Met zeer veel plannen voor een dubbeldekker begon ik dit jaar. Wat andere projecten te koop en inmiddels verkocht, dus ik kon beginnen. Maar toen zag ik de aanbieding van forumlid Peter-Jan, die een EMHW funtana romp aanbood. Ik heb dit toestel een paar keer gezien en ben er helemaal weg van. De kit zelf vind ik te duur (€ 395,-), maar deze aanbieding kon ik niet laten lopen. Project dubbeldekker (wederom) op de plank.
Gisteravond fijn 250km gereden om de boel op te halen. In volgorde van importantie (voor mij dan):
Een hele set tekeningen
Een vleugelbuis met huls
Cockpitkap (2 zelfs)
Oude motorkap
Romp met landingsgstel en losse hoogte- en richtingsroeren
Ja, de romp is voor mij het minst belangrijk, want ik kan die kan ik altijd van tekening bouwen. De materialen zijn lastiger te krijgen, en de tekening helemaal.
Vanmiddag begonnen, eerst even een overzichtje:
Dit geheel weegt nu 1366 gram. Best veel voor deze kist. En zo te zien is er al niet goed geschuurd voordat de folie erop ging:
Eerst maar eens de folie en het landingsgestel eraf:
Wat meteen opvalt is het gebruik van 6mm dik echt triplex, dat vind ik nogal zwaar:
En ook hier:
Volgens mij kan er tussen de latjes nog wel wat (balsa) zijwand verwijderd worden:
En de rug is massief schuim, daar ga ik ook een groot deel van wegsnijden:
Hij weegt nu 1043 gram, daar moet nog flink wat afkunnen:
Ik denk eraan het 6mm triplex door 3mm hobbyplex te vervangen, of van zeer veel (sleuf-)gaten te voorzien. En ik wil dus tussen de driehoekslatten balsa zijwandstukken weghalen. Het zal allemaal niet zo veel zijn, maar samen hopelijk toch wel wat. Ik realiseer me dat dit geen Funtana Pro van EMHW zelf is, maar de romp weegt nu het dubbele van die die forumlid Plotterwelt aan het restaureren is, dat is me wat teveel.
Tips zijn welkom,
Hugo
Gisteravond fijn 250km gereden om de boel op te halen. In volgorde van importantie (voor mij dan):
Een hele set tekeningen
Een vleugelbuis met huls
Cockpitkap (2 zelfs)
Oude motorkap
Romp met landingsgstel en losse hoogte- en richtingsroeren
Ja, de romp is voor mij het minst belangrijk, want ik kan die kan ik altijd van tekening bouwen. De materialen zijn lastiger te krijgen, en de tekening helemaal.
Vanmiddag begonnen, eerst even een overzichtje:

Dit geheel weegt nu 1366 gram. Best veel voor deze kist. En zo te zien is er al niet goed geschuurd voordat de folie erop ging:

Eerst maar eens de folie en het landingsgestel eraf:

Wat meteen opvalt is het gebruik van 6mm dik echt triplex, dat vind ik nogal zwaar:

En ook hier:

Volgens mij kan er tussen de latjes nog wel wat (balsa) zijwand verwijderd worden:

En de rug is massief schuim, daar ga ik ook een groot deel van wegsnijden:

Hij weegt nu 1043 gram, daar moet nog flink wat afkunnen:

Ik denk eraan het 6mm triplex door 3mm hobbyplex te vervangen, of van zeer veel (sleuf-)gaten te voorzien. En ik wil dus tussen de driehoekslatten balsa zijwandstukken weghalen. Het zal allemaal niet zo veel zijn, maar samen hopelijk toch wel wat. Ik realiseer me dat dit geen Funtana Pro van EMHW zelf is, maar de romp weegt nu het dubbele van die die forumlid Plotterwelt aan het restaureren is, dat is me wat teveel.
Tips zijn welkom,
Hugo