Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Het aanbrengen van de Webbing.
    Een tijdrovende bezigheid.

    upload_2018-2-2_18-8-26.jpeg

    Deze fase zal mede bepalend zijn voor de rigiditeit van de vleugel.
    Aan de wortel tot rib 5 triplex aviation.
    Verder 3 mm hard balsa tot aan rib 13.
    Vervolgens tot rib 22 2mm hard balsa om dan verder tot rib 28 1.5 mm medium balsa.
    De stukken zeer zorgvuldig lijmen.
    Eerst contactvlakken instrijken met lijmverdunning (water).
    Laten intrekken en vervolgens nogmaals rijkelijk instrijken met lijm.
    Geen mm 2 onbenut laten.

    upload_2018-2-2_18-15-47.jpeg
     
    jve, ISOLA2, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    mooi bouwwerk hoor!
    Waarom bouw je de vleugel op zijn kop?
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Valse aanvalsboord van 3 mm hard balsa aanbrengen.

    upload_2018-2-3_12-57-52.jpeg

    Nadien onderkant vluchtboord aanlijmen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik vind dit handiger.
    Zeker wanneer het een evolutief vleugelprofiel betreft.
    Van een E 207 naar een selig 3021 profiel.
    Moest het over een platte onderkant gaan zou ik opteren voor de klassieke opstelling.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Even een vlerk aan romp passen.

    upload_2018-2-4_12-29-18.jpeg

    De wortelovergang na checken.

    upload_2018-2-4_12-31-54.jpeg

    Ziet veelbelovend uit.

    upload_2018-2-4_12-33-14.jpeg

    Ik had reeds aan rompzijde enige overschot ingecalculeerd.
    Dit zal mij in staat stellen een mooie overvloei uit te schuren.
    De opening aan rompzijde is er om de tweede pen in te lijmen.
    Wordt finaal toegedekt.
    Maar dit is voor later.

    Mvg,
    Aurectar.
     
    E.hof, serge pot, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Waar de vluchtboorden de wortel raken moeten vulstukken aangebracht worden.

    upload_2018-2-7_15-34-12.jpeg

    Deze worden egaal met de rib - einden geschuurd.
    Er hangt nog overal papier aan de ribben.
    Dit wordt binnenkort waar mogelijk verwijderd.
    Nu, stap voor stap, zo gaan de paarden.
     
    jan brilman, serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Bouwstop afgelopen.
    Reden radiostilte is het feit dat Aurectar op minder stabiele omgevingen verbleef
    met kinderen en kleinkinderen in hoger gelegen delen van Europa.

    upload_2018-2-24_10-48-21.jpeg

    Ondertussen werkzaamheden hervat.

    upload_2018-2-24_10-50-14.jpeg

    Begonnen aan montage linkervleugel.
    Waar ribben de valse aanvalsboord raken kleur ik met zacht podlood de rib oppervlakte zwart. (zie foto)
    Dit gekleurde deel impregneer ik vervolgens met houtlijm.
    Dit is een handig iets bij het schuren van de valse aanvalsboord in profiel.
    Een hulpmiddel om te weten wanneer je moet ophouden met schuren.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Bruno van Hoek, serge pot, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Weer wat geleerd
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een truc om te onthouden :)
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Voor wat mij betreft, mijn ogen zijn niet meer wat ze dertig jaar geleden waren.
    Dus, hulpmiddelen zijn geboden.
    En dit is er één van.
    Kwestie van inventief te anticiperen.

    Wat ik deze keer ook terug heb kunnen vaststellen is dat wanneer je een tekening op papier maakt de tekening soms de nijging heeft van af te buigen.
    Het betreft geen grote afwijkingen, daar niet van, maar je houdt het best in de gaten.
    Ik had dit al vastgesteld bij de bouw van de Mucha-Standaard en nu had ik het weer.
    Op 1.70 m een afwijking van 1.5 mm.
    Had ik weerop tijd gezien.
    Een bijsturing was geboden.
    Oorzaak is waarschijnlijk de temperatuur of luchtvochtigheid.
    Niet dat dit het vlieggedrag van je toestel bepaald maar ik hou het liefst zo recht mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
    serge pot vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tekening behandelen met plastiK-spray? Of ouderwets met olie kliederen?

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Je weet het mooi te zeggen! . . . :thumbsup:


    jan.
     
    aurectar, flymax en DirkSchipper vinden dit leuk.
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Alle onderdelen eens samengevoegd.
    Het begint er stilaan op te gelijken.

    upload_2018-3-8_18-15-36.jpeg

    Er moet nog heel wat gebeuren.

    upload_2018-3-8_18-16-24.jpeg

    Maar de ruwbouw krijgt vaste vorm.
    Mijn eerste indruk is dat alles mooi in kruis staat.
    Dit op zich al een hele voldoening.

    upload_2018-3-8_18-17-30.jpeg

    Veel verbeelding hoeft er niet om hem reeds op het terrein te zien.

    upload_2018-3-8_18-20-4.jpeg


    upload_2018-3-8_18-23-59.jpeg
     
    SRS, serge pot, ISOLA2 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Alvorens de Alu-buizen definitief in vleugel en romp te bevestigen met epoxy wordt nog
    eens grondig nagemeten of alles mooi pas staat.

    upload_2018-3-11_12-27-53.jpeg

    Voor dit meetproces gebruik ik twee rechte buizen en één staaf verenstaal.
    De verenstalen pen komt op het stabilo platform en de overige buizen komen
    op het canopyvlak en wortelribben romp.

    upload_2018-3-11_12-31-14.jpeg

    Dit stelt mij in staat visueel de afwijkingen in kaart te brengen.
    Zo heb ik een afwijking vastgesteld in hoofdboring rechterkant romp.
    Het scheelde maar een muizenkloot, maar toch.
    Een paar stoten met kattestaartvijl en wat houtlijm hebben dit euvel opgelost.
    Nu zit alles perfect in kruis.

    upload_2018-3-11_12-34-56.jpeg

    Blijkbaar een banale operatie maar toch onontbeerlijk.
    Want eens de buizen ingelijmd is de zaak beklonken en is er geen weg terug.
    Met andere woorden, beter voorkomen dan genezen.
    Als er in dit geval nog genezen aan te pas zou komen.
     
    SRS, serge pot, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dit is time well spent.


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen weer wat verder knutselen.

    upload_2018-3-16_11-29-3.jpeg

    Onderkant vluchtboord voorbereiden.
    Tussen elke rib een kleine webbing aanbrengen.
    Vervolgens alles mooi in profiel schuren.

    upload_2018-3-16_11-31-55.jpeg

    Eens dit voor mekaar wordt de bovenkant vluchtboord aan gelijmd.
    Mooi aandrukken met loodstaven en 24 uur laten uitharden.
     
    ISOLA2 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog meer off-topic maar ik kan het niet laten; dit toestel vliegt nog steeds en ik ben er sinds vandaag mede-eigenaar van :)

    [​IMG]
     
    MaartenX, Bruno van Hoek, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gaaf Arjan! Heb je er vandaag ook op gevlogen?
    Wij hadden flink thermische omstandigheden bij het sleeptreffen.....
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, niet met de Ka-6. Wel Junior en Ls4. Halverwege de middag was het enorm thermisch tot 1100 meter.
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina