Kuhlmann Riva Ariston 1,13m

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Risseeuw, 18 jul 2017.

  1. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo mede modelbouwers, laat ik beginnen om mij even kort voor te stellen. Ik ben Lex Risseeuw, 64 jaar oud en al tientallen jaren actief als bouwer en vlieger van modelvliegtuigen, waarbij ik me voornamelijk heb toegelegd op (semi) schaalmodellen.

    Sinds vorig jaar zijn wij, mijn vrouw en ik, verhuisd naar het mooie Haarlem en wonen nu direct aan het Spaarne, een prima plek voor bootjes. Aangezien vliegtuigen niet echt goed meer passen in mijn nieuwe bouwhokje en ik bootjes ook altijd leuk heb gevonden heb ik besloten om me nu hier op te gaan toeleggen.

    Ik heb al ruimschoots rondgeneusd op het scheepsmodelbouwforum en heb gemerkt dat er hier ongelooflijk veel expertise aanwezig is, dus dat komt goed.

    Mijn eerste project wordt een Riva Ariston van Kuhlmann Modellbautechnik in de maat van 1,13m wat neerkomt op een schaal van ongeveer 1 op 6. Ik heb altijd al bewondering gehad voor de prachtige lijnen van de verschillende Riva modellen en aangezien ze in schaal 1 op 1 wel heel erg duur zijn wordt het een model. Hoewel het werken met hout mij niet vreemd is zal ik ongetwijfeld gedurende de bouw tegen een hoop vragen en problemen aanlopen met name op het gebied van de aandrijving maar ik ben ervan overtuigd dat ik hier zeker geholpen zal worden.

    De spanten- en beplankings-set zijn inmiddels besteld en hopelijk worden ze snel afgeleverd. Ik ben in ieder geval van plan om voor het opbouwen van de kielbalk, spanten en stringers voornamelijk watervaste witte houtlijm en cyanoacrylaat (Pascofix) te gebruiken. Om het casco waterdicht te maken voordat de mahonie erop gaat, twijfel ik nog tussen G4 en lamineer epoxy. Adviezen in deze zijn natuurlijk altijd welkom

    Hierbij alvast een plaatje hoe zij zou moeten worden.

    Riva Ariston-001.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
    freekt en MikeMohawk vinden dit leuk.
  2. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Van de week kwam dan (eindelijk) de pakjes meneer met een grote platte doos vol met prachtig CNC gesneden onderdelen. Het ziet er allemaal prima uit!

    Riva Ariston-003.jpg
     
  3. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Begonnen met het samenstellen van de kielbalk waarna de spanten erop gezet konden worden. Na een dagje bouwen is het resultaat in de volgende plaatjes te zien. Ook het motorbokje is samengesteld. Alles past fantastisch. De volgende stap is het aanbrengen van de stringers. Deze zal ik wel nat moeten maken om met name bij de boeg de contouren te kunnen volgen.


    Riva Ariston-006.jpg Riva Ariston-009.jpg Riva Ariston-013.jpg Riva Ariston-011.jpg
     
    christiaan1997 en freekt vinden dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat ziet er al mooi uit, Lex.
    M.b.t. je vraag over de waterdichtheid: Als je de huid op de spanten hebt gezet, giet aan de binnenkant G4. Laat dat in alle hoekjes lopen en vervolgens uitharden.
    De buitenkant.... Weet ik niet. Ik twijfel of lamineer-epoxy het mooi mahonie niet aantast.

    Wat voor motor komt er in, met welke schroef?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de echte mahonieboten en moderne vormen van houtbouw gebruiken ze lamineer-epoxy.
    Ik heb zelf infusie epoxy besteld, dat is dunner (ongeveer dezelfde dikte als G4, wat eigenlijk gewoon polyurethaanhars is) en volledig kleurloos, nadeel is dat het duurder is dan gewone lamineer-epoxy.
    Ik weet nog niet wat het resultaat zal gaan worden maar ik denk dat het mooier uitvloeit dan de dikkere lamineerhars.
    Na elke laag even opschuren en als alle porien dicht zijn en hij vrijwel glad is dan nog een keer ontvetten, schuren en een 2K kleurloze laklaag erop zetten.
    Dat is om te beschermen tegen UV straling, daar kan epoxy niet tegen.

    Maar ik ga de bouw volgen, succes!
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Lex,

    Altijd voor epoxy gaan. Zeker omdat het kleurloos blijft en het zichtwerk moet worden. G4 vergeelt en dat wil je niet na zoveel arbeid. Het is verstandig zowel binnen als buitenkant minimaal twee maal te harsen. Tussentijds goed schuren om vervolgens over te stappen op blanke autolak wat ook verkrijgbaar is in 2k lak voor extra slijtvastheid/sterkte.

    Het is van belang om net zolang door te gaan met lagen aanbrengen tot dat de nerf geheel dicht zit en dan bedoel ik liever teveel lagen dan te weinig om die mooie politoerglans en diepte van het hout te evenaren als bij de echte Riva.

    Tussentijds de lagen met fijn waterproof schuren waarbij de eindlaag ook met fijn waterproof geschuurd moet worden zodat de structuur van de spuitnevel er uit is. Daarna de eindlak polijsten met Commandant 4 en na polijsten met Autoglym paintrenovator, tot slot met Autoglym glans polish.

    Ik weet zeker dat je dan een spiegel van je houtwerk maakt, zonder stofjes of oneffenheden in je lak omdat deze er volledig uit gepolijst zijn.

    Succes!

    Groeten Paul
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan me herinneren dat bij de jachthaven waar mijn boot lag er een Boesch botenbouwer zat.
    Was aan het Nieuwe Meer in Amsterdam, een jaar of 25 geleden.
    Ik ben daar een paar keer binnen geweest en volgens mij, als mijn hersens nog werken, gingen er 16 lagen op.
    10 lagen epoxy en 6 lagen UV blokkerende blanke lak.
    Ik zal van de week eens die kant op fietsen, kijken of hij er nog zit.
    Boesch of Riva.. het ene is nog duurder dan het andere maar kwa ontwerp een beetje hetzelfde idee, hoewel ik zelf een Boesch zou kopen.
    Maar als hij er nog zit kan je daar eens kijken en vragen.
    Haarlem / Amsterdam is 20 minuutjes.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2017
  8. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Gert J,
    Deze botenbouwer zit tegenwoordig in Aalsmeer ik ben daar al een paar keer
    wezen kijken tijdens de bouw van mijn Riva. Ik heb telefonisch een afspraak
    met hem kunnen maken om te komen kijken.
    M.v.gr. Albertmobiel
     
  9. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Gert J,
    Deze botenbouwer zit tegenwoordig in Aalsmeer ik ben daar al een paar keer
    wezen kijken tijdens de bouw van mijn Riva. Ik heb telefonisch een afspraak
    met hem kunnen maken om te komen kijken.
    M.v.gr. Albertmobiel
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, de "officiële" dealer zit inderdaad aan de Kagerplassen.
    Daar ben ik ook wel eens geweest maar er komen daar te veel mensen met teveel geld.
    Daar zijn de prijzen dan ook naar.
    Ik ben nog niet op de fiets gestapt naar het Amsterdamse Bos maar ik heb wel de website gevonden van de bouwer van runabouts waar ik destijds met mijn boot lag.
    Dat zijn gasten die begonnen zijn met het echt bouwen van kopie-Boesch en Riva's.
    Het was geen nette werkplaats maar toen ik daar ooit naar binnenliep als 25 jarig figuur met een polyester speedboot was ik onder de indruk.

    Hier is de link naar de site.
    http://www.classicboatsamsterdam.com/

    En hun andere bedrijfje.
    http://www.woodcraftamsterdam.nl/index.php?site=1

    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2017
  11. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Iedereen hartelijk dank voor de adviezen betreffende het gebruik van epoxy of G4. Wat misschien niet helemaal duidelijk was is dat de vraag het waterdicht maken betrof, dus niet wat ik over de mahonie ga doen. Het vergelen van G4 is dus geen probleem omdat het niet in het zicht komt.:)

    @ Roel, aangezien dit mijn eerste bootje is en ik wat betreft boten nog niet erg thuis ben in het bepalen van de juiste motor denk ik dat ik nu voor safe ga en gewoon de aanbevolen motor, schroefas en schroef ga gebruiken. Dit is een TP 4060 630 kV met een 45 mm drieblad schroef.

    @ Gert Jan, dank voor de tips. Ik ga zeker een keer bij ze kijken.

    Vanavond nog een paar uurtjes aan het bouwen geweest en begonnen met het inlijmen van de stringers. Maakte wel een foutje :hammer:maar kon de zaak gelukkig nog los maken om het te herstellen.
    Morgenavond misschien de andere kant. Dan de kielbalk in lijn met de spanten schuren en kan de onderhuid erop.

    Riva Ariston-016.jpg
    Riva Ariston-017.jpg
    Riva Ariston-018.jpg
    Groet,
    Lex
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Je hebt geen tp 4060 nodig om een 45 mm drieblads schroef te laten ronddraaien hoor,redelijk overkill om daar zo'n beest aan te hangen om dit op schaalsnelheid te brengen
    Dat is ongeveer 3000watt continu of 6000watt piek

    Zou ook kunnen dat je wel zo'n groot type moet kopen omdat ze de kleinere inrunners niet in zulk een laag kv maken
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2017
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lex, dat ziet er al mooi uit!
    Zit er ook een tekening bij het model of moet je het gokken?

    Ik zou lekker G4 laten staan en de hele boot met epoxy doen.
    Epoxy is nog goedkoper ook.
    Voor de binnenkant en ook voor de buitenlagen, eventueel met een weefsel eronder, kan je deze gebruiken.
    https://shop.hp-textiles.com/shop/E...teme-1067/55min-Topfzeit--niedrigviskos-1083/

    Als laatste laag zou ik deze doen, die hars is UV bestendig.
    https://shop.hp-textiles.com/shop/Farben--Lacke/PUR-Decklack/625ml-PUR-Decklack-HP-PUR-.html

    Wat betreft de motor, ik lees dat ze op 3S varen, dan zit je op zo'n 7000 rpm aan de schroef.
    Gewoon het advies van Kuhlman volgen, dat werkt en hebben al veel mensen in hun boot.
    Zelf zou ik voor een buitenloper gaan maar dat wordt dan experimenteren.

    Maar.... ga lekker door met bouwen, het is nu al mooi!

    GJ
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lex, zonder accu-spanning zegt de Kv motorparameter weinig.

    The choice of the Kv motorparameter is only about matching voltage and rpm.(note: rpm is not power!)
    • The Kv motorparameter is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic.
    • A motor's Kv constant says nothing about ...
      • max.current and max. power a motor can handle
      • efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc.
      • Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
    • Motor/battery-current is proportional to voltage squared [​IMG][​IMG] and proportional to Kv cubed [​IMG] [​IMG][​IMG] ! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
      Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
    • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
      (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke [​IMG] ???")
      Another excellent explanation.
    • Motors have just one Kv, not e.g. Kv's.The motor Kv number is a physical quantity (like length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv = 630pm/volt.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is al meerdere malen verkocht door Kuhlman en hij verkoopt zelfs een complete aandrijfset voor dit model.
    As van Gundert, motor van Thunderpower en 43 of 45mm schroef, zal ook wel van Gundert zijn.
    Ze varen hem op 3S en dan vaart ie mooi.
    Hieronder het filmpje.
    En daaronder het filmpje dat ze hem met 6S varen, dat ziet er niet uit.





     
  16. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels zitten de stringers aan de andere kant er ook op. Nu voorzichtig de kielbalk in lijn met de spanten schuren en dan kan de huid van de bodem erop. Naar aanleiding van alle adviezen heb ik besloten om het casco inderdaad met epoxy te sealen voordat de mahonie erop gaat. Hoe ik de beroemde Riva glans op het mahonie krijg moet ik nog uitzoeken.

    @ Gert Jan, nee er zit niet echt een tekening bij maar ik heb een "Bauanleitung" gekregen, waar wel plaatjes in staan. Maar nog lang niet alles is duidelijk, ook omdat de kit hier en daar wel is veranderd ten op lichte van de beschrijving. Maar goed af en toe een mailtje naar Rainer Kuhlmann en dan kom ik er wel uit. En bedankt voor de filmpjes. De eerste had ik zelf ook al gevonden.

