keuze volgende vliegtuig

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door fockarty, 16 aug 2016.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Met een simpele 3-axis gyro vliegt een kist gewoon wat strakker / meer "on rails".

    Soms gaat dat zonder gyro gewoon niet lukken. Wat mij betreft heeft het soms wel degelijk zin. Of je nou wel of niet goed kunt vliegen maakt niet zo veel uit.

    Maar nogmaals: het hangt er echt van af welke gyro en hoe je hem inregeld / gebruikt.
    Ook ik ben geen voorstander van de kisten van o.a. Horizon die de technologie gebruiken om beginners zelf te "laten leren vliegen" en kisten "vanzelf laten landen".
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een vliegtuig behoeft twee gyro's. In elke duim 1... ik haat het als er iets gestuurd wordt dat ik niet stuur. Bij een rete onstabiel jet toestel zou ik het nog overwegen.
    Maar niet iedere jet toestel is onstabiel.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dan geef mij die kist maar eens welke volgens jou zonder gyro niet te vliegen is of niet strak vliegt. Zoets wil ik wel eens vliegen zonder gyro....................

    Wat ik vaak merk is dat men veel te veel stuurt en op elke beweging van een toestel probeert tegen te sturen waardoor het geheel er onstabiel uitziet.
     
  4. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan even los van persoonlijke meningen, want zoals ik al schreef, dat is persoonlijk, een feit is dat je met gyro geen brevet mag vliegen.
    Het is dus m.i. ook vrij zinloos om met gyro les te geven want als je het dan zelf moet doen kun je het niet voldoende.

    Wat betreft het slechte landingsgestel van de FunCub, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat is goed te verbeteren als je een beetje handig bent, en wat modificeren ook je hobby is (hoort er eigenlijk wel bij).

    De romp is heel eenvoudig te verstevigen door er een reep triplex van een cm of 3 in te lijmen van voorkant tot +_ zwaartepunt. Hier kan dan gelijk een klittebandje onderdoor gehaald worden om de accu vast te zetten. Daar moet je toch iets voor verzinnen.

    Grtz,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  5. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    Altijd leuk de discussie wel/geen gyro..... Ik denk dat we gyro's (as3x) en (semi) auto pilots als bij horizon hebben en vooral of mensen het nodig (denken te ) hebben of niet....
    De funcub wordt een kit versie (aus DE, 87 eu) waar ik meteen de rompversteviging meteen meeneem. Foto's van onderstel verbeteringen of links er naar toe zijn welkom laatst al eens wat gezien op een forum met verenstaal maar ook met elastiekjes (wat minder sjiek)

    Floats hoef ik (nog) niet, dat komt nog wel eens onder de funman als ik een camping aan een meer vind, hier aan het ijsselmeer is er vreemd genoeg weinig plaatst voor (of ik moet beter kijken )
     
  6. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb mijn onderstel op deze manier verbeterd, ik moet wel zeggen dat de 2 ronde plastic plaatjes hierop afgebeeld, later zijn vervangen door een triplex plaatje met de breedte van de romp en ca 2 cm breed.
    Die ronde plaatjes gingen toch uitlubberen in het schuim.
    http://www.endenet.nl/met vleugels/FunCub.html ....was al eerder geplaatst, als je het dus al gelezen hebt dit als niet gepost beschouwen.

    Er zitten wel elastiekjes in verwerkt voor de vering, ongeveer zoals een echte piper J3.

    Grtz,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Volgens mij zijn er ook vaak mensen die zelf nog nooit met een gyro gevlogen hebben, en van mening zijn dat hun eigen stuurkunsten zo goed zijn dat het totaal overbodig en iets "vies" is wat hun eigen stuurkunsten in de weg zit. ;)

    Een voorbeeld van een kist waar een simpele 3-axis in zit. Het toestel doet echt niets wat ik niet wil, maak ik een stuurfout dan lig ik op de grond. Maar vliegt wel net even iets strakker.



    87,- voor de kit en 84,90 voor de power-set. Komen daar nog 6 servo's bij, een servo-reverser voor de flaps eventueel en verlengkabels. Tel daar de verzendkosten allemaal nog eens boven op en je komt een stuk hoger uit dan de Durafly Tundra. En dan ben je lang aan het bouwen, én heb je nog geen floats. Just saying !

    De neus van de Funcup kan je simpelweg versterken door er wat Depron in te lijmen / lamineren..
    Voorbeeld foto's van de AcroMaster, om een idee te krijgen.

    IMG_0116.jpg IMG_0117.jpg IMG_0118.jpg
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Geen idee wie Christoph Paysant le Roux is, maar ik neem aan dat wedstrijdvliegers niet met foamies van 1 tot 1,5 KG vliegen.
    Ik denk dat Jan de Wind een groter verschil zal kunnen laten zien. :)

    Dus jij denkt dat een totale beginner mijn Voyager kan vliegen? Ik ga het niet uit proberen. Ben er zuinig op ;)

    Maar ook bij grotere kisten kan [!] een gyro prima werk verrichten. Mijn grootste kist met een gyro (A3PRO-SE) uitgerust is de Carbon Z Cub. De kist vliegt ook goed zonder (ik zet 'm regelmatig even uit) maar toch vind ik het prettig vliegen met dat ding aan boord.

    Ik heb grotere maar ook stukken kleinere kisten die géén gyro hebben. Slechts een klein deel van mijn kisten heeft een gyro. Het beperkt mijn mogelijkheden of ontwikkeling op geen enkele manier. Nogmaals; het hangt er van af wat voor gyro, en HOE je deze gebruikt. Ik heb het niet over een Pixhawk en autonomisch vliegen of iets dergelijks ;)

    En toch kan het zeker voor situaties met veel wind een uitkomst zijn. Het is en blijft een hulpmiddel, je moet toch zelf je kist blijven vliegen. Het hangt er verder sterk van af wie, en bij welke kist je het gebruikt.

    De OP gaf aan al geen problemen te hebben tijdens hardere wind met een wat zwaardere kist. Hij vind de Funman gewoon wat lastiger (minder leuk?) vliegen. Kan ik me iets bij voorstellen. Kan toch zijn dat een gyro voor hem interessant kan zijn.

    Niet voor op iedere kist, maar hij zou bijvoorbeeld eens met de funman kunnen experimenteren. Misschien dat het dan voor hem juist leuk wordt om die vertrouwde kist juist met wat hardere wind te vliegen.

    Je kan leren van de technologie, en hoe vaker hij vliegt hoe beter hij zal worden. Mét en zonder gyro.. ik geef ook nergens aan dat hij alles met gyro moet gaan vliegen. Dat dat niet de juiste manier is, daar ben ik het volledig mee eens!

    De Parkmaster is een profile, totaal andere soort kist?

    De Funcup heeft wel degelijk het zelfde probleem als de Acromaster met een wat zwaardere setup. (resonantie)
    Wat depron er in verlijmen geeft bijna geen extra gewicht, en doet wonderen door de sandwich constructie.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2016
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @ justapoke, je geeft het zelf al aan, je versterkt de toestellen al nog voordat je ze in originele toestand hebt gevlogen omdat anderen op het internet dit aangeven. Daarnaast zet je er een zwaardere (lees sterkere aandrijving in) Dit zorgt ook weer voor meer gewicht. al dit gewicht is alleen maar nadelig voor de toestellen.

    Vlieg eens alles zoals het ontworpen is en bedoeld is, dan zal je merken dat je veel leuker ermee kan vliegen. en ja, ik spreek uit ervaring, ik heb ooit een boxfly voorzien van een 10 ccm motor in plaats van de 3,5 ccm die erop moest, het kreng was daarna niet meer fatsoenlijk te vliegen. terug die 3,5 ccm erop en het vloog weer perfect.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Dat versterken is al een heel oude discussie. Toen ik mijn tweede toestel bouwde was dat een Snoopy. Ik heb dat model toen van een tekening gebouwd en was bang dat het niet sterk genoeg zou zijn. Daarom heb ik vele "versterkingen" aangebracht zoals dikkere ribben, 3mm i.p.v. 2mm. De romp zijkanten ook een mm dikker en de staart zelfs van 2mm dikker materiaal, 5mm balsa i.p.v. 3mm.
    Alles bij elkaar werd het model duidelijk zwaarder en de 5cc OS Wankel motor die er op stond had er best werk aan om het in de lucht te krijgen. Eenmaal in de lucht merkte je veel minder van dat extra gewicht.
    De Snoopy vloog dus prima maar had duidelijk snelheid nodig om goed te blijven vliegen en ik had er best m'n handen vol aan. Toch heb ik er grotendeels mee leren vliegen en er m'n eerste "solo vlucht" mee gemaakt. Landen was best lastig omdat je dat grote gewicht (bijna 4kg!) voorzichtig aan de grond moest zetten. Iets te hard en er was schade aan het model.
    Door die “versterkingen” was de kans op schade eerder groter geworden dan kleiner. De reeds eerder genoemde massatraagheid speelt daar een heel grote rol bij. Was die versterking nu nuttig? Achteraf gezien niet en eerder het tegenovergestelde. Na die ene keer heb ik het zelden nog gedaan. Kleine versterkingen door ander (sterker) materiaal en een extra hoeklatje of stringertje aanbrengen daar blijft het bij.

