Hallo modelbouwers, Ik heb een vraag over het harden van staal, zoals de titel al aangeeft. Het gaat om gereedschap wat zelf is gemaakt en wordt gebruikt om messing naafjes in staalplaat te klinken. De geklonken onderdelen zijn bestemt voor mijn project Metallus hijskraan. De pen met 20 mm lange geleidestift is ingeklemt in de bankschroef. Het naafje schuift over de geleidestift en het samen te klinken onderdeel erop gelegd. De overige pennen maken in stappen 1 t/m 3 de verbinding tussen naaf en strip. De foto maakt wellicht meer duidelijk. Welnu, tijdens klinken wil de stalen geleidestift krom gaan. Is het mogelijk om dmv harden de stift steviger krijgen zodat deze niet meer buigt? Hoe moet men zoiets aanpakken?
Waarom niet de geleidepen direct van gehard staal maken? Als je een dunne pen wilt harden is kromtrekken tijdens harden meestal het geval en moet je weer nabewerken. Ik kan zo niet zien welke diameter de geleidepen is maar misschien kan je gewoon een standaard ponsnippel gebruiken.
De betere manier om gewoon metaal te harden is alsvolgt: Neem een goede brander en stook het gedeelte wat je wilt harden donkerrood, tegen het oranje aan. Doe dit wel heel langzaam en zorg ervoor dat het metaal overal waar je het wil harden even warm is. Doe je dit niet dan zal de pen kromtrekken. Als alles de goede kleur heeft, pak het dan vast met een tang en stop het warme gedeelt in een keer in een bakje met olie, mag gewoon motorolie zijn. Laat het metaal afkoelen in de olie en klaar ben je! Succes ermee!
Ga mee met kluifje .. Met de kleine aantekening oude/afgewerkte motorolie te gebruiken. Daar werden de beitels van sloophamers waar ik mee werkte net ff wat harder mee waardoor ze langer mee gingen.
Bedankt voor de reacties... Ik zal één en ander proberen Toevoeging: Wat voor brander heb je daarvoor nodig? Is een eenvoudige campinggas brander met gastankjes voldoende, zoals deze:
Als je alleen dat puntje wilt harden zal dit na lang stoken wel gaan denk ik, maar als je heel de as wil doen dan zal je wel iets meer geweld nodig hebben denk ik. Zoiets als de vlam van een snijbrander, maar die heeft niet iedereen in de buurt denk ik. Je kan het proberen maar als het metaal niet bijna oranje kleurt dan niet in de olie dopen, want dan verziek je alleen de samenstelling van het metaal maar. (koolstofgehalte word minder en dan word het bros en dan breekt het weer te snel af) Dus het is wel het beste als het in een keer goed gebeurd.
toch eerst ff op wikipedia ofzo gaan kijken. staal harde is niet zomaar gloeien en afkoelen. de hoeveelheid koolstof en andere stoffen in het staal zijn belangrijk, de maximale temperatuur speelt een rol. de afkoelsnelheid (dit alles in verband met austeniet, feriet, burriet.. en welke dingen heb je nog allemaal). harden maakt ook bros=> mss niet plooien maar breken...? Is van vorig jaar geleden dat ik dit vak gehad heb dus kan wel foutje inzitten. maar kijk in iedergeval toch is rond op het internet en indien je dit niet nodig acht (welk ik perfect begrijp), is het zeer handig om als je de staaf in de olie (bij water nog belangrijker) stevig roert, dit zorgt ervoor dat er geen dampbelletjes van water, of in geval van olie vreemde stoffen in de olie, onstaan. waar zonder roeren, deze gasbelletjes het staal minder snel laten afkoelen op de plaats waar ze zich dan bevinden en dus een ander soort gehard staal geven een potentieel breukvlak maken en het hele werkstuk zwakker maken. => een overgang van stoffen, en scherpe randen versnellen breuk.
Ooit eens gelezen om de te harden as in de kop van een kolomboor te klemmen. Draaiend verwarmen en draaiend, niet te snel natuurlijk, in de olie te laten zakken. Zinvol?
Ik werk in een staalfabriek, en het harder maken van staal is niet zomaar ff gloeiend maken en afkoelen. Bij verkeerde temp/afkoelsnelheid en duratie van het gloeien, is het staal om zeep. Ook is er een compromis hardheid/breekbaarheid. je kan een staalsoort zo hard maken, dat het staafje breekt als een vaas wanneer je het laat vallen. Ook niet alle staalsoorten dienen zich om te harden. Als je zekerheid wilt over de goeie eigenschappen van je staal, koop het gehard!
Lang geleden heb ik eens een zaterdagbaantje gehad in een bedrijf daar moest ik produkten maken en harden. Ik kan me herinneren de boel met de snijbrander heet maken, en tijdens een soort zand of poeder erover strooide. Kan iemand vertellen waar dat voor nodig was?
Bedankt voor de reacties..! Kan iemand aangeven hoe men bv krukassen worden voorziet van harde laag op de plekken waar de lagerschalen draaien zoals de drijfstangen? Ik heb nl begrepen dat krukassen niet volledig zijn doorgehard en dan slechts zijn lagervlakken met uitzondering van de krukwangen?
Hoi Zore, Harden is een vak apart, als iets "simpel" hard moet zijn en het metaal daarvoor geschikt is (koolstof gehalte is belangrijk, sommige metalen zijn thermisch niet te harden), kun je dit inderdaad doen met brander en olie. Probleem daarbij is dat pen te dun is, "te weinig vlees" en kans dat materiaal helemaal doorgehard wordt groot, pen kan dan een volgende keer eenvoudig breken Ik denk dat het probleem in het krachtenspel zit, bij zo'n klinkproces heb je eigenlijk alleen zuiver axiale krachten (in lengterichting) en zou as nooit krom moeten gaan. Hoe gaat het klinken verder? Sla je er met een hamer op ofzo? Daar zit waarschijnlijk de bron van je probleem, daar kun je je dan beter op focussen dan op het versterken van de pen. Mocht je toch voor een sterkere pen willen gaan, zou ik de huidige eraf zagen en iemand met een draaibank (of netjes onder de boormachine) een gaatje met diameter van de pen in het dikkere stuk (wat dus in bankschroef komt) laten boren en daar een cilindrische, geslepen massieve stift in zetten, te krijgen bij ijzerwarenhandel, die zijn waarschijnlijk al stukken harder dan huidige materiaal en altijd weer te vervangen. Krukassen kan op vele manieren, door bijvoorbeeld koolstof in te brengen in oppervlakte en daarna te verwarmen en snel afkoelen, alleen oppervlakte (paar tienden) zal dan gehard worden, je wil namelijk niet de hele krukas harden. Je kunt ook inductie verwarmen (met electrische spoel), dat gaat zo snel dat je heel plaatselijk (oppervlakte) kunt verwarmen en dus ook plaatselijk kunt harden. Zo zijn er nog wat opties, aanbrengen van een laag op het metaal is ook mogelijk. Bij krukassen is daarna bijna altijd (99%+ van de gevallen) nabehandeling (slijpen/leppen bijvoorbeeld) nodig om alles goed aan de maat te krijgen. Geharde laag mag dus niet te dun zijn, anders bestaat kans dat je 'm weg slijpt... Als je een oplossing hebt, laat dan even weten welke het geworden is! Succes!
@Mijnheer Rob, alsnog bedankt voor je uitgebreide reply. Het klinkgereedschap zal ik uitboren en voorzien van verwisselbare stalen geleidestift. Mocht die tijdens klinken onverhoopt krom gaan, of afbreken als het een geharde pen betreft, dan kan die eenvoudig vervangen worden voor een nieuw exemplaar. Het gereedschap blijft dan goed werken en komt de klinkverbinding ten goede. En ja..., daar gaat het immers om....