Klopt het voltage?!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 12 dec 2016.

1. Jackske

Jackske

Lid geworden:
    15 nov 2016
    Ben nog vrij nieuw in het rc gebeuren,maar vraag me toch al een tijdje iets af van men lader.
    Ik heb 4s lipo's,dus 14,8V.
    Maar als deze geladen zijn komt er op het scherm 16,8V te staan(zie foto),en men lipo's zijn maar 14,8V.
    Of wilt dit iets anders zegge hetgeen wat op het scherm van men lader staat?

Bijgevoegde bestanden:

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    /* Oops. Wrong planet. */

Laatst bewerkt: 12 dec 2016
  3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    'Verplicht' leesvoer, met daarin ook de uitleg over nominale en maximale laadspanning. Bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → Het laden en balanceren van LiPo accu's

www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → electrical
    → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

4. Jackske

Jackske

Lid geworden:
    15 nov 2016
    Die faq had ik al zeker wel gelezen. Dus het is niet goed.
    Moet ik dan iets in de instelling van de lader veranderen?

5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De nominale spanning van een Lipo cel is 3,7V. Wanneer je een 4S accu hebt kom je dus op 14,8V. Wat betekent die nominale spanning eigenlijk? De complete uitleg is erg lang maar even heel simpel uitgelegd komt het hier op neer:
    Wanneer een LiPo helemaal leeg is zal de spanning van één cel ongeveer 2,7V zijn. Dat is heel erg laag en niet echt goed voor een Lipo maar het is wel juist. Ga je de cel laden dan zal de spanning langzaam maar zeker stijgen en wanneer de cel vol is zal de spanning 4,2V zijn. Hé, dat is precies de spanning van jouw accu als hij net geladen is (4x4,2=16,8V).
    Ga je de accu nu gebruiken dan zal die spanning van 4,2V per cel vrij snel inzakken tot pakweg 3,9V. Dan gaat de spanning veel langzamer zakken tot ongeveer 3,5V. Dan raakt de accu leeg en gaat de spanning weer sneller zakken. Dat is dus normaal gesproken het punt waarop je stopt met het ontladen van de accu.
    Het "gemiddelde" tussen 3,9V en 3,5V is ongeveer 3,7V en dat is dus wat de nominale spanning wordt genoemd.

Wat jouw lader aangeeft is dus volledig normaal en geeft aan dat je accu en je lader naar behoren werken.

Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    Thieu vindt dit leuk.
  6. Jackske

Jackske

Lid geworden:
    15 nov 2016
    Ah ok juist,ik zat even met die 14,8V dat op men lipo's staat in gedachte. Inderdaad als je die cellen optelt kom je aan die 16,8V.
    Niet meer bij stil gestaan.
    Ben me wat aan het verdiepen in die lipo's,en wat je daar all over leest,ben ik liever voorzichtig en stel ik liever de vraag maar even,voor de veiligheid.
    Bedankt.

7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat geeft helemaal niets, het is inderdaad veel beter om te vragen als je iets niet (zeker) weet. Je kan je spullen heel makkelijk opblazen en dat gaat meestal in de papieren lopen.

Jaagpad en Jackske vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina