Korte vraag: Waar is "Mylar" te koop?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 11 jan 2006.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Sorry,
    Het moet zoals al eerder in dit draadje vermeld 0,5mm dik zijn om enige stevigte te hebben.
    Dus de zeilen makers vallen af.
    Gert-Jan, jij nog in de business voor Mylar?
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Richard

    Ik heb nog wel een vacuum pompje liggen die mag wel voor 25 euro , het is een dubbel membraampompje en ik gebruik er zelf ook een voor mijn vleugeltjes.

    Ik laat hem altijd gewoon de hele nacht door draaien en dat gaat prima. En als je een klein stukje mylar nodig hebt kan ik je daar ook wel aan helpen. Ik heb geen meters er meer van liggen maar klein stukje kan ik wel missen.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jan-Hein,
    Tks voor het aanbod, maar ik zoek een wat completer systeem als de pomp alléén.

    Een stukje Mylar zal niet werken, ik wil de vleugels van de ST gaan glassen, koorde een kleine 60cm, lengte iets van 150cm....
    Niettemin ook hier bedankt voor het aanbod.
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik zal het wel niet snappen, maar als je gaat glassen dan gebruik je het Mylar dus als alternatief voor glasvezel?
    Dan is spinnakerdoek toch sterk genoeg? en anders kun je met meerdere lagen werken.
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Thieu,

    Nee, het Mylar gebruik je als tussenmateriaal (tussen het plastic van de "luchtzak" en de glasvezel/epoxy) om de glasmat aan te drukken, zodat de buitenkant al mooi glad is ipv dat je het weefsel kunt zien.
    Scheelt je enorm veel gewicht en werk want je kunt in principe daarna gelijk gaan gronden/spuiten.
    Het Mylar is juist perfect want er hecht vrijwel niks op....
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Thieu,

    Zie deze post van Ron, daarin zie je volop Mylar liggen.

    [post57]

    Lijkt in geen velde of wege op spinakerdoek, hoor! ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Even een wild idee.

    Richard, je wilt deze methode toepassen om pinholes te voorkomen? En na het glassen nog spuiten etc? Als je de mylar techniek volledig toepast en benut, dan kun je:
    1) glasvezel om een schuimkern brengen (waar kleine gaatjes/deukjes in zitten die nadien niet meer tegen komt vanwege de dikke mylar)
    2) Verf op de in gewaxte mylars spuiten zodat je na het baggen geen werk meer hebt.


    Als in jouw geval de ondergrond glad is, en je later gaat verven, kun je wellicht consessies doen aan de stijfheid van mylar. Met andere woorden, een strook dikke schilders folie zou ook wel eens kunnen werken. Mits je de vacuumzak zonder rimpels om je kern weet te zuigen. Dat zou je proefondervindelijk vast kunnen stellen. (alles wat onnodig uitsteekt, zoals rudderhorns, zorgt dat de zak gaat rimpelen.)

    Nog wat: als je koorde van de ST zowat 600mm is, dan loop je het risico dat de mylar van 600mm breed te kort is om het dikke profiel te volgen.

    De kern van de ST vleugel is waarschijnlijk 'piepschuim'? Dat kun je bij lange na niet vol vacuum zuigen. Het kan dan zo zijn dat de mylar het profiel niet zo ver kan volgen als je zou willen. Ook een expirementje waard.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Berrie,

    Het gaat in feite om twee vleugelsets.
    a/ wil ik de "oude" ST opknappen, de Orastick begint slecht te worden, met name aan de onderkant. Deze vleugel heeft al ingelijmde (flap) scharnieren die ver uitsteken, dat gaat een probleem worden, ja.
    b/ de nieuwe ST heeft nog "maagdelijke" vleugels, uiteraard ingedekt met Abachi, en ik wilde dit procedé uitproberen voordat ik er in ga hakken.
    Op zich is het niet erg dat de folie/glasmat niet overal komt, ik zal ongetwijfeld op een aantal plaatsen gewoon op de oude manier moeten werken.
    Ik hoop alleen dat de winst te halen is uit het feit dat de grootste oppervlaktes slechts één bewerking, cq, laag, nodig hebben.
    Mijn grootste zorg is dus het gewicht.

    Het klopt dat de ST een hele lichte Styro soort heeft, de korrels zijn de grootste die ik ooit gezien heb in modelbouw toepassingen. En ik was me dus al bewust dat een te grote onderdruk de hele zaak zou kunnen beschadigen.... Ik vermoed dat 0,8abr al voldoende onderdruk is.

    Als ik het vacumeren te omslachtig ga vinden, dan kan ik altijd nog een wat dikker plastic gebruiken, daar overheen bvb 1mm triplex, dan de kappen erover en verzwaren.
     
  10. robertje-11

    robertje-11

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Bathmen
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    19 cm breed en een 400m rol . :confused:

    Mvg johan
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    En geen 350mu dikte, maar max 26mu. Dat is veeeeel te dun!!!
     
  13. robertje-11

    robertje-11

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Bathmen
    Okee, sorry. Het was maar een suggestie. Had nog nooit gehoord maylar. Het bedrijf is van een bekend iemand dus dacht misschien hebben jullie er wat aan. Helaas. Heb er zelf ook niet echt verstand van ;)
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb nu een 5m (100 cm breed) stuk besteld van 0,35mm dik. Dat lijkt me leuk werken.
    Ik heb nu de eerste tests gedaan met dat hele dunne spul. De lossing van epoxy is prima, maar je moet er een stevige vlakke "aandrukplaat" achter zetten.
    Tevens die ene vacu pomp erbij gedaan :)

    https://www.carbonwinkel.nl/Details/595/PET-folie-Mylar-®-A-350.html (zelfde assortiment als R&G, maar iets goedkoper op sommige dingen.

    Het is leuk werken, als ik door de aanloopfase heen ben zal ik wel wat posten.
     

Deel Deze Pagina