krijg me accu niet meer opgeladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Cees van de Vendel, 4 jul 2004.

  1. hallo,
    ik had een keer een auto 12 v lamp gemaakt om hem te ontladen en nu krijg ik me accu niet meer opgeladen. heb trouwens ook een.......lader ga nog een keer nieuwe kopen maar hoe krijg ik hem nou weer opgeladen??
    groeten Cees
     
  2. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Als een accu te ver ontladen is dan heeft de accu een heel erg hoge interne weerstand waardoor de lader de accu niet meer 'ziet'. Ik lostte dit altijd op door even met een flinke voeding heel even stroom op beide polen te zetten zodat er weer iets stroom in de accu zit waardoor de lader hem weer ziet. Let hierbij wel op de polariteit -> + voeding op + accu en - voeding op - accu.

    Mark
     
  3. hmm snap het niet helemaal maar heb nu simpel 3 ampere ladertje binnekort robbe pwerpeak 3 sport daar moet wel een voeding op. maar wat moet ej doen?
     
  4. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Je moet de accu even een stukje 'opladen' zonder de lader te gebruiken. Wat je doet is een normale netvoeding van bijvoorbeeld 12 volt en een paar ampere gebruiken en dan eventjes 1 a 2 seconden de + van die netvoeding op de + van de accu. Bij de min uiteraard net zo. Doordat je accu dan weer een kleine spanning krijgt ziet de lader de accu weer en kan je de accu weer normaal opladen. Overigens moet je dit zeker niet te lang doen want dat is niet goed voor de accu. steeds 1 of 2 seconden de voeding erop totdat de lader hem weer ziet en dan weer normaal gaan laden.

    Mark
     
  5. oke bedankt na de vakantie koop ik toch die lader dus dan ff proberen samen met me vader.
    groet Cees
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Welke lader wijgert te laden?
     
  7. ansmann act 28 joost
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik vraag me af of deze lader de accu wel 'ziet'.

    Laadt je lader echt niet, of lijkt je accu leeg na het 'laden' ?

    Wat is de spanning die over je accu staat?
     
  9. hmm kan ik niet zien het is deze lader
    [​IMG]
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je hebt veel kans, dat de accu een te lage spanning heeft en dat de lader dat als een kortsluiting ziet. Zoals Markw al opgeeft, zou je de accu eigenlijk een stroomstoot moeten geven (advies is altijd 4 Ampere gedurende 10 seconden). Als je geen gestabiliseerde voeding of een 3A lader voor een schaal 1 : 1 auto hebt, kun je ook de autolamp in serie met je accupakket aansluiten op de Ansmann lader. De lader ziet dan geen kortsluiting en met een beetje mazzel komen je accu-cellen weer tot leven.
    En als dit niet lukt, dan wordt het weer krantenlopen, maar daarover hebben we al genoeg ge-oh-d in een ander draadje...
     
  11. hee heb al genoeg geld hoor corrien maar daar praten we niet meer over

    maar hoe kan je 2 dingen tegelijk op je lader zetten of begrijp ik het verkeerd
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laadsnoer-min gewoon in de lader, accu gewoon aan het laadsnoer.
    Laadsnoer-plus niet in de lader, maar aan de autolamp; de andere aansluiting van de autolamp aan de lader. Het is maar voor tijdelijk, dus met een los draadje zal dat wel lukken. Accu en lamp staan nu in serie, de lamp zal wel wat licht gaan geven (lader geeft 3A, autokoplamp wil eigenlijk wat meer stroom zien en brandt dus niet helemaal fel). Deze constructie een aantal minuten zo houden, daarna de lamp verwijderen en de accu normaal aansluiten.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het is ook mogelijk dat de platen in de accu met een laagje loodsulfide bedekt zijn geraakt. Dat gebeurd als je een loodaccu te ver ontlaad en dan te lang laat staan voordat je hem weer oplaad.
    Dit effect is onomkeerbaar dus kan je die accu dan wel weggooien.
    Loodaccu's NOOIT te ver ontladen en altijd DIRECT weer opladen als ze leeg zijn.
     
  14. het is een sanyo 2000 ni-cd 7.2 stick pack
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Tja, dat had je niet verteld. Je begint met een 12V auto lamp dus dacht ik aan een 12V loodaccu. Klein foutje van mij :oops: .
     
  16. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Doe zoals corrien zegt, heb ik ook goede ervaringen mee, echter gebruik ik in zon geval zon vierkante, dikke weerstand. Zelfde effect als een autolamp. (ps, een simpel multiladertje kan ook uitkomst bieden.... die ziet geen accus, die meet geen weerstand, die pompt alleen electronen rond :wink: )

    Groeten
    Monkey
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    je bedoelt elektronen hoop ik? :twisted:
     
  18. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -

    :oops: tsss... idd..... hebt veranderd :lol:
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    In principe is de accu eigenlijk al overleden. Maar als hij dan toch stuk is dan maakt het eigenlijk niet uit om nog even een laatste redmiddel toe te passen. Dit moet je eigenlijk nooit doen, maar stuk is stuk en stukker dan stuk kan niet! Ik heb een 9.6 volt accu van mijn video camera, een nicad en deze was compleet leeg toen ik hem weer wilde gaan gebruiken. Laden was er ook niet meer bij dus nood breekt wet! Eerst even de lab voeding opgeschoefd naar 30 volt en er liep geen stroom. Toen heb ik even de polen verwisseld met 10 volt op de klemmen. Toen liep er 3 amp. Hierna heb ik hem weer goed aangesloten en begon bij 10 volt er een stroom te lopen van 50 MA. Na ongeveer een kwartier liep de stroom op naar 750 MA en heb hem toen weer aan de gewone lader van de camera gehangen. En zie daar de volgende dag was hij weer helemaal gebruiksklaar voor de werkschepen dag. Na enkele weken gelegen te hebben heb ik nog even de spanning gemeten en had nog bijna 10 volt over de klemmen staan. Het lijkt dus goed gegaan te zijn en uiteraard moet je dit soort kunsten niet te vaak uithalen!

    Groetjes Hans.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo



    op het werk hebben we van de Epistolen om de ellende vast te zetten
    soms lagen die accu's wel weken helemaal plat in een kast en deden ze het ook niet meer

    dan zette ik een lamp in serie en hing die accu op een autobatterij en liet ze zo een minuut of 10 hangen
    dan gingen ze weer in hun speciaal door de leverancier geleverde lader en deden ze het weer

    sportieve groeten raf
     

Deel Deze Pagina