Koolhoven F.K.41, PH-AGQ 'Sunlight Zeep'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henri Kaper

verslagschrijvers
Koolhoven F.K.41, PH-AGQ

Hallo, even voorstellen ... ik ben Henri van de MVKV (de club van de welbekende Stef). Ik ben heel wat tijd bezig geweest met de voorbereiding van mijn eerste schaalproject, de Koolhoven F.K.41. Dat was niet makkelijk ... een vliegtuig dat niet meer bestaat, van een fabriek die in 1940 door de Luftwaffe geheel vernietigd is, maar ik ben er uitgekomen en ik ben nu eindelijk zover dat ik weer hout op de bouwplank heb. Op mijn website is een en ander over die voorbereiding te lezen.

Ik zit al vrij lang op RCSB te forummen - houdt m'n Engels in conditie - en ik heb daar dus ook een thread, maar ik zal af en toe hier ook de voortgang tonen.

Hier is het vliegtuig, in het jaar dat het in gebruik was bij De Lever's Zeep Mij., vandaag bekend als de multinational Unilever. Met het Sunlight Zeep logo op beide zijden maakte het promotie vluchten en wierp waardebonnen af voor de gelukkige vinder die daarmee weer wat op zijn/haar huishoudgeld bespaarde. Vleugel en stabilo waren aluminium geschilderd. De motorkap was geklopt en geslepen aluminium. De onderhelft van de romp, richting- en hoogteroer waren creme-wit; de bovenhelft, kielvlak en struts waren helder oranje. Het logo was zeer waarschijnlijk blauw. Mooi kleurenschema, toch?

koolhoven-fk41-phagq-sunlight.jpg
Deze aanzichten gemaakt met Photoshop zijn mijn referentie. Ik heb geen bouwtekeningen; voor zover nodig maak ik simpele pen tekeningen onder het bouwen.

plan5.jpg

plan2.jpg

plan3.jpg

plan4.jpg
Op de bouwplank ... cabine en staart spanten staan uitgelijnd. De staartspanten zijn gelamineerd balsa. De cabinespanten zijn op schaal; triplex en vuren, PU gelijmd.

002formersalignment.jpg
Het plan is om eerst het skelet te bouwen en dan van binnen naar buiten te werken ... eerst alle interieur detail, installatie en binnen-constructie af voordat ik de beplating aanbreng. Daarom bouw ik de romp zoals een schip gebouwd wordt, zodat het geheel voor lange tijd gefixeerd staat.

003formers.jpg
Nu verder met de neus...

Laatst bewerkt:
Welkom hier op het modelbouwforum.

Momenteel heel wat bouwdraadjes om te volgen maar deze kan er ook nog wel bij :yes:

We blijven je volgen :D

Aha!

Weer iemand van het ambachtelijke handwerk! :P

En die heten we altijd meer dan hartelijk welkom. :yes:

(Overigens stonk die zeep altijd wel verschikkelijk, herinner ik mij, zo ongeveer mijn eerste herinneringen.
Rond 1960 was het dus nog in de handel.)

En dus geabonneerd. :wink:

jan.

(Heb net even op Henri's website gekeken, en da's ook zeer de moeite waard.

Mooie tip: 'precision sanding'. Kijk, dat is de goede attitude!)

Welkom Henri !

Nog een schaalbouwer zonder bouwtekeningen...prima ! :D
Het is goed te doen. Je zal alleen merken dat de bouw niet zo snel verloopt omdat hetgeen je in je hood hebt uiteindelijk in praktijk niet blijkt te werken en je dus (met alle info op dit super forum) een alternatief moet bedenken. Super leuk dus.

Volgens mij is dat Sunlight zeepje nog te koop....dus kan je daar de kleuren afkijken....of zijn de kleuren door de jaren heen veranderd ? :? :)

Succes ! Ik volg je draadje !

Bob

Hallo Henri,

Mooi project!
Had je idd al een paar keer langs zien komen op het RCSB
(Nederlanders vallen toch op)

Schaal 1:4 zie ik onderaan je tekeningen,
wat voor spanwijdte en motorisering heb je?

Succes met de bouw,

Groet, Ralf

Bedankt, jongens! :D

Bob Polhuis zei:
Volgens mij is dat Sunlight zeepje nog te koop....dus kan je daar de kleuren afkijken....of zijn de kleuren door de jaren heen veranderd ?
Mijn oma had nog van die zeep herinner ik me en het is inderdaad nog steeds te koop. Er zijn door de jaren heen wel wat veranderingen geweest. En ik denk niet dat de grafisch ontwerpers van die tijd zich zo druk maakten om een stipte uitvoering van de corporate identity als tegenwoordig. Het logo op de romp van de PH-AGQ is ook weer wat anders dan het gebruikelijke beeldmerk, dus ik denk dat ze gewoon een blauwe pot verf genomen hebben die in de buurt kwam en dat ga ik ook doen. Een kleur in drukinkt zal trouwens toch verschillen van die kleur in verf. Het gebruik van kleurenstaaltjes is bij dit model niet echt van toepassing. Sowieso is niet alles meer te achterhalen ... het is meer een historische reconstructie dan een schaalmodel. Van dat reconstrueren heb ik overigens enorm genoten ... je voelt je af en toe net Sherlock Holmes.

strutter zei:
wat voor spanwijdte en motorisering heb je?
De specificaties en de motor kan je zien op www.henrikaper.nl/koolhoven-fk41/07specifications.

Welkom Henri,

had je net als anderen ook al op RCSB gezien,
bedankt voor je google tuturial op jouw website en je prachtige akties met photoshop m.b.t. het ´terug´vervormen van perspectief!
Leerzaam en zeer verhelderend!

groet,

Frank

Henri,

Welkom op dit wonderschone forum.
Hoewel het niet mijn eigen woorden zijn, zijn ze niet minder gemeend.

Leuk toestel en m.n. "Sunlight" is echt een begrip hier in Vlaardingen.
Lever was één van de grote werkgevers van vroeger. Vraag een oudere vlaardinger wat hij/zij deed voor de kost en dan is het antwoord meestal:
Bij Lever of bij HVO (de scheepswerf) :wink:

Jan, ik ben een groot voorstander van delen en ik heb gekeken, maar het aanmelden van een tip op die site heeft een wat hoge drempel ... begrijp niet helemaal goed hoe hij het wil.

Hoi Henry,

Mooie kist en prima keuze, Hollands Glorie.

Heb jouw en je FK ook een beetje gevolgd op de RCSB, maar waarom heb je niet gekozen voor de Descoutter.

Is toch een stuk eenvoudiger wat betreft de documentatie, omdat er een vliegt op Old Warden.

Sta zelf namelijk ook op het punt om die RCSB CD van de Descoutter te bestellen en heb ook al een 3View in Cad staan voor een 2,5 mtr model.

Heb eerlijk gezegd ook een beetje afgewacht om te kijken op welk profiel jij uit zou komen.

Heb een keer gelezen dat jij twijfelde of de kist een hol of een vlak profiel had, ben je daar al uit.

Veel succes gewenst.

Ton

Hi Ton,

Het antwoord op de vraag waarom ik niet voor de Desoutter gekozen heb geef je zelf al ... Hollands Glorie!

Toen ik in den beginne bij de Stichting Koolhoven Vliegtuigen aanklopte voor documentatie, werd mij ook gezegd "doe de Desoutter maar want die bestaat nog ... van de F.K.41 is gewoon te weinig bekend". Dus dat ben ik toen braaf gaan doen. Ik ben een weekend naar Shuttleworth geweest ...

henri-desoutter.jpg

... en heb de Desoutter uitvoerig gefotografeerd met maatlatten erbij. Ook spullen uit het archief gefotografeerd en een kopie van een Desoutter 3view gekregen die volgens restaurateur Ken Hyde de enige juiste was. Ik had alles voor een geslaagd model. Op die RCSB CD kom je dus mijn naam tegen! :D Neem maar contact met mij op.

Ik heb zelfs nog een bouwtekening voor de Desoutter gemaakt, maar toch ... toch ... toch ... was het de F.K.41 die ik wilde bouwen! Dus op een dag beslissing genomen en mijn queeste begon.

