Koffer DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jeroen Kole, 5 jan 2015.

  1. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Na al eens een test te hebben gedaan met een deelbare vleugel nu het plan eindelijk uitgevoerd om een koffer DLG te maken. Binnenkort op vakantie dus het is kort dag.
    Een ietwat kromme Tweagle vleugel, die door Alex vervangen is voor een nieuwe, moest er aan geloven. Als het bevalt zal ik net als Niels er speciaal een nieuwe vleugel voor maken. Deze vleugel is als test ook al ingekort naar 1m 42.

    Omdat hij in de koffer moet passen de vleugel in 3 stukken gedeeld. Het center stuk heeft torquetube aansturing en is ongeveer 40 cm. Koolstof verbinders ingelijmd.

    De romp achter de vleugel door midden gezaagd. Eerst aan de buitenkant een huls van carbon gemaakt die precies past. Die schuift beide delen later weer aan elkaar. Aan de binnenkant een buis geplakt in het voorste deel. Daar schuift het achterste deel op. Voorlopig lijkt het sterk genoeg te worden.

    Alvast een paar plaatjes van het zaag en plakwerk.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Tjee dat zijn geen halve maatregelen jeroen! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen en hoe je de romp weer stijf krijgt!
    De romp inkorten durfde ik niet aan!

    Bij mij zit de topdrive er in en ben nu de stekkerverbinding aan het maken, die moet vanzelf gaan bij het opsteken van de vleugels! ( zowel bij de vleugel verbinding als bij de overgang romp vleugel)
    Moet ok wel he als je in de connectoren zit ;-)

    Nu nog een pakkende naam
    Vakantalus is al vergeven en zou ook raar zijn met tweagle als basis

    Bagage tweagle = beagle?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    De romp was lang mijn grootste zorg. Ik was deze week een romp voor een vriend aan het repareren en bedacht dat dit misschien zou werken. Zo op het eerste oog lijkt het sterk genoeg. De gewichtstoename is maar een paar gram.
    Ik weet nog niet of ik ook de stuurlijnen deelbaar maak of dat ik de servohoorntjes los haal bij demontage.

    Uiteindelijk moet er een nieuwe vleugel gemaakt worden als het systeem goed genoeg werkt.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Mijn Vakantie zwever

    Misschien is dit draadje waar ik mijn koffer zwever (vooral voor de helling) in beschrijf interessant. Het bevat o.a. foto's van de romp bevestiging.

    vakantie-zwever

    Hier een van de foto's. De koffer kan mee in de handbaggage, compleet met zender en lader.

    [​IMG]

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  5. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Bedankt Rick. Mooi gedaan.
     
  6. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    holilus // ferie(n)lus // vacantalus // foldeagle // foldilus // krimpelus
     
  7. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Gisteren even een stommiteit uitgehaald. Bij het lijmen van de servoplaat voor de flapservos iets te veel ca gebruikt. Toen ik me bedacht dat het makkelijker werken was zonder de staartboom was het al te laat. De verbinder was inmiddels mooi vast gaan zitten. Staartboomverbindig op nieuw moeten maken.
    Met een dag vertraging dus vandaag alle servos gemonteerd een de staartvlakken op de losse staartbuis gezet. Alles werkt. Totaalgewicht nu 265 gram. Misschien dat er hier en daar nog wat extra carbon bij moet. Hij mag tenslotte niet kapot gaan tijdens de vakantie. Veel meer dan wat ca gaat er niet mee. Er moet ook nog een zwembroek in de koffer.
    Na een eerste test zal ik nog een foto plaatsen van de losse delen in mijn koffer. Als de test mislukt is die waarschijnlijk grijs en heet hier Kliko. Helaas wordt het voorlopig matig weer.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Whou! Snel gedaan Jeroen
    Heb je de borging nu met een pennetje gedaan? Voelt het goed?

    Ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Ik heb voor de borging verticaal gaatjes aan 2 kanten van de scheiding gemaakt. Aan de werpkant op 2 plekken, aan de andere op 1. Die gaatjes verbind ik met een soort nietje van verenstaal. Tussen de gaatjes zit een ondiep sleufje waar het staal netjes invalt.
    Als ik nog een nieuwe zou bouwen zou ik op voorhand een soort hardpoints maken en daar een borging in maken.
    Eerst maar eens het concept testen en hopen dat de romp sterk genoeg is.
     
  10. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Zijn er ook nog plannen voor een leentalus?
     
  11. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Prachtig idee Jeroen!
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ben benieuwd !
     
  13. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Thuis niet meer kunnen testen door het weer. Afgelopen vrijdag de onderdelen toch maar in mijn samsonite meegenomen naar Kaapstad. De foto daarvan ontbreekt. Het past in elk geval erg ruim. Zal later nog eens een foto maken. Alles heeft het transport overleefd zonder schade.

    Vandaag in Ijzefontein op het terras de onderdelen weer in elkaar gezet. Klein half uurtje. Volgend bericht na de eerste testvlucht. Het weer is hier in elk geval goed. Alleen nog een geschikte plek tegenkomen.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat een rotweer daar zeg!
     
    Henry Helmich vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het was vandaag op de Maasvlakte net zo'n mooi weer. Lekker F3F gevlogen.
    Net zoveel zon alleen wat kouder.

    Rick
     
  16. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    ha ha ha , t strand ziet er als een goeie zwiepplek uit !

    Bly op paadjie ! Op eie risiko ! ;-)
     
  17. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Super Jeroen, jouw kist is eerder op vakantie dan mijne! Ben benieuwd naar de eerste ervaringen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Het strand was inderdaad mooi. Maar ook onvliegbaar door de wind over de duinen en de huizen. Na een paar startjes gestopt.
    Zit nu in een wilderness lodge in de bergen. Hier inmiddels een paar keer kunnen vliegen. Vanochtend om 7 uur de eerste belletjes!

    Ik gooi hem rustig om hem in elk geval heel te houden. 30 meter is geen probleem en hier meest genoeg. Alleen het kielvlak houdt niet zo van de rotsige bodem.

    Ze vinden het hier prachtig. Vanochtend zelfs de uitnodiging hem mee te nemen op een game drive. Gelukkig alleen vriendelijk vee hier.
     
    flytonio vindt dit leuk.
  19. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    [​IMG] [​IMG]

    Inmiddels wat harder gegooid. Alles blijft heel. Het project krijgt zeker een vervolg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Mooie vlieglocatie Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina