KW88 Pelikaan Boomkorkotter 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 30 nov 2015.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
     
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi dat ging effe fout:mad:Kees lees met interesse mee,welke gelcoat heb je nu.Suc6:bye::bye:Bel10.
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Leuk dat je me volgt. Ik heb gelcoat transparant gekocht van Polyestershoppen.nl en daar heb ik een potje kleurpasta bij gekocht. De witte gelcoat die ik voor de mal gebruikt heb is wel goed maar ik kreeg de tip liever niet mal en product met de zelfde gelcoat te maken en de man had goede ervaringen met transparante gelcoat.
    Ik heb voor de buiskap nu een omgekeerde mal gemaakt dus de mal met transparant en de hoop ik het product met witte gelcoat te kunnen maken omdat het buiskapje ook wit moet worden.

    Groeten, Kees
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Op het schip komt ook een schroef en meestal koop ik die kant en klaar maar nu kon ik niet echt de juiste vinden maar vooral de prijs stond me tegen. Voor de soort schroef die ik wilde was ik toch snel 15-20 euro kwijt en ik heb er 3 nodig dus dat wordt een grote hap uit het budget.

    Ik heb foto's opgezocht van schroeven maar ik heb vooral mooie nieuwe glimmende schroeven gezien en zo wilde ik ze niet.

    Dit is hoe een gloednieuwe schroef er uit ziet als hij net uit de fabriek komt. Netjes gepolijst en blinkend schoon. (foto is een voorbeeld en niet de schroef van mijn kotter)
    [​IMG]

    En dit is de schroef zoals ik hem graag wil bouwen. Het is de schroef van de TX-1 en die is ongeveer zoals bij de KW88. Het schip krijgt een werfbeurt na twee jaar in de vaart.
    [​IMG]

    Ik ben begonnen met strippen styreen met de verffohn te verwarmen en te torderen. Hierna heb ik de naaf gemaakt en de sleuven voor de bladen er in gezaagd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na wat lijmen heb ik de naden afgewerkt met milliput wat ik daarna heb gevijld en geschuurd.
    [​IMG]

    Hier de eerste beschilderingen. Ik heb aluminiumkleur gemend met pigmenten om ongeveer de juiste kleur/tint te krijgen.
    [​IMG]

    En dan met olieverf aan de slag. Een schroef wil ik verweren zodat hij echt oud lijkt en de andere twee worden wat milder verweerd omdat dit voor andere mensen zijn.
    [​IMG]

    En dan de resultaten. Natuurlijk altijd weer wat anders op de foto's vanwege de tl maar ik ben zeer tevreden met het resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ik heb ook nog straalbuizen gemaakt. Daarmee bespaar ik ook weer veel pecunia en het geeft een voldaan gevoel
    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    netjes Kees ik heb zelf een x ze uit messing gemaakt maar dat was geen succes maar die moesten dan ook echt draaien.
    maar ze waren niet 100% en trilden een beetje door onbalans.
    de tunnels zijn mooi van vorm origineel uit een beker.
     
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Daar hoefde ik gelukkig geen rekening mee te houden. Ik heb alles op het oog gedaan. Ze zijn wel echt rond omdat ze in een straalbuis komen en dit heb ik met een mal op de bandschuurmachine gedaan.

    Vrijdag naar het Maritiem museum in Rotterdam waar ik tekeningen in mag zien voor een toekomstig model. Heel spannend.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik ben benieuwd wat het gaat worden Kees .!!!
    Ik ga zodra het buiten wat beter van temperatuur is de SS Furie opknappen 1:25 niet helemaal zeker van trouwens .
    het model heeft aandacht nodig het schip is van 1980 en ik wil voorlopig alleen de romp doen en de electra zodat ik haar kan varen.
    het pantserschip gaat wel gewoon door en eind 2016 hoop ik bijna klaar te zijn. _MG_0844 (Medium).JPG
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Inmiddels heb ik de straalbuizen aangebracht en de boegschroeven zijn geplaatst. Dit zijn de gaten voor in de boeg van het schip. Het is een buis die van de ene kant naar de andere kant loopt en in het midden zitten schroeven die linksom of rechtsom kunnen draaien waardoor het schip gemakkelijker kan manoeuvreren zonder dat het roer nodig is. De schroeven plaats ik van binnenuit na het spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    mal om de gaten af te tekenen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    mooi werk Kees het is echt een Maaskant miniwerf aan het worden !!
    zijn de roosters uitgesneden of weer gegoten.?
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hoi Erwin. De roosters zijn gemaakt met styreenplaat en profieltjes. Ik heb eerst de tunnel gespoten en toen de roosters er op gelijmd. De schroeven lijm ik er na het spuiten in zodat je een mooi kleurverschil ziet ...... (Nee dat ga je dus in de toekomst never nooit niet meer kunnen zien, maar ik weet het. En daar gaat het om:hammer:)
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Als je door het rooster kijkt is de schroef nog wel te zien toch!! en anders kun je ze in het verslag nog terug kijken netjes hoor.
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Die roosters zijn 9mm dus hele kleine gaatjes om door te kijken. Maar ik vind het wel toegevoegde waarde hebben. Sommige dingen zie je niet als je kijkt, maar als ze er niet zitten mis je het weer wel. We gaan gewoon verder in ieder geval
     
  13. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    De volgende uitdaging was de mast voor op het schip. Deze wordt door de vissers het voorportaal genoemd en hierop zitten de twee gieken bevestigd die ervoor zorgen dat de netten overboord gehesen kunnen worden om te vissen.

    Hier een tekening van hoe het er globaal uit gaat zien. Naast dit algemeen plan heb ik ook nog detaill-tekeningen van het voorportaal (maar helaas niet van de gieken)
    [​IMG]

    Aan de hand van de tekeningen en veel foto's ben ik begonnen met de basis te maken. Hier heb ik geen foto's van helaas. Alleen het voorlopige resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier kun je zien dat er ladders op het portaal moeten komen. Ik had wel kant en klare ladders maar op het schip staan de sporten onder een hoek en dit wilde ik ook graag op het model zo hebben. Ik heb de ladders gemaakt met messingdraad
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onder de juiste hoek gelijmd. Alleen de boven en onderkant zijn gelijmd zodat ik later messing er onder kan schuiven.
    [​IMG]

    Mijn kringloop soldeerapparaat
    [​IMG]

    Als je niet zo goed kunt solderen moet je gewoon heel veel S39 gebruiken :oops:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan de ladders los slijpen en opschuren
    [​IMG]

    En een plekje geven. Mooi onder de juiste hoek dus ik ben er blij mee.
    [​IMG]

    En de topmast met de furuno radars gemaakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het hekwerk voor het kraaiennest
    [​IMG]

    De gieken. Alles wat hoort te scharnieren doet dat ook, zowel op de gieken als op het portaal. Zo kan ik de tuigage straks mooier maken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog lang niet af allemaal maar er begint schot in de zaak te komen.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    heel mooi.
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Kees schitterend !!!! het was even stil maar nu weet ik waarom :thumbsup: vakwerk.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dit is heel mooi Kees, en dat 3 keer!!! Respect.
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt voor jullie interesse mensen. Ik waardeer dat heel erg.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het worden juweeltjes Kees! En dat 3x. Voor mij zou het een behoorlijke aanslag zijn op mijn geduld. En dan weer een poosje "opladen" voor de volgende stap. Gr. Klaas.
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dit is weer een knap staaltje preciesie priegel werk. Echt mooi gemaakt.
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    dank je wel
     

Deel Deze Pagina