keuze eerste collective pitch model.

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door heli-jurgen, 20 feb 2013.

  1. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Hallo,

    Mijn naam is Jurgen, en ik ben nieuw in deze hobby, nieuw op dit forum. Ik ben momenteel aan een lange revalidatie bezig, na een zware val met de fiets. Tijd zat dus, en dus ben ik maar wat aan het lezen geslagen op de verschillende forum's ivm deze hobby. Modelbouw proberen, stond al enkele jaren op mijn to-do lijstje, vandaar. Ik vind alles wat vliegt en radiobestuurd is uitermate fascinerend.

    Heli's zijn mijn 'weapon of choice'. Ik had namelijk ooit eens met een microcoaxiaal gevlogen, en ik kon het ding niet meer laten liggen. Ik heb iets van een spoedcursus, zo je wil, achter de rug ivm heli's. Het werd mij vrij snel duidelijk, na het vele lezen dat dit complexe materie is, met name dan voor de collective pitch toestellen.

    Ik heb mij enkele weken geleden een blade msr (micro fixed pitch)gekocht en ben aan de slag gegaan. Zoals gezegd, tijd zat om te vliegen dus. Ik beheers dat ding ondertussen nagenoeg perfect. Chrashen gebeurt nog wel eens, maar het vliegen gebeurt in erg krappe ruimtes. Afstellen lukt me prima, reeds verschillende onderdelen gebroken en vervangen. God zege het wereldwijde web. Informatie zat. ;)

    Ik ben vervolgens aan het speuren geslagen naar een waardige opvolger in het collective pitch segment, maar het valt me moeilijk een keuze te maken. Ik had graag enkele suggesties gehad van jullie. Mijn budget bedraagt ongeveer 500 euro. Ik bezit momenteel niks van besturingsappartuur, geen lader of dergelijke.

    Ik kijk met name naar het RTF-segment, collective-pitch. Het einddoel voor mij zijn de 450/500 modellen, maar dan voorzien van fuselage. Mooi rompje eromheen, fijn! De echte schaalmodellen bouwen spreken mij meer aan. Het binnenvliegen is einde oefening voor mij. Ik wens mij naar buiten te verplaatsen.

    De blade 450 RTF staat vrij hoog op mijn lijstje, tenzij dit te hoog gegrepen zou zijn. De blade sr huey gunship. De align toestellen, TREX 250 (BNF)met spektrumzender/ontvanger. Maar er zijn er nog een paar.

    Zo, laat maar komen die suggesties, alvast bedankt!

    C you in the sky!

    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2013
  2. motomiggiej

    motomiggiej

    Lid geworden:
    17 jun 2012
    Berichten:
    70
    Hoi jurgen!!

    Zelf ben ik ook zo begonnen als jou. Na de aanschaf van een 120sr kocht ik een blade 450 3d.
    Doordat hij reactie to fly was ontbrak er bij mij voor basistechniek bij het afstellen en bouwen van een cp heli.

    Ook zijn de onderdelen van een blade 450 erg duur. Voor hetzelfde geld koop je een tweedehands trex 450 pas wel op: herbouw deze zodat je precies weet of ie goed in elkaar steekt en de heli kent.

    Koop aub geen trex 250 veel te hieper en snel.

    Bedenk je wel crashen met een 450 of 250 is gegarandeerd schade, en afstellen vergis je je hier niet in.

    Een andere leuke optie is misschien een 130x. Lijkt kwa vlieggedrag op een grote heli ook met wind te vliegen alleen niet crash gevoelig.

    Have fun!!!
     
  3. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    hoi Jurgen
    welkom op het forum
    zo te zien heb je je al aardig ingelezen:p

    mijn persoonlijke advies

    denk eerst wat wil je
    *micro heli (voor buiten)
    *250size niet echt een beginners heli (te zenuwachtig)
    *450size prima beginners heli stuk stabieler dan een 250size
    *500 size en hoger zou ik nog even mee wachten.

    micro heli
    een leuke beginners heli is een blade mcpx
    kun je zowel binnen als buiten mee vliegen door zijn kleine formaat
    is een cp heli dus inverted vliegen geen probleem zou dan wel voor de nieuwe brushless gaan.(meer power)
    is crash bestendig na een crash meestal recht opzetten en vliegen maar weer :p

    ook een leuke heli binnen jou budget
    een kds 450 incl zender laadmateriaal en een mooi opberg kistje
    is wel minder crash bestendig maar een goede beginners heli
    vliegt stabiel
    voor het oefenen even trainings kruis eronder en beginnen maar
    hier een link

    <b>Helicopters</b>

    ik zou dan wel kijken voor een heli met metalen roterkop
    (minder slijtage = minder speling = beter vlieggedrag)

    zelf zou ik deze kiezen

    KDS RC HeliShop
    iets boven jou budget

    of deze kds450c hier zijn veel onderdelen compatible met align (dus zou je kunnen vervangen door align onderdelen na een crash)

    KDS RC HeliShop

    anders koop een 2de hands align 450 (weer iets betere kwaliteit)
    en koop minimaal een dx6i zender of iets dergelijks
    een goede zender begint het mee deze kun je in de toekomst ook gebruiken voor je volgende heli's die beslist gaan komen :D

    en belangrijkste koop een goed simulator bijv phoenix V3
    hier kun je het echte vliegen mee leren zonder al te veel crash kosten :D

    die blade 450 is trouwens ook een goede keuze prima heli

    hoop dat je hier wat mee kunt

    ps het afstellen van een cp heli is heel wat anders dan een FP heli
    hier komt meer bij kijken

    bladhoek,gas curves, pitch curves,om zo maar even wat op te noemen

    m.v.g Nick
     
  4. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Bedankt voor je reply,

    Ik twijfel hard tussen de blade sr met huey fuselage en de blade 450 RTF pakket. De blade 450 lijkt mij een prima basis om er een rompje om te bouwen. En er zit een prima zender in, spektrum 6 kanalen. Fijn voor latere aankopen. De blade sr is reeds voorzien van een huey fuselage wat ik dan weer geweldig vind. Maar ik heb van de vele filmpjes en forum's enkele puntjes van kritiek. Ik mankeer een belt-driven tailrotor op die blade sr. En er zit, naar ik verneem een vervelende tailwag op het toestel. Beiden zijn collective pitch uiteraard. Ach, mss ben ik wel wat te kieskeurig. De sr zou de logische volgende stap zijn. Maar die 450, tja...:cool:

    Ik heb natuurlijk wel zeeën van tijd momenteel, handig om iets te leren.
     
  5. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik zelf ben niet zo fan van moter aangedreven staart geeft naderhand toch problemen (slijtage)
    een strakke staart is een must voor een heli maar dat is mijn mening :D
     
  6. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Het afstellen van de heli, dat is de kunst, het belangrijkste, zoveel heb ik begrepen. Pitch/throttlecurves, en meer van dat. IK ken heel wat van de begrippen ondertussen. Hoe groter de modellen, hoe stabieler, check! Dat had ik ook al ergens vernomen. Het 3D vliegen laat ik maar voor wat het is, het zijn de schaalmodellen die mij echt boeien. De wat tragere 'normale' vluchten. Dat zal ook wel mijn keuzes bepalen bij de aankoop van mijn toestellen.

    Bedankt voor de tip's,

    en nu landen, in de zetel...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als schaalmodellen je het meeste boeien, dan vermoed ik, dat er je veel aan gelegen is om ze heel te houden.... Schaalmodellen zijn namelijk bij een crash vrijwel zonder uitzondering een stuk minder mooi, en daarna vrijwel onmogelijk om perfect (onzichtbaar) te herstellen.

    Dus laat die romp voorlopig achterwege tot je zeker bent, dat je niet meer crasht vanwege "dumb-thumbs", denk,- en stuurfouten, etc etc....
    Koop een simpele pod&boom, een T-rex kloontje of een KDS 450 C, S, of SV, iets van dien aard, en oefen je helemaal suf....

    Afstellen van een heli, dat is "een" kunst, maar niet dé kunst.
    Dat is en blijft nog steeds het sturen. Goed afstellen beperkt wel de moeilijkheidsgraad van het vliegen aanmerkelijk. Dat wel.

    Voor je budget is geen fatsoenlijke schaalheli te koop, niet op dit moment, terwijl je nog niks (zender etc) hebt. Vermoedelijk kun je een leuke KDS 450 beginset op poten zetten van die €500,-.

    Heb je eenmaal een zender, hobby gereedschap en andere essentiële zaken en weet je hoe een heli afgesteld moet, wat werkt en wat niet, en waar op te letten, dan ben je in staat om ook van een goedkope kloon een betrouwbaar vliegende heli te maken. Vanaf dat moment word het mogelijk om voor rond de 300 a 400 Euro een leuke schaalheli op te bouwen.

    Groet, Bert
     
  8. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Bedankt Bert,

    Dat is het plan, eerst het vliegen beheersen met een pod & boom, afstellen, de opgelopen schade leren te hertsellen...
    Daarna pas komen de rompjes in aanmerking.
    Gisterenavond nog op een aanbieding gestoten op de tweedehandssite, tweedehands.be, van enkele nog nieuwe ongeopende BLADE RTF 450 pakketten voor slechts 335 euro! Een viertal exemplaren RTF en een vijftal BNF-versies. Een lot overgenomen van een hobbyzaak die er mee stopt.
    Ik heb een afpraak gemaakt...
     
