Rob zei:
Wie wil bv het sturen/throttel uitleggen voor een:
- langzame rol
De langzame rol is, mits goed uitgevoerd, een van de mooiste figuren om te zien. Het is een figuur waar bij je direkt kunt zien of iemand het sturen om alle assen goed door heeft of niet. Ze lukken namelijk zelden "toevallig" goed.
De rolsnelheid dient minimaal 5 seconden voor een 360 graden rol te zijn om het predikaat "slow roll" te verdienen.
Het stuurwerk is het gemakkelijkst te verklaren vanuit een aanverwant figuur: de vierpunts rol. Bij dit figuur maakt het toestel een 360 graden rol waarbij na telkens 90 graden rolbeweging gepauzeerd dient te worden.
Tijdens elke stap van 90 graden treed er een functie wisseling op tussen de hoogte en richtings roer kanalen. In de 90 graden knife edge positie dient het rudder om de hoogte vast te houden en het hoogteroer om de koers te bepalen. In de 180 graden rol positie (rugvlucht) zijn de koers en hoogte functie weer normaal, maar in omgekeerde richting. (Up=zakken en rechts rudder=bocht naar links.) 90 graden verder gerold bevinden we ons weer in de knife edge positie, maar dan op de andere zijkant en moet het rudder de andere kant op om op hoogte te blijven. Ook hier zijn de functies koers en hoogte wederom van plaats gewisseld. Als we vervolgens de laatste kwart rol van 90 graden maken vliegen we gewoon weer rechtuit.
Een langzame rol is in principe het zelfde alleen gaan de 4 afzonderlijke fasen van de 4 punts rol geleidelijk in elkaar over.
Truukje: Bij een langzame rol vanuit normale (rechtop) vlucht, eerst het rudder de andere kant van de rolrichting opsturen en in het laatste deel de zelfde kant opsturen als de rolrichting. Hoe hoger de snelheid, hoe minder correctie er nodig is en het is dus een figuur voor een flinke gas stand.
Veel succes.