Korte vraag, electronische ontstekingen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 11 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Weet er iemand, welke modelbouw winkel electronische ontstekingen van het merk "CH-ignitions" verkoopt?

    Ik ben op zoek naar zo'n ding (ik moet specifiek dit keer géén RcExl hebben i.v.m. de vorm van de vervroegingscurve).

    Als iemand een goed exemplaar voor 1/4-32 pluggen heeft liggen waar hij vanaf wil, houd ik me ook aanbevolen....
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb er van HK van Pegasus, voor één cylinder en FTL voor een boxer.(ter info, ik verkoop de boxer onsteking eventueel wel)
    Wat is er zo speciaal aan de CH?
    Is de vervroeging dus niet van elke fabrikant ( ongeveer) het zelfde?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vervroeging is wel bij benadering hetzelfde maar het bereik van de vervroegingscurve niet:

    Als ik de specificaties van CH mag geloven, loopt bij CH de vervroegingscurve van 400 RPM tot XX?? RPM, met een hoekverstelling van goed 25 graden.(plm 3 voor TDC tot 28 voor TDC)
    De RcExl gaat van 1000 tot 4000 graden met een hoekverschil van 20 graden (8 voor TDC tot 28 voor TDC).

    Ik wil een projectje gaan doen met een "extreem langzaamlopende" motor, waarbij ik toch wel tot 500 RPM wil kunnen zakken.
    Met de RcExl gaat dat dus niet, want die valt bij lager dan 1000 RPM terug naar 28 voor TDC, en dan zal de motor nogal gaan bokken, danwel afslaan.

    Die Pegasus die jij hebt, is bij mijn weten ongeveer identiek (niet geheel, maar ik ken de verschillen niet) aan de RcExl.

    Ik kan eventueel ook uit de voeten met een simpel setje zonder vervroegingscurve (dan maak ik dat gewoon mechanisch) maar die setjes zijn meestal niet ontstoord want voor statische display modellen bedoeld.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of ontsteking twee keer per omwenteling laten vonken, waarbij één vonk niets doet? Zoals ontsteking van 2CV?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een eendmotortje vonkt ook maar één keer per omwenteling, hoor.... Maar het is twee keer per volledige arbeidscyclus waar je mee in de war bent.

    Maar dat doet een ontsteking zoals ik zoek, reeds van zichzelf.
    Als ik de boel twee keer per omwenteling zou laten vonken, theoretisch zou dat moeten kunnen (de tweede vonk gebeurt dan op het einde van de uitlaatslag dus er gaat niks ontploffen of zo) heb ik wel reeds veel te snel al (bij 2000 toeren) de maximale vervroeging, en die maximale vervroeging bedraagt dan ook nog maar effectief 10 graden in plaats van 20... Dat gaat de motor opbreken als hij nog hoger in toeren moet (en ik denk dat ik bij dit projectje ergens rond de 3500 tot 4000 nodig te hebben...).

    Ik heb ook al even gekeken naar zelfbouwontstekingen voor statische motoren, maar buiten dat die setjes onbenullig duur zijn (duurder dan een RcExl setje), zijn ze ook niet geschikt voor RC gebruik (geen echte ontstoring).

    Ik ben op zich niet bang voor knutselen, maar ik probeer juist te kijken hoe ver ik kan gaan met wat je zo op de markt kunt kopen....
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar staan helaas nul specificaties bij over de vervroegingscurve.... En dan word het een pure gok....

    Tot nog toe weet ik maar van twee merken de specs, RcExl, en CH Ignitions. En van die twee komt CH het dichtst in de buurt van wat ik zoek.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik roep maar wat geks, maar is er met een arduino of zoiets niets te doen om de ontsteking te "foppen" wat de stand van de magneet is t.o.v BDP?
    Dus dat hij bij stationair draaien de sensor op een ander moment "ziet"eventueel schakelbaar?
    Niet dat ik verstand heb van arduino's ofzo hoor.......
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat zou een optie zijn... maar dan moet die programmering wel naadloos aansluiten bij de inwendige programmering.

    Vooralsnog heb ik in zo verre een oplossing in dat ik (dankzij Boris100) nu weet hoe ik de vervroeging kan de-activeren, dan kan ik daarna OF kiezen voor een mechanische timing, OF een externe vrij programmeerbare.
    Ik denk dat ik dat maar mechanisch ga oplossen, het gaat toch geen "high performance" toepassing worden....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ten overvloede, en ter informatie, net een e-mail van CH igintions gekregen, waarin bevestigd word dat ze hun ontstekingen gewoon kunnen leveren met (naar ik de indruk kreeg) iedere gewenste customized curve....

    Wellicht dat ik voor die optie ga, dat zou alle gekloot in één klap elimineren.
     
    serge pot en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina