keuze volgende vliegtuig

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door fockarty, 16 aug 2016.

  1. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    beste medevliegers,

    Ik ben aan het kijken naar een nieuw vliegtuig maar wil toch even advies inwinnen bij jullie.. Sinds een jaar heb ik een multiplex funman (1010mm span, 700gram) die op zich goed bevalt, alleen wordt het wat lastiger als het waait... Aangezien hier (noordholland) gemiddeld windkracht 3 of 4 staat is dat niet zo handig... Nu wilde ik eerst een funcub maar die is ook met +/- 1,3Kg ook niet echt zwaar...
    Begin dit jaar ben ik lid geworden van een club en heb ik een hoogdekker overgenomen van +/- 1,5 kg, nu lukt het vliegen hiermee prima maar het toestel zelf vind ik niet je van het zeg maar..

    Na enig rond kijken ben ik een hoop moois tegen gekomen :) en vind onderstaande modellen wel leuk, vraag is alleen wat nu wijs is....

    onderstaande toestellen zijn allemaal elektrisch,2+Kg, +/- 1500mm wingspan

    - Funcub XL (is een 'foampie', vind ik minder mooi, anderzijds zie je dat alleen op de grond)
    - pilatus porter pc-6 (http://www.natterer-modellbau.de/sh...r-PC-6-V2-Patrouille-Swiss-1580mm::12131.html) heeft alleen geen flaps
    - een pilatus pc-7, http://shop.pichler.de/Pilatus-PC-7-Austria-1540mm ben alleen bang dat deze een beetje te hoog gegrepen is.....
    - weten jullie nog leuke modellen liefst met flaps, elektrisch,1500 tot 1700 span

    graag jullie advies :)
     
  2. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat je ook met wind moet leren vliegen. Ik vlieg zelf oa met een FunCub en bv met windkracht 4-5 is het een heerlijk stoeiding.
    Tegen harde wind, flaps vol uit, flink gas en dan stilhangen in de wind.....dollen!
    Dat hij maar tot 3bft te vliegen is ben ik het dus helemaal niet mee eens, alleen, zoals ik al schreef, je moet het wel leren.
    Neemt niet weg dat een zwaarder vliegtuig natuurlijk wat stabieler is.


    Succes met je keuze,
    Jan
     
  3. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    hoi Jan, ik ben/was bang dat een funcub hij 'weg waait' met 4bft. De funman wil met 3bft bijvoorbeeld slecht figuren vliegen en met tegenwind hangt hij bijna stil met vol gas.. De leskist die ik nu gebruik heb ik ook onder controle met 4bft das het probleem niet zo :)
     
  4. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Kans op wegwaaien is er bij 4 en hoger wel als je taxiet of stil staat. Je moet dan bv niet met cross naar je toe proberen te rijden want dat lukt niet, maar om te vliegen, ook met 4/5 bft vind ik het een echt leuk ding.
    Maar dat is mijn mening (en ervaring), ik weet dat de meesten, ook bij mij op de club, een schuimpie van dat formaat/gewicht alleen geschikt vinden tot pakweg 2-3 bft.....een dergelijk vliegtuigje wordt sowieso vaak niet echt serieus gezien, maar ik moet zeggen dat ik naast mijn grotere houtbouwkisten de FunCub nog steeds een heerlijk ontspannen vliegertje vind met veel leuke mogelijkheden.
    En of hij al dan niet tegen de wind in komt hangt af van de motor die je er zelf inzet, maar dat hoeft absoluut geen probleem te zijn.

    Grtz,
    Jan
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ook bij ons op de club zijn meerdere funcubs en geen enkel probleem met wind. Ontzettend veelzijdig schuimpje.
     
  6. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
  7. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    De vliegtijd is erg afhankelijk van hoe je vliegt, rustig en vlak, of bv met veel rolls en loopings, ook bij harde wind gebruikt hij veel meer dan met weinig wind.....dit geldt trouwens voor elk vliegtuig.
    Als ik heel rustig vlieg haal ik met 2200 mah. een minuut of 7-8, met harde wind en wat meer fratsen wordt dit al snel 5-6 minuten.
    Maar ook dit is natuurlijk erg afhankelijk van de motor die je er in zet en ik heb geen idee hoe lang hij met de motor vliegt die jij voorstelt.
    Het lijkt me een pittige motor dus zuinig zal hij niet zijn.
    Wat mij wel is opgevallen dat zwaardere accu`s door hun grotere gewicht weinig extra vliegtijd geven.
    Ik heb ook gevlogen met 3700 mah accu`s en die vliegen misschien 1-1,5 minuut langer dan 2200 omdat door het meerdere gewicht de motor veel meer kracht moet leveren. Dat viel mij ontzaglijk tegen.
    Het meest effectief is voor mij 2200 mah. en dan gebruik ik 30 of 35C.

    Ik moet wel zeggen dat ik al snel stop om mijn accu niet te ver te ontladen, bij ca 10,4-10,5 V land ik al, dit zou natuurlijk wel iets lager mogen worden.

