Kuhlmann Riva Ariston 1,13m

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Risseeuw, 18 jul 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een beetje laat, maar ik zou een dubbele kruiskoppeling tussen motor en schroefas zetten. Zodra er iets aan de rompvorm verandert gaat het wringen met als gevolg herrie en vermogensverlies. Om de motor te koelen zou je een "koelspant" in kunnen bouwen. Is een alu plaat met waterkanalen erin. Mooie boot trouwens! Gr. Klaas.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Lex
    Of je motor en je regelaar gekoeld moeten worden ligt helemaal aan het amperage wat ze voor hun kiezen krijgen.
    Dat is, net als bij vliegtuigen, een combinatie van spanning, rompvorm, motor, regelaar en schroef. De schroef van Raboesch zal niert zo gek veel amperage vragen; zet je er een tweeblads race-schroef op, zal het opgenomen amperage waarschijnlijk hoger uitkomen.
    Je kunt dat het beste beoordelen door je model in het water te leggen, aan de achterkant vast te maken met een stukje touw, ergens een amperemeter op te nemen in de stoomkring tussen accu en motor en dan meten. Kalm aan beginnen, om uiteindelijk bij vol gas te eindigen. Dan trekt de hele aandrijving het meeste stroom.
    En uiteraard moeten je motor en je regelaar die stroom wel fatsoenlijk aan kunnen.
    Laat de boot zo een tijdje draaien.

    Een paar simpele voorbeelden:
    Regelaar kan belast worden tot 40A.
    Motor trekt maximaal 30A op 14,4V.
    Met de Raboesch schroef loopt er (met stilgehouden model in het water op vol gas) 14A door de aandrijflijn.
    Motor en regelaar worden hooguit handwarm.
    Conclusie: geen koeling nodig.

    Met de tweeblads speedschroef loopt er 20A door de aandrijflijn.
    Motor wordt iets warmer, regelaar handwarm.
    Conclusie: je kunt overwegen om de motor te koelen, de regelaar hoeft nog niet.

    Er loopt 28A door de aandrijflijn.
    Motor is nu heet en doet "AU!" als je je vingers er op houdt. Regelaar is meer dan handwarm. Je kunt er even je vingers op houden.
    Conclusie: beiden koelen.

    Motorkoeling: Jan (Pompebled) is specialist motorkoeling; de koeling voor een BLbuitenloper bestaat meestel uit een aluminium of messing blok tussen motor en motorsteun waar twee waterleidingen doorheen lopen.
    De messingversie kun je vrij simpel zelf solderen uit twee platen messing waar twee messingpijpjes tussendoor lopen. Op de pijpjes plaats je flexibele slang waar het water doorheen stroomt.
    De aluminium versie is wat moeilijker; vaak massief. Jan weet daar meer van.
    De exacte vorm en opstelling is ook afhankelijk hoe je motor aan de motorsteun vastzit.
    Ik heb wel eens koelingen gezien die meteen motorsteun waren!

    De regelaar is makkelijker: er zijn sowieso fabrieksmatige watergekoelde regelaars, maar ook een niet watergekoelde regelaar kun je makkelijk watergekoelde maken:
    Kijk waar en hoe het koelelement loopt en zorg dat daar messing of aluminium leidingen strak aan vast zitten.
    Een optie is om ook een messing plaatje te gebruiken en daar een of twee messing leidingen op te solderen.
    Bij een regelaar met plat koel-element kun je het plaatje messing er rechtstreeks op lijmen.

    Bij het leggen van waterleidingen is een goed gedimensioneerde water pick-up belangrijk (geintegreerd in de bodem of er onderuitstekend) en je moet er goed op letten dat je geen lucht in de leidingen krijgt.
    De waterkoeling kan motor en regelaar in een circuit koelen. Welke als eerste gekoeld wordt maakt niet veel uit; dat ligt ook een beetje aan de plaats van de regelaar.

    Als het goed is moet de snelheid van de boot zorgen voor een goeie waterflow. Als je de uitlaten in de spiegel wilt hebben, zul je er vrijwel niet aan ontkomen om een pompje in te bouwen.
    Bij raceboten zit nl niet alleen de inlaat onder water, maar ook de uitlaat.
    Niet de druk van het water bij de inlaat, maar de zuiging van de uitlaat zorgt voor 70% van een goeie doorstroming van het water.

    Een luchtkoeling, waar Fuel Monkey naar verwijst is leuk voor een auto, maar in een boot minder handig.
    Je motor en regelaar zitten opgesloten in een dichte romp; je blaast dus alleen lucht rond en voert geen verse (frisse) lucht aan. (Sorry, Fuel monkey!)
    Bovendien: hoe wil je deze koeling monteren op een brushless buitenloper????
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Aanvulling:
    Met dit pompje heb ik prima ervaringen:
    waterpompje.jpg
    Te koop bij o.a. RC-point.
    Ik heb dit pompje als pomp om mijn motor te koelen en tevens bluspomp in mijn WSP-47 geplaatst. (Hartstikke luxe dus als je schip met water van dit scheepje geblust wordt: het is al voorverwarmd...:D
    Het resultaat zie je hieronder:
    19092762_1230808263695414_5382040409152248901_o.jpg
    Dit is de werking van het pompje op 7,4V... Uiteraard met een spuitmondje van 0,5mm, dus best wel een grote worplengte. Dat ziet er niet uit aan de achterkant van een mooie Riva. Maar als je de uitstroomopening ruim maakt, heb je een (of twee) mooie straaltjes uit je boot lopen...

    Verder nog een advies: als je een pompje in je koelleiding opneemt, neem er dan voor de pomp een filter in op.
    Makkelijk zijn de brandstoffilters voor RC-auto's: die bestaan uit twee delen, kun je uit elkaar schroeven en in die twee delen zit een metalen gaasje wat zand en andere troep tegenhoudt. Dt beschermt je pomp. Zoiets dus:
    brandstoffilter.jpg
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even wat zoekwerk gedaan... Voila: diverse soorten waterkoeling voor BL outrunners.
    waterkoeling1.jpg

    waterkoeling2.jpg

    waterkoeling3.jpg
     
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    -)veel brushless buitenlopers hebben een ingebouwde fan ,vooral diegene gebruikt in helicopters , als je hem niet hard belast volstaat dat meestal wel ( in een echte speedboot natuurlijk niet)
    -)gekoeld motorsteun : op de sites waar ze speedbootmateriaal verkopen , tfl-hobby.de , rcraceboats.de ,zal je wel een watergekoelde motorspant vinden
    -)zorg ervoor dat de uitlaat van je koeling niet onder de boot zit maar boven de waterspiegel zodat je kan controleren of er flow is
    -)eerst je esc koelen dan je motor , vermoed dat hier veel deellast zal worden gevaren dus dat pomje ga je nodig hebben om de regelaar voldoende te koelen
    -) dubbele kruiskopelingen ? sorry maar als die buitenloper vol open gaat wil ik wel eens zien of de stukken dan niet rond je oren vliegen ,zou voor volledig metalen exemplaren gaan
    maar eigenlijk had je er beter aan gedaan een vaste as te kopen voor speedboten ;daar is geen uitlijning nodig en wordt de motor via een vaste koppeling aan de as gezet ( hierboven is een foto te zien met zo'n systeem)
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  6. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Roel en Ben,als je op mijn foto`s kijk van de Riva ,is wat jullie zeggen allemaal bij mij erin en het werkt perfekt.
    Cor
     
  7. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Iedereen ongelooflijk bedankt voor alle adviezen. Ik ga in ieder geval koeling aanbrengen met behulp van een pompje, al is het alleen maar om de straaltjes uit de uitlaten :thumbsup: "better safe than sorry" .

    Wel alvast de zijkanten van de kuip aangebracht. Ik heb nu eigenlijk de rest van het houtpakket nodig om verder te kunnen dus een mailtje naar Rainer Kuhlmann hiervoor gestuurd. Tot op heden echter nog geen reactie.:(.

    Riva Ariston-051.jpg
    Ik ben ook alvast begonnen de eerst gangen mahonie op de huid te zetten om te kijken hoe dit ging, en het ging goed :banana:.

    Riva Ariston-052.jpg

    Groet,
    Lex
     
    strutter vindt dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Leuk, allemaal uit mijn boten...
    De derde is trouwens een regelaarkoeling, past precies tussen de aansluitingen van de printplaat en heeft het formaat dat de vermogensfets afdekt.

    Op de foto de aluminium koelplaat die ik in de M.A.S. gebruik; het doorboren van een plaatje aluminium van 6 mm dik met een Ø 3,2 mm boor gaat het beste in een vertikale boorstand en een goede klem.
    De uiteinden vervolgens opgeboord tot Ø4 mm en er dunwandige aluminium buisjes in gelijmd.

    Waterkoeling 01.jpg

    Tijdens de duurtests bleek dat er maar weinig extra koeling nodig was, dus dit voldoet prima.

    Groeten, Jan.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    :koud::p
    Daarom schreef ik ook:
    :feli:
     
  10. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    In afwachting van de reactie van Rainer toch begonnen om het achterdek erop te zetten. Heb hiervoor een tacker gekocht aangezien ik niet wist hoe ik het anders aan de buitenkant vast moest zetten gezien de sterke ronding van het dek met name aan de achterkant. Dit werkt trouwens perfect.
    Hieronder een paar plaatjes van het resultaat.

    Riva Ariston-054.jpg

    Riva Ariston-055.jpg

    Riva Ariston-058.jpg

    Nadat de lijm gedroogd was de nieten er weer uitgetrokken.

    Ik ben trouwens wel een beetje teleurgesteld in de reactiesnelheid van Rainer Kuhlmann, tot op heden nog niets gehoord over mijn volgende bestelling. De spullen die hij uiteindelijk levert zijn top maar de service en reactiesnelheid is wel een stuk minder. Ik lees op internet ook wel soortgelijke ervaringen. Maar goed we houden moed.

    Groet,
    Lex
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    Deze foto's zijn me destijds ontgaan, dus dan nu nog maar even; de stuwdruk van de schroef komt nu op de kruiskoppeling en de motorlagers terecht in plaats van op het eindlager van de uithouder.
    Op den duur (dat kan kort zijn, of iets langer) komt dit niet goed de kunststof delen van de koppeling zijn hier niet op berekend en zullen dit niet lang uithouden, de motorlagers zijn robuust, maar niet voor dit soort belasting.

    Óf je zet een vulbus tussen de prop en het eindlager van de uithouder (wel dikwandig materiaal gebruiken om vreten te voorkomen), óf je kort de schroefas in zodat de contramoer van de prop netjes tegen het eindlager draait (ring er tussen!).

    De laatste oplossing is ook beter voor het stuurgedrag; de prop zó dicht bij het roerblad zorgt voor een zeer direct stuurgedrag, op het agressieve af, bij voldoende gas en snelheid zul je de boot bij volle roeruitslag ermee op z'n dak kunnen varen...

    Bij mijn M.A.S. hangt het roer aan de spiegel en is de afstand tussen prop en roer ruim 70 mm, op volle snelheid durf ik daar nog steeds geen volle roeruitslag te riskeren...

    Ik zou wél wachten met het inkorten van de as tot na de testvaarten, zodat je zeker weet dat je die ruimte niet nodig hebt voor een waterkoeling aan de motorzijde (wat dus een langere as nodig maakt).

    Groeten, Jan.
     
  12. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Jan, bedankt voor deze waardevolle tip. Zo leer ik iedere keer weer meer

    Inmiddels zou de rest van het houtpakket komende week geleverd moeten worden. :)

    Ondertussen nog wel het luik voor de motorruimte gemaakt. Eigenlijk horen het twee luiken te zijn die scharnierend open gaan. Hier heb ik toch maar de makkelijke weg gekozen en er een luik van gemaakt.

    Riva Ariston-060.jpg

    Het past er wel netjes in. De sluiting zal ik waarschijnlijk met magneetjes gaan doen. Moet dan nog wel iets verzinnen om het eenvoudig te openen.

    Riva Ariston-063.jpg

    Groet,
    Lex
     
    Marc w en Klaas Schouten vinden dit leuk.
  13. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Hallo Lex,Rainer is een eenmanszaak met wat hulp,daarom duurt het wat langer.
    ik heb een foto gevonden van de onderkant van de Ariston ,die Andreas heeft gemaakt,hij bouwt alles voor Rainer
    Cor

    ariston romp.jpg
     
  14. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Ik kreeg trouwens vanmorgen een mailtje van Rainer dat de spullen vandaag afgestuurd worden :).
    Dus als het binnen is kunnen we weer verder.

    Groet,
    Lex
     
  15. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Het is door alle andere beslommeringen alweer een hele tijd geleden dat ik iets heb gepost. Maar de spullen zijn inmiddels binnen en ik ben alweer een stukje verder. Heb me bezig gehouden met het interieur en inmiddels de vloer en de voorkant pas gemaakt en ben bezig om dit in de verf te zetten. Ik heb gekozen voor lichtgrijs. Dit lijkt me het mooist bij het mahonie en het wit en petrol van de banken.

    Riva Ariston-068.jpg

    Riva Ariston-069.jpg

    Ook het hout voor de banken was aangekomen, echter in eerste instantie zonder beschrijving. Het zijn (om met Youp van 't Hek te spreken) heeel veel plankjes en ik kwam er ook niet helemaal uit, maar gelukkig heeft Rainer me van de week een aantal plaatjes toegestuurd, zodat ik ze inmiddels los in elkaar kon zetten. Zie de plaatjes hieronder.

    Riva Ariston-065.jpg

    Riva Ariston-064.jpg

    De achterste bank

    Riva Ariston-066.jpg

    Riva Ariston-067.jpg

    En de voorste.

    Het volgende klusje wordt het stofferen van de banken, iets wat ik nog nooit heb gedaan maar je moet alles een keer proberen. Ik heb in ieder geval genoeg materiaal gekregen dus een foutje moet kunnen.

    Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben (bijv welke lijm te gebruiken of waar in te knippen om de hoek om te gaan) hoor ik het graag.

    Groet,
    Lex
     
  16. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Tijdens vakantie aan het Comomeer diverse Riva’s zien varen, en nu begint het toch wel te kriebelen om zelf ook weer zo’n model te gaan bouwen. Hoe staat het met de bouw van deze kit? Excuses voor de ‘opgraving’, maar vind het jammer dat het verslag niet tot de voltooiing loopt :)
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niks mis met informatie opgraven, en in deze discussie zitten dus ook Riva-geÏnteresseerden en -deskundigen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2019
  18. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Ben ook wel benieuwd naar de verdere bouw van deze riva.Jammer dat veel bouwverslagen vaak dikwijls zomaar stoppen.

    :beer:
     
  19. Johan Kuijpers

    Johan Kuijpers

    Lid geworden:
    8 feb 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Alkmaar
    Zelf heb ik nog een tekening liggen van de Riva Aquarama in 3 schalen waarbij de grootste maat c.a. 90 cm is.
    Riva is en blijft een prachtig schip om te zien en vind daarom ook deze bouwtopic heel mooi.
    Complimenten voor hoe je er mee bezig bent.
     

Deel Deze Pagina