Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 2 jan 2012.

  1. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo,

    Een nieuw jaar, een nieuw schip :)

    Ik ben weer begonnen met een nieuw schip. Velen kennen de Stelsa al als model. In deze stijl wil ik er graag nog een schip bij bouwen en wel om het volgende.
    Ik heb daar een bak bij gebouwd maar deze vind ik er niet bij passen, en een tijd geleden ontstond het idee om er een koppelverband van te maken. En dan koud/koud, of platte kop, platte kont (achter)schip. Enfin dat verhaal wordt snel duidelijk met foto's ;).

    Dit idee heb ik verder uitgewerkt. Het schip gaat even groot worden als de Stelsa (vervoer technisch) dus 1,85 x 30 cm. Dit lijkt kort maar, als koppelverband zit het er straks uit als 1 geheel.

    Ik zit nog helemaal in het begin van de bouw dus ik zorg ervoor dat iedereen het kan volgen en of ideeën aan kan dragen. Een paar details wil ik anders doen maar het achterschip had ik graag boven de waterlijn hetzelfde gehouden. ( Stelsa stijl )

    Ik hoop jullie veel leesplezier te bezorgen en voor beide partijen weer nieuwe dingen te kunnen leren. Hoe meer we bouwen en zien, hoe groter de ervaring zal worden.


    De naam:
    Deze naam spookte al een tijdje door mijn hoofd, het is een samenvoeging van mijn opa en oma Joop en Sietske. Van het ene op het andere moment kwam deze naam eruit en vond het direct ook wel een mooie scheepsnaam. Vandaar dat dit model ook onder deze naam in de vaart komt.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2012
  2. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    aha nog meer ruimte innemen op het water. maar ik vind het zelf ook een mooie gezicht zone koppelverband. maar je houd de kont het zelfde als de stelsa. met duwstuk er op?. we zullen het zien kerel.



    gr willem
     
  3. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Jong geleerd is oud gedaan

    Na 3 jaar weer een schip gaan bouwen zoals de Stelsa zorgde er ook direct voor dat ik herkenningspunten terug kreeg.

    Als begin heb ik het vlak neergelegd. Omdat de kop als een soort van blok uit komt te zien, is het vlak aan de voorkant vierkant.

    Op de eerste foto is te zien dat er hier en daar al wat spanten staan in de zijen.
    Tevens is het voorschip ook al vorm gegeven door een spant. Het lijkt eenvoudig, maar omdat het schip achterover ligt is de vlakke voorkant een beetje schuin geplaatst zodat wanneer er leeg gevaren wordt het geheel aansluit. de bergplaat (verdikking op de huid) staat wel haaks. Als beide schepen lading hebben en recht liggen, kom dat geheel naadloos aan elkaar.

    Het rechte en het schuine scheelt 3 mm qua graden maar is genoeg voor dit schip. (nagemeten van de grote broer)

    [​IMG]

    Hier ben ik bezig om nog meer spanten toe te voegen, die de stevigheid en houvast bevorderen.
    [​IMG]

    Eerder had ik het over het bergplaatgedeelte..

    [​IMG].

    Dit rechte stuk heb ik alvast gemaakt om als maatstaaf te gebruiken voor de rest van het schip. De ronding van het dek zit hier ook al in verwerkt.

    De onderkant heb ik bewust nog niet dichtgemaakt. A omdat ik overal nog spanten wil plaatsen over de gehele lengte en B omdat ik nog niet helemaal zeker weer hoe ik de boegschroef ga uitvoeren.

    Het geheel hoever het tot nu toe is, de 2 stroken aan de achterkant zijn er om het achterschip te kunnen dragen.

    [​IMG]

    Tot nu toe is er nog niet echt een uitdaging maar die komt wel, het schip is niet alles recht toe recht aan, maar het vlak gedeelte nog wel.

    De voorkant van dit schip zal aansluiten op de achterkant van mijn bak, zie andere topic

    Binnenkort het achterschip (begin)
     
  4. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik ga zeker volgen t'zal zeker een mooi schip worden
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gefeliciteerd met je goede voornemen. ;)

    Weer wat om te volgen.
     
  6. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Succes Stefan,

    Het zal vast weer de moeite waard zijn om te volgen,bij deze dus!!

    Nog plannen om naar Goes te gaan in februari?

    gr Herman
     
  7. bas v.v

    bas v.v

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Ridderkerk
    veel succes!

    mvg
    Bas

    p.s leuk om het nu vanaf het begin te volgen!
     
  8. bas v.v

    bas v.v

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Ridderkerk
    is dit iets verglijkbaars?:

    [​IMG]
    mvg
    bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Dankje allemaal.

    @ Bas,

    Ja de bak bestaat al, maar als schipzijnde is dat ongeveer wat ik bedoel ja.

    @ Herman,

    Ik neem deze zeer waarschijnlijk mee naar Goes, Kunnen ze de bouw zien. Ik ben er in ieder geval sowieso.
     
  10. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Om het achterschip te maken heb ik van Balsahout 3 stroken naast elkaar gelegd en deze vastgemaakt aan elkaar. De balkjes zouden 10cm breedt moeten zijn, maar allemaal naast elkaar kom ik toch uit op 30,5 cm. (geeft niet, geeft spelingsruimte voor een foutje).

    Hierna heb ik op de zijkant dezelfde balken gelijmd. En de ruimte waar de kont dalijk mee ga maken opgevuld met hout. Zie de foto.

    [​IMG]

    Op de achterkant heb ik ook een spant geplakt voor de komende spiegel (achterkant van het schip)

    [​IMG]

    Om terug te komen op de 2 uitstekende stroken van het vlak. Deze heb ik ook afgetekend aan de onderkant van de kont (het nu nog een blok hout zijnde).
    [​IMG]

    Na het aftekenen heb ik gedeelte waar het vlak komt 3 mm van het hout afgehaald.

    [​IMG]

    om vervolgens dit resultaat te krijgen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik het de achterkant met minder hout opgevuld als dat ik bij de Stelsa gedaan had. "os ben zunig". Deze keer wist ik ongeveer waar ik nog "vlees" nodig had om mijn achterschip uit te kunnen maken. Al het overbodige is extra gewicht :p
     
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Hey Stephan!

    Ziet er veel belovend uit, maar ik dacht dat je de schuit van je ouders ging nabouwen, benik dit jaar de enige die met zoiets bezig is?

    Dat blok balsa, waar je kont mee maakt, wat weegt dat ongeveer?

    Ik blijf volgen.
     
  12. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    He Klaas,

    Het schip van mijn ouders wil ik ook bouwen, maar daar zit eerst heel veel voorwerk in voordat ik ook maar iets kan bouwen, op de achtergrond ben ik wel bezig met de voorbereidingen. Maten opmeten, tekening maken en dat soort dingen, maar dat is best een hoop werk nog voordat je ook maar iets met hout kan gaan doen.

    Op het moment, ben ik met de waterlady bezig maar die is klein om te bouwen en gaat vrij snel zoals het nu gaat. Dit schip heeft wel de voorkeur maar wil en kan er niet altijd aan bezig zijn.

    Om op u vraag terug te komen, dat schip komt er ook :). Eerst even de sleepboot afbouwen, anders heb ik wel veel projecten.

    Het blok balsa: Dat weegt eigenlijk bijna niets, het is heel ligt materiaal, maar 1 a 2 kilo denk ik dat het dalijk op uitkomt als ik er een kont van heb gemaakt.
     
  13. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Update:

    Ik heb de verklaring van de naam ook bij de begintekst bijgevoegd ;)
     
  14. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    waar koop je zo een blok balsa?
     
  15. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Die koop je niet,

    Die maak je. Ik heb balken van 10 cm breed en 3 cm hoog gekocht. Hiervan heb ik het blok gemaakt, zelf opgebouwd.

    Massief balsa vind je niet of het is waarschijnlijk veel te duur.
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ter verduidelijking van wat ik nu ga maken, zie onderstaande tekening die ik gemaakt heb. Voor mijn werk heb ik deze als pictogram gemaakt, maar nu ook voor andere doeleinde haha.

    [​IMG]

    Het gaat dan om het achterschip, maar dat moge duidelijk zijn
     
  17. JW Houtman

    JW Houtman

    Lid geworden:
    2 jan 2012
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Gouda
    oow, dat verklaart die vreemde voorkant, ziet er gaaf uit. de stelsa kennende zal ook dit weer vakwerk worden!

    k ga het zeker volgen!
     
  18. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    kont

    Afgelopen weekend ben ik begonnen met het vormen van het achterschip.

    Ik wilde een paar details anders dan de grote broer, maar in grote lijnen hetzelfde model.
    Wat ik wilde veranderen was lengte van de tunnel. Ik vond (net als een paar andere) dat er vanaf de zijen opeens het achterschip begon. Deze lijn wilde ik nog vloeiender maken.

    Om te beginnen heb ik eerst het een en ander afgetekend.

    [​IMG]

    Na 3 uur bezig geweest te zijn met bijtel, vijl en schuurpapier waren de grote lijnen gezet. Veelal door mijn vader :D. Hij heeft de eerste helft vrijwel helemaal gemaakt, ik heb het afgewerkt. De andere kant is voor mij. Gezellig samen bouwen ;)

    [​IMG]


    [​IMG]

    En het resultaat van 1 kant. Op de foto is het wat minder te zien, maar waar het achterschip over gaat in de zijen van het schip, loopt het balsa hout niet meer haaks maar nog een deel geveegd. Wanneer beide delen bij elkaar komen kan deze lijn doorgetrokken worden en zijn de details die ik aan wilde passen doorgevoerd.

    Dit was de makkelijke kant :p
    De kunst is om de andere kant exact zo te krijgen, dat in de volgende update hoe ik daar mee bezig ben.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
  19. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    zozo.. ziet er weer goed uit!!

    Goed bezig man!
     
  20. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo iedereen,

    Om de andere kant hetzelfde te krijgen was het vooral veel meten, de bijtel pakken, meten en voelen.

    Dat een kant als voorbeeld er is is niet altijd makkelijker, hem gelijk maken is direct ook lastig. Het balsa hout was niet overal even zacht. Viel nog niet mee, maar naar flink de bijtel erin gezet te hebben was het tijd om het af te werken met schuurpapier. Ook hier moet je voorzichtig mee zijn, voor je weet is er te veel af. Die fijne stof die er vanaf komt zorgde er ook voor dat ik zo nu en dan een adempauze deed inlassen..

    [​IMG]

    in mijn enthousiasme ben ik vergeten om hier en daar foto's te maken van dat proces. Het ging zo goed dat je dan ook door wilt gaan om het resultaat te zien :)

    [​IMG]

    Het gedeelte onder de tunnel ga ik bijwerken zodra de zijen erop zitten, dan kan je een vloeiende lijn maken tussen zij en tunnel. Tot zover het achterschip gedeelte.

    Verder ben ik nog bezig geweest om tussen de spanten hoekprofielen te zetten waar ik uiteindelijk de zij tegen aan kan zetten en later de kim van kan maken.

    [​IMG]

    tot zover mijn werk afgelopen weekend.

    Het gaat niet zo snel met bouwen omdat de vloer waar het schip op ligt enorm koud is (net als de gehele werf) Afzien dus haha
     

Deel Deze Pagina