KMP/Esm fw-190

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze kist. Keuze motor, welke retracts te kiezen?

Ik dacht zelf aan een Saito-180 of een Laser 160v. Weet bij laatste alleen niet hoe het met de geluidsproductie is.

Retracts zouden de ESMs kunnen zijn, op Amerikaanse fora is men daar echter niet zo positief over!

Ik hoor de tips graag!

Volkert

VQ Warbirds

Laatst bewerkt:
Op de IG-warbird meeting heb ik formatie met deze kist gevlogen.
Mijn 1m80 Mustang met Saito 180 en de FW-190 had een OS Gemini 160.
Kwa snelheid was het bijna gelijk, het geluid van de boxer was natuurlijk onovertroffen.
Dit is een goede kandidaat voor de ASP 160 boxer.

De Nederlandse importeur heeft hem ook op voorraad:
http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p597.html

RC Universe

Volkert,

Kijk eens op dit forum. Misschien ken je het al.
KMP / YT FW-190 Build Thread

Bijna 100 pagina's info.
De retracts van ESM zijn prima als het om de retracts zelf gaat. Bijgeleverde wielen zijn ook prima. Echter slangen, ventielen e.d. niet gebruiken. Bijna niet lekvrij te krijgen. Vervangen door festo slangen en koppelingen. Verder robart ventiel en koppelingen gebruiken.
Ik gebruik de retracts van ESM zelf op mijn ME-109. Overigens is er momenteel een electrische versie te verkrijgen. Kost niets meer, is eenvoudiger, en landingsgestel gaat mooi langzaam naar binnen. Veel minder storingsgevoelig.
Ik gebruik een OS 120 AX. Past binnen de cowl van de ME, en zeker in die van de FW 190. Een Saito 125 4-takt voldoet ook zeker.

Succes.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Dank voor de info. Heb inmiddels een Laser 200v besteld, hoop dat deze voor de vakantie binnenkomt. Ben blij te horen dat de retracts mechanisch ok zijn.

Volkert

Fw-190 heb ik ook binnen. Opgehaald bij Bigplanes in Elst, Gld. Nu servo's verzamelen en opbouwen!
Elke keer als ik iets optil schrik ik, het is wel wat anders dan F3A!!

Van Jan Hermkens info binnengekregen over alternatief markeringsschema, nog even over nadenken of ik dit er gelijk opzet, of dat ik hem eerst vliegend maak.

Volkert

Vraagje over servo's voor de flaps: kunnen dit gewoon huis-tuin-keuken servo's zijn a la Futaba S3001 of is het beter juist sterkere servo's te hebben met vooral meer holding power?

ik zou toch persoonlijk gaan voor een iets wat sterkere servo's.
We praten hier toch al over een span van 1m80....
de standaard 3001 zijn wel te doen voor de flaps.....

Vraagje over servo's voor de flaps: kunnen dit gewoon huis-tuin-keuken servo's zijn a la Futaba S3001 of is het beter juist sterkere servo's te hebben met vooral meer holding power?

als je nog aan het twijfelen bent of je al of niet de esm neemt, en wat meet bouwplannen hebt, kijk dan hier eens bij onze overburen, ziet er best een schoonheid uit : www.williswarbirds.co.uk

op youtube is hij te zien met een evolution radial :D

[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Esm kit nu thuis, dus die keuze is gemaakt! Ook bekend als YT, KMP of HobbyPlanet als ik mij niet vergis.

Ik had nog twee nieuwe Futaba BLS153 over, dus die gaan op de flaps.
Aileron: JR9411
Roer/hoogte: JR8411
Gas: Hitec 85MG

Retracts weet ik nog niet of ik voor de electrische ga of pneumatisch.

Volkert

Ik heb een esm pc-21 van bigplanes en daarbij eerst de air-retracts gekocht die heb ik ingeruild voor een elctrische van esm. Van wat ik er nu van zeggen kan, heb ze namelijk nog niet onder de kist zitten ziet het er prima uit en werkt het ook best!

[URL="
Electric Retracts - TBM Product Overviews - YouTube[/URL]

En die van mij:

Laatst bewerkt door een moderator:
Pas wel op, alle schroefjes/boutjes met Locktite vastzetten voor je eerste vlucht!

Gaaf gezicht, zo'n driebenig landingsgestel.

Volkert

Ik heb besloten de Rote 13 van Heinz Baer na te bouwen. Via KIRBYSGRAPHICS.COM de graphics benodigd besteld.

Iemand tips om de oude decals eraf te halen (en dan vooral de lijmlaag)?. Kirbygraphics suggereerde met warmte maar daar ben ik een beetje huiverig voor op een glasvezel kist.

Volkert

dus als ik het goed versta, ga je de opnieuw in een andere kleuren thema zetten….hmmmm ik ben benieuwd naar restultaat….
ik vind de proporties van de esm fw wel mooi, alleen zien je dan de details er niet zijn…dus zou wel gaaf zijn om de vlieger te strippen van zijn huidige cover, en zo hem meer schaaldetails en een betere kleurenschema te geven…..:D

Ik heb besloten de Rote 13 van Heinz Baer na te bouwen. Via KIRBYSGRAPHICS.COM de graphics benodigd besteld.

Iemand tips om de oude decals eraf te halen (en dan vooral de lijmlaag)?. Kirbygraphics suggereerde met warmte maar daar ben ik een beetje huiverig voor op een glasvezel kist.

Volkert

Ik ben van plan alle kleuren te laten zoals hij is, alleen ri-roer wit, rode band zonder geel, en de "11" vervangen door een rode "13"

Back