Klein bouwverslag Robbe PT-15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Joram, 16 nov 2008.

  1. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    Ik heb vorige week zondag een gebruikte Robbe pt-15 weten te bemachtigen.
    De eigenaar was al met het restaureren begonnen maar had geen zin/tijd meer om ermee verder te gaan.

    Ik zocht al een lange tijd de pt-15 van Robbe en dit leek me dus een leuk projectje voor erbij (naast mijn BL savage X).

    Ik ben vergeten foto's te maken van hoe hij eerst was maar heb alleen foto's van dat ik al een stuk verder ben:)

    Mijn plan was om hem anders dan de normale uitvoering te maken. Ik ga een houten lattendek maken, nieuwe frisse paintjob en wat extra details.

    Zo heb ik een nieuw kanon gekocht van Robbe omdat ik 2 dezelfden maar niks vind.
    Deze heb ik netjes in elkaar gezet en beschilderd naar eigen inzicht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is het originele kanon wat ik op de achterkant heb.

    [​IMG]

    Hier de kajuit, alle verlichting is ingebouwd en de radar werkt ook.
    Er zitten nog wat kleine verfschoonheidsfoutjes bij maar dat bewerk ik nog wel.

    [​IMG]

    Hier de achterkant, de 2 pijpjes die naar buiten steken zijn de uitlaten voor de waterkoeling.
    [​IMG]

    De waterinlaten.

    [​IMG]

    Hier wat elektronika:

    De motor, een IGARASHI SP3657-30. Heb er ook even waterkoeling voor gemaakt.

    [​IMG]

    De regelaar, een NAVY 40WP van Conrad, heeft ook waterkoeling en is waterdicht:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurservo, gemonteerd in een servo snelwissel, erg handig die dingen.

    [​IMG]

    De prop heb ik messing geverfd, staat mooier dan een zwarte.

    [​IMG]

    Hier 2 overzichten van de boot:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had vandaag de rode onderkant gespoten en ben nu bezig met een zwarte band tussen het rode en grijze. Vanavond ga ik de romp met blanke lak afspuiten. Dan kan ik met de latten bezig en de andere dingen.

    De reling heb ik met messingverf geverfd en is erg mooi geworden. Staat veel beter dan zoals de meesten hebben : grijs:p

    Tot zover wat ik heb gedaan, de komende week zullen de updates wel verschijnen;)

    Greetz,
    Joram
     
  2. Rcniels

    Rcniels

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ziet er goed uit!
    Ben benieuwd hoe het er uit ziet met de blanke lak. ;-)
     
  3. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Huh wat doet de chat koning nou hier:confused::confused:

    Maar leuk bootje:) Ik ben zeerbenieuwd. Ze is nogal stoffig?:p

    Succes er mee!
     
  4. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    haha, ik ben beetje van de chat af, heb weer wat te doen thuis he:lol:

    Bedoel je de kajuit? Die zit idd nog onder wat stof.
    De onderkant van de boot met het rood die je wat lichtere plekken, daar is de romp wat ruwer en zit hij niet 100% in de verf. Ik neem het voor lief net zoals de kleine schoonheidsfoutjes bij het grijze waar hij niet helemaal dekkend is.

    Hij hoeft van mij niet de schoonheidsprijs te krijgen, dan had ik wel een nieuwe gekocht:D

    Greetz,
    Joram
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  5. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik vond dat zo wel wat hebben dat bordeu rood(hoe je het ook schrijf).
    Als je me snapt wat ik bedoel:twisted:
     
  6. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Het is eigenlijk metallic rood:p:lol:

    Ik heb vanavond de zwarte band gemaakt en het staat echt mooi nu:D

    Morgen verschijnen er foto's als hij met de blanke lak is bewerkt;)

    Greetz,
    Joram
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2008
  7. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Zo, de romp zat in de blanke lak en kon dus met het dek beginnen en het hekwerk plaatsen.

    Vol goede moed begonnen met het lattendek. Ik ben nu al 4 uur bezig en ben nog niet helemaal op de helft. Op de foto's ben ik nog niet zo ver als op dit moment. Als het dek klaar is word hij lichtjes bewerkt met beits:)

    Het voorste hekwerk.

    [​IMG]

    Wat foto's van het dek en achterschip, let niet op de lijmresten achter, doe worden nog verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Motor:

    [​IMG]

    Regelaar:

    [​IMG]

    Waterkoelingslangen:

    [​IMG]


    Ik heb de romp op zich helemaal klaar. Als het dek af is ga ik alle accesoires aanbrengen en de assen/roeren aanbrengen.

