Wat betreft de verhouding gewicht/vermogen is de mini-LRK onverslaanbaar. Omdat ik gebruik maak van een nieuwe generatie LiPo-accu's die tot 8C kunnen leveren is het rendement iets minder belangrijk.
    En met bovenstaande combinatie vlieg je natuurlijk niet altijd vol gas.
    Als ik dan een beetje aan de snelheid gewend ben zet ik de aandrijving over op deze:

    http://www.epp-fun.de/frame.htm?/f4y-bonsai.htm
    omdat ik dan ook wil gaan experimenteren met een gyro heb
    ik deze regelaar er bij besteld: TMM 18e+ 3ph: http://www08.causemann.de//netware_...31&PHPSESSID=62f465d056d9b7b946260ccb74ca1423
    Deze heeft een extra zware BEC zodat de gyro en en servo's genoeg stroom krijgen.

    Misschien kan ik dan ook hoveren (grote prop, elevons aangepast zodat ze tot achter de prop doorlopen of elevons doorlopend en de prop er achter) iets wat naar mijn weten met een vliegende vleugel nog niemand gelukt is. :banana:
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Micha, wellicht ten overvloede maar een mini is geen echte lrk, wil/moet meer toeren draaien dan een lrk.
     
  13. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    @micha

    Micha op de foto geef je aan een mini lrk met 20 windingen en 8 magneten 200 Watt. Hoe krijg je dit voor elkaar?
    Ik heb ook een mini met 20 windingen maar krijg hier niet meer dan 40 watt in!!!



    Geert
     
  14. ja Geert, maar jij hebt 20 w in ster (toch?), hij in driehoek, dat scheelt een pak hoor! (factor +-1.7 dackt ik) . Overigens: als je meer uit je mini wil halen bij een grote schroef: 36 windingen in driehoek, 10 cellen en 9/4.7 :wink: .

    Niels (die nu erg tervreden over z'n mini is nu hij herwikkelt is :lol: 8) )
     
  15. Micha

    Micha Guest

    Hi Ron,
    Ik ben in de eerste plaats op zoek naar snelheid vandaar mijn keuze voor de mini LR in combinatie met de Bonsai. Ik verwacht dat de Bonsai met 400 gram nog steeds goed zweeft.

    Qua vlieg eigenschappen hoop een soort pocket hotliner te creëren maar dan wel één die ook verticaal kan gaan.
    Omdat het model van EPP gemaakt is zal is een crash geen punt zijn.
    Wat ik hoop is dat het lage gewicht van de aandrijving en accu's het ook mogelijk maakt voldoende power te hebben om bij langzaam vliegen verticaal te stijgen.
    Veel hangt hier uiteraard af van de gebruikte propeller ik ga in eerste instantie vliegen met een 8x3,8 prop ik verwacht dat verticaal gaan met deze combinatie geen probleem zal zijn alleen echt snel zal het model waarschijnlijk niet worden. Een 5 of 6 inch speedprop zal meer snelheid geven


    De tot nu toe behaalde resultaten met een verglijkbaar model zijn bemoedigend:
    http://www07.handlaunchglider.de/netware_bundle/wiki/index.php/Flugmodell-Liste Mini-LRK
    Contour Höllein (speed 400 delta)
    18 W Dreieck 8x500 5-6 Zoll 4 min 15 A 450 gr fast senkrecht

    Hier levert het motortje dus ongeveer 120 W

    Met 20 windingen "Dreieck"(is het driehoek of delta?) trekt het motortje 18 A op 11 V zo’n 200 W dus dat zou genoeg moeten zijn.

    @Geert Kijk hier: http://www07.handlaunchglider.de/ne...E4ge%20f%FCr%20Zellenzahlen%20und%20Propeller
    , zie ook http://bilder.handlaunchglider.de/?dir=Bauanleitungen-building instructiones/Mini-LRK&lang=de

    @Niels is inderdaad ideaal voor modellen als de Free in combinatie met GP-60: http://www.effektmodell.de/modelle/Free_text.htm
    Maar omdat ik LiPo cellen heb kan ik me meer vermogen permiteren :D
     
  16. ja, goed met 10 cellen GP 600, of 3 cellen lipoly 8)

    Niels
     
  17. Micha

    Micha Guest

    <off topic>Zijn die Duitse fora toch ergens goed voor.. :wink: </off topic>
     
  18. sid

    sid Guest

    heeft er iemand ervaring met brushless motoren voor modellen van 3 kg, bv voor eens pitts van 1.4m spanwijdte :?:
     

Deel Deze Pagina