    Grtz,
    Jan
     
  8. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Nu denk ik ook dat sommigen van ons het leuk vinden om te stoeien met de wind, anderen zullen er wellicht minder voor voelen....
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het is maar net wat je een pittige motor noemt.
    Een te kleine motor met een hoge motorconstante(kv) zal niet erg efficiënt werken.
    Een te grote motor met een lage motorconstante(kv) zal wel efficiënt werken tenzij je het overdrijft.
    Het moet alleen goed op het vliegtuig af gestemd zijn met de juiste prop.
    En inderdaad een grotere accu moet je geen wonderen van verwachten.
    Gewicht besparing en uitgekiende setup geeft echter wel meer vliegtijd.
    Het een en ander is prachtig uit te rekenen met een calculator.
    Gewoon in vullen en kijken wat er uit komt.
    ;)
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2016
  10. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    Site bekeken en allerlei combi's geprobeerd, erg leuk om te zien wat welke invloed heeft op het geheel, zowaar 2 eu gedoneerd :)... @jan kan jij aangeven wat een funcub zonder accu weegt?
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  11. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn FC weegt zonder accu 1150 gram en de accu is 181 of 263 gram(2200 of 3700 mah. 3 cellen)
    Die 3700 mah geeft echter niet veel meer vliegtijd dus ik vlieg nu alleen nog met 2200 30C

    Motor Graupner 400Z http://www.endenet.nl/met vleugels/FunCub.html

    Grtz,
    Jan
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Al aan de Durafly Tundra gedacht? Die kan wat beter tegen wind dan de FunCup.

    Een andere optie is een gyro er in zetten natuurlijk.
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gyro? Nee nee en nog eens nee!
     
  14. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    de Tundra had ik ook bekeken maar daar heb ik toch een ander gevoel bij, weet niet of het door het toestel of door de hk kwaliteit komt. ik vind hk voor accus e.d. prima maar verder....
    maar dat is een afwijking aan mijn kant

    Gyro zie ik ook niet zitten, in de funman zit een as3x ontvanger maar die functionaliteit gebruik ik nauwelijks
     
  15. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Gyro lijkt me geen strak plan, dan leer je jezelf "verkeerd" vliegen.
    Bovendien mag je er geen examen mee doen.
    En of de Tundra beter is wat betreft windbestendigheid durf ik te betwijfelen, ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.
    Hij is zelfs kleiner dan de FC.
    Niet dat ik denk dat hij slecht is, maar beter geloof ik niet in.
    Grtz,
    Jan
     
  16. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik heb de Tundra nu al een tijdje en heb over de kwaliteit echt niks te klagen, misschien een keer ééntje van dichtbij bekijken bij iemand in je omgeving?
     
  17. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    hoi,

    na alles doorgelezen/bekeken te hebben kom ik toch uit bij de funcub, modellen van 2+kg hebben minimaal 4s nodig en/of kortere vliegtijd, andere modellen hebben geen flaps.. Eind van de maand ga ik hem bestellen met de eerder genoemde aandrijving, alleen iets kleinere prop

    bedankt voor alle info!
     
  18. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Veel succes en we horen (lezen) graag je ervaringen.

    Grtz,
    Jan
     
  19. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tja.. HK verkoopt nog al wat verschillende merken en types vliegtuigen. Sommige zijn slecht, maar er zitten ook veel erg goede tussen.
    Over het algemeen zijn de Durafly kisten (HK's eigen merk) toch helemaal niet verkeerd. En de Tundra staat juist bekend om de goede kwaliteit.

    Wat dat betreft vind ik het dus wat kort door de bocht. Bij HK moet je het toch echt per kist bekijken.

    Multiplex heeft wat betere kwaliteit schuim en hardware, maar of je daar in de praktijk iets van merkt valt te bezien.
    En je betaald ook een stuk meer. De Funcup RR is bijna 2x zo duur als de Tundra, en dan heb je MPX er nog niet eens floats bij.

    De KIT bouwen is uiteraard wel een stuk voordeliger, maar houd er rekening mee dat het onderstel van de Funcup slecht is, en de neus versterkt moet worden!
    (in ieder geval met de setup die je uitgezocht hebt, de Funcup is eigenlijk het best zo light mogelijk te bouwen)




    Tja, ik heb de Funcup zelf ongeveer 2 jaar gehad, en kort voor de Tundra verkocht. Ik kan je uit ervaring toch echt verzekeren dat de Tundra beter tegen wind kan.

    Dat was juist de reden waarom ik het als alternatief heb vermeld.
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Grappig dat er altijd mensen zo negatief zijn over een gyro :)

    Hangt er echt van af welke gyro je er in zet, en hoe je hem afstelt. Ik heb zelf geen gyro nodig, en er ook niet mee leren vliegen.. maar heb wel enkele toestellen met een gyro uit gerust. Je merkt er eigenlijk weinig tot niets van, behalve bij harde wind. Dingen als auto-level etc. gebruik ik niet. En je kan 'm meestal ook gewoon uit zetten.

    Soms kan het echt een uitkomst zijn.
     

Deel Deze Pagina