    @ Ron, hartelijk dank voor de uiteenzetting betreffende de Kv motor parameter. Ik kom uit de electro vliegerij en daar weet ik hoe het werkt. Echter het medium water is anders dan lucht en dat is nieuw voor mij.
    Als er op het internet informatie is betreffende bootlengte, gewicht, gewenste snelheid, motorvermogen, en schroef houd ik me aanbevolen. Ik heb nog niet echt iets kunnen vinden.

    Groet,
    Lex
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Al die info uit motoren voor elektro-vliegerij. (RCG power systems subforum). Water- of lucht maakt m.b.t. tot dat bericht van mij niet zo veel uit.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij bestaat er geen programma voor boten en ook geen database wat betreft motoren.
    Daarom, Kuhlmann heeft samen met die Wolfgang getest en daar kwam die motor uit met die schroef en 3S lipo.
    Hij vaart daarmee echt mooi, net niet volledig planerend en dat is schaalgetrouw, een Riva is een halfglijder en gaat in het echt ook niet zo hard, ik heb er ooit naast 1 gevaren op het IJmeer richting de oranjesluizen en die liep maximaal 70 km/u op mijn meter die redelijk klopte.

    In de sluis nog met de man zitten praten, er zat als ik me goed herinner een 200 pk V8 in.
    Achter mijn boot hing 140 pk maar ik liep 120, maar het geluid toen ie de motor startte, zo mooi!!
    Je hoorde nog net niet de kolk in de benzinetank.
    Ik zou er als ik jou was ook een geluidsmodule in zetten met het geluid van een dikke 8 cylinder.

    Ga nou door met bouwen... ik ben benieuwd naar de kwaliteit van Kuhlmann.
    De kits worden gefreest door Gunther Kreutzer en die heeft mij een aanbod gedaan voor een Kaiser K500 schaal 1:3.
    Daarom moet jij een beetje doorbouwen dan kan ik zien of die kit zijn geld waard is (ik heb trouwens geen idee wat de Ariston kost) maar ik vind 193 euro voor een Kaiser K425 bootje van 40cm een hoop geld.
    Dan moet het wel erg mooi zijn allemaal.

    Maar wat ik zo zie bij jouw foto's is de kwaliteit ook erg goed.

    Bouw ze!
     
  19. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dit is een geweldig inefficiënt aandrijfconcept,die mannen kunnen wel een mooie boot bouwen maar omdat te laten varen gebruiken ze een binnenloper tp 4060 op 3s,om aan 7000 rpm te geraken met 630 kv ,tja...op 3s!
    Daarvoor hebben ze bij tp die motor niet ontworpen hoor.
    Reken maar eens uit welke stroom er door die regelaar en connectoren moet lopen .

    Zou tenminste een nog lager kv kiezen om de amperages naar beneden te krijgen ,weet niet of dit bij inrunners nog veel lager kan eigenlijk of je moet er al 56mm formaten in gaan steken
     
  20. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Hallo Lex,fijn dat er weer een Riva Ariston RC in Nederland bij komt,ik dacht dat ik ongeveer de laatste was ,maar nu jij er bij komt ,heb ik weer wat om te vergelijken en misschien te leren.Ik ben vorig jaar bij Rainer in Bielefeld geweest om wat beslag te kopen en kennis te maken.Ik heb nu 3 Riva`s gemaakt,2x ariston en 1 Aquarama,alle RC. Op you tube staan de bouw reportages en het varen ,ook in het buitenland. rivaatje [7]
    Als je wil weten hoe het interieur gemaakt wordt,kijk dan op http://www.rc-modellbau-schiffe.de/...4dbf3bb2c0446e5e45c52fa7d6921ba77&boardid=131
    Mijn Riva Ariston weegt 11kilo,125 cm lang en wordt voort bewogen met een E-Flite,outrunner .526kv en ik kan planeren en volgas gaan[40 km].
    Ik heb voor het beslag en alles wat je nodig heb om de riva zo te krijgen als je eerste foto, alle adressen/sites en ik adviseer je om die glans van de foto te krijgen ,STANDOX klarlak spuitbus met 2K,te koop in Arnhem.Ik heb er ook nog een cabriokap op gemaakt.
    Schroom niet om te vragen ,kan ook via PB, succes Cor

    P8110005.JPG P8130008.JPG P8220035.JPG P4270019.JPG
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2017

Deel Deze Pagina