KW88 Pelikaan Boomkorkotter 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 30 nov 2015.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt voor de interesse allemaal.

    Ik heb nog gewerkt aan de voorportalen en deze zijn nu helemaal af. De schoren aan de voorkant heb ik gemaakt.
    [​IMG]

    Ook heb ik gewerkt aan de doorvoerkanalen voor de vislijnen. Hierdoor komen de vislijnen (vanaf de winch) en gaan ze naar grote trommels op het voordek waardoor ze naar de vislijnen worden gevoerd.
    [​IMG]

    Hier zie je de kant van het voorportaal dat straks naar het werkdek gericht zal zijn.
    [​IMG]

    En een foto van het hele pakket dat ik nu zo tussendoor heb samen gesteld. Ik ga hier hopelijk iemand blij mee maken die voor voor me gedaan heeft. Hiernaast heb ik kopieen gemaakt van alle papieren mallen die ik heb gebruikt tijdens het bouwen.
    [​IMG]

    En nog iets grappigs. Ik had nog een restje PU hars staan en wilde daarmee een schoorsteen gieten. Dit gebeurde er. Spul is niet lang houdbaar :(
    [​IMG]
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo trouwe volgers.

    Ik ben begonnen met het maken van de vele katrollen aan boord. Meestal noemen ze dat blokken op een schip. De eerste blokken die ik heb gemaakt zijn de jomperblokken. Deze worden gebruikt om delen van het net op te hijsen zonder dat er steeds 'overgepakt' hoeft te worden. Door hun vorm kan het net er een beetje doorheen getrokken worden.

    Een foto
    [​IMG]

    De behuizing knip ik uit messingplaat
    [​IMG]

    En dan de rollen. Die heb ik op de draaibank gemaakt. Ik heb een beitel in de vorm geslepen en hiermee draai ik op het oog de vorm er in.
    [​IMG]


    Een filmpje van het draaien.



    En de resultaten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weer een stukje verder gekomen.

    Morgen een dag naar Intermodellbau in Dortmund dus geen bouwwerkzaamheden.
     
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Erwin. Ik heb je post even verwijderd omdat er alleen twee quotes in stonden. Denk dat er iets mis ging toen je wilde posten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2016
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig in detail! Kees.
    Genieten als meelezer... maar nu moest ik het toch even kwijt :)
    Gr Bas
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Weer strak gemaakt. Ff een vraagje van iemand die nog nooit met een draaibank heeft gewerkt, maar zit je niet heel dicht met je vingers bij die klauw? Of valt dat wel mee?
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  6. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi netjes en simpel gemaakt,als je het zo ziet.:thumbsup:
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  7. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ziet er mooi uit, Kees.
    :thumbsup:
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ja dat is wel een dingetje natuurlijk maar het is gereedschap en dan kom je nu eenmaal in de buurt. Het zal vast allemaal niet zo horen maar dit is waar ik een draaibank voor heb. Ik heb wel eens een tikje gehad van de klauw dat viel mee. Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat. Het blijft natuurlijk zaak om op te letten. (zo heb ik wel de touwtjes uit mijn sweater verwijderd om die niet in de klauw te laten komen.)

    Bedankt ook aan de andere voor het reageren dat doet me goed.
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Aha ok die begrijp ik, als het niet kan zoals het moet moet het zoals het kan. Ik vroeg het me gewoon af heb ik geen idee hoe hard zo'n ding draait eigenlijk. Het is wel mooi werk om te doen lijkt me. Misschien ooit als ik er ruimte voor heb wil ik het ook wel eens gaan proberen.

    Die beitels die je maakt, maak je dat gewoon van een stuk staal en dan in vorm slijpen?
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  10. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    een mooi verslag
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Even tussendoor een foto van een klusje dat wat minder boeiend is maar er wel bij hoort. Het maken van een enkel blok. Klein en priegelig en ik heb er 24 moeten maken. (Eigenlijk 25 maar er loopt hier op zolder een onderdelen-etend monstertje rond)

    Een voorbeeld van zo'n blok. Maar de uitvoering verschilt per schip we wisselt over de jaren.
    [​IMG]

    En de voorlopige resultaten
    [​IMG]

    Groetjes, Kees
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Weer wat gewerkt aan de tuigage. Dit keer blokken met 3 rollen die gebruikt gaan worden om de gieken te laten zakken waaraan de netten gesleept worden.
    Ik vond het leuk om eens alle stappen te laten zien.

    rechthoekjes uit 0,3mm styreen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Netjes in een rijtje vastlijmen op een stripje styreen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ongeveer de vorm markeren
    [​IMG]

