KromHout!

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pieter M, 2 feb 2017.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    HI Allemaal,

    kan het niet laten, d'r komt nog een Clipped Wing Cub bij,van het Goldberg voormaat/type.194 x 122 13 cc enz enz.Nu heb ik een dosis hout besteld waarvan 75% van het rond 6 en 8mm beuken en vierkant 10x10 balkje vuren, zo krom als een hoerentoeter.(dronken H-loper).
    E.e.a. gestoomd, genat, gedroogd, gebogen gedit en gedat. Het lijkt goed te gaan maar echt strak recht heb ik het (nog) niet, tevens het loopt weer terug in oude vorm door onze geweldige centrale verwarming? (droog)! Paren 2st 10x10 zijn/waren extreem krom, 2 beuken meer een S bochten, 1 st 10 x 10 scheluw en S bocht. 2st 10 x10 lopen gewoon in een grote radius/bocht. Ander lijken meer op kachel hout.

    Okay kan alles er nu gebruikt worden?(na al dat gestoom,wateramoniak, lijmklemmen etc etc)met een beetje lichte druk gaan de kreukels er nu wel uit. Maar ja,wat gebeurd er tijdens lijm drogen/montage? Mijn Sig1/4 Cub (perfect hout trouwens) heeft een beetje een Warp aan de rechtervlgl door de beplanking montage,(Mea Culpa) dat wil ik nu voorkomen. Kan eea op een slimme wijze gemonteerd worden zodat de vervormingen elkaar opheffen. Maw zo min mogelijk effect hebben op de vorm van de vleugel.Ik heb een artikel gelezen dat je de radius van twee kromme balkjes z.w.z. "Niet" paralel monteert boven elkaar maar juist tegen overelkaar, (de eene balk trekt omhoog,de ander omlaag t.o.v. vleugellengte.Ik heb het nu even over de hoofdliggers. Het is 10 x 10 hout balkje welke dosse, kwartiers lijken gezaagd, 1 lat is zelfs diagonaal ge-zaagd. Ik had dit zelf nooit gekocht, maarja webshop's he money money money after sales after sales!. Wat is wijsheid?? Terug sturen naar webshop?
    Wat is jullie ervaring??
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2017
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Leuk is het natuurlijk niet al dat kromme hout, maar mijn ervaring is, dat de kromming er door de constructie (spanten, ribben, driehoeksverbindingen) van het vliegtuig vaak uit gaat. Met name als je twee kromme latten tegenover elkaar kunt zetten, zodat ze elkaars kromming tegenwerken. Bijvoorbeeld een boven en onderligger, die met webbingen aan elkaar worden verbonden. Je hebt tijdens de bouw vaak wel een paar extra kopspelden nodig om de boel gefixeerd te houden tot het gelijmd is.
    Een warp in een ingedekte vleugel zal eerder veroorzaakt worden door het scheef vastlijmen van de laatste indekking, dan een spant die zelf iets krom wil gaan staan.

    Onderschat ook niet de buigkracht die de folie op de latjes gaat uitoefenen, als je het vliegtuig straks gaat bespannen. Daar zorgt de constructie ook voor, dat dan niet alle latten helemaal krom gaan staan.

    Als een vuren/beuken lat echter getorderd is (roteert om zijn eigen as), dan gooi ik hem wel weg. Die krijg ik niet makkelijk genoeg in positie met kopspelden.

    Succes met de bouw!

    [edit] de diagonaal gezaagde lat zou ik over twijfelen of ik hem zou gebruiken, als de nerf meer dan 10 graden scheef loopt.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    diagonale nerf.. wegwezen dat ding.
    de sterkte van zo'n lat komt door de rechte nerf. loopt de nerf uit de lat, scheurt hij daar vrij simpel.

    Korte, niet kritische stukken kun je het gebruiken.
    doorlopende ligger absoluut niet.

    Die kromme balsa planken..
    ik ben het met bovenstaande eens, dat een vleugel scheef raakt door scheef vastlijmen.
    Dit kun je soms met de folie nog herstellen.

    maar, zijn ze echt heel erg krom, blijf je die hobbels toch wel een beetje terugzien in het oppervlak van je vleugel.
    De ribben en de folie verminderen e.e.a. natuurlijk wel.. maar als het echt krom is, blijft het te zien voor een scherp oog.
    Of je die planken gebruikt, zul je dan zelf moeten bepalen.
    sterktetechnisch maakt het iig niet uit.
    en voor de rechtheid van de vleugel ook niet.


    tipje.
    Als je hout besteld, probeer dan zelf in de winkel je planken uit te zoeken.
    Weet je vrij zeker dat je werkelijk goed bruikbaar hout hebt om mee te bouwen.
    persoonlijk vind ik het vrij irritant als je voor een hele stapel hout iedere plank op voorhand in moet delen om de onvolkomenheden ze ver mogelijk weg te werken..

    goede planken kosten immers net zoveel..
     
    pieter M vindt dit leuk.
  4. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Tja had il ze zelf maar uit kunnen zoeken.Dacht dat ik Hi te WW wel kon vertrouwen?
    Kan ik ze een beetje klam verlijmen?
    Bedankt zover.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kun je ook.
    alleen pakt hij ze ook wel eens gewoon van een bundel uit de levering, en samengepakt zijn ze wel recht.
    In veel gevallen maakt het ook niet uit.

    Maar een nieuwbouw, en lange rechte vleugel maakt het wel uit..
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn ervaring is dat als hout eenmaal krom is, het met name voor de delen die constructieve stevigte geven, niet meer te gebruiken is.
    Stoom het kaarsrecht en na een week is je gebouwde vleugel toch een beetje krom.
    No matter hoe je vervolgens aan die vleugel stoomt, hij gaat steeds weer krom.
    Vind ik ook een beetje de makke van veel bouwdozen, nog afgezien van de soms lachwekkende prijzen die gevraagd worden voor een beetje in de vorm gesneden hout....

    Je merkt het vaak al als je uit een plankje een lat snijdt. Plankje was recht, maar zodra de lat los is, springt deze in een bocht.
    Wat ons vaak hielp was de lat/balk of wat dan ook, te ruim uitsnijden en daarna op nieuw met de lineaal precies recht op maat maken. Dan bleef, ook na montage, alles meestal jaren recht.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Zoals reeds gezegd, met krom hout is het heel lastig om een recht vliegtuig te bouwen.

    Goede kwaliteit en licht balsahout kun je kopen in Waalwijk bij de bekende hobbywinkel tegen zeer redelijke prijzen. Het hout is altijd mooi recht waardoor het makkelijk te verwerken is. De winkel stuurt het ook op, je hoeft de deur niet uit.

    Natuurlijk kun je balsahout nog goedkoper kopen in een echte internet-shop. De kwaliteit is echter bijna altijd veel minder, vaak is het hout ook loodzwaar.
    Kwaliteit kost echt nog steeds geld. Dat geldt voor heel veel modelbouw producten.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat vermelde hij al, daar kwam zijn hout vandaan..
    Alleen via internet, niet zelf bekeken.

    Daarom, in een pak (zoals het binnenkomt bij een winkel) is het vaak niet te zien, los in het schap wel
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Dat verbaast mij zeer. Ik heb er al heel vaak balsahout besteld via internet, altijd van prima kwaliteit.
    Even telefonisch contact opnemen, dan is het zo opgelost.

    Grt

    Arnoud
     
  10. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Het balsa is uitstekende qualiteit!
    Het gaat om de Vuren vierkant 10x10en beuken 6&mm rondhoutjes.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2017
  11. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Eerlijk is eerljjk heb nieuw rechte latjes opgestuurd gekregen.
    Perfekt!!kennelijk kan het dus wel?
    Prima srvice!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed te horen dat de leverancier het opgelost heeft!

    Een handigheidje: als je in plaats van 1 stuks 10 x 10 mm, nu 2 stuks 5 x 10 haalt, ben je van twee dingen zeker:
    A) ALS het krom is is de kromming altijd haaks op de platte kant, en
    B) je kunt ze tegen elkaar lijmen zodanig ingespannen, dat het resultaat altijd kaarsrecht is.

    Dus hoewel het een haartje extra werk is (niet eens zo heel veel), als je je houtleverancier niet vertrouwt om recht hout te leveren, beter op die manier bestellen.
     
    pieter M vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina