Kunstvlucht figuren, hoe te sturen?

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
In de gevraagd afdeling effe aangetipt en bij het fotoalbum uitgebreid aan bod, de TOC te Las Vegas. Op die filmpjes zie je dat men figuren vliegt maar hoe stuur je vele van deze figuren. Een loop of rol gaat nog een wingover en andere eenvoudige figuren ook nog maar een flatspin of dat tuimelen om alle assen hoe doe je dat.
 
Ha, Theo.
Nog even oefenen denk ik, maar het gaat zo:
(1) Flat spin upright: Start als gewone spin, stall, vol up en rudder en rol dezelfde kant op. Daarna langzaam rol naar neutraal brengen of zelfs de andere kant ietsje op sturen. (bij teveel cross-over van rolroer valt ie uit de spin).
(2)Inverted flat spin: Start als gewone rug spin, stall(inverted), vol down en rudder en rol tegen gesteld. Daarna rol weer langzaam terugnemen of zelfs iets kruisen.
(3)Wingtip spin (ook wel knife edge spin genoemd): inside:(piloot word in de stoel geduwd) vol up en rol en rudder gekruist. Outside:(piloot hangt aan de riemen) vol down en rol en rudder zelfde kant op.

Kun je weer even vooruit.
 
Die normale flat spin zat ik dit weekend dus niet ver meer van af de rest blijft oefenen.

Go wat is die Ennu toch vergevings gezind best wel een leuke kist om dit alles mee uit te Proberen.

Konden we die kist maar eens vergroten en versterken zodat er we er altijd mee buiten konden vliegen. Toch eens tijd om hierover te brainstormen.
 
cool

hallo bert kan je mij die figuren ook ns leren ¿¿¿¿ dat lijkt me wel leuk want de super air is bijna klaar ik heb r een 8.5 cc tweetakt ingezet
 
Tuurlijk, Tom. Ik ben nu een beetje druk met indooren, dus dat word pas weer in het voorjaar. Je zorgt er toch wel voor dat ie dan nog heel is?
 
vanuit dit oogpunt - http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=41388#41388 - dan maar hier verder met het beschrijven van de mogelijke en onmogelijke figuren die we met onze modelvliegtuigen kunnen vliegen. Helaas ben ik op dit gebied ook nog maar een beginner :oops: die de basis figuren kent maar de meer gespecializeerde figuren nog niet.

Dus heren specialisten probeer eens om alle figuren die er zijn, te beschrijven met de stuurbewegingen die je moet maken. :worship:
 
@Bert: kun je bij die figuren ook nog iets zeggen over de vliegsnelheid/throttle?

Wie wil bv het sturen/throttel uitleggen voor een:
- langzame rol
- gecontroleerde stall turn met en zonder rudder (Holiday)
- rollende cirkel

Ik werp me op om een totaaloverzicht bij te houden dat straks in de op stapel zijnde FAQ afdeling kan komen. Ik destilleer dan de beschrijvingen wel uit de posts in dit draadje...
 
met veel uitslag op je roeren is een blender een van de vettere maneuvres.
vlieg recht omhoog, laat je vliegtuig stallen,gas dicht, neus naar beneden laten vallen met vol links aileron.
na 2 omwentelingen vol down en rechts rudder erbij.
je vliegtuig zal eruit zien alsof ie in een keukenmachine zit.
als je erg veel vertrouwen in je vleugelbevestiging hebt, kan je het ook volgas doen. :lol:
als ie in een blender naar beneden valt (hij valt erg snel!!) kun je door langzaam rechts weg te sturen over gaan in een mooi flatspin.

veel suck-6.
 
even een aanvulling op gerard zijn verhaal.
Niet met een 3D-kist (kabriolin) een blender maken.
Ging op een gegeven moment zo hard dat er het een en ander kraakte.
Het is dus geen echte gezonde maneuvre maar wel onzettend gaaf om te zien :wink:
 
Dan eerst maar eens met de Ennu proberen, die is er wel sterk genoeg voor en daarna eventueel met de extreme flyer.
 
bij de kabriolin dacht ik idd dat het de laatste maneuvre was die die ooit zou maken :wink:
 
Rob zei:
Wie wil bv het sturen/throttel uitleggen voor een:
- langzame rol

De langzame rol is, mits goed uitgevoerd, een van de mooiste figuren om te zien. Het is een figuur waar bij je direkt kunt zien of iemand het sturen om alle assen goed door heeft of niet. Ze lukken namelijk zelden "toevallig" goed.

De rolsnelheid dient minimaal 5 seconden voor een 360 graden rol te zijn om het predikaat "slow roll" te verdienen.
Het stuurwerk is het gemakkelijkst te verklaren vanuit een aanverwant figuur: de vierpunts rol. Bij dit figuur maakt het toestel een 360 graden rol waarbij na telkens 90 graden rolbeweging gepauzeerd dient te worden.
Tijdens elke stap van 90 graden treed er een functie wisseling op tussen de hoogte en richtings roer kanalen. In de 90 graden knife edge positie dient het rudder om de hoogte vast te houden en het hoogteroer om de koers te bepalen. In de 180 graden rol positie (rugvlucht) zijn de koers en hoogte functie weer normaal, maar in omgekeerde richting. (Up=zakken en rechts rudder=bocht naar links.) 90 graden verder gerold bevinden we ons weer in de knife edge positie, maar dan op de andere zijkant en moet het rudder de andere kant op om op hoogte te blijven. Ook hier zijn de functies koers en hoogte wederom van plaats gewisseld. Als we vervolgens de laatste kwart rol van 90 graden maken vliegen we gewoon weer rechtuit.

Een langzame rol is in principe het zelfde alleen gaan de 4 afzonderlijke fasen van de 4 punts rol geleidelijk in elkaar over.

Truukje: Bij een langzame rol vanuit normale (rechtop) vlucht, eerst het rudder de andere kant van de rolrichting opsturen en in het laatste deel de zelfde kant opsturen als de rolrichting. Hoe hoger de snelheid, hoe minder correctie er nodig is en het is dus een figuur voor een flinke gas stand.

Veel succes.
 
Ik kan zo'n gedetailleerde uitleg erg waarderen want door dit te lezen ga je (ik) er pas echt bij nadenken wat je moet sturen om het model dat te laten doen wat je wilt. Het is natuurlijk allemaal erg logisch voor de ervaren vliegers maar ik zat op dit soort uitleg al een tijd te wachten...

@Bert: voor de slowroll gebruik je dus het rudder maar jullie persen ook een mooie slowroll uit een holiday zonder rudder, nog een truukje?
 
Deze site kende ik ook al maar zoals altijd wordt er helaas niet aangegeven hoe je de sticks moet bedienen :cry: . Maar met de 3D vliegers in ons midden komen we er prima uit 8) .
 
Rob zei:
@Bert: voor de slowroll gebruik je dus het rudder maar jullie persen ook een mooie slowroll uit een holiday zonder rudder, nog een truukje?

Een slow roll zonder rudder zal altijd wat variatie in hoogte met zich mee brengen. Door gelijktijdig met het hoogteroer de koers een beetje te wijzigen kun je de optische illusie opwekken dat de rol precies op lijn is.