Ondertussen had ik voorgesteld een website voor de Stichting Koolhoven Vliegtuigen te maken en van lieverlee raakte ik meer betrokken. En er volgden nog andere websites. Ondertussen liep het project wel door op de achtergrond ... tussendoor een Big Lift gebouwd want het vliegen moest ook weer opnieuw opgepikt en ook nog 'even' twee kinderen gekregen. 8)

De F.K.41 is een enorme uitzoekerij geweest ... een tekening die niet klopte, fouten in documentatie en publicaties, tegenstrijdigheden. De romplengte was een groot raadsel. En de Desoutter Mk.I zou een ongewijzigde licentiebouw zijn, maar ik zag voldoende verschillen, wat vervolgens betekende dat die punten die hetzelfde zouden moeten zijn, maar niet leken te zijn, inderdaad best wel eens verschillend zouden kunnen zijn. Ik zag echt door de bomen het bos niet meer! Toen bedacht ik me dat ik dus alleen de foto's kon vertrouwen en heb ik fotogrammetrie geprobeerd, maar dat bleek ook niet echt een succes. Uiteindelijk heb ik (voor mijzelf moet ik erbij zeggen) een manier gevonden met Photoshop, in combinatie met verder feitenonderzoek en ben ik er uitgekomen.

Was mijn bezoek aan Shuttleworth dan voor niets geweest? ... nee, m'n Desoutter-documentatie werd onderdeel van m'n F.K.41 project en heeft me geholpen vraagstukken op te lossen en/of aan te vullen.

Ik kan met recht zeggen dat ik historisch onderzoek heb gedaan! Het hielp natuurlijk wel dat ik daar plezier in had. Het is zo kicken als je weer iets ontdekt of weet te achterhalen! En ik zat allang voorbij het point of no return ... dat model gaat er komen.

Nog even antwoord op die vraag over het profiel. De F.K.41 had Gottingen 387 met een bolle voorrand. De Desoutter Mk.I heeft een ander profiel met een scherpe voorrand, waarschijnlijk een Engels profiel. De spanwijdte is verschillend doordat Desoutter een andere vorm aan de vleugeltips had gegeven.

* Ik kijk net even naar je fotoalbum en zie dat je ook bij de schaalwedstrijd op de baan van MVKV was. :) Ik ben dat figuur met die beige bodywarmer:

normal_Valkenburg%202e%20schaal%202006%20%2815%29.JPG

Hey.....die laatste foto ken ik.... 8)

Heb je ook eens gezien te Valkenburg, vloog daar graag.....mag helaas niet meer :cry:

Mooi project hoor! Helemaal vanuit scratch bouwen zien we niet zo veel maar is wél het meest bevredigend wat er is in mijn visie.
(..die voorlaatste foto is zeker al effe geleden genomen.... :wink:, vergeleken met die laatste.... )

Groetjes,
Gerald

Ja ja ja ... er zit wat tijd tussen die foto's, ja. :oops:

Wij hebben elkaar een keer op Valkenburg gesproken .... vriend van Bert Hazeborg, weet je nog?

Hoi Henri,

Heel mooi project en ik volg het met belangstelling.
Ik las net je specificaties eens door en zag dat je als snelheid voor je model de schaalsnelheid hebt gegeven ofwel Vf/4.
Ik ben bang dat dat, ook met de genoemde vleugelbelasting niet haalbaar zal zijn. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mijn globale inschatting zal je minimum snelheid (bij de kleinste vleugelbelasting) ergens in de buurt van 35 km/h (of meer) uitkomen.
Niettemin; mooi project en zeker het bouwen waard.

Groeten Huib

@Huib, een "haalbare" schaalsnelheid krijg je door de tijd ook te verschalen ..... dan wordt de factor t.o.v. "echte" km/uur gelijk aan de wortel uit de schaalfactor .... dus bij 1:4 wordt de factor 2 ... 75K 1:1 snelheid wordt dan 37,5K .... natte vinger formule voor een (veilige) minimale vliegsnelheid 1,7x de wortel uit de vleugelbelasting = m/s ... bij 87gram/dm² is dat 57K en bij 106 gram/dm² is dat 63K .... !!

(de natte vinger formule voor de overtreksnelheid is de wortel uit 1,63 x de vleugelbelasting in m/s dus bij 106 gram/dm² geeft dan 47K !!! (en bij 87 gram/dm² 43K !!! )

Hoi Dirk,

Ik ken de formule, maar bij een dubbelcheck met een paar andere rekenmethodes bleek toch een wat grote onnauwkeurigheid. Vandaar dat ik wat aan de "krappe" kant gebleven ben.

Groet Huib

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back