Klassieker Zaunkönig (Simprop)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 13 dec 2017.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik heb het filmpje alleen bekeken, niet beluisterd . . .

    Zal dat alsnog eens doen!

    Overigens herinner ik me dat de mannen van Simprop al in plm. 1972 met de Zaunkönig vlogen tijdens de vliegshow van Harsewinkel . . .


    jan
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Willem Klopt, de titel van dit draadje kan je op het verkeerde been zetten. Het origineel is van Simprop, deze kit heb ik van fiberplanes.de en wordt inclusief tekening geleverd.

    Nog een beetje zitten schuren en alvast gewogen. Ik zit nu (incl Rx, servo's, LiPo, prop, outrunner) op 280gr. Er zal nog wel wat gewicht bijkomen met het coveren (Oracover). Onder 350gr AUW ben ik zeer tevreden. Ik ga voor middle-of-the road. Het model hoeft niets uitzonderlijks te doen, anders dan lekker vliegen (en niet overdreven langzaam :)).

    [​IMG]
     
    strutter vindt dit leuk.
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Middle of the road?
    Een motor van 50 gram op een kistje van 350 gram is redelijk overpowered hoor.
    En als zo'n klein kistje een "normale" snelheid vliegt lijkt veel sneller.
    Wat ze vroeger in zo'n geval deden was de propellor achterste voren monteren, om een beetje te remmen.
    Maar met elektro kun je natuurlijk ook de boel electrisch een beetje temmen.
    Zou pas volgas geven als je alles goed getest en getrimd hebt.
    Wat voor accu gebruik je?
    2S is denk ruim voldoende voor de maiden.

    EDIT
    ik lees net je draadje nog even door
    Klopt het volgende?
    Motor KV1400 2S-3S max 24 amp
    prop 6x4
    Accu 2S 1000 mah
    Dan ben je zeker niet overpowered!!!!
    Met propcalc kom ik op 200 gram static thrust bij ongeveer 3 amp
    Deze prop met een 2S accu belast de motor dus maar heel licht en zal zelfs krap vermogen hebben
    Je hebt een 50 grams motor gemonteerd maar haalt er minder vermogen uit als een 18 grams indoor motortje.
    In mijn ogen dus 30 gram teveel gewicht in zo'n klein kistje.

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2018
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Mee eens, ik denk dat 1400kv met een 6x4 prop op 2S niet echt werkt.
    Ik meen voorheen een Zagi gehad te hebben met ongeveer 1400kv, die vloog ik ook op 2S maar dan met een 9" slow-flyer prop.
    Ik vlieg de Zaunkonig met 3000kv op 2S.

    Wellicht een grotere prop er op, maar dat vind ik zelf uit verhouding voor het toestel, of 3S.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Paar korte reacties...
    - 3s komt er in, wss 550mAh 3s of iets in die buurt (LiPo rond 65gr)
    - incl LiPo -> 325gr AUW
    - terechte opmerking over de relatief grote 6x4 prop... als-ie goed vliegt ga ik kleiner proppen en mss vliegen op 4s
    - zichtbaarheid moet nog beter: gele striping komt erop. Binnenkort foto'tje...

    Vleugelbelasting: 33gr/dm² Heb de aelerons 30% vergroot en hoogteroer 40%. Klein beetje geschiedvervalsing van mijn zijde :).
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2018
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zet flink wat expo op de roeren.
    Mijn ervaring is dat hij goed reageert op de standaard roeren dus grote uitslagen zijn bij start en landing zeker niet nodig.

    Succes Willem
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Willem Dat zal ik zeker doen.

    Tijd voor wat striping en in de toekomst nog 's een denkbeeldig ruitje. Maar, eerst maar 's vliegen.

    [​IMG]
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik zou voor de zichtbaarheid toch iets meer kleur aanbrengen.
    Kistje is klein en snel.
    Licht blauw is volgens mij niet de best zichtbare kleur.
    Is er wel goed kleurverschil tussen onder en bovenkant?

    Succes Willem
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Heb deze gehad ook blauw en klein, was moeilijk te zien of hij op de kop of recht vloog.
    Met gevolg na de 2e vlucht een schuimfeestje op de grond[​IMG]
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    onbewerkt filmpje...

    Weer een stapje verder en ene terug. Het rare motorgeluid wordt helaas veroorzaakt door motordraden die inmiddels door zijn. Aan het einde van het filmpje wordt me duidelijk dat dit kistje het prettigst vliegt met een beetje snelheid. Dan kan de motordomping ook z’n werk doen... to be continued
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe zou het intussen zijn met de Zaunkönig? Er is intussen wat lood toegevoegd...

     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    En merk je al verschil met het cg verder naar voor? In het eerste filmpje lijkt het echt een stuiterbal, in het 2e lijkt het iets minder. De mijne was net zo onrustig, bijna niet te vliegen, met cg verder naar voor werd het steeds beter.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, ingetekende CG lijkt in de verste verte niet te kloppen. Gisteravond nog 7gr lood onder de motor bijgeplakt. Kan nog wel wat bij. Heb ook klein beetje down en sidethrust (naar rechts) nadat ik een nieuw motorschot had gemaakt met aanvankelijk nul down en sidethrust. Misschien nog wat downthrust toevoegen? Of lood? Of een combi?
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ben je aan het wildvliegen of is dat jullie veld?

    Hoogspanning lijkt akelig dichtbij . . .


    jan.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, gezichtsbedrog. Is idd niet “ons” veld. Hoog gras is erg handig in deze testfase (noodlanding). Tips ter verbetering vlieggedrag?
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb die van mij 100% volgens de Simprop bouwtekening gebouwd, ook het zwaartepunt.
    Vliegt netjes maar onrustig bij windvlagen, net als andere kleine kistjes.
    Flink wat expo is wel makkelijk.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik vermoed dat fiberplanes.de een andere tekening bijlevert dan de originele van Simprop, met een andere CG-aanduiding. Ben nog wat moed aan het verzamelen expo op m’n Futaba-zender te programmeren
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe zou het zijn met... in Balsa-snippers? Nee, wel de motordraden doorgesneden nadat ik de voorzijde inclusief motor netjes had dichtgeplakt en voorzien van Oracover. Ik was toch al niet zo happy met de 1400kV, dus werd het een 2200kV Turnigy. De HK-variant. Of er nu lood in de neus zit of motor... dan liever wat extra 'motor'. Vandaag nog even gevlogen met redelijk lege LiPo, dus voorlopig nog even rustig aan. Korte preview:

     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch.....

    En tóch vind ik het niet hetzelfde zonder die snerpende Cox in het vooronder....
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @brutus Dat klopt, het is ook niet hetzelfde. Met zo'n Cox krijg je tijdens de vlucht wat extra informatie (in de vorm van geluid), terwijl het geluid van deze buitenloper soms wegsterft tegen het achtergrondlawaai. Wie weet dat ik in de toekomst toch nog 'ns een R/C vliegtuig van brandstofmotor voorzie. Daarnaast... het ruikt ook nog 's beter. Zo ben ik geïnteresseerd geraakt in R/C vliegtuigen. Mijn buurman stelde de motoren achter 't huis af en ik keek graag mee hoe dit gebeurde (lang geleden).
     

Deel Deze Pagina