Koolstof stof ....

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Mark Oostveen, 9 feb 2004.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hallo,

    Ik ben de laatste tijd flink aan de expirimenteer met koolstof. Ik heb uit dit mooie materiaal al megin goed gelukt landingsgestel gemaakt voor grote en kleine toestellen (als iemand intresse heeft :) )

    Nu schuur ik wel eens wat en daar komt zeer fijn stof bij vrij. Heeft iemand enig idee welk masker (type en maaswijdte van het filter) ik moet gebruiken om geen zwarte zakdoek te krijgen na het snuiten van mijn neus????

    Groetjes

    mark
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    mark ik hoop dat je wel op de hoogte bent van de gevaren van koolstof vezels in je lijf !

    absoluut bescherming gebruiken of nat werken.
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    en niet schuren in de zelfde ruimte waar bv een computer staat, koolstof gelijd stoom.
    ik schuur dan ook altijd nat

    Groeten Halmar
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik gebruik nu wel een standaard stofmasker maar ik weet niet of dit afdoende is. Nat schuren is een goede tip.

    Ron: ook bedankt. Op de site van r&g info gevonden over de voorschriften en de deeltjes grootte. Daar moet ik een heel eind mee komen

    Groetjes

    Mark
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    iemand meer info over hoe schadelijk koolstof is?

    ben ik erg verkeerd bezig als ik een vliegerstok doordremel? en hem daarna mooi afschuur? ..... :oops:

    en dat geldt zeker ook voor epoxyplaat? (bah wat een vies spul is dat..)
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zo lang je niet heel erg je best doet om ook zo veel mogelijk stof naat binnen te happen zal het wel meevallen, maar als je een mnondkapje bij de hand hebt zou ik hem zeker opzetten.

    epoxyplaat, meurt he bij het bewerken.
     
  8. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Trouwens ook Glasvezel is gevaarlijk. Het is namelijk inert (ofzo) en wordt niet door het lichaam afgebroken oid. Daardoor leidt zo'n vezel een zwervend bestaan in je lichaam, waardoor het door z'n miniscule diameter als een soort spies gedracht en van alles kan beschadigen.

    Deze 'tip' kreeg ik van mensen uit de optische communicatie bussines (glasvezel kabel). De glasvezels waar zij mee werken zijn volgens mij nog dunner en 'gevaarlijker'.

    Groetjes,

    Rick
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hetzelde geld dus voor koolstof.
    ook uitkijken met koolstof splinters etc.
     
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja dat klopt,

    Koolstof is een lichaamseigen materiaal. Het wordt niet afgestoten/uitgezweerd of omkapseld. De kans bestaat dan dat het door het lichaam gaat zwerven.

    Dus nooit spelen met geknapte koolstof delen. Daar zitten van die lekere lange en harde splinters aan die snel door je vel prikken. En zie het er dan maar weer eens uit te krijgen.

    Op de Site van R-G (zie Ron) staat een materialen blad van koolstof. De gevaren zijn aanwezig maar de bescherming is relatief eenvoudig.

    Een stofkap.

    Ga je echt zagen e.d. aan reeds uitgeharde platen dan zijn een paar handschoenen ook niet overbodig. Maarja waar haal je keflar handschoenen? Die zijn in staat de harde splinters tegen te houden. Kleine deeltjes hou je met andere handschoenen ook wel tegen denk ik.
    Dus ik geloof dat ik een masker ga dragen en handschoenen en na iedere bewerking mijn handen goed controleer op de grotere splinters.

    Als er nog suggesties zijn graag

    Mark
     
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik mis 1 ding, 1 heel BELANGRIJK ding.

    Iedereen noemt "stofkap". Maar wat is dit eigenlijk? Niets meer dan een filter. En filters komen in verschillende gradaties.

    Voor stofkapjes zijn verschillende aanduidingen ontwikkeld, waaraan de fabrikant zich heeft te houden:

    P1
    P2
    P3

    P1 is lekker goedkoop, kom je heel veel tegen in de bouwmarkt, en totaal ongeschikt. als er geen aanduiding op het filter staat, ga er dan maar van uit dat het P1 is, of nog erger. Dit filter wordt ook wel "stenenvanger" genoemd, en is eigenlijk alleen geschikt om te voorkomen dat speeksel op het werkstuk komt. (handig bij operaties dus)

    P2 is een geschikt filter voor normaal stof, ik meen tot 20x de MAC (maximaal aanvaarde concentratie) waarde. (weet ik niet meer zeker).
    In principe geschikt voor ons werk, zeker als we niet teveel ons best doen zoveel mogelijk in het stof te staan. (buiten werken bijvoorbeeld)

    P3 is een beter filter, uit mijn hoofd tot 50x de MAC waarde toegestaan. Dit filter is nauwelijks duurder. als je kan kiezen, neem deze dan. het prijsverschil tussen P2 en P3 is altijd minder dan een hart-long machine op latere leeftijd...

    Overigens is het zo dat fijn stof makkelijker door het lichaam wordt afgevoerd, dan grof, vezelig materiaal. Dit gebeurt door speciale cellen, die zich er voor opofferen. ze hebben echter moeite met langere vezels. als de vezels inert zijn, dan blijven ze vaak in de longzakjes hangen, met alle gevolgen van dien. Vezelmateriaal is nooit goed voor je.

    Over het stinken van epoxyplaat: als het stinkt naar verbrande remvoering, dan is het geen epoxy, maar fenol. Een goedkopere maar lastiger te verwerken hars, welke brandvertragende eigenschappen heeft (en dus veel in de printplaat industrie gebruikt wordt) maar ook zijn weg vindt in glaswol, remvoeringen, autoindustrie, etc. Overigens zou ik het wat rustiger aan doen als de boel gaat stinken, het is helemaal niet nodig warmte te ontwikkelen.

    Bij het verwerken van koolstof, glasvezel of ander vezelmateriaal, draag altijd handschoenen (ja kan altijd latex handschoenen dragen, en eroverheen katoenen handschoenen) en gebruik adembescherming.

    Na het werken de huid eventueel spoelen met heet water, dit opent porieen, zodat vuil makkelijker kan wegspoelen.

    Probeer als het kan nat te werken, en bij het zagen van koolstof extrusieprofielen, wikkel een stukje papiertape strak om het profiel, dit voorkomt splinters. zaag rustig, je hebt geen haast. 30 seconden langer werk voorkomt langdurig bijwerken van het materiaal.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Skiff,

    De mac-waarde heeft niets van doen met P-waardes.
    P waardes geven aan hoe groot de deeltjes zijn die door een filter nog worden doorgelaten.
    P1 filtert grof stof, zoals schuurstof. P2 veel fijnere deeltjes en P3 zelfs bepaalde gassen.

    MAC waarde is een waarde die aangeeft welke concentratie van een stof maximaal mag hebben om geen gevaar op te leveren. Het ene gas levert bij 10 ppm (parts per million) al gevaar op, een is bij 10.000ppm nog geen probleem.
    Beide gassen zouden net zo gemakkelijk door een P3 filter kunnen dringen.

    Gerben
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Gerben, ik heb het even voor je opgezocht:

    Hier het hele verhaal, waarin ook dat P2 genoeg is voor glasvezel stof:

    http://www.moc-bedrijfskleding.nl/show_info.php?link_id=6
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Skiff,

    Bedankt, interessant om door te lezen.

    Gerben
     
  15. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Dus ik moet voor polyesterstof een FFP2 masker hebben waarbij er niet meer deeltjes in de lucht mogen zitten als 10x de mac waarde. Of zie ik dit verkeerd??

    Ik kan alleen de mac waarde voor polester vinden. Zal nog eens zoeken. Teven zoek ik eigenlijk naar koolstof en niet naar glas. Maar oke al een heel stuk wijzer!

    Ik heb mijn stofkapen bij een autospuiter vandaan. Eens even kijken of daar een P-klasse op staat.

    Mark
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wij gebruiken op de zaak voor het spuiten maskers.
    Waar een stof filter en een koolstof filter in zit.
    Het koolstof filter houd de gassen tegen en het stof filter de stof.

    Ik heb toevallig pas een cursus gedaan.
    Kijk a u b uit met stof.
    Bij ons op de zaak dachten ze vroeger dat asbest ook goed spul was.
    Mijn meeste collega's zijn teon ze net in de fut gingen overleden.
    Weet jij veel wat er over koolstof over tig jaar gezegt wordt?
    Het is mooi spul maar doe voorzichtig.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    IK heb nog even in de boeken zitten kijken.
    Ik had het dus over een masker waar 2 filters inzaten.
    De buitenste is dus voor stof.
    de binnenste is 1 van de volgende 4 kleuren:

    Bruin voor dampen organische stoffen(oplosmiddelen,zoals thinner tolueen).

    Grijs voor Zure gassen (zoutzuur,azijnzuur.cloor).

    Geel zwaveldioxide.

    Groen Ammoniak.

    Je mag een wegwerp masker niet ebruiken bij giftige stoffen zoals asbest.
    koolstof staat er in mijn boek niet bij want dat gebruiken wij niet in de scheeps betimmeringen.
    Je zou dus zelf moeten kijken wat het beste bij je past.
    Ik dacht dat een goed masker zo'n 40 euro kost.
    Die zit in een luchtdicht emmertje bij ons want dan gaat het koolstof filter langer mee.
    En we doen er bij niet ieder dag gebruik 1 jaar mee.
    Dan kan je er gewoon andere filters indoen.
     
  18. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Mark: zeker weten dat die er op staan, tenzij hij zijn persoonlijke beschermingsmateriaal bij de Gamma koopt.

    Als je tweifelt, neem dan P3. P3 doet alles wat P2 doet, en meer....
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk er dus mee uit het hoeft niet alleen stof te zijn dat probeerde ik duidelijk te maken.
    Asbest wordt ook niet tegen gehouden door stofkapjes.
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wil je het echt goed doen en werk je veel met Koolstof o.i.d. neem dan de moeite een halfgelaatsmasker te kopen met een bijbehorende filterbus.
    Het is niet goedkoop maar zeker de moeite waard, je gezondheid krijg je maar een keer in leven mee en die kan alleen maar minder worden.
    Ook een voordeel van een halfgelaatsmasker is dat je deze voor bijvoorbeeld een verbouwing kunt gebruiken, kwartsstof is namelijk ook kankerverwekkend, evenals cement e.d.
     

Deel Deze Pagina