Henri Kaper
verslagschrijvers
Koolhoven F.K.41, PH-AGQ
Hallo, even voorstellen ... ik ben Henri van de MVKV (de club van de welbekende Stef). Ik ben heel wat tijd bezig geweest met de voorbereiding van mijn eerste schaalproject, de Koolhoven F.K.41. Dat was niet makkelijk ... een vliegtuig dat niet meer bestaat, van een fabriek die in 1940 door de Luftwaffe geheel vernietigd is, maar ik ben er uitgekomen en ik ben nu eindelijk zover dat ik weer hout op de bouwplank heb. Op mijn website is een en ander over die voorbereiding te lezen.
Ik zit al vrij lang op RCSB te forummen - houdt m'n Engels in conditie - en ik heb daar dus ook een thread, maar ik zal af en toe hier ook de voortgang tonen.
Hier is het vliegtuig, in het jaar dat het in gebruik was bij De Lever's Zeep Mij., vandaag bekend als de multinational Unilever. Met het Sunlight Zeep logo op beide zijden maakte het promotie vluchten en wierp waardebonnen af voor de gelukkige vinder die daarmee weer wat op zijn/haar huishoudgeld bespaarde. Vleugel en stabilo waren aluminium geschilderd. De motorkap was geklopt en geslepen aluminium. De onderhelft van de romp, richting- en hoogteroer waren creme-wit; de bovenhelft, kielvlak en struts waren helder oranje. Het logo was zeer waarschijnlijk blauw. Mooi kleurenschema, toch?
Deze aanzichten gemaakt met Photoshop zijn mijn referentie. Ik heb geen bouwtekeningen; voor zover nodig maak ik simpele pen tekeningen onder het bouwen.
Op de bouwplank ... cabine en staart spanten staan uitgelijnd. De staartspanten zijn gelamineerd balsa. De cabinespanten zijn op schaal; triplex en vuren, PU gelijmd.
Het plan is om eerst het skelet te bouwen en dan van binnen naar buiten te werken ... eerst alle interieur detail, installatie en binnen-constructie af voordat ik de beplating aanbreng. Daarom bouw ik de romp zoals een schip gebouwd wordt, zodat het geheel voor lange tijd gefixeerd staat.
Nu verder met de neus...
Hallo, even voorstellen ... ik ben Henri van de MVKV (de club van de welbekende Stef). Ik ben heel wat tijd bezig geweest met de voorbereiding van mijn eerste schaalproject, de Koolhoven F.K.41. Dat was niet makkelijk ... een vliegtuig dat niet meer bestaat, van een fabriek die in 1940 door de Luftwaffe geheel vernietigd is, maar ik ben er uitgekomen en ik ben nu eindelijk zover dat ik weer hout op de bouwplank heb. Op mijn website is een en ander over die voorbereiding te lezen.
Ik zit al vrij lang op RCSB te forummen - houdt m'n Engels in conditie - en ik heb daar dus ook een thread, maar ik zal af en toe hier ook de voortgang tonen.
Hier is het vliegtuig, in het jaar dat het in gebruik was bij De Lever's Zeep Mij., vandaag bekend als de multinational Unilever. Met het Sunlight Zeep logo op beide zijden maakte het promotie vluchten en wierp waardebonnen af voor de gelukkige vinder die daarmee weer wat op zijn/haar huishoudgeld bespaarde. Vleugel en stabilo waren aluminium geschilderd. De motorkap was geklopt en geslepen aluminium. De onderhelft van de romp, richting- en hoogteroer waren creme-wit; de bovenhelft, kielvlak en struts waren helder oranje. Het logo was zeer waarschijnlijk blauw. Mooi kleurenschema, toch?







Laatst bewerkt: