Kopie EMHW Funtana S afmaken.

Met zeer veel plannen voor een dubbeldekker begon ik dit jaar. Wat andere projecten te koop en inmiddels verkocht, dus ik kon beginnen. Maar toen zag ik de aanbieding van forumlid Peter-Jan, die een EMHW funtana romp aanbood. Ik heb dit toestel een paar keer gezien en ben er helemaal weg van. De kit zelf vind ik te duur (€ 395,-), maar deze aanbieding kon ik niet laten lopen. Project dubbeldekker (wederom) op de plank.

Gisteravond fijn 250km gereden om de boel op te halen. In volgorde van importantie (voor mij dan):
Een hele set tekeningen
Een vleugelbuis met huls
Cockpitkap (2 zelfs)
Oude motorkap
Romp met landingsgstel en losse hoogte- en richtingsroeren
Ja, de romp is voor mij het minst belangrijk, want ik kan die kan ik altijd van tekening bouwen. De materialen zijn lastiger te krijgen, en de tekening helemaal.

Vanmiddag begonnen, eerst even een overzichtje:

Funtana2%20001.jpg

Dit geheel weegt nu 1366 gram. Best veel voor deze kist. En zo te zien is er al niet goed geschuurd voordat de folie erop ging:

Funtana2%20002.jpg

Eerst maar eens de folie en het landingsgestel eraf:

Funtana2%20003.jpg

Wat meteen opvalt is het gebruik van 6mm dik echt triplex, dat vind ik nogal zwaar:

Funtana2%20004.jpg

En ook hier:

Funtana2%20005.jpg

Volgens mij kan er tussen de latjes nog wel wat (balsa) zijwand verwijderd worden:

Funtana2%20006.jpg

En de rug is massief schuim, daar ga ik ook een groot deel van wegsnijden:

Funtana2%20007.jpg

Hij weegt nu 1043 gram, daar moet nog flink wat afkunnen:

Funtana2%20008.jpg

Ik denk eraan het 6mm triplex door 3mm hobbyplex te vervangen, of van zeer veel (sleuf-)gaten te voorzien. En ik wil dus tussen de driehoekslatten balsa zijwandstukken weghalen. Het zal allemaal niet zo veel zijn, maar samen hopelijk toch wel wat. Ik realiseer me dat dit geen Funtana Pro van EMHW zelf is, maar de romp weegt nu het dubbele van die die forumlid Plotterwelt aan het restaureren is, dat is me wat teveel.

Tips zijn welkom,

Hugo

Oh ja, en ik heb vanmiddag in Duitsland een nieuwe motorkap en een freessetje van de vleugelspanten besteld. Wel zo makkelijk en niet eens zo duur.

Hugo

Een nadere inspectie leert dat het toestel waarschijnlijk een soort rebuild na een crash is. De hoogte- en richtingsroeren lijken me origineel, er zitten ook nog restantjes gele folie op, en afgeslepen schroeven waarmee iets vast gezeten heeft. Op de motorkap heeft een 3W sticker gezeten, en is aan de onderkant heel open gewerkt. Ik heb het toestel van forumlid Peter-Jan gekocht, maar hij heeft hem ongefolied aangeschaft op het modelvliegkamp vorig jaar. Als iemand meer info heeft over de origine van dit ding, graag.

Hugo

Als er een 3w sticker op gezeten heeft, en hij op het kamp is gekocht, is hij volgens mij van shockyfly geweest.

Hahaha, niet zoals die van jou / Niels! Ik zal er vanavond foto's van plaatsen.

Van Shockyfly? Die zal ik eens PM-men, kijken of we er nog wat van kunnen leren.

Kunnen jullie nog leuke adviezen bedenken om het ding lichter te maken?

Hugo

@ Hezik; bedankt. Heb net contact gehad met Shockiefly. De door jou geposte kist is het niet, volgens hem, maar hij kent te historie en zegde toe deze toe te zullen lichten.

@ Plotterwelt; 't is balsa, geen triplex kern. Maar de tekeningen die erbij zitten laten dat ook zien, zonder triplex kern. Het is de 'S', niet de 'Pro' uitvoering. Misschien dat de nieuwere 'Pro' het wel heeft.

Nu we het tocht over triplex hebben; Johan, wat voor diktes zitten er in jouw romp? Ik zit eraan te denken de zijwanden en de boven-voorkant van deze conform de tekening van uitgefreesd, of in mijn geval uitgezaagd, triplex te voorzien. I.p.v. de 6mm triplex en 8mm vanalles constructie die er nu op zit.

Hugo

3mm. Aha. Ik denk erover achter de cockpit gewoon vanalles weg te snijden, en voor de cockpit een sandwich te maken van 2x 1mm triplex (buitenkanten) met 1x6mm balsa ertussen. De triplex met veel gaten erin, de balsa qua nerf parallel aan de richting van het overgebleven triplex (dat tussen de gaten!). Het 6mm ga ik in ieder geval vervangen door 3mm. Zou dat met echte moeten, of zou dat ook met hobbyplex kunnen? Met dan de nerf steeds in de lengterichting van het te vervangen deel?

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je sneller een nieuwe romp kan maken .

Overtrekken op balsaply en met veel gaten en dubbelen met 5 mm balsa leisten die je uit plankjes snijd .

Alles in lengte nerv snijden en verlijmen met bruis .

Zo heb ik ook een kopie van de FS van Awol gemaakt .

Mvg Johan

Misschien is dat wel sneller, maar ik vind het leuk van dit ding wat te maken. En veel tijd zal het niet schelen, ik ben vanavond al een heel eind gevorderd. Foto's volgen denk ik pas dit weekend. Overigens denk ik dat de kap die ik heb wel die op de foto is, en ik heb in de achterkant van de romp, onder het stabilo, volgens mij een origineel stukje EMHW Funana gevonden. Sommige spanten lijken me ook origineel. Hmmmm... Frankenstein-Funtana. Leuk thema voor de afwerking!

Hugo

Laatst bewerkt:
Zo, weer iets verder; de vleugelspanten zijn binnen, keurig stukje freeswerk. Ook een nieuwe motorkap zat erbij, en rolroerservomontagesetjes, erg leuk spul. Komen later foto's van. Het 6mm triplex is verwijderd, er zat ruim 110 gram op. Da's 10% van het hele ding! Ook de massief schuimen rug is eraf, daar komt een opgebouwde voor in de plaats. Of een nieuwe schuim beplankte, maar dan wel hol en recht. Ik twijfel nog over de staart. Die zit niet recht op de romp verlijmd. Nou is daar vanalles aan te schuren en de afwijking is niet groot, maar ik kan ook zelf een geprofileerde maken à la de Sebart ARF. Daar vliegt er ook één van op de club en da's zo nagemaakt. Kunnen meteen te hoogteroerservo's in het stabilo, en niet in het zicht op de romp.

Over servo's gesproken, ik denk aan Hitec 645's voor de rolroeren (1 per roer) en het hoogteroer (ook 1 per roer) en dan nog iets zwaarders pull-pull op richting. Is dat een goede keuze, wat kies ik voor dat richtingsroer?

En nog iets, ik heb een optie op een tweedehands ZG26 SC, zaterdag kan ik hem ophalen. Nou hoorde ik onlangs dat metalgear servo's niet tegen de trillingen van een benzinemotor kunnen, en dat ik naar carbongear moest kijken. Wat is jullie mening / ervaring daarover?

Dank voor input,

Hugo

En nog iets, ik heb een optie op een tweedehands ZG26 SC, zaterdag kan ik hem ophalen. Nou hoorde ik onlangs dat metalgear servo's niet tegen de trillingen van een benzinemotor kunnen, en dat ik naar carbongear moest kijken. Wat is jullie mening / ervaring daarover?

Mijn mening is dat je niet meer moet luisteren naar de persoon die je dat vertelde :)

De halve wereld aan benzinekisten vliegen met MG servo's, als niet meer..

Het grootste nadeel van MG is dat er marginaal meer speling op zit dan op 'niet MG' servo's.. of dat erg is, hangt van het toestel en het beoogd gebruik af.

Nou hoorde ik onlangs dat metalgear servo's niet tegen de trillingen van een benzinemotor kunnen, en dat ik naar carbongear moest kijken. Wat is jullie mening / ervaring daarover?

Ik heb nog nooit een carbongear gekocht . :mrgreen:

Vlieg met metalgear en nylongear .

Mvg Johan

Ach op zichzelf is er niets mis met carbonite gears hoor.. maar het argument dat MG's niet zouden kunnen, slaat nergens op. Maar dat was wel duidelijk denk ik.

Back