    En lekker hakken
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan los snijden. (Als het goed is kan dat zonder al te veel problemen.)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Rondjes uitsnijden om de rollen na te bootsen.
    [​IMG]

    Alle onderdelen
    [​IMG]

    Plakken maar.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje schuren
    [​IMG]

    Ik heb rond styreen gebruikt om de pennen en moeren na te bootsen. Dat vind ik voor deze dingen voldoende.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Gaatje boren
    [​IMG]

    Om net dat laatste ruwe randje af te werken en het onderdeel mooi in elkaar te blenden 'verf' ik 'm met dunne lijm (zoals tamiya thin)
    [​IMG]

    Resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    En wat ik tot nu toe gemaakt heb. We komen langzaam verder
     
    Dennist, MikeMohawk en Roelof_l vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit is nu nog eens bouwen zoals ik het graag zie. Veel leuker dan bestellen op het internet.
    vgr Marc
     
    MicropropSport en Kees de Mol vinden dit leuk.
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Slim bedacht !! Kees zo zijn ook allemaal hetzelfde ,puik werk !!;)
    De post de ik had geplaatst ging over Dortmund ik ben de zelfde dag geweest als jij.
    Ik heb nog rondgekeken of ik je zag maar helaas ik had dan ook alleen je zijprofiel dus erg lastig..
    Het was erg mooi en veel opgestoken.
    groet Erwin.
     
  15. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Niet zo heel veel te melden omdat ik vooral wat kleine dingetjes tussendoor heb gedaan maar toch nog twee aparte onderdelen gemaakt om te laten zien.

    Als eerste het 'blok' (soort katrol) waar de sumwing (de vleugel met het net er aan. Deze zweeft over de bodem). In dit katrol zit een grote schijf waardoor de vislijn loopt. door de vislijn te laten vieren zakt het net.

    Voorbeeld.
    [​IMG]

    En hoe ik ze gemaakt heb. Omdat je de schijf redelijk goed ziet en hij best 'dik' is, 1,5mm heb ik die in de juiste vorm gedraaid op de draaibank.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En ik heb de pulswinch gemaakt. Het schip werkt met pulsvisserij wat betekent dat het net over de bodem zweeft en in plaats van kettingen die door de bodem trekken om de vis op te laten springen worden er korte elektrische pulsen op de bodem gericht waardoor de vis opspringt en in het net terecht komt. De elektrische stroom wordt aangevoerd via een (oranje) kabel en deze wordt ingehaald op de pulswinch waarvan er twee op elk schip staat.
    [​IMG]

    En mijn maaksels. Houdt ik gedachten dat ze 18mm hoog zijn. Dus ik moest wel een beetje schipperen om het maakbaar te houden.
    [​IMG]

    [​IMG]


    En een beetje off topic maar m.i. wel gepast. Een foto van het schip dat mijn vader pas heeft afgerond. Een 1/100 model (43cm) van de 'oude' KW88 Pelikaan waar ik zelf ook vaak ben mee geweest vroeger. Mijn vader is altijd mijn voorbeeld geweest en ik vind het heel leuk dat hij ook weer aan het bouwen is gegaan.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en ejb61 vinden dit leuk.
  16. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Netjes Kees, fijn dat je ook deelt hoe je iets maakt kunnen vele een voorbeeld aan nemen.
    Heerlijk verslag om te lezen met vele tips en trucs, en dit alles duidelijk in beeld gebracht.
    Maar je hebt het niet van een vreemde;) je vader heeft ook een schitterend model neer gezet.
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Een van de laatste onderdelen van het schip is het achterportaal. Dit portaal is bij het echte schip ook veel later geplaatst want eerst stond er een kraan en een rubberboot.

    Het portaal is geplaatst voor twee geleide-rollen die nodig zijn om de oranje pulskabels de juiste richting in te sturen.

    Hier het plaatsen van het portaal

    [​IMG]

    En hoe het er nu bij staat.

    [​IMG]

    Helaas heb ik er geen tekeningen van kunnen vinden dus ik ben met foto's aan de slag gegaan. Om het een keertje te proberen heb ik een filmpje gemaakt in plaats van foto's en die filmpjes zijn te vinden op mijn YT-kanaal "Model fishingships"

    Het eerste filmpje


    Het tweede


    Als laatste de eindresultaten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu moeten we dan toch echt verder en het schip gaan opbouwen...
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2016
    kockmans vindt dit leuk.
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Fantastisch Kees. Mooie details en leerzaam om te laten zien hoe je het doet. Complimenten.
     
  19. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk idee die filmpjes. Ik heb ze met veel plezier gekeken :)
     
    Kees de Mol en ChrisLister vinden dit leuk.
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Prachtig weer Kees !! en leuke filmpjes
     

Deel Deze Pagina