knuppelschakelaar MPX 3000/4000 zender

heeft iemand een adres waar je dit kan kopen of weet iemand misschien wie ze maakt??
Ik heb eens gelezen dat er aluminium knuppels gemaakt worden met druk en/of wip schakelaars maar kan ze niet vinden op het internet.

dank je,

Jan

De knuppelschakelaars van Multiplex zijn niet los verkrijgbaar. Je kunt ze uitsluitend door de servicedienst laten inbouwen. Deze heeft ze dus op voorraad. Er is de keuze uit een moment-schakelaar (drukknop) of een 2- of 3-positie schakelaar (tuimel). Bij de sticks heb je nog de keuze tussen middellang en lang. Per schakelaar kost dit circa € 40,-

Is ook simpel zelf te maken. Heb ooit een set knuppels laten ombouwen in duitsland via Ebay.de. Naderhand spijt van, is een klusje van niks. Voor m'n 4000 heb ik het dan ook zelf gedaan.
Zoek eens bij Conrad naar kleine tuimelschakelaars en de dunste geisoleerde draad die ze hebben, 3 kleurtjes maakt het wat makkelijker.
Neem de langste of op een langste knuppel set, haal het top-kapje eraf. In dit kapje boor je een gat waar de schacht van de schakelaar strak in past. Bij de metale knuppels moet je van het plastic kapje de onderste rand verwijderen.
De volgende uitdaging is het pas maken van de schakelaar body zodat deze in de kamer van de knuppel past. Een kolomboor en een Dremel doen hier wonderen. Schakelaar met de schacht in de boorkop vast zetten, boorkop laten draaien in de langzaamste stand. Slijpsteentje in de Dremel, boortafel verdraaien en als aanslag gebruiken, voorzichtig de hoeken van de body 'afdraaien/slijpen'. Regelmatig passen zodat je niet te veel weg haalt en evenwijdig blijft. Als je de beschikking hebt over een draaibank wordt het nog makkelijker.
Contacten aan de onderkant inkorten helpt, vooral bij de kortere knuppels. Draden aan de contacten solderen en afschermen met kort stukjes krimpkous. Nu het priegelwerkje het doorvoeren van de kabels door de buis van het knuppelmechaniek.
Bij de MC30xx serie kun je van die standaard 3.2mm print stekkers gebruiken (ook verkrijgbaar bij Conrad als strip) de 4000 is nog makkelijker gewoon een standaard servostekker. Voor de positie van de kabels ff spieken bij een orginele schakelaar.

Sorry Jan, maar dat krijg met die modelbouwers.

Rick

nogaleens wil zo'n afgedraaide schakelaar breken na verloop van tijd......soms met nare gevolgen als je vliegt want bij een contact onderbreking is het resultaat niet altijd dat de servo in midden stand blijft staan. De service dienst heeft goed passende schakelaars.
Mijn advies: ga voor de beste oplossing als je toch een dergelijk goede zender gebruikt= service dienst= Corrien.
( ik kan er makkelijk heen rijden en de zender even afgeven als er eens wat is, dat maakt wellicht dat ik dat ook makkelijker doe, maar desondanks blijf ik bij mijn advies. Porsche rijders gebruiken ook geen Trabant onderdelen...)

Hans Delemarre

Corrien, kunnen die sticks met schakelaar ook in andere MPX zenders (cockpit) geplaatst worden of alleen maar in die grote zenders.

Ok,dank jullie voor je reacties,dat zelf maken spreekt me nog het meest aan,dan kunnen ze ook in de graupner van mijn zoon gemaakt worden namelijk...
Of ik zou ze kunnen proberen te kopen zonder montage bij dat service punt.. weet iemand of dat kan..

In principe kunnen de knuppelschakelaars voor de MC3000- en MC4000-serie ook in de PicoLine en Cockpit zender worden geplaatst. Gezien de toch wel hoge kosten is dit echter nog niet eerder uitgevoerd.

@corrien/jan

ik begrijp dat jij het "servicepunt"bent. kan ik de knuppels ook los kopen van je. ik wil ze namelijk perse zelf monteren en dus niet mijn zender opsturen.

In die graupner zal die truk hoogstwaarschijnlijk niet werken. Aangezien de meestal niet standaard beschikken over een doorvoer mogelijkheid van de draden. Graupner/Futaba e.d. gebruiken een draaideind waar de knuppel opgeschroefd wordt. Multiplex heeft een holle buis waar de knuppel op 'vast geklikt' wordt.

@Hans, zijn er dan standaard schakelaars zo klein dat ze in de knuppel passen. Ik neem aan dat MPX zelf geen mini-schakelaaars maakt een nagenoeg hetzelfde trukje uitvoerd.

Rick

Multiplex heeft bepaald, dat knuppelschakelaars door de eigen servicediensten ingebouwd moeten worden. Ook al zijn het veruit de makkelijkste kruisknuppels om schakelaars in te bouwen, verkoop is niet toegestaan.

Als men zelf wil knutselen zal uitgeweken moeten worden naar een zelfbouwconstructie of naar stickschakelaars van Robbe of Graupner. Deze zijn overigens nóg duurder!

Dat is zo te zien een originele en de prijs is (nog steeds) zeer redelijk...

@Rick NT,
Die schakelaartjes zijn inderdaad zo klein. Graupner heeft zelfs stick-potmetertjes met een heuse draaiknop. Er zal ongetwijfeld wel ergens een leverancier te vinden zijn, want de fa. Flycam fabriceerde ze vroeger in eigen beheer...

Vraagje aan Corrien:
Op een Franstalig forum kwam ik een vraag tegen over een knuppelschakelaar en een knuppelpotentiometer voor de Profi 4000.
OP zoek naar antwoord kwam ik hier terecht. En uit dit draadje maak ik op dat MPX alleen knuppelschakelaars verkoopt en geen potentiometers voor in de knuppel.

1. Klopt dat?

Jij beweert hieronder dat Graupner wel kleine stick-potmetertjes verkoopt.

2. Zouden die bruikbaar zijn op een Profi 4000?

Groeten,
Dirk.

De enige firma, die stickpotmeters in het programma heeft, is Graupner. Als je op de site van Graupner (Graupner) bij 'Produktsuche' het nummer 4112 invult kom je 'm tussen andere artikelen tegen en zie je meteen de adviesverkoopprijs. Goedkoop is 't ie dus niet.

Of de stick-as in een MPX knuppelaggregaat past weet ik niet. In ieder geval zal de diameter niet zo gek veel verschillen, dus met een beetje knutselen zal deze wel passend te maken zijn. Elektronisch zul je 'm moeten aansluiten op een proportionele ingang, dus dat zal dan wel E of F worden, waarop normaal gesproken de schuifpotmeters op het middenconsole zijn aangesloten.

hallo jan,

ik heb nog een oude mpx 3030 master edition.deze bevalt mij prima.
er zit echt van alles in en ik heb de nederlandse uivoering.
ik wil hem graag houden,maar ik heb een paar vragen.
in hoeverre is ombouw naar 2,4 nodig?
is dit mogelijk,zonder verlies van de huidige software?
wat is het voordeel?
wat zijn de kosten??
alvast dank voor je moeite.
groet,Paul.

Of ombouw naar 2,4 GHz noodzakelijk/wenselijk is ligt aan jezelf. Uiteraard valt er op 35 MHz nog steeds prima te vliegen, zeker nu velen naar 2,4 GHz zijn overgestapt. De 2,4 GHz band heeft echter zo zijn aantrekkelijkheden.

Bij de ombouw naar 2,4 GHz wordt alleen het hf-module gewisseld. Aan het impulsdeel en dus ook aan de modelgeheugens verandert niets. Voor deze ombouw zijn er diverse mogelijkheden. Er bestaat een voor MPX zenders universeel module, dat op de din-plug wordt aangesloten en aan de buitenzijde van de behuizing of de zenderpult wordt bevestigd (het HFMx M-Link module). Tevens bestaat er een speciaal voor de MC3000 en 4000 serie bestemd HFM3 M-Link module, dat op de plaats van het bestaande 35 MHz module wordt geplaatst. Als je daarna geen gebruik meer maakt van 35 MHz plaats je de 2,4 GHz op de plaats waar nu de kogelvoet voor de telescoopantenne zit. Er wordt hiervoor bij het HFM3 module een ombouwsetje geleverd. Je kunt echter ook de 2,4 GHz antenne d.m.v. een adapter op een optieplaats zetten, zodat je ook de 35 MHz nog kunt blijven gebruiken.
Het inbouwen kun je zelf doen, je kunt het echter ook uitbesteden aan één van de servicediensten, die in dat geval ook het 2,4 GHz module kan leveren.

Tja, en de kosten zijn afhankelijk van je wensen. Aangezien je op z'n minst één ontvanger nodig hebt, biedt Multiplex zgn. Combo's aan, die bestaan uit een zendermodule en één ontvanger.

Als je op de site van Multiplex kijkt (MULTIPLEX Modellsport GmbH & Co.KG) onder 'Produkte' en dan 'Zubehör Fernsteuerungen krijg je al deze Combos: HF-Module und Combos. Hierbij één aantekening: als er bij een ontvanger 'light' staat is 't ie niet geschikt voor telemetrie.

Back