Korstondig verlies van besturing (FX32)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Meij, 11 apr 2018.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Mannen, graag verneem ik van jullie suggesties mbt het volgende problem:

    Na een jaar probleemloos met een F3A model (Arixtra) gevlogen te hebben ondervind ik met dit model vanaf afgelopen weekeinde kortstondige uitval van de besturing.
    De duur daarvan is zo'n beetje 01, tot 1 sec.
    Bij 1 sec denk je dan hee, ik ben hem kwijt en dan hij is er weer. Bij 01, sec rolt hij net even verder door dan de input die je gaf.
    Tot nu toe is alles heel gebleven gelukkig.
    Het problem is niet reproduceerbaar. Soms drie vluchten niet, dan weer enkele keren per vlucht.
    Zender is een FX-32 met R6008 ontvanger, modus dus FASST. Software versie 1.2 van zender.
    Heb al geprobeerd met andere ontvanger accu, andere Emcotec spanningsregelaar en andere ontvanger hetgeen geen verandering heeft gebracht.
    Ook de ontvanger antennes verlegd.
    Er zit redelijk wat carbon in de neus.
    Ik kan geen relatie vinden met afstand van het model en of ligging.
    De fail-safe op gas werd nog niet ge-activeerd, motor blijft lopen.
    Ik heb in de week voorafgaand aan dit problem voor het eerst de range-check gebruikt op die zender.

    De twee zaken die in niet met elkaar kan rijmen is dat het toch lijkt op af en toe niet ontvangen van signal en het feit dat het een jaar niet opgetreden is en ik geen veranderingen aangebracht heb aan het model.

    Bekend fenomeen bij een van jullie? Suggesties?
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Merk je het alleen op rol, of ook op hoogte? Afhankelijk van je antwoord zou je de servo's kunnen wisselen om te kijken of het misschien een servo probleem is.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Servoprobleem heb ik ook aan gedacht toen ik het voornamelijk op rol merkte. Gisteren merkte ik het ook op hoogte.
    Gedurende lange tijd langzaam alle servo's laten bewegen levert niets ongewoons.
    Bedankt voor je reaktie.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij rollen verandert de ontvanger positive / richting antennes zich meer/sneller dan op hoogte.
    Toen het op hoogte gebeurde drukte ik hem door een humpty-bump. Blijkbaar speelt de aanstraal hoek/richting een rol.
    Waarom is het model daar ineens gevoelig op geworden?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Breukje in de antenne van de ontvanger?
    Dat hij door een bepaalde beweging even onderbreekt?
    Als je een andere ontvanger hebt zou je die er even in kunnen zetten, dan kan je dingen uit gaan sluiten.
    Als hij wel goed werkt met de "nieuwe" ontvanger dan zit het probleem in de ontvanger, anders in iets in het vliegtuig.
    Het zou ook nog een spanningdip kunnen zijn omdat je op rol misschien meer stroom trekt.
    Even loggen wat de ontvangerspanning doet tijdens de vlucht.

    GJ
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als 1 servo "rot" is, kan die daarbij ook de andere servo's beïnvloeden. Ik zou er een nieuw setje inzetten. Je kunt ook nog een andere ontvanger proberen.
    Bij het test-bewegen van de servo's moet je ze wel belasten/tegenhouden. Vrij draaien zegt niet zoveel.
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Gert-Jan,
    Het is reeds een andere ontvanger, ook een andere accu en Emcotec.
    Kan 'snappen' wat ik wil dat gaat OK, maar treed spontaan op bij veel minder belastende bewegingen. Een spannings-dip sluit ik uit. Bedankt voor je input.
    Roeren hebben we belast laten bewegen.
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Overweeg de regelaar en/of servo's te vervangen.
    Is het meten van de mW output van de zender nuttig?
    Vind het nl zo vreemd dat het is ontstaan na activeren van de range test, alsof hij niet naar vol vermogen terug is gekomen ...
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Als je het niet vertrouwd zou ik hem opsturen naar robbe service punt (Corrien).
    Bij mij was laatst het hoogfrequent modul uit gevallen, ook opgestuurd met 1 week al weer retour en gerepareerd (Futaba FX-30).
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kan het geen bug in de versie van de software zijn? Er was ooit iets met de range test, toch?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hans, ik gok op je zendantenne, een breukje in de coax of gewoon de connector stuk.
    Heb je een RSSI terugmelding?

    Jaren terug, toen ik mijn 2,4 set in gebruik nam merkte ik op dat ik in range test mode maar 30 m reikwijdte had.
    Maar goed, in de lucht 10x zover, dus met zo'n micromodelletje geen probleem.
    En inderdaad, het vloog prima, maar ik ben dan ook nooit verder weg geweest dan zo'n 150 m. Verder en je zag het toch niet meer.:confused:
    Toch wel steeds het middelste RSSI alarm (2 piepjes).:eek:
    Toen de ontvanger eens gebonden aan de zender van een vriend. Meer dan 70 meter in range test mode....:rolleyes:
    In een helder ogenblik besloten zijn antenne eens op mijn module te schroeven en de boel weer terug te binden...
    Eveneens ruim meer dan 70 meter....:yes:
    Nieuwe antenne laten komen, er op geschroefd en problem solved.:thumbsup:
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hele stomme vraag:
    Hoe is het met andere toestellen?
    Als andere toestellen geen problemen geven, zou het puur toestel gerelateert moeten zijn...

    en vergis je niet in de zichtbaarheid van servoproblemen.
    Ik heb er ook eens een vliegtuig gehad die heel af en toe, in de lucht niet reproduceerbaar, een tik op de aileron gaf.
    rolde door, of schoot opeens tegengesteld
    In dit specifieke geval bleek het een servokabel in de vleugel te zijn, die door de originele bouwer te dun was gemaakt.
    ik had nieuwe servo's geplaatst...
    eerste vluchten doe je vaak rustig (iig, ik wel), en na een vlucht of wat begon het..
    bleek dat de servo net teveel trok voor dat kabeltje, en uitviel. tel later had hij weer spanning, en ging hij weer.
    waarom dat hij het meestal wel deed, en soms even haperde.. dat is de vraag.

    belast langdurig laten bewegen met een multimeter ertussen, toen zag je bij de langer durende bewegingen dat het voltage langzaamaan omlaag ging. tot het uitval punt, rond de 4 volt.
    nu is dat een multimeter..
    meet gemiddeldes, dus vandaar dat je die test alleen kan doen met minimaal 10 sec of zoiets doorgaande beweging..

    wat voor emcotec heb je trouwens?
    misschien trekt de elevator/aileron 1 van de poorten van de emcotec plat..
    of geeft de emcotec dan een melding?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het je ontvanger niet is dan zou het inderdaad je zender kunnen zijn maar het is een vreemd probleem.
    Om nou de regelaar te gaan vervangen lijkt me ook wel ver gaan.
    Het zou ook de Emcotec kunnen zijn.
    Zelf zou ik beginnen met een losse ontvangeraccu en dan de Emcotec er even tussenuit halen.
    Alle stekkertjes even loshalen en weer vastzetten en dan testvliegen.
    Als ie dan nog raar doet dan is het niet je ontvanger, accu of Emcotec.
    Misschien kan je een regelaar van iemand lenen (hoewel je bij een regelaar toch aan andere problemen denkt, dat het gas gaat stotteren of zo).
    En dan als laatste je zender.
    Ik zat eigenlijk meteen aan je sticks te denken, als daar een vuiltje zit of er gebeurd iets raars in de software dan krijg je dit soort problemen.
    Aan de andere kant dacht ik dat de Futaba FX32 hall sensoren in de sticks had maar nu ik nalees zijn het gewone simpele sticks, dus het zou wel eens in de sticks kunnen zitten.
    Maar ik zou eerst toch in het vliegtuig gaan zoeken.
    Een Futaba zender gaat niet zo snel kapot.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    @Bruno, kwam gewoon door de rangetest heen zeker 100m. Het model maakte niet de rolbewegingen die ze normal in de lucht maken.
    Echter omdat het niet repruduceerbaar is zegt het niet zo veel. Je gaat niet 30 minuten je model lopen rondbewegen met draaiende motor etc.

    @Student, heb nog niet voldoende met andere toestellen kunnen testen. Dat is natuurlijk wel een aardige indicatie. Als het maar 1x gebeurd met een ander toestel dan is het zeker de zender.
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Spanningsvoorziening is DSPI Mini.
    Echter het betreft een F3A toestel, gebruik heel weinig stroom. Zeker niet meer dan 50mAh per vlucht.
    Spanningsdippen door hoge belasting sluit ik uit.
    Aangezien ik Accu - Regelaar- Ontvanger al vervangen heb zonder resultaat, laat ik dat dus weg uit mogelijke oorzaken.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dan is dat het zeker niet.
    Kun je van het lijstje strepen.

    Succes verder!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  18. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    13
    Twee keer op de club meegemaakt: breukje in de kabel van de potmeter van de stick.
    We vonden het uiteindelijk door met open zender alles aan te zetten en dan de kabel te bewegen, we zagen dan spontane beweging van een servo.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je lid ben van een club vlieg dan een tijdje met een zender van een ander clublid.
    Dan weet je gelijk of het de zender is of de kist.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is het op 1 plek in de lucht of willekeurig?
    Ik heb wel eens aluminium folie om mijn ontvanger gedaan, de regelaar stoorde de ontvanger.
    Nu geloof ik dat het met 2.4 GHz niet meer uitmaak maar het kost niets om het te proberen.
    Heb je het ook met andere modellen?
     

Deel Deze Pagina