    Welk vet raden jullie aan? De een zegt 1:1 botenvet, de ander uierzalf, of Vaseline...
    Ik heb een smeerpijpje btw op me as;)

    Nog een vraagje:

    Ik heb een aanvaslsireneprintplaat van Conrad en een speakertje, maar hoe schakel ik die aan mijn 3e kanaal van me 3-pk?

    Moet je dan een aparte schakelmodule hebben ervoor? Ik heb die wel liggen maar hoe sluit ik dat aan dan?

    Greetz,
    Joram
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  8. Rcniels

    Rcniels

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ziet er goed uit! ;-)
    Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het helemaal af is.

    Greetz,
    Niels.
     
  9. stefan1

    stefan1

    Lid geworden:
    16 apr 2007
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Breda
    Joram

    Ziet er al mooi uit

    Gaat vast en zeker lukken om er een mooie boot van te maken ;)

    Succes verder :)

    Groeten Stefan
     
  10. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik zie dat je een mooi houten dekje aan het leggen bent:D
    Ben benieuwd hoe dat staat....

    Maar lijmresten dat kan echt niet. Mijn leraar zou daar punten aftrek voor geven:p:D
     
  11. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi joram,

    Ten eerste ziet je boot er al heel netjes uit! Wat betreft het vet kan je kogellagervet gebruiken of bij de modelbouwzaak van dat witte robbe spuitje kopen. Ga zo door!

    tim
     
  12. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi joram,

    Was nog wat vergeten te zeggen:oops: Maar je kan beter geen 2,4ghz gebruiken vanwege de erge storing. Of je moet al je elektronica boven de waterlijn hebben. Maar dat is mij verteld, zelf heb ik het nog geprobeerd.

    tim
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    dacht ik ook toen ik het zag, zorg in ieder geval dan dat je antenne boven het dek uit komt
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Het wordt gewoon en kwestie van proberen om het juiste ontvangst te krijgen. Als je zeker wil zijn van goed ontvangst moet je gewoon voor 40mHz gaan.

    Greetz,

    Bart
     
  15. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi joram,

    Ik sluit me bij bart aan. Je kan beter 40 mhz nemen dat is amper storing.

    tim
     
  16. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Ik ga de ontvanger onder de kajuit maken en de antenne door het dek naar boven laten komen.

    Liefst wil ik met me 3-pk de boot ook doen, anders zit ik weer met extra zenders...
    Maar hoezo zit er in boten dan zoveel storing??

    Ik heb nog dat witte Robbe vet in die harmonicatube staan:D Dat gebruik ik dan wel:)

    Vandaag weer wat verder gekomen met het dek, echt pokkewerk is dat maar word wel erg mooi. Lijmresten worden nog allemaal verwijderd voordat hij in de beits gaat, maar doe dat pas als ik met alles klaar ben;)

    Ben zelf al redelijk tevreden over de boot, had zelf niet verwacht dat hij zo mooi zou worden:)

    Greetz,
    Joram
     
  17. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooie boot!

    2,4Ghz is een heel hoge frequentie, en hoe hoger de frequentie hoe minder diep het doordringt in water. 2,4 Ghz is zodanig, dat op het moment dat je onder water vaart (duikboot) dat je dan bijna geen ontvangst meer hebt. Je hebt dan een soort van magnetron-effect, je warmt het water op met je zender (te klein effect om te kunnen meten).

    Als de antenne niet onder water gaat is er verder niets aan de hand, het zou nog gewoon moeten werken.

    Zie ook: 2-4ghz-voor-een-boot
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    De ontvanger zit zobieso ruim boven de waterspiegel, want anders krijg je idd last omdat het een surface only model is;)

    Greetz,
    Joram
     
  19. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Zolang je ontvanger boven de waterspiegel zit, gaat het goed.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    2,4 gHz hoeft voor modelschepen helemaal geen problemen te geven, zolang het geen onderzeeƫrs zijn. Onder water heb je 0,0 ontvangst op de 2,4 gHz.
    Voor een normale oppervlakteboot mag het geen maken of je op de 27, de 40mHz of op de 4,2 gHz zit, zolang je de normale inbouw-principes in het oog houdt: Motor goed ontstoren, voedingskabels en servo-kabels gescheiden houden (stuurboord en bakboord) antennelengte niet veranderen en liefst verticaal houden.

    Verder heb ik erg veel belangstelling voor Martijn's theorie dat je met een 2,4 gHz zender het water opwarmt. Ik ga dan ook voorstellen dat door het plaatselijke openluchtzwembad een behoorlijk aantal 2,4 gHz zenders wordt aangekocht die langs de rand worden neergezet. Ik heb het namelijk nogal snel koud in het water; een paar graadjes warmer zou helemaal niet verkeerd zijn...;)
     

Deel Deze Pagina