  9. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Er staat hier op forum ook een splinternieuwe 450 3D blade te koop 195euro tel daar een niewe DX6i van 99Euro bij op weet alleen niet of in de blade kit een lipo en lader zitten. En anders een Trex 450plus voor 449euro is misschien wel iets.

    gr en suc6,
    Dave
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ALTIJD maar ook echt altijd 2e hands modellen even helemaal slopen en uit elkaar schroeven...
    Ook nieuwe trouwens

    Er zijn zat chinezen die de locktite vergeten, de handleiding op zn kop houden, links en rechts verwisselen etc.
    En een crash vanwege zoiets kleins is gewoon echt geld weggooien. EN belangrijker: het is echt zonde..
    Deze hobby begin je doorgaans niet omdat het zo lekker goedkoop is :D
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1!

    De term "lekker goedkoop" heeft vóór je met deze hobby begint een héél andere betekenis, dan nadat je er mee begonnen bent.... :p

    Groet, Bert
     
  12. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
  13. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    scheelde al 50 euries;)
     
  14. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat zijn toch al gauw weer 2 lipo's !!!
     
  15. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik zou gaan voor de mcpx bl en dx6i en phoenix als beginnende cp piloot.
    Groot voordeel dat je hem vaak weer kunt oppikken en verder vliegen.
    En niet zo intimiderend als een 450.
    130x legt het toch ook regelmatig af als je de grond raakt maar wel crash resistenter dan een 450..
    Gr wax
     
  16. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Hallo,

    De phoenix simulator ligt al klaar. Vandaag opgepikt in de hobbyzaak. Nog een helicopter toolset meegenomen, en een tweetal lipo's. Maandag of dinsdag kan ik de blade 450 afhalen. Eerst flink wat oefenen op de sim. De blade msr binden met de DX6i. Dat zal al een hele hap zijn!
    Kan er mij iemand zeggen waar ik best wat extra oplet bij de controle van een nieuw toestel. De spanning van de riem naar de staartrotor? Aan welke onderdelen moet er zoal locktite zitten? Ik doe het rustig aan met de blade 450. Hoogstens eens hooveren in de tuin.
    Zo, tot de volgende


    Jurgen
     
  17. heli-jurgen

    heli-jurgen

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Wervik-Belgium
    Eventjes nagekeken,

    Het is dezelfde persoon die de RTF pakketjes van blade verkoopt!
    335 euro voor een blade 450 RTF, dat lijkt me een prima deal!!:D
     
  18. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    wat betreft de riemspanning deze mag niet te vast en niet te los !
    je mag de riem niet tegen elkaar kunnen drukken dat is even proberen.

    alle schroeven die in metaal delen zitten allemaal voorzien van blauwe loctide 243 (schroefdraad borging) hier ook een klein druppeltje voldoet (aan de eerste paar gangen van de schroefdraad)
    de pinion van de moter kun je vastzetten met groene loctide 603(cilindrisch bevestigen) deze word ook nog geborgd met een schroefje

    verder su6 met simmen en de maiden mischien ook wel leuk een filmpje te maken van de maiden en kun je hier posten bij "promoot hier je video"

    roterbladen ook niet te vast zetten , zorg dat je gyro juist gemonteerd zit een gyro pad er onder om trillingen te dempen.
    de gain is belangrijk bij een cp heli DX6i beginnen bij ongeveer 30%
    kies een vlakke gascurve bijv 0-45-70-70-70 of zelfs hoger
    dit omdat dan je gyro minder hoeft te werken wat de helli strakker laat vliegen en beter bestuurbaar
    voor idle 1 kies je dan als gascurve 80-80-80-80-80

    pitch curve norm
    15-35-50-75-100

    pitch curve voor idle 1
    0-25-50-75-100



    voor dat je je heli van eerste x van stroom voorziet:

    de heli afstellen doe je met een pitch curve van
    0-25-50-75-100 dit stel je eerst in bij normal

    de gascurve stel je ook eerst in van norm
    0-25-50-75-100 dit doe je om de esc zijn min en max gascurve in te leren

    dan meten met een pitch meter welke blad hoek je hebt dit doe je als volgt
    min 2 draden van de moter loshalen (om ongelukken te voorkomen)
    zender aan
    heli aan
    gas knuppel na onder
    meten hier moet je ongeveer -8 totr -12 graden hebben

    gasknuppel in het midden hier moet je 0 grd hebben

    gasknuppel boven hier moet je ongeveer +8 tot +12 zetten

    de heli mechanisch zo afstellen dat je bovenstaande waardes hebt

    daarna kun je met je pitch curve de heli zo afstellen dat je heli al hooverd op mid stick (omdat jij schaal wilt gaan vliegen)

    m.v.g Nick
     
  19. martin198

    martin198

    Lid geworden:
    19 sep 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    hoi Student

    idd het gaat om pasie voor het vliegen, maar uit de handleiding kom ik ook niet zo eentweedrie ik zou echt wat hulp kunnen gebruiken met het afstellen en controleren of alles het doet met mijn blade nano cpx
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Succes met je begin in deze mooie tak van de modelbouw maar zeker niet de gemakkelijkste .
     

Deel Deze Pagina