Klein (indoor)epp vliegend vleugeltje. Ideeën gezocht.

nando

Forum veteraan
Ik wil voor volgend indoorseizoen een nieuw vliegend vleugeltje, 2 jaar geleden heb ik een soort mini zagi gemaakt:
Zagi_mini_01.JPG

(als ik hier de apparatuur terug in doe vliegt hij gewoon weer. Ziet er alleen niet uit.)

En nu had ik dit ding verzonnen, maar het cg blijkt redelijk onmogelijk te zijn.
183782_190832337615553_100000663637861_505605_7341417_n.jpg

Hij weegt inc. iets lood in de neus(en) nu 130g, en dat vind ik te veel. hij zou het liefst rond de 100 mogen zijn. En het zwaartepunt moet nog verder naar voren. Nu kan ik ook een lichtere motor erop doen, of wat oppervlak achter toevoegen. Maar eigenlijk heb ik hier niet zoon zin in.

Iets nieuws is veel leuker, Dus dat maar eens verzinnen.
Op mijn club hebben we een CNC schuimsnij machine en epp, daar wil ik gebruik van maken.
Ik vind de mini swift erg goed vliegen, maar ik wil daar liever geen kopie van maken.
Ik denk dat een groot deel van de vliegeigenschappen komt van de brede tippen, vandaar dat ik die in mijn ontwerp ook heb.
Hier heb ik ook heel erg rekening gehouden dat hij uit reststukken kan. Liever niet al te veel stukje, is gewoon best wat werk om te snijden. maar 4 is nog wel te doen.
Span ergens tussen de 50-60cm, en een behoorlijke korde. Motor achterop zodat ik lekker tegen dingen aan kan knallen.

Als iemand een goed idee heeft hoor ik het graag!

ik wou net zeggen, misschien gewoon een simpele delta.
of kijk hier eens onder downloads, daar staat een depdart, dat misschien wat
http://www.willembravenboer.nl/
ik heb hier thuis ook nog een delta, alleen dan ongveer 1,10m spanwijdte met 6.5 reso pijp, eens kijken hoe dat vliegt.

max, westervoort

Laatst bewerkt:
De motor mag echt niet vooraan, dan kun je niet lekker tegen het plafond en dergelijke aanvliegen.
En als je dar de motor achteraan doet krijg je (verwacht ik) het zwaartepunt niet lekker. Daarnaast houd ik bij een vliegende vleugel wel van helemaal geen romp. Komt de stevigheid ook ten goede.

Mijn ding heeft met een modificatie toch nog gevlogen. Maar absoluut niet zo goed als de mini swift.
Na de mod gooide ik hem weg met iets vermogen erop, en tot mijn verbazing had ik gewoon controle. hij vloog nog niet lekker, maar al 100% beter dan vorige keer. Toen nog 2 kleine stukjes lood erbij gedaan, en nu was het wel zoonbeetje goed. Misschien probeer ik nog wat meer een volgende keer.
Toch is dit maar tijdelijk, ik vind hem niet meer zo geinig als hij was voor de mod, en het moet gewoon beter vliegen. Nu is het soms wat onvoorspelbaar. Grotere kielvlakken zou ook helpen, hij waggelt nu behoorlijk.
Vliegklaar is hij nu 129g en heeft best veel oppervlak. Zondag indoor maar eens proberen.

Nando,

Als je je vleugel helften iets meer V geeft (swift heeft meer V dan een zagi) wordt hij ook veel stabieler van. Maar je elevons komen dan ook steeds meer in V te staan. Heb je nog afvalstukken waar je wat van kunt snijden ? Lijkt me een leuk experiment. Dat zwarte EPP wat jullie gebruiken is niet zo flexibel als dat van MS comp. meende ik (zwaarder ook ?). Dus je kunt de roeren er waarschijnlijk niet aan-snijden. Jammer. Maakt het wel heel simpel en licht.

Volhout

Trouwens .. 30 gram lood in de neus kan ook hard aankomen .... zo wordt het een wapen ... wat kun je met 30 gram al niet doen....

Er zit 6g lood in, verdeeld over 2 accubakjes. Heel mss mag het het dubbele zijn.
30% van het gewicht in lood zou niet gezond zijn...
hij is ook zo zwaar vanwegen de 2 accu's en de dikte, ik heb geen testen gedaan en behoorlijk wat van de achterlijsten af gehaald. Zeker nu in het midden, eerst was hij nog 2 cm langer dan op de 1e foto te zien was in het midden. Ondertussen met alles wat er af is is die achterlijst wel 1,5cm dik... De motor steekt er maar nouwelijks uit (ook geinig).
Als ik dit ding direct in deze vorm had bedacht (vooral het midden) was het cg ook beter.

Zagi met meer pijlstelling (kon je niet op de naam komen?) is mss wel wat, dus met redelijk smalle tippen.
Ik heb nog steeds niet de rest stukken gemeten, maar ze zijn redelijk smal, en met een behoorlijke hoek erin.

Zo kun je volgens mij ook behoorlijk wat oppervlak 'verstoppen' in weinig span zonder dat hij veel korde lijkt te hebben.
Alleen word het nog even kijken hoe het gat van de prop uitkomt.

200077_198291403536313_100000663637861_548325_3885964_n.jpg

pijlstelling

Inderdaad, dat woord wilde maar niet te binnen schieten. Dus: meer pijlstelling, en motor montage zoals op de mini swift (gewoon een "blok" EPP met inkeping die achter op de vleugel geschoven (gelijmd) wordt).

Nadeel van veel pijlstelling is dat (waar de prop zit zitten geen elevons) de stuurvlakken kleiner worden in lengte (dus ze moeten breder worden) , en scharnieren onder een steeds ongunstigere hoek komen om aan te sturen door de servo's -> servo's verder naar buiten -> zwaartepunt schuift verder naar achteren.

Je moet in je huidge nog wel een stukje neus lijmen, want met een ontvanger in de neus kun je nog niet lekker tegen het plafond vliegen.

Die zit achter de puntjes, zolang het geen paal/balk is gaat het goed. ;)

Vandaag hadden we met onze club een demotje met een modelboten vereniging, daar best veel ermee gevlogen. Was ook het enige dat ik bij me had, en daar boven de vijver en met een hoop mensen die overal konden lopen is dit wel lekker veilig.

Begin hem behoorlijk door te krijgen. Een voordeel van de 700mah is wel dat erg lang vliegt, ik zou het op 20min gokken Ik heb geen 1 keer in een keer de accu leeg gevlogen.:eek: Hij kan ook met heel weinig gas boven blijven.
Alleen is nu de regelaar kapot. :2gunfire: Hij heeft in het water gelegen.
Zometeen even solderen en dan morgen naar binnen ermee.

Zoiets....

NVV02.JPG

Nog een mogelijkheid van de roeren rechts. (en meer pijl dan een swift die de voorlijsten gewoon 90° tov elkaar heeft volgens mij.)
Dan kan ik ook epp roeren gebruiken en een mooi profiel houden.

Meer ideeen

Een swift heeft een pijlstand van 115 graden, dus 90 is al duidelijk meer.
Wat dacht je van een oplossing zoals de linkervleugel in jouw tekening, en het roer rechstreeks op de servo-as (servo's links en rechts naast de motor, lijm de zijkant van stuurvlak rechtstreeks op een servoheveltje)- of eventueel via een carbon stripje dat ook voor meer stijfheid in de elevon zorgt.

Wat dacht je van een oplossing zoals de linkervleugel in jouw tekening, en het roer rechstreeks op de servo-as (servo's links en rechts naast de motor, lijm de zijkant van stuurvlak rechtstreeks op een servoheveltje)- of eventueel via een carbon stripje dat ook voor meer stijfheid in de elevon zorgt.
Ja, idd, daar zat ik ook aan te denken, zo kun je allerlij systemen bedenken.
Scharnierlijst kan ook tussen die 2 extremen in, dus niet parralel aan de achterlijst en niet haaks op de vliegrichting, maar ergens ertussen, en dan conventioneel aansturen. Voor dat soort dingen hou ik hem ook liever vast...

Op de tekening staat het nog erger dan 90, geen idee hoeveel.

Vandaag indoor gevlogen ermee, ging niet zo lekker. Het werkte als een vergrootglas op alle slechte eigenschappen...
Buiten kun je makkelijker wat sneller vliegen, en de wind nog eens de schuld geven van het een en ander. Maar zijn langzaamst was langzaam genoeg, en snel ging ie ook nog. En hij is nog heel gebleven ook (wel 2 props stuk, 5x4,3 gws en merkloos himodel 6X3 geloof ik...).
Maar als ik in de lucht ging ermee kwam iedereen uit de lucht :oops:
Leuk om mee te hebben, maar makkelijk vliegen was het niet.

Laatst bewerkt:
dan heb je meer oppervlakte over de breedte en dat gooit de kist makkelijker om en vliegt fijner (vind ik) dan als je een groot roer hebt aan de vleugeltip

Back