    Giro's had je toen nog niet, zelfs de enkele heli waar toen mee gevlogen werd had geen giro want die waren er gewoon nog niet. Ik vraag me sterk af of een giro in mijn Snoopy iets zou hebben geholpen, volgens mij niet echt.
    Zoals ook al eerder aangegeven zijn er modellen die zonder giro niet of nauwelijks te vliegen zijn. Zo zijn er ook "echte" vliegtuigen die zonder elektronische stabilisatie, o.a. met giro's, niet te vliegen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de F16. Als daar de elektronische stabilisatie uit valt kan de piloot beter aan de handel van de schietstoel trekken want de kans dat hij het vliegtuig dan heel aan de grond krijgt is vrijwel nul.
    In de modelbouw is die giro een "hypeachtig" iets. Het is eigenlijk een verkoop item waar (helaas) veel mensen in trappen. Er zijn bosjes beginnende modelvliegers die vol goede moed zo'n model kopen en denken dat ze er meteen de sterren mee van de hemel vliegen. Niets is minder waar! Velen zijn teleurgesteld en met een model in bouwdoosvorm naar huis gegaan. Een enkeling, de echte modebouwer, geeft de moed niet op en repareert het model of bouwt (koopt) een nieuwe.
    Als die modelbouwer (!) dan weer gaat vliegen en er iemand bij haalt die hem les kan geven zal hij het zeker kunnen leren en er veel plezier aan beleven. Of een giro daar behulpzaam bij zal zijn? Ik weet het niet en neig er toe nee te zeggen. Oké, nauwelijks dan. Misschien de eerste paar vluchten maar een goede instructeur en het leraar/leerling systeem werken veel beter en sneller. Daar ben ik van overtuigd.

    Als je goed kan vliegen en je wilt experimenteren met giro's, waarom niet? Je kan er best leuke dingen mee doen. Prophangen is best lastig, ik kan het niet. Een giro kan daarbij helpen. Ik heb mensen zonder giro echt de gekste dingen met hun model zien doen, ook prophangen. Nodig zijn die dingen dus echt niet. Helpen kunnen ze je wel en modellen waar het moeilijk mee haalbaar is kan je misschien met een giro wel goed “aan de prop” hangen.

    Daarnaast blijft het een persoonlijk iets. Net als heel veel andere moderne zaken. Alle auto's hebben tegenwoordig ABS. Dat heeft al vele mensen gered van een ongeluk. Toch zijn er ook ongelukken door gebeurt. Je moet er namelijk goed rekening mee houden dat je remweg eerder langer dan korter wordt met de ABS.
    En de achteruit rij beveiliging, al dan niet met een camera. Dat heeft ook veel schade voorkomen. Maar ook hier zijn er ongelukken door gebeurt. Mensen die er volledig op vertrouwen en dan toch tegen dat paaltje botsen omdat het niet in het zicht van de camera of censor stond. “Heb je een camera en toch raak je nog zo'n rottig paaltje”.
    Het zijn hulpmiddelen die erg nuttig kunnen zijn maar je eigen verantwoordelijkheid zal je er nooit mee kunnen ontlopen. Je “gezonde verstand” is en blijft het belangrijkste. Ook bij modelvliegen!
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2016
  11. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    Zullen we de wel/geen gyro danwel gyro is goed/slecht discussie maar stoppen? Ieder heeft er zijn eigen gevoel/ervaring/principes//mening/voorkeuren bij... We kunnen er natuurlijk ook een los topicje van maken :). Enniehoe iedereen is vrij om te vliegen zoals hij dat wil (mits er geen brokken door komen maar dat lijkt me logisch), alle adviezen zijn goed bedoeld en iedereen is vrij om er mee te doen wat hij wil...

    De funman komt overigens gewoon bijna niet vooruit met 4bft... is ook wel weer op te lossen met voldoende $$ maar ik wil hem gewoon standaard houden en ik wil; wat groters voor erbij :)
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2016
  12. fockarty

    fockarty

    Lid geworden:
    24 dec 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Volendam
    het heeft even geduurd, maar de Sint bracht uitkomst :) onze zoon wilde ook modelvliegen en vroeg een funcub voor Sinterklaas dus heb ik de xl maar 'gevraagd' :) ben inmiddels lekker aan het knutselen aan de funcub
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Fun-cub ga je geen spijt van krijgen. Welliswaar dat de Tundra een betere vlieger is. Maar ook een pak duurder en floats die je wellicht nooit zal gebruiken. Laatst mocht ik een Aprentice vliegen en instellen.
    Er zat dus een gyro-ontvanger in. Toch was ik blij verrast met het vlieggedrag.
    Het stuurt gewoon goed en is eigenstabiel zoals je dat verwacht van het model.
    Toen ik het model wat verder ging testen viel het pas op, de rol en hoogte liet hij niet verder toe dan een bepaalde hoek. Een looping of rol kon niet en resulteerde in een stijgvlucht of een bocht waarbij de vleugel niet ver doorhelde..Zodra je de stick loslaat gaat hij weer vlak. Dat laatste viel eigenlijk niet op omdat dat gedrag bij het kistje past. Daarna de schakelaar omgezet en was plots wel alles mogelijk met de Aprentice. Rugvlucht en noem het maar op.

    Ik zou voor de beginner dit zomaar aanraden, het kan bijna niet fout.
     

Deel Deze Pagina