Voorbeeld: Slow roll van rechts naar links, rechtsom gerold en op 15 meter afstand voor je langs en op 15 meter vlieghoogte. (De kijkhoek vanaf de grond is dus 45 graden omhoog.) Zodra het model voorbij de 30 graden rol positie komt zal het door verticaal lift verlies willen gaan zakken. Dit kun je zonder rudder input niet voorkomen. Door nu met het hoogte roer iets te veel up te geven laat je het model iets klimmen (Zeg naar 17 meter hoogte) en tegelijkertijd zal het model iets van je af bewegen. Als je het heel precies coördineert komt het model dan op 17 meter afstand te vliegen. Omdat de kijkhoek vanaf de grond 45 graden blijft lijkt het alsof het model precies op lijn blijft vliegen. Omdat je begonnen bent met wat te klimmen zal het model door de knife edge positie heen een ballistisch traject volgen en pas voorbij de knife edge positie weer wat willen zakken. Als je nu iets te weinig down geeft om die 17 meter hoogte vast te houden zal het model terug zakken naar de oorspronkelijke 15 meter vlieghoogte en tegelijkertijd ook weer naar 15 meter afstand. De kijkhoek blijft dus steeds 45 graden wat de illusie versterkt dat het figuur keurig op een lijn gevlogen wordt. Het is de bedoeling dat de rugvlucht fase precies voor je neus plaats vind en de figuur dus symmetrisch geplaatst is. Voor de 2e fase van de slow roll geldt weer de zelfde regel: Zorg met het hoogteroer dat de kijkhoek ongewijzigt blijft zodat hoogte variatie en afstand variatie elkaar compenseren en de illusie is perfect!

Bedenk wel dat deze truuk alleen werkt vanuit het zicht van de piloot en de zich vlak daarachter bevindende jury of publiek. Van af de andere kant van het veld lijkt het gewoon een erg krom gevlogen rol!
 
Rob zei:
Wie wil bv het sturen/throttel uitleggen van:
- gecontroleerde stall turn met en zonder rudder (Holiday)

De stall turn met een Holiday met rudder is niet al te moeilijk. Na een zuivere loodrechte klim verminder je het gas tot een fractie boven de uit-stand en wacht tot de snelheid vrijwel tot nul is afgenomen. Op dat moment geef je vol rudder in de richting waarin je de stall turn wilt maken. Soms is het nodig om met een stootje gas het rudder wat extra aan te blazen om de werking wat te vergroten. Als je het goed getimed hebt draait het model zuiver over de topas om en gaat via de zelfde baan loodrecht naar beneden. Het heet niet voor niets een "stall" turn dus je moet even wachten met up geven totdat de vliegsnelheid door de duik weer is opgebouwd. Een veel gemaakte fout is het te vroeg rudder geven of te veel gas bij het omdraaien. Hierdoor maakt het model dan een "wing over"= de bovenste helft van een knife edge looping. Bij een goed uitgevoerde stall turn mag de opgaande lijn niet meer dan de halve spanwijdte afwijken van de neergaande lijn.

Uit bovenstaande mag blijken dat het zonder rudder niet echt goed te doen is. Je kunt je toevlucht zoeken in een paar truukjes. Als je aanzet tot een stall turn vanuit een op dwarswind gevlogen recht stuk kun je het model al mooi scheef omhoog laten gaan terwijl het door de wind drift van af de grond gezien mooi vertikaal lijkt te gaan. Als je dan het gas dicht doet en met het hoogteroer zuiver in een verticaal vlak houdt dan valt het model vanzelf in een wing over terug. De wind gradiënt duwt de radius van de wing over flink in elkaar zodat het er ten opzichte van de grond vaak nog best redelijk uitziet. Veel modellen hebben een voorkeurs richting voor een stall turn. (Meestal links zolang de motor draait) Daar kun je gebruik van maken.
 
Wat is precies een snap rol? Is dat een soort kurketrekker beweging die je bereikt door zowel rolroer als up te geven?

Misschien daarna de rollende cirkel?
 
@ Rob
Het figuur wat jij beschrijft heet een barrel rol. Hierdoor krijg je inderdaad die kurkentrekker beweging.

Bij een snap rol duw je je sticks helemaal in de hoeken (maakt niet uit welke). Dus bijv. vol rechts aileron, vol rechts rudder en vol up. Hier draait het toestel om al zijn assen. Dit ziet er behoorlijk heftig uit als je genoeg uitslag en snelheid hebt.
